Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-14
Wersja aktualna od 2024-10-14
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2024/2708
z dnia 14 października 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 22. Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina w dniu 18 października 2024 r.
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Podczas swojego następnego Zgromadzenia Ogólnego w dniu 18 października 2024 r. Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przeanalizuje i prawdopodobnie przyjmie rezolucje (zwane dalej „projektami rezolucji OIV”). Te rezolucje będą miały skutki prawne do celów art. 218 ust. 9 Traktatu. |
(2) | Unia nie jest członkiem OIV. Jednakże w dniu 20 października 2017 r. OIV przyznała Unii szczególny status przewidziany w art. 4 regulaminu wewnętrznego OIV. |
(3) | Członkami OIV jest 20 państw członkowskich. Te państwa członkowskie mają możliwość proponowania poprawek do projektów rezolucji OIV i zostaną zaproszone do przyjęcia tych rezolucji podczas następnego Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r. |
(4) | Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach OIV w odniesieniu do projektów rezolucji OIV dotyczących kwestii, które wchodzą w zakres jej kompetencji. Stanowisko to powinno zostać wyrażone na posiedzeniach OIV przez państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii. |
(5) | Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 (1) oraz rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/934 (2) niektóre rezolucje przyjęte i opublikowane przez OIV będą miały skutki prawne. |
(6) | Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy zatwierdzaniu praktyk enologicznych Komisja uwzględnia praktyki enologiczne i metody analizy zalecane i opublikowane przez OIV. |
(7) | Art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora wina przywożone do Unii produkowane są zgodnie z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez Unię na podstawie tego rozporządzenia lub - przed uzyskaniem pozwolenia - produkowane zgodnie z praktykami enologicznymi zalecanymi i opublikowanymi przez OIV. |
(8) | Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 stanowi, że jeżeli wymogi dotyczące czystości i tożsamości substancji stosowanych w praktykach enologicznych nie zostały określone przez Komisję, wówczas stosuje się wymogi, o których mowa w części A tabela 2 kolumna 4 załącznika I do tego rozporządzenia, odnoszące się do zaleceń OIV. |
(9) | Projekt rezolucji OENO-MICRO 23-740 rozszerza zakres stosowania szeregu rezolucji na drożdże nienależące do rodzaju Saccharomyces w celu uregulowania ich stosowania. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne. |
(10) | Projekt rezolucji OENO-SPECIF 23-723 wycofuje odniesienia do białka pszenicy ze wszystkich dokumentów OIV, w tym z Międzynarodowego kodeksu enologicznego i Międzynarodowego kodeksu praktyk enologicznych. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne. |
(11) | Projekt rezolucji OENO-TECHNO 15-581B ustanawia nową praktykę enologiczną w celu poprawy kwasowości w winie przy użyciu kwasu fumarowego. Projekt rezolucji OENO-TECHNO 20-672B ustanawia nową praktykę enologiczną dotyczącą stabilizacji białka w winach z wykorzystaniem funkcjonalizowanej krzemionki mezoporowatej. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucje te będą mieć skutki prawne. |
(12) | Projekty rezolucji OIV zostały szczegółowo przedyskutowane przez naukowców i ekspertów technicznych sektora wina. Przyczyniają się one do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących wina oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora wina. Należy zatem je poprzeć. |
(13) | W celu umożliwienia niezbędnej elastyczności podczas negocjacji, przed posiedzeniem Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r. państwa członkowskie, które są członkami OIV, powinny zostać uprawnione do wyrażenia zgody na techniczne zmiany w projektach rezolucji OIV, pod warunkiem, że zmiany te nie zmieniają istotnej treści tych rezolucji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Zgromadzeniu Ogólnym OIV zaplanowanym na dzień 18 października 2024 r., określone jest w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.
Artykuł 3
1. W przypadku gdy na stanowisko, o którym mowa w art. 1, mogą mieć wpływ nowe informacje naukowe lub techniczne przedstawione przed posiedzeniami OIV lub podczas nich, państwa członkowskie, które są członkami OIV, występują z wnioskiem o odroczenie głosowania, które ma odbyć się podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV, do czasu ustalenia przez Unię stanowiska w oparciu o te nowe informacje.
2. W ramach koordynacji prac oraz bez kolejnej decyzji Rady ustalającej stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w imieniu Unii, mogą wyrażać zgodę na zmiany techniczne w projektach rezolucji OIV, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, jeżeli zmiany te nie zmieniają istotnej treści tych rezolucji.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 października 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
NAGY I.
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj).
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do obszarów uprawy winorośli, w przypadku których zawartość alkoholu może być zwiększona, dozwolonych praktyk enologicznych i ograniczeń mających zastosowanie do produkcji i konserwowania produktów sektora win, minimalnej zawartości alkoholu w odniesieniu do produktów ubocznych oraz ich usuwania, a także publikacji dokumentów OIV (Dz.U. L 149 z 7.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/934/oj).
ZAŁĄCZNIK
Państwa członkowskie, które są członkami Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina (OIV), działające wspólnie w imieniu Unii, popierają następujące projekty rezolucji na etapie 7 podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV zaplanowanego na dzień 18 października 2024 r.:
- | OENO-MICRO 23-740: Aktualizacja monografii dotyczących produktów i podproduktów drożdży nienależących do rodzaju Saccharomyces, |
- | OENO-SPECIF 23-723: Aktualizacja monografii i kodeksu dotycząca białka pochodzenia roślinnego (wycofanie pszenicy), |
- | OENO-TECHNO 15-581B: Obróbka kwasem fumarowym w winie w celu zakwaszenia, |
- | OENO-TECHNO 20-672B: Obróbka funkcjonalizowaną krzemionką mezoporowatą w celu stabilizacji białek win. |