DECYZJA RADY (UE) 2024/2780
z dnia 29 stycznia 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 33, 113, 114 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Protokół w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi (1) (zwany dalej „Protokołem”) został zawarty przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2016/1749 (2) i wszedł w życie w dniu 25 września 2018 r. |
(2) | Zgodnie z art. 33 ust. 5 Protokołu Posiedzenie Stron ma podjąć decyzje niezbędne do wsparcia skutecznego wdrażania Protokołu. |
(3) | Oczekuje się, że na trzeciej sesji w dniach 12-15 lutego 2024 r. Posiedzenie Stron przyjmie niektóre akty mające skutki prawne. Należy zatem ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w na trzeciej sesji Posiedzenia Stron zgodnie z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
(4) | Aby umożliwić odpowiednie przygotowanie i reprezentowanie stanowisk Unii, Unia powinna zaproponować zmianę regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron, aby zobowiązać Sekretariat do rozpowszechnienia oficjalnych dokumentów roboczych co najmniej 120 dni przed każdą sesją Posiedzenia Stron. |
(5) | W celu uproszczenia prac Posiedzenia Stron i zorganizowania wirtualnych sesji Posiedzenia Stron, a także w celu zapewnienia możliwości wyznaczenia pełniącego obowiązki Szefa Sekretariatu Konwencji, Unia powinna również poprzeć proponowane w tych celach zmiany regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron. |
(6) | Unia powinna poprzeć usprawnienie procesu wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji, w szczególności w celu uproszczenia procedury jednokrotnego przedłużenia kadencji osoby mianowanej, przy jednoczesnym poszanowaniu obiektywnych kryteriów oceny wyników jej pracy. |
(7) | W związku z poprzedzającą 10. sesję Konferencję Stron (COP) Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (WHO FCTC) oraz w celu zapewnienia spójności między zasadami proceduralnymi mającymi zastosowanie do Konferencji Stron i Spotkania Stron, dostosowania Regulaminu COP powinny zostać odzwierciedlone w Regulaminie Spotkania Stron, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi (zwany dalej „Protokołem”), są określone w załączniku.
Artykuł 2
W świetle rozwoju sytuacji podczas trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu oraz podczas 10. sesji Konferencji Stron Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu przedstawiciele Unii mogą uzgodnić niewielkie zaminy techniczne i niewielkie doprecyzowanie stanowisk, o których mowa w art. 1, w porozumieniu z państwami członkowskimi podczas posiedzeń koordynacyjnych na miejscu, bez konieczności podejmowania przez Radę kolejnej decyzji.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
H. LAHBIB
(1) Dz.U. L 268 z 1.10.2016, s. 10.
(2) Decyzja Rady (UE) 2016/1749 z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu w sprawie eliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi do Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu, z wyjątkiem jej postanowień objętych zakresem części trzeciej tytuł V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 268 z 1.10.2016, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
Stanowisko Unii w sprawie punktów porządku obrad: 7.6 „Możliwe zmiany w regulaminie wewnętrznym” i 7.7 „Mianowanie Szefa Sekretariatu Konwencji”, które zostaną omówione na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi („Protokół”), które odbędzie się w Panamie w dniach 12-15 lutego 2024 r.
I. Możliwe zmiany w regulaminie wewnętrznym Posiedzenia Stron (dokument FCTC/MOP/3/13)
Unia:
1. | popiera zmiany zaproponowane w celu uproszczenia i racjonalizacji prac Posiedzenia Stron, takie jak przyjęcie zasady zatwierdzania zapisów stenograficznych po zakończeniu sesji (pkt 60 regulaminu) lub wprowadzenie ogólnej możliwości transmisji na żywo obrad Posiedzenia Stron nad poszczególnymi punktami, z zastrzeżeniem wyrażenia zgody przez Posiedzenie Stron na początku każdej sesji (pkt 15, nowa lit. b)), |
2. | wyraża zgodę na doprecyzowanie, bez zmiany regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron, że zapisy stenograficzne sesji plenarnych należy rozumieć jako obejmujące pliki audio (pkt 60 regulaminu), |
3. | popiera zmianę dotyczącą organizacji wirtualnych sesji Posiedzenia Stron (pkt 15, nowa lit. c)); sesje wirtualne nie powinny jednak ograniczać się ściśle do wyjątkowych okoliczności, a tym samym powinny uwzględniać również potrzebę zrównoważenia, gdy tylko jest to możliwe, kosztów środowiskowych sesji wymagających obecności na miejscu, |
4. | popiera zmianę mającą na celu jaśniejsze określenie udziału członków Biura Posiedzenia Stron w mianowaniu Szefa Sekretariatu, a także zmianę przewidującą możliwość wyznaczenia, w razie potrzeby, pełniącego obowiązki Szefa Sekretariatu (pkt 24b), |
5. | popiera zmianę dotyczącą obecności akredytowanych mediów na sesjach publicznych (pkt 2 ust. 13), ponieważ doprowadzi to do większej spójności między pkt 2 i 32 regulaminu, |
6. | popiera korektę niespójności, w tym usunięcie słowa „postanowienia” (pkt 60) oraz dostosowanie przepisów dotyczących „regionalnych organizacji integracji gospodarczej” (pkt 2 i 29), |
7. | proponuje zmianę pkt 8, który obecnie zobowiązuje Sekretariat do przekazania Stronom wstępnego porządku obrad wraz z innymi dokumentami roboczymi co najmniej sześćdziesiąt dni przed dniem otwarcia sesji. Okres ten powinien zostać przedłużony do nawet 120 dni przed rozpoczęciem sesji, aby umożliwić regionalnym organizacjom integracji gospodarczej i państwom federalnym odpowiednie przygotowanie i ustalenie ich stanowisk. Należy zapewnić co najmniej 90-dniowy okres w przypadku dokumentów roboczych dotyczących decyzji Posiedzenia Stron, które są prawnie wiążące dla Stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne, [Stanowisko rezerwowe: Unia Europejska może wyrazić zgodę na dowolne przedłużenie terminu przekazywania, tak by wynosił więcej niż obecnie obowiązujące 60 dni przed rozpoczęciem sesji, w odniesieniu do przynajmniej dokumentów roboczych dotyczących decyzji Posiedzenia Stron, które są prawnie wiążące dla Stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne.] |
8. | Z uwagi na poprzedzającą Posiedzenie Stron 10. sesję Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu oraz w celu zapewnienia spójności między przepisami proceduralnymi mającymi zastosowanie do Konferencji Stron oraz do Posiedzenia Stron, dostosowania w regulaminie Konferencji Stron znajdą odzwierciedlenie odpowiednio w regulaminie Posiedzenia Stron. |
II. Mianowanie szefa Sekretariatu Konwencji: sprawozdanie Biura (dokument FCTC/MOP/3/14)
Unia:
(1) | dziękuje Biuru za sprawozdanie zawierające wspólne zalecenia Biura Konferencji Stron i Biura Posiedzenia Stron dotyczące usprawnienia procesu wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu oraz kryteriów wyboru kandydatów na to stanowisko, |
(2) | popiera proponowane usprawnienia procedury wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu, ustanowionej decyzjami FCTC/COP8(8) i FCTC/MOP1(12), w tym zmiany mające na celu uproszczenie jednokrotnego przedłużenia kadencji Szefa Sekretariatu na kolejne cztery lata, pod warunkiem że wyniki jego pracy zostaną uprzednio ocenione pozytywnie, |
(3) | popiera ulepszone kryteria wyboru kandydatów na stanowisko Szefa Sekretariatu; Unia powinna jednak zwrócić się o dodanie do kryteriów kwalifikacji aspektów związanych z protokołem do Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu. W szczególności kryteria nr 1 związane z dokumentacją powinny obejmować także adekwatne wykształcenie, wiedzę i istotne doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem, a kryteria nr 2 związane z dokumentacją powinny obejmować także doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem i silne powiązania z międzynarodową społecznością zajmującą się zwalczaniem nadużyć finansowych, |
(4) | z uwagi na poprzedzającą Posiedzenie Stron 10. sesję Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu oraz w celu zapewnienia spójności między przepisami proceduralnymi mającymi zastosowaniem do Konferencji Stron oraz do Posiedzenia Stron, zmiany w przepisach dotyczących mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji uzgodnione na Konferencji Stron znajdą odzwierciedlenie odpowiednio w przepisach dotyczących mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji, które mają zostać uzgodnione na Posiedzeniu Stron. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00