DECYZJA RADY (UE) 2024/2586
z dnia 23 września 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE (1) oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do tej konwencji (zwaną dalej „Umową w sprawie przystąpienia do konwencji”). |
(2) | Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej „Zgromadzeniem Ogólnym”) zostało powołane zgodnie z art. 13 § 1 lit. a) COTIF. Zgodnie z art. 14 § 2 COTIF Zgromadzenie Ogólne między innymi przyjmuje swój regulamin wewnętrzny, wybiera Sekretarza Generalnego, postanawia, w razie potrzeby, o utworzeniu innych tymczasowych komisji dla realizacji określonych zadań oraz postanawia w sprawach propozycji mających na celu zmianę COTIF. |
(3) | Unia uczestniczy w Zgromadzeniu Ogólnym zgodnie z COTIF, przepisami regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz postanowieniami Umowy w sprawie przystąpienia do konwencji. |
(4) | Oczekuje się, że na 16. sesji, która ma odbyć się w dniach od 25 do 26 września 2024 r., Zgromadzenie Ogólne podejmie szereg decyzji. Należy określić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, ponieważ podjęte decyzje będą miały wpływ na funkcjonowanie OTIF i rozwój strategii organizacji lub doprowadzą do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a zatem będą stanowić „akt mający skutki prawne” w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE. |
(5) | W szczególności w ramach pkt 5 porządku obrad na 16. sesji Zgromadzenie Ogólne ma podjąć decyzje w sprawie wniosku Chińskiej Republiki Ludowej (zwanej dalej „Chinami”) o przystąpienie do OTIF w charakterze członka stowarzyszonego OTIF. Zgodnie z art. 37 § 2-5 COTIF Komisja wniosła w imieniu Unii sprzeciw wobec tego wniosku, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków, którzy są również państwami członkowskimi OTIF. Zgodnie z zapowiedzią Sekretarza Generalnego OTIF w jego wniosku z 28 sierpnia 2024 r. wniosek Chin zostanie przedłożony Zgromadzeniu Ogólnemu w celu podjęcia decyzji zgodnie z art. 37 § 4 COTIF. 19 sierpnia 2024 r., w odpowiedzi na sprzeciw złożony przez Komisję w imieniu Unii i jej państw członkowskich, które są członkami OTIF, wydział stosunków zewnętrznych Krajowej Administracji Kolei Chińskich przedstawił dodatkowe wyjaśnienia i uzasadnienie swojego wniosku o członkostwo stowarzyszone w COTIF. Jednak do określenia stanowiska Unii niezbędne będą dodatkowe informacje. Dlatego na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF stanowisko Unii powinno polegać na opowiedzeniu się za odłożeniem decyzji w sprawie wniosku Chin o przystąpienie do OTIF na prawach członka stowarzyszonego do czasu kolejnej sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF oraz za poleceniem Sekretarzowi Generalnemu OTIF, aby w sprawie wniosku Chin zorganizował konsultacje z zainteresowanymi stronami. |
(6) | W ramach pkt 7 porządku obrad przyjęcie długoterminowej strategii dla OTIF może mieć wpływ na polityczne i merytoryczne prace OTIF oraz na proces decyzyjny w ramach OTIF. Proponowana zmieniona strategia długoterminowa przedłożona Zgromadzeniu Ogólnemu została omówiona i uzgodniona na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej „komitetem ad hoc”) zgodnie ze stanowiskami Unii w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia tej zmienionej strategii długoterminowej. |
(7) | W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie „wytycznych w sprawie stosowania procedur zmiany COTIF”, o zalecenie kierowania się nimi przy przygotowywaniu zmian COTIF w ramach kompetencji Zgromadzenia Ogólnego oraz o zobowiązanie komitetu ad hoc do monitorowania i oceny stosowania wytycznych oraz do ich zmiany w razie potrzeby. Chociaż wytyczne te same w sobie nie są wiążące, mogą mieć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wytyczne przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii, które zostały ustalone w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tych wytycznych. |
(8) | W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie podstawowych zasad regulacyjnych określonych w sprawozdaniu komitetu ad hoc i odzwierciedlających stanowisko Unii określone w decyzji Rady (UE) 2023/2582 (2), mających ukierunkować komitet ad hoc i Komisję Rewizyjną podczas przygotowywania zmian COTIF oraz zmian odpowiednich not w sprawozdaniu wyjaśniającym do COTIF w celu wprowadzenia zobowiązania państw członkowskich OTIF do poszanowania (niepodważania) integralności fizycznej i funkcjonalnej infrastruktury kolejowej innych państw członkowskich OTIF, a także wprowadzenia przepisów materialnych i proceduralnych dotyczących sankcji w celu zapewnienia zgodności z obowiązkami wynikającymi z COTIF, które mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celu OTIF. Te podstawowe zasady regulacyjne dotyczą zorganizowania i funkcjonowania organizacji, której Unia jest umawiającą się stroną, i mogą prowadzić do opracowania wniosków w sprawie zmiany COTIF; ta ważna kwestia dotyczy pełnego zakresu działalności OTIF, w tym obszarów, w których Unia posiada wyłączne kompetencje w odniesieniu do państw członkowskich Unii. Powiązane wnioski dotyczące zmiany COTIF będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogły mieć decydujący wpływ zarówno na treść prawodawstwa Unii, jak i na interpretację i stosowanie COTIF. Podstawowe zasady regulacyjne przedstawione Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na zatwierdzeniu tych podstawowych zasad regulacyjnych. |
(9) | W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie „zalecenia w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami”. Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 (3). Chociaż zalecenie to nie jest samo w sobie wiążące, będzie miało wpływ na „wytyczne w sprawie aktów traktatowych w ramach COTIF”, a także na noty wyjaśniające do „regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego”, „przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego” oraz „decyzji w sprawie stałych przedstawicieli”, które będzie należało odpowiednio zmienić. Zalecenie to może zatem wywrzeć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tego zalecenia. |
(10) | W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o przyjęcie „decyzji w sprawie symboli, nazwy i skrótu Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami” oraz „decyzji w sprawie praw autorskich i otwartego dostępu”, a także zatwierdzenie w odniesieniu do każdej decyzji związanych z nimi „not wyjaśniających”. Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, polityka sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF, powinna być zgodna z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 (4) oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE (5). Planowane akty w tym obszarze mogą zatem w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na przyjęciu tych decyzji i zatwierdzeniu związanych z nimi not wyjaśniających. |
(11) | W ramach pkt 14 i 15 porządku obrad planowane decyzje Zgromadzenia Ogólnego dotyczą przyjęcia zmienionych wersji, odpowiednio, regulaminu wewnętrznego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego, a także zatwierdzenia not wyjaśniających związanych z tymi aktami, z których wszystkie zostały dostosowane zgodnie z nowymi wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo. Odpowiednie noty wyjaśniające uwzględnią również propozycję komitetu ad hoc zawartą w „zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami”. Regulamin wewnętrzny Zgromadzenia Ogólnego oraz przepisy dotyczące wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego są prawnie wiążącymi aktami na mocy COTIF, a związane z nimi odpowiednie noty wyjaśniające mogą mieć decydujący wpływ na interpretację i stosowanie COTIF. Zmienione wersje regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego oraz związanych z nimi not wyjaśniających zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian. |
(12) | Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię. |
(13) | Zgodnie z załącznikiem III do decyzji Rady 2013/103/UE przygotowanie posiedzeń OTIF obejmuje koordynację w miejscu obrad. Niewielkie zmiany w niniejszym stanowisku Unii mogą zostać uzgodnione w drodze koordynacji w miejscu obrad bez konieczności podejmowania przez Radę dalszych decyzji, w szczególności by można było zareagować na propozycje i rozwój sytuacji, które nie zostały uwzględnione w momencie podejmowania niniejszej decyzji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF), zostało określone w załączniku.
2. Nieznaczne zmiany dotyczące stanowiska określonego w załączniku mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii na sesji Zgromadzenia Ogólnego, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
FELDMAN Z.
(1) Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
(2) Decyzja Rady (UE) 2023/2582 z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 5. posiedzeniu komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej działającego w ramach OTIF (Dz.U. L, 2023/2582, 16.11.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2582/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).
(5) Decyzja Komisji 2011/833/UE z dnia 12 grudnia 2011 r. w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji (Dz.U. L 330 z 14.12.2011, s. 39).
ZAŁĄCZNIK
1. WPROWADZENIE
16. sesja Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) odbędzie się w dniach 25 i 26 września 2024 r. Dokumenty dotyczące sesji są dostępne (po podaniu danych uwierzytelniających) na stronie internetowej OTIF pod następującym adresem: https://extranet.otif.org/en/?page_id=256.
2. STANOWISKO UNII W SPRAWIE NIEKTÓRYCH PUNKTÓW PORZĄDKU OBRAD
Punkt 5 porządku obrad - Status Konwencji i członkostwo w OTIF
Dokument(-y): | SG-24055-AG16/5 | ||||
Wykonywanie prawa głosu: | na poziomie Unii | ||||
Stanowisko: | W odniesieniu do wniosku Chin o uzyskanie statusu członka stowarzyszonego OTIF:
| ||||
Uwagi: | Zgodnie z art. 37 ust. 2-5 COTIF przed terminem 26 lipca 2024 r. Komisja Europejska zgłosiła w imieniu Unii sprzeciw wobec wniosku Chin o członkostwo w charakterze członka stowarzyszonego OTIF, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków, którzy są również państwami członkowskimi OTIF. 28 sierpnia 2024 r. Sekretarz Generalny OTIF przedłożył wniosek dotyczący wniosku Chin o przystąpienie w charakterze członka stowarzyszonego Zgromadzeniu Ogólnemu, aby podjęło ono decyzję zgodnie z art. 37 ust. 4 COTIF. |
Punkt 7 porządku obrad - Strategia długoterminowa OTIF
Dokument(-y): | SG-24024-AG 16/7 |
Wykonywanie prawa głosu: | na poziomie Unii |
Stanowisko: | Ponowne wyrażenie poparcia dla inicjatywy Sekretarza Generalnego dotyczącej opracowania długoterminowej strategii dla OTIF oraz dla przyjęcia strategii długoterminowej przedstawionej przez Sekretarza Generalnego w dokumencie SG-24024-AG 16/7. |
Uwagi: | Zmieniona długoterminowa strategia dla OTIF przedłożona 16. Zgromadzeniu Ogólnemu w odpowiedni sposób uwzględnia uwagi Unii Europejskiej zgłoszone na 6. posiedzeniu komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej OTIF (Wiedeń, 16-18 kwietnia 2024 r.). |
Punkt 13 porządku obrad - Sprawozdanie komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej
Dokument(-y): | SG-24028-AG 16/13 - Ograniczona dystrybucja | ||||||||||
Wykonywanie prawa głosu: | na poziomie państw członkowskich | ||||||||||
Stanowisko: | Poparcie przyjęcia następujących wniosków dotyczących decyzji załączonych do dokumentu SG-24029-AG16/13 w sprawie:
| ||||||||||
Uwagi: | Powyższe wnioski przedłożone do decyzji 16. Zgromadzeniu Ogólnemu, przedstawione w sprawozdaniu komitetu ad hoc i załączone do dokumentu SG-24029-AG16/13, zostały omówione, zmienione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii ustalonymi przy tych okazjach. |
Punkt 14 porządku obrad - Zmiana regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i towarzyszących mu not
Dokument(-y): | SG-24029-AG 16/14 | ||||
Wykonywanie prawa głosu: | na poziomie państw członkowskich | ||||
Stanowisko: | Poparcie przyjęcia wniosków dotyczących decyzji załączonych do dokumentu SG-24029-AG16/14 w sprawie:
| ||||
Uwagi: | Zmienione wersje regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz not wyjaśniających do regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego (art. 4-7, 10 i 22) zostały dostosowane zgodnie z „wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo”. W notach wyjaśniających uwzględniono również propozycję komitetu ad hoc zawartą w „zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami”. Propozycje dotyczą również pewnych korekt czysto redakcyjnych. Wnioski przedłożone do decyzji 16. Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione, zmienione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie z ustalonymi na nich stanowiskami Unii. |
Punkt 15 porządku obrad - Zmiana przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego
Dokument(-y): | SG-24032-AG 16/15 | ||||
Wykonywanie prawa głosu: | na poziomie państw członkowskich | ||||
Stanowisko: | Poparcie przyjęcia wniosków dotyczących decyzji załączonych do dokumentu SG-24029-AG16/15 w sprawie:
| ||||
Uwagi: | Zmienione wersje „przepisów dotyczących wyborów i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego” oraz „not wyjaśniających do przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego” zostały dostosowane zgodnie z „wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo”. W notach wyjaśniających uwzględniono również propozycję komitetu ad hoc zawartą w „zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami”. Propozycje dotyczą również pewnych korekt czysto redakcyjnych. Wnioski przedłożone do decyzji 16. Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione, zmienione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie z ustalonymi na nich stanowiskami Unii. |
Punkt 20 porządku obrad - Przyjęcie decyzji, mandatów, zaleceń i innych dokumentów Zgromadzenia Ogólnego (dokument końcowy)
Dokument(-y): | brak |
Wykonywanie prawa głosu: | na poziomie państw członkowskich |
Stanowisko: | Zgodnie z zapisami dla poszczególnych punktów porządku obrad. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00