DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/2674
z dnia 26 lipca 2024 r.
w sprawie pomocy państwa SA.39235 (2015/C) - Węgry - Opodatkowanie obrotów z tytułu reklamy
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5283)
(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. Procedura
(1) | W lipcu 2014 r. Komisja dowiedziała się, że Węgry przyjęły ustawę XXII z 2014 r. o podatku od reklam (1) (zwaną dalej: „ustawą o podatku od reklam”), na podstawie której opodatkowano obrót pochodzący z działalności w zakresie reklamy (zwany dalej: („podatkiem od reklam”). Pismami z 13 sierpnia i 1 grudnia 2014 r. Komisja skierowała do władz węgierskich wezwania do udzielenia informacji, na które władze węgierskie odpowiedziały pismami z 2 października i 16 grudnia 2014 r. |
(2) | Pismem z 2 lutego 2015 r. Komisja poinformowała władze węgierskie o zamiarze wydania decyzji w sprawie nakazu zawieszenia zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 (2). Pismem z 17 lutego 2015 r. władze węgierskie przedstawiły swoje uwagi dotyczące przedmiotowego pisma. |
(3) | Decyzją z 12 marca 2015 r. Komisja wszczęła procedurę określoną w art. 108 ust. 2 TFUE (zwaną dalej: „decyzją o wszczęciu postępowania”) i wydała nakaz zawieszenia zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 w odniesieniu do przedmiotowego środka. |
(4) | Decyzję o wszczęciu postępowania i nakaz zawieszenia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (3). Komisja zwróciła się do zainteresowanych stron o przedłożenie uwag dotyczących tego środka. |
(5) | Komisja otrzymała uwagi od trzech zainteresowanych stron i przekazała je władzom węgierskim, które miały możliwość ustosunkowania się do nich. |
(6) | 21 kwietnia 2015 r. władze węgierskie wysłały Komisji projekt wniosku dotyczącego zmiany ustawy o podatku od reklam. 8 maja 2015 r. Komisja zwróciła się do Węgier o udzielenie informacji w sprawie tej planowanej zmiany. |
(7) | 4 czerwca 2015 r. Węgry zmieniły ustawę o podatku od reklam. 5 lipca 2015 r. wspomniana zmiana weszła w życie. |
(8) | Pismem z 6 lipca 2015 r. Węgry przedstawiły swoje uwagi dotyczące decyzji o wszczęciu postępowania oraz dotyczące uwag od zainteresowanych stron, jak również wyjaśnienia dotyczące zmiany ustawy o podatku od reklam. |
(9) | 4 listopada 2016 r. decyzją w sprawie środka wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatkowania obrotów z tytułu reklamy (4) („ostateczna decyzja”) Komisja zamknęła formalne postępowanie wyjaśniające, stwierdzając, że środek ten stanowi pomoc państwa niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym, i nakazała odzyskanie pomocy. |
(10) | 16 grudnia 2016 r. władze węgierskie poinformowały służby Komisji, że zgodnie z motywem 96 ostatecznej decyzji zamierzają przyjąć ustawę znoszącą podatek od reklam i zastąpić go w przyszłości nowym podatkiem. |
(11) | Pismem złożonym w sekretariacie Sądu 16 stycznia 2017 r. Węgry wniosły skargę o stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji (sprawa T-20/17). |
(12) | 16 grudnia 2016 r., 26 stycznia i 17 lutego 2017 r. służby Komisji i Węgry wymieniły korespondencję, w wyniku której 27 lutego 2017 r. odbyła się telekonferencja w celu omówienia zniesienia podatku od reklam. |
(13) | 15 maja 2017 r. Węgry zniosły z mocą wsteczną podatek od reklam za okres do 30 czerwca 2017 r. i zastąpiły go nowym podatkiem od reklam (zob. motyw 23 poniżej). Zmiana ustawy o podatku od reklam weszła w życie 1 lipca 2017 r. (5). |
(14) | W wyroku z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie T-20/17, Węgry/Komisja (6), Sąd, uznawszy, że Komisja nie wykazała istnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, stwierdził nieważność ostatecznej decyzji. |
(15) | 23 lipca 2019 r. Węgry wprowadziły dalsze zmiany do ustawy o podatku od reklam, zawieszając podatek do grudnia 2022 r. (7). |
(16) | 6 sierpnia 2019 r. Komisja wniosła odwołanie od wyroku Sądu. Wyrokiem z dnia 16 marca 2021 r. w sprawie C-596/19 P (8) Trybunał Sprawiedliwości oddalił odwołanie Komisji i utrzymał w mocy wyrok Sądu. |
(17) | Po stwierdzeniu przez Sąd nieważności ostatecznej decyzji, jak potwierdził Trybunał Sprawiedliwości, formalne postępowanie wyjaśniające jest nadal otwarte i musi zostać zakończone decyzją. |
2. Kontekst i opis środka
(18) | Środkiem ocenianym w decyzji o wszczęciu postępowania jest podatek od reklam wprowadzony na Węgrzech ustawą o podatku od reklam, która weszła w życie 18 lipca 2014 r., z późniejszymi zmianami z dnia 4 lipca i 18 listopada 2014 r. (zwaną dalej: „ustawą”). |
(19) | Podatek ten charakteryzował się następującą silnie progresywną strukturą, w której stawki wahały się od 0 % w przypadku przedsiębiorstw o niskich obrotach ze sprzedaży reklam do 50 % w przypadku przedsiębiorstw o wysokich obrotach ze sprzedaży reklam („wersja z 2014 r.”):
|
(20) | Po przyjęciu decyzji o wszczęciu postępowania Węgry zmieniły ustawę o podatku od reklam ustawą LXII z 2015 r. z dnia 4 czerwca 2015 r., zastępując progresywną skalę z sześcioma stawkami podatkowymi systemem z dwoma stawkami w sposób następujący (zwanym dalej: „wersją z 2015 r.”):
|
(21) | W listopadzie 2016 r. Komisja zamknęła formalne postępowanie wyjaśniające, przyjmując negatywną ostateczną decyzję. |
(22) | W ostatecznej decyzji oceniono zarówno wersje podatku od reklam z 2014 r., jak i z 2015 r. Komisja uznała, że wersja z 2015 r. opierała się na tej samej zasadzie progresywności i miała taki sam skutek w postaci sprzyjania mniejszym przedsiębiorstwom w porównaniu z większymi przedsiębiorstwami, jak wersja podatku z 2014 r. |
(23) | Po przyjęciu ostatecznej decyzji w 2017 r. Węgry zmodyfikowały podatek od reklam w drodze kolejnej zmiany ustawy o podatku od reklam (11). Ustawa zmieniająca:
|
3. Uchylenie środka
(24) | Jeżeli chodzi o podatek obowiązujący i już zapłacony od momentu wejścia w życie ustawy o podatku od reklam, ustawa XLVII z 2017 r. stanowiła, że w odniesieniu do lat podatkowych do 30 czerwca 2017 r.:
|
(25) | W przepisach węgierskiego kodeksu podatkowego obowiązujących w chwili wejścia w życie ustawy XLVII z 2017 r. (14)„nadpłatę” zdefiniowano jako sytuację, w której podatnik „dysponuje na rachunku podatkowym kwotą przekraczającą jego zobowiązanie do zapłaty podatku”. |
(26) | W związku z tym, gdy podatek od reklam został zapłacony przez podatnika, skutkiem przepisów, o których mowa w motywach 24 i 25, było powstanie ulgi podatkowej na rachunku podatnika. |
(27) | Kodeks podatkowy przewiduje różne możliwości skorzystania przez podatników z ulgi podatkowej wynikającej z nadpłaty. |
(28) | Po pierwsze, podatnik może wnioskować o wykorzystanie nadpłaty na pokrycie zobowiązań podatkowych należących do innej kategorii podatkowej (15). Po drugie, podatnik może ubiegać się o zwrot nadpłaty, pod warunkiem że nie ma zobowiązania z tytułu podatku i wypełnił swoje zobowiązania w zakresie złożenia deklaracji podatkowej (16). Po trzecie, nadpłata może zostać zatrzymana przez organy podatkowe w celu pokrycia przyszłych zobowiązań podatkowych należących do tej samej kategorii podatkowej (17). |
(29) | Przyjęcie ustawy XLVII z 2017 r. zapewniło zatem umorzenie całości zobowiązania z tytułu podatku od reklam należnego w okresie od 2014 r. do 30 czerwca 2017 r., a podatek od reklam zapłacony w tym okresie zwrócono podatnikom lub wykorzystano na pokrycie innych zobowiązań podatkowych tych podatników. |
(30) | Ponadto Komisja zauważa, że w wyroku w sprawie C-596/19 P Trybunał Sprawiedliwości uznał (18), iż ustawa XLVII z 2017 r. uchyliła z mocą wsteczną przedmiotowy środek podatkowy (19). |
(31) | W związku z powyższym Komisja stwierdza, że ze względu na zniesienie przez Węgry z mocą wsteczną podatku od reklam będącego przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego, a tym samym umorzenie odnośnego zobowiązania podatkowego i zwrot zapłaconego podatku, formalne postępowanie wyjaśniające stało się bezprzedmiotowe. |
4. Wniosek
Procedura określona w art. 108 ust. 2 TFUE stała się bezprzedmiotowa ze względu na uchylenie środka przez Węgry z mocą wsteczną i w związku z tym należy ją zamknąć,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Procedura wszczęta 12 marca 2015 r. na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE w sprawie SA.39235 stała się bezprzedmiotowa i niniejszym zostaje zamknięta.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Margrethe VESTAGER
Wiceprzewodnicząca wykonawcza
(1) Ustawa XXII z 2014 r. została przyjęta przez parlament węgierski 11 czerwca 2014 r. i weszła w życie 18 lipca 2014 r.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu WE (Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1,ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1999/659/oj), uchylone i zastąpione rozporządzeniem Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/1589/oj).
(3) Dz.U. C 136 z 24.4.2015, s. 7.
(4) Decyzja Komisji (UE) 2017/329 z dnia 4 listopada 2016 r. w sprawie środka SA.39235 (2015/C) (ex 2015/NN) wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatkowania obrotów z tytułu reklamy (Dz.U. L 49 z 25.2.2017, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/329/oj).
(5) Ustawą zmieniającą jest ustawa XLVII z 2017 r. (przyjęta 15 maja 2017 r. i obowiązująca od 1 lipca 2017 r.).
(6) Wyrok Sądu z dnia 27 czerwca 2019 r., Węgry/Komisja, T-20/17, ECLI:EU:T:2019:448.
(7) Ustawa LXXIII z 2019 r. z dnia 23 lipca 2019 r.
(8) Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 marca 2021 r., Komisja/Węgry, C-596/19 P, ECLI:EU:C:2021:202.
(9) Maksymalny próg został zwiększony z 40 % do 50 % od 1 stycznia 2015 r. ustawą LXXIV z 2014 r.
(10) W ramach tej zmiany wprowadzono system fakultatywnego stosowania z mocą wsteczną: podatnicy mogli wybrać, w odniesieniu do przeszłych obrotów, czy podlegać systemowi z dwoma stawkami z 2015 r., czy pozostać przy progresywnej skali z sześcioma stawkami z 2014 r.
(11) Ustawą zmieniającą jest ustawa XLVII z 2017 r. (przyjęta 15 maja 2017 r. i obowiązująca od 1 lipca 2017 r.).
(12) Art. 1 ustawy XLVII z 2017 r.
(13) Art. 2 ustawy XLVII z 2017 r.
(14) Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. (art. 43). Komisja zauważa, że kodeks podatkowy został następnie zmieniony, ale bez zmiany treści odpowiednich przepisów (ustawa CL z 2017 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 14 listopada 2017 r. i obowiązująca od 1 stycznia 2018 r. (art. 74)).
(15) Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 5]: „Organ podatkowy, na wniosek, ujmuje kwotę nadpłaty na rachunku podatkowym wskazanym przez podatnika”.
(16) Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 6]: „Jeżeli podatnik nie ma zobowiązania z tytułu podatku i wywiązał się ze swoich zobowiązań w zakresie złożenia deklaracji podatkowej, może założyć zwrot pozostałej kwoty”.
(17) Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 6]: „W przypadku braku przepisów organ podatkowy zalicza nadpłatę na poczet podatku należnego w późniejszym terminie. Organ podatkowy może zwrócić pozostałą kwotę wyłącznie w przypadku, gdy płatnik nie posiada zarejestrowanego długu publicznoprawnego, który podlega zwrotowi z tytułu podatków”.
(18) Zob. pkt 22 wyroku Trybunału.
(19) Zob. również, w odniesieniu do tego samego skutku, pkt 31 wyroku Sądu w sprawie T-20/17 przytoczonej powyżej.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00