Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-22
Wersja aktualna od 2024-10-22
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2024/2734
z dnia 21 października 2024 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju w ramach trzeciej raty za 2024 r.
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 (2), w szczególności jego art. 19 ust. 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przesyła Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza. |
(2) | Zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja do dnia 10 października 2024 r. przedstawia wniosek określający kwotę trzeciej raty wkładu na 2024 r. |
(3) | Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone w stosunku do poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju (EFR). Należy zatem wezwać do przekazania EBI i Komisji wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877. |
(4) | Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej „umową o wystąpieniu”) stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej „Zjednoczonym Królestwem”) pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR, w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r., lub w ramach poprzednich EFR. |
(5) | W decyzji Rady (UE) 2023/2586 (3) ustalono wysokość rocznej kwoty wkładu na 2024 r. wpłacanego przez strony EFR do Komisji Europejskiej na 1 200 000 000 EUR i do EBI na 300 000 000 EUR. |
(6) | W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji powinna ona wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Kwotę wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) w ramach trzeciej raty za 2024 r. ustala się niniejszym na 350 000 000 EUR. Kwota ta zostanie wpłacona jak następuje:
a) | do Komisji - 250 000 000 EUR; oraz |
b) | do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - 100 000 000 EUR. |
Artykuł 2
Poszczególne wkłady na rzecz EFR, które strony tego funduszu wpłacają EFR, Komisji i EBI w ramach trzeciej raty za 2024 r., określono w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 21 października 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
NAGY I.
(1) Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
(2) Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
(3) Decyzja Rady (UE) 2023/2586 z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2025 r., roczną kwotę na 2024 r., kwotę pierwszej raty na 2024 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2026 i 2027 (Dz.U. L, 2023/2586, 15.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2586/oj).
ZAŁĄCZNIK
Trzecia rata wkładów na rzecz EFR za 2024 r. (w EUR)
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | Klucz dot. 11. EFR (w %) | Trzecia rata za 2024 r. (w EUR) | Ogółem | |
Komisja | EBI | |||
11. EFR | 11. EFR | |||
BELGIA | 3,24927 | 8 123 175 | 3 249 270 | 11 372 445 |
BUŁGARIA | 0,21853 | 546 325 | 218 530 | 764 855 |
CZECHY | 0,79745 | 1 993 625 | 797 450 | 2 791 075 |
DANIA | 1,98045 | 4 951 125 | 1 980 450 | 6 931 575 |
NIEMCY | 20,57980 | 51 449 500 | 20 579 800 | 72 029 300 |
ESTONIA | 0,08635 | 215 875 | 86 350 | 302 225 |
IRLANDIA | 0,94006 | 2 350 150 | 940 060 | 3 290 210 |
GRECJA | 1,50735 | 3 768 375 | 1 507 350 | 5 275 725 |
HISZPANIA | 7,93248 | 19 831 200 | 7 932 480 | 27 763 680 |
FRANCJA | 17,81269 | 44 531 725 | 17 812 690 | 62 344 415 |
CHORWACJA | 0,22518 | 562 950 | 225 180 | 788 130 |
WŁOCHY | 12,53009 | 31 325 225 | 12 530 090 | 43 855 315 |
CYPR | 0,11162 | 279 050 | 111 620 | 390 670 |
ŁOTWA | 0,11612 | 290 300 | 116 120 | 406 420 |
LITWA | 0,18077 | 451 925 | 180 770 | 632 695 |
LUKSEMBURG | 0,25509 | 637 725 | 255 090 | 892 815 |
WĘGRY | 0,61456 | 1 536 400 | 614 560 | 2 150 960 |
MALTA | 0,03801 | 95 025 | 38 010 | 133 035 |
NIDERLANDY | 4,77678 | 11 941 950 | 4 776 780 | 16 718 730 |
AUSTRIA | 2,39757 | 5 993 925 | 2 397 570 | 8 391 495 |
POLSKA | 2,00734 | 5 018 350 | 2 007 340 | 7 025 690 |
PORTUGALIA | 1,19679 | 2 991 975 | 1 196 790 | 4 188 765 |
RUMUNIA | 0,71815 | 1 795 375 | 718 150 | 2 513 525 |
SŁOWENIA | 0,22452 | 561 300 | 224 520 | 785 820 |
SŁOWACJA | 0,37616 | 940 400 | 376 160 | 1 316 560 |
FINLANDIA | 1,50909 | 3 772 725 | 1 509 090 | 5 281 815 |
SZWECJA | 2,93911 | 7 347 775 | 2 939 110 | 10 286 885 |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO (*1) | 14,67862 | 36 696 550 | 14 678 620 | 51 375 170 |
OGÓŁEM UE-27 I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | 100,00 | 250 000 000 | 100 000 000 | 350 000 000 |
(*1) Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu, w marcu 2023 r. Zjednoczone Królestwo złożyło formalny wniosek do Komisji, aby ta zwróciła pozostającą część rezerw 10. i 11. EFR Zjednoczonego Królestwa przez jej potrącenie z wkładu, jakie Zjednoczone Królestwa ma wnieść na rzecz EFR. To potrącenie zostanie uwzględnione w odpowiednich instrukcjach płatniczych.