DECYZJA WYKONAWCZA RADY (WPZiB) 2024/2760
z dnia 24 października 2024 r.
w sprawie wykonania decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (1), w szczególności jej art. 1a ust. 11 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB. |
(2) | W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1470 (2). Decyzją (WPZiB) 2024/1470 zmieniono decyzję 2014/512/WPZiB oraz ustanowiono wkład finansowy należny Unii od centralnych depozytów papierów wartościowych, które utrzymują rezerwy i aktywa Centralnego Banku Rosji o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR, wynoszący 99,7 % zysków netto, których źródłem są nieoczekiwane i nadzwyczajne przychody osiągane przez te depozyty od dnia 15 lutego 2024 r. w wyniku wdrożenia środków ograniczających, w szczególności zakazu określonego w art. 1a ust. 4 decyzji 2014/512/WPZiB i w art. 5a ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2024 (3). |
(3) | Ten wkład finansowy wprowadzony decyzją (WPZiB) 2024/1470 ma być przeznaczony dla Ukrainy, ponieważ wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie spowodowała w Ukrainie ogromne szkody, a szacowane koszty odbudowy i rekonstrukcji wynosiły na dzień 31 grudnia 2023 r.452,8 mld EUR. Ponadto Ukraina utraciła dostęp do międzynarodowych rynków finansowych i doświadczyła znaczącego spadku dochodów publicznych, podczas gdy wydatki publiczne znacząco wzrosły. W związku z tym można przewidzieć istotne potrzeby w zakresie finansowania w kolejnych latach. |
(4) | W dniu 30 marca 2023 r. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) uzgodnił z Ukrainą czteroletni program o wartości 15,6 mld USD w ramach Instrumentu Rozszerzonego Wsparcia Finansowego, aby utrzymać stabilność gospodarczą i finansową w czasie wyjątkowej niepewności, przywrócić stabilność długu oraz promować reformy wspierające odbudowę Ukrainy w okresie po zakończeniu wojny. MFW szacuje, że całkowita podstawowa luka w finansowaniu w okresie objętym programem MFW wyniesie 121,9 mld USD. |
(5) | Z uwagi na utrzymujące się natężenie wojny oraz szkody w krytycznej infrastrukturze cywilnej Ukrainy spowodowane wzmożonymi atakami na dużą skalę Rosji, Ukraina musi zmobilizować znaczące dodatkowe zasoby na swoje budżetowe i długoterminowe priorytety w zakresie odbudowy i rekonstrukcji. Biorąc pod uwagę fakt, że pozostająca do pokrycia luka w finansowaniu przekracza zasoby, które zostały do tej pory zapewnione przez Unię, innych darczyńców oraz międzynarodowe instytucje finansowe, w tym MFW, Unia powinna w dalszym ciągu zapewniać odpowiednią reakcję. |
(6) | W swoich konkluzjach z dnia 27 czerwca 2024 r. Rada Europejska powtórzyła swoje poprzednie konkluzje w sprawie stałego popierania niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz ponownie potwierdziła niezachwiane zobowiązanie Unii do dalszego zapewniania Ukrainie wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego. Rada Europejska zwróciła się do Komisji, Wysokiego Przedstawiciela i Rady o poczynienie dalszych postępów w pracach - uwzględniając jednocześnie wszystkie odpowiednie aspekty prawne i finansowe - w celu zapewnienia do końca roku dodatkowego finansowania dla Ukrainy w postaci pożyczek obsługiwanych i spłacanych z przyszłych przypływów nadzwyczajnych dochodów. Pożyczki te są stworzone w celu uzyskania - wraz z partnerami z grupy G-7, zgodnie z ustaleniami jej przywódców - kwoty około 50 mld EUR na wspieranie obecnych i przyszłych potrzeb Ukrainy w zakresie wojskowości, budżetu i rekonstrukcji. Rada Europejska stwierdziła również, że - z zastrzeżeniem prawa Unii - aktywa Rosji powinny pozostać zimmobilizowane do czasu, gdy Rosja zakończy swoją wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie oraz zrekompensuje jej szkody wyrządzone tą wojną. |
(7) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 (4) ustanowiono zatem Mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, aby zapewnić jej bezzwrotne wsparcie finansowe. To wsparcie ma zostać zapewnione, aby pomóc Ukrainie w spłacie wyjątkowej pomocy makrofinansowej w formie pożyczki udzielonej przez Unię oraz dodatkowych kwalifikujących się pożyczek udzielanych przez partnerów z grupy G-7 na wsparcie potrzeb budżetowych Ukrainy. |
(8) | W związku z takim rozwojem sytuacji należy dokonać zmiany przydziału wkładu finansowego określonego w art. 1a ust. 11 decyzji 2014/512/WPZiB. Zmiana ta w żaden sposób nie wpływa na stanowisko tych państw członkowskich, które wstrzymały się od głosu i złożyły formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, gdy przyjmowana była decyzja Rady (WPZiB) 2024/1471 (5). |
(9) | Zmiana przydziału wkładu finansowego powinna odzwierciedlać potrzeby Mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy poprzez zwiększony odsetek przeznaczony na programy unijne finansowane z budżetu Unii, przy jednoczesnym należytym uwzględnieniu potrzeb Ukrainy w zakresie pomocy wojskowej. |
(10) | Zmieniony przydział wkładu finansowego powinien mieć zastosowanie do drugiej półrocznej wpłaty wkładu finansowego w 2025 r. i do wszystkich późniejszych wpłat. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Art. 1a ust. 11 akapit pierwszy lit. a) i b) decyzji 2014/512/WPZiB otrzymują brzmienie:
„a) | Europejski Instrument na rzecz Pokoju: 5 %; |
b) | programy unijne finansowane z budżetu Unii: 95 %.”. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsza decyzja ma zastosowanie do drugiej półrocznej wpłaty wkładu finansowego w 2025 r. oraz do wszystkich późniejszych wpłat.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
BÓKA J.
(1) Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 13.
(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2024/1470 z dnia 21 maja 2024 r. zmieniająca decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L, 2024/1470, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1470/oj).
(3) Rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 z dnia 24 października 2024 r. w sprawie ustanowienia Mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy oraz udzielenia Ukrainie wyjątkowej pomocy makrofinansowej (Dz.U. L, 2024/2773, 28.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2773/oj).
(5) Decyzja Rady (WPZIB) 2024/1471 z dnia 21 maja 2024 r. w sprawie przydziału kwot wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na podstawie decyzji (WPZiB) 2024/1470 (Dz.U. L, 2024/1471, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1471/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00