DECYZJA RADY (UE) 2024/2543
z dnia 23 września 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) weszła w życie w dniu 28 lutego 2008 r. |
(2) | Zgodnie z art. 14 ADR każda z Umawiających się Stron może zaproponować zmianę lub zmiany załączników do tej umowy. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych (WP.15) jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia takich zmian. Zgodnie z art. 20 ADN każda z Umawiających się Stron może zaproponować co najmniej jedną zmianę do przepisów załączonych do ADN. Komitet administracyjny ustanowiony na podstawie ADN jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia takich zmian. |
(3) | W dwuletnim okresie 2022-2024 WP.15 i komitet administracyjny ADN przyjęły odpowiednio zmiany do załączników do ADR i do przepisów załączonych do ADN, którezostały zgłoszone Umawiającym się Stronom ADR i ADN odpowiednio w dniu 1 lipca 2024 r. i w dniu 1 września 2024 r. |
(4) | Zgodnie z art. 14 ADR proponowane zmiany do załączników uznaje się za przyjęte, o ile co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron, lub pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przekracza tę liczbę, wyrazi sprzeciw wobec tych zmian w ciągu trzech miesięcy od daty rozesłania tych zmian przez Sekretarza Generalnego. Zgodnie z art. 20 ADN jakikolwiek projekt zmiany do przepisów załączonych do ADN uznaje się za przyjęty, o ile co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron, lub pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przekracza tę liczbę, wyrazi sprzeciw wobec tych zmian w ciągu trzech miesięcy od daty rozesłania tych zmian przez Sekretarza Generalnego. |
(5) | Należy ustalić stanowisko, które ma zostać przyjęte w imieniu Unii w odniesieniu do tych zmian w ADR i ADN, gdyż będą one wiążące na podstawie prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1). Dyrektywa ta ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, które mają obowiązywać w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR i ADN. Ponadto ta dyrektywa stwierdza, że transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi ma być dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, Regulaminem międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) lub ADN,. Ponadto zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania sekcji I.1 załącznika I i sekcji III.1 załącznika III do dyrektywy 2008/68/WE do postępu naukowo-technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID lub ADN. |
(6) | Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN. Jednakże fakt ten nie stanowi przeszkody w wykonywaniu przez nią kompetencji poprzez określenie, za pośrednictwem swoich instytucji, stanowiska, które ma być zajęte w jej imieniu w ramach organu utworzonego na mocy jednej z tych umów, zwłaszcza za pośrednictwem państw członkowskich będących Umawiającymi się Stronami jednej z tych umów i działających wspólnie w interesie Unii. |
(7) | Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR i wszystkie stosują tę umowę, natomiast Umawiającymi się Stronami ADN jest 13 państw członkowskich i te państwa członkowskie stosują tę umowę. |
(8) | Planowane zmiany mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR lub ADN. |
(9) | Planowane zmiany uznano za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w racjonalny pod względem kosztów sposób, są uzasadnione i korzystne, a zatem Unia powinna je poprzeć. |
(10) | Stanowisko Unii w odniesieniu do zmian załączników do ADR oraz przepisów załączonych do ADN jest wyrażane przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są, odpowiednio, Umawiającymi się Stronami ADR i ADN, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zmian załączników do ADR przyjętych przez grupę roboczą ds. transportu towarów niebezpiecznych (WP.15) i przez komitet administracyjny ADN w odniesieniu do przepisów załączonych do ADN, jest określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Niewielkie zmiany do zmian, o których mowa w akapicie pierwszym, mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady, zgodnie z art. 2.
Artykuł 2
Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie będące, odpowiednio, Umawiającymi się Stronami ADR i ADN, działające wspólnie w interesie Unii, w odniesieniu do zmian załączników do ADR i przepisów załączonych do ADN.
Artykuł 3
Odniesienie do przyjętych zmian załączników do ADR i przepisów załączonych do ADN zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
FELDMAN Z.
(1) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).
ZAŁĄCZNIK
Propozycja | Dokument referencyjny | Notyfikacja | Przedmiot | Uwagi | Stanowisko UE |
1. | ECE/TRANS/WP.15/265 | C.N.218.2024.TREATIES-XI.B.14 | Projekt zmian w załącznikach A i B do ADR | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 | Zgoda na zmiany |
2. | ECE/TRANS/WP.15/265/Add.1 | C.N.218.2024.TREATIES-XI.B.14 | Projekt zmian w załącznikach A i B do ADR - addendum 1 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 | Zgoda na zmiany |
3. | ECE/TRANS/WP.15/265/Corr.1 | C.N.218.2024.TREATIES-XI.B.14 | Projekt zmian w załącznikach A i B do ADR - sprostowanie 1 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 | Zgoda na zmiany |
4. | ECE/ADN/70 | C.N.217.2024.TREATIES-XI.D.6 | Projekt zmian w przepisach załączonych do ADN | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach komitetu administracyjnego ADN | Zgoda na zmiany |
5. | ECE/ADN/70/Add.1 | C.N.335.2024.TREATIES-XI.D.6 | Projekt zmian w przepisach załączonych do ADN | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach komitetu administracyjnego ADN | Zgoda na zmiany |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00