Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2219
Wersja aktualna od 2024-09-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2219
Wersja aktualna od 2024-09-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2219

z dnia 6 września 2024 r.

w sprawie zakończenia częściowego przeglądu okresowego środków antydumpingowych stosowanych względem przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych i o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1) („podstawowe rozporządzenie antydumpingowe”), w szczególności jego art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. PROCEDURA

1.1. Obowiązujące środki

(1)

18 października 2018 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1579 (2) („rozporządzenie pierwotne”) Komisja Europejska („Komisja”) nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej („ChRL”). Cło antydumpingowe wahało się od 42,73 EUR do 61,76 EUR za sztukę. Dochodzenie, które doprowadziło do wprowadzenia pierwotnych środków, zwane jest dalej „pierwotnym dochodzeniem”.

(2)

W następstwie odwołania wniesionego przez China Rubber Industry Association i China Chamber of Commerce of Metals, Minerals & Chemicals Importers & Exporters, Sąd Unii Europejskiej stwierdził 4 maja 2022 r. w wyroku w sprawach T-30/19 i T-72/19 (3) („wyrok Sądu”) nieważność rozporządzenia pierwotnego w odniesieniu do kilku producentów eksportujących.

(3)

W następstwie wyroku Sądu Komisja wznowiła dochodzenie, a 4 kwietnia 2023 r. ponownie nałożyła rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/737 (4) („rozporządzenie drugie”) ostateczne cło antydumpingowe na kilku producentów eksportujących.

(4)

Obowiązujące cła antydumpingowe wahają się od 0 EUR do 35,74 EUR za sztukę. GITI Tire (Anhui) Company Ltd.; GITI Tire (Fujian) Company Ltd.; GITI Tire (Hualin) Company Ltd. oraz GITI Tire (Yinchuan) Company Ltd. podlegają obecnie cłu antydumpingowemu w wysokości 35,74 EUR za sztukę.

1.2. Wniosek o przeprowadzenie częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania dumpingu

(5)

W dniu 16 sierpnia 2021 r. grupa GITI („wnioskodawca”) złożyła wniosek o zmianę nazwy, który dotyczył producenta eksportującego GITI Tire (Anhui) Company Ltd. Wnioskodawca zwrócił się o zmianę nazwy GITI Tire (Anhui) Company Ltd. na GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. w rozporządzeniu pierwotnym, ponieważ ten drugi podmiot przejął działalność pierwszego. Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o wypełnienie kwestionariusza dotyczącego zmiany nazwy. Wnioskodawca przedłożył odpowiedź na pytania zawarte w kwestionariuszu w wyznaczonym w tym celu terminie.

(6)

Wnioskodawca wyjaśnił, że w kwietniu 2021 r. podjął decyzję o restrukturyzacji części swojej działalności w Chinach, w szczególności o połączeniu trzech przedsiębiorstw w jeden podmiot - GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd: GITI Tire (Anhui) Company Ltd.; GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. i Anhui GITI Tire Retreading Company Ltd.

(7)

Po dalszej wymianie informacji Komisja poinformowała wnioskodawcę, że wniosek o zmianę nazwy nie jest odpowiednią procedurą, którą należy zastosować w celu oceny procesu restrukturyzacji opisanego przez wnioskodawcę, w ramach którego producent eksportujący GITI Tire (Anhui) Company Ltd. o dodatkowym kodzie TARIC C332 zostanie wyrejestrowany po zakończeniu procesu połączenia. Komisja wyjaśniła, że do oceny procesu restrukturyzacji konieczne będzie przeprowadzenie dochodzenia w ramach przeglądu okresowego.

(8)

8 września 2023 r. Komisja otrzymała od grupy GITI („wnioskodawca”) wniosek o dokonanie częściowego przeglądu okresowego na podstawie art. 11 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego. Wniosek miał na celu zbadanie, czy restrukturyzacja grupy GITI powinna doprowadzić do ponownego obliczenia marginesu dumpingu dla wnioskodawcy, oraz zmianę nazwy producenta eksportującego GITI Tire (Anhui) Company Ltd. na GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd.

1.3. Wszczęcie częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania dumpingu

(9)

Po poinformowaniu państw członkowskich i ustaleniu, że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania dumpingu w odniesieniu do wnioskodawcy, 15 grudnia 2023 r. Komisja wszczęła częściowy przegląd okresowy zgodnie z art. 11 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego w drodze zawiadomienia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (5) („zawiadomienie o wszczęciu”).

1.4. Równoległy przegląd wygaśnięcia

(10)

20 października 2023 r. na podstawie art. 11 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego Komisja wszczęła przegląd wygaśnięcia dotyczący przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych i o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z ChRL. Wniosek o przegląd wygaśnięcia został złożony przez koalicję przeciwko nieuczciwemu przywozowi opon, stowarzyszenie ad hoc producentów europejskich w imieniu przemysłu Unii w rozumieniu art. 5 ust. 4 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego. Dochodzenie w ramach tego przeglądu wygaśnięcia jest w toku.

1.5. Dochodzenie

(11)

Dochodzenie dotyczące częściowego przeglądu okresowego ograniczonego do zbadania dumpingu obejmowało okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. („okres objęty dochodzeniem przeglądowym”).

(12)

Komisja powiadomiła wnioskodawcę, władze państwa wywozu oraz przemysł Unii o wszczęciu dochodzenia w ramach częściowego przeglądu okresowego. Zainteresowanym stronom umożliwiono wyrażenie opinii na piśmie i ustnie.

(13)

Komisja przesłała grupie GITI kwestionariusze w celu uzyskania informacji niezbędnych do dochodzenia. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, Komisja przystała na propozycję wnioskodawcy dotyczącą wykorzystania jego odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszach przedłożone podczas dochodzenia w ramach przeglądu wygaśnięcia. Odpowiedzi otrzymano w ustalonym terminie.

2. PRODUKT OBJĘTY POSTĘPOWANIEM I PRODUKT PODOBNY

2.1. Produkt objęty postępowaniem

(14)

Produkty objęte przeglądem są takie same jak w rozporządzeniu pierwotnym i rozporządzeniu drugim, a mianowicie są to niektóre opony pneumatyczne, nowe lub bieżnikowane, gumowe, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, obecnie objęte kodami CN 4011 20 90 i ex 4012 12 00 (kod TARIC 4012 12 00 10) i pochodzące z ChRL („produkt objęty postępowaniem”).

2.2. Produkt podobny

(15)

Jak ustalono w pierwotnym dochodzeniu, produkt objęty postępowaniem oraz produkt wytwarzany i sprzedawany w Unii przez przemysł Unii mają te same podstawowe właściwości fizyczne i podstawowe zastosowania.

(16)

Komisja uznała zatem, że produkty te są produktami podobnymi w rozumieniu art. 1 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego.

3. TRWAŁY CHARAKTER ZMIENIONYCH OKOLICZNOŚCI

(17)

Zgodnie z art. 11 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego Komisja zbadała, czy znacząco zmieniły się okoliczności, w oparciu o które wprowadzono obowiązujące środki, i czy zmiany te mają charakter trwały.

(18)

Wnioskodawca poinformował, że w czerwcu 2023 r. GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd., zlokalizowane obok GITI Tire (Anhui) Company Ltd., zakończyło absorpcję trzech innych przedsiębiorstw należących do grupy GITI, a mianowicie: i) GITI Tire (Anhui) Company Ltd.; ii) Anhui Prime Cord Fabrics Company Ltd. oraz iii) Anhui GITI Tire Retreading Company Ltd. W pierwotnym dochodzeniu Komisja zbadała wszystkie te przedsiębiorstwa z wyjątkiem Anhui GITI Tire Retreading Company Ltd. Przedsiębiorstwo GITI Tire (Anhui) Company Ltd. było jednym z producentów eksportujących, natomiast GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. i Anhui Prime Cord Fabrics Company Ltd. dostarczały materiały do produkcji. Na podstawie dowodów przedstawionych przez wnioskodawcę powstałe w wyniku połączenia przedsiębiorstwo będzie w dużej mierze nadal prowadzić taką samą działalność w zakresie produkcji i dostaw jak przedsiębiorstwa objęte pierwotnym dochodzeniem. Wnioskodawca zgłosił również inne zmiany korporacyjne mające wpływ na kilka przedsiębiorstw w ramach grupy GITI. Zmiany obejmują głównie (i) zmiany poziomu działalności produkcyjnej producentów eksportujących i dostawców materiałów do produkcji oraz (ii) niewielkie zmiany korporacyjne.

(19)

W pierwotnym dochodzeniu wartość normalna została obliczona na podstawie informacji dotyczących cen i kosztów z wybranego państwa analogicznego i nie zależała od chińskich cen lub kosztów krajowych. W związku z tym nic nie wskazuje na to, by wewnętrzna restrukturyzacja i inne zgłoszone zmiany korporacyjne grupy GITI w Chinach miały jakiekolwiek znaczenie. Ponadto nic nie wskazuje na to, że kanały sprzedaży, a w związku z tym cena eksportowa znacznie się zmieniły, ponieważ grupa nadal prowadzi wywóz za pośrednictwem powiązanego przedsiębiorstwa handlowego, a koszty sprzedaży bezpośredniej ponoszone przez GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. i GITI Tire (Anhui) Company Ltd. są takie same, jako że przedsiębiorstwa te są zlokalizowane obok siebie. W konsekwencji nic nie wskazuje na to, że zgłoszone zmiany dotyczące restrukturyzacji i inne niewielkie zmiany korporacyjne zmieniły okoliczności w odniesieniu do dumpingu oraz że na tej podstawie uzasadniona byłaby zmiana środków antydumpingowych.

(20)

W związku z opisanym powyżej połączeniem wnioskodawca zwrócił się o zastąpienie w drugim rozporządzeniu odniesień do GITI Tire (Anhui) Company Ltd. odesłaniami do GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. Dowody przedstawione przez wnioskodawcę wskazują, że absorpcję GITI Tire (Anhui) Company Ltd. zakończono 6 lipca 2023 r., czyli w dniu, w którym GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. uzyskało nowe zezwolenie na prowadzenie działalności po złożeniu wniosku do odpowiednich organów 20 czerwca 2023 r. W związku z tym Komisja uważa, że należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/737 w celu odzwierciedlenia przejęcia działalności produkcyjnej GITI Tire (Anhui) Company Ltd. przez GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. oraz przypisać dodatkowy kod TARIC C332 przedsiębiorstwu GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd.

(21)

Wnioskodawcy umożliwiono przedstawienie uwag do niniejszego rozporządzenia. Wnioskodawca sprzeciwił się zakończeniu dochodzenia z dwóch powodów.

(22)

Po pierwsze wnioskodawca argumentował, że Komisja zwróciła się do niego o wystąpienie z wnioskiem o dokonanie przeglądu okresowego, aby ta mogła ponownie obliczyć margines dumpingu ze względu na zmiany korporacyjne, które grupa GITI zamierzała przeprowadzić. W odniesieniu do tego argumentu Komisja poinformowała grupę GITI, że na podstawie informacji otrzymanych na tamtym etapie procedura zmiany nazwy, która była przedmiotem pierwotnego wniosku, nie wydawała się odpowiednia do celów analizy planowanych zmian korporacyjnych. Komisja poinformowała wnioskodawcę, że konieczne będzie złożenie wniosku o dokonanie przeglądu okresowego po faktycznym wdrożeniu zmian korporacyjnych. Komisja nie wskazała jednak, że niezbędne będzie ponowne obliczenie marginesu dumpingu. Celem przeglądu okresowego była ocena, czy zmiany korporacyjne stanowiły podstawę do ponownego obliczenia marginesu dumpingu. Komisja stwierdziła, że zmiany te nie uzasadniają ponownego obliczenia marginesu dumpingu, w związku z czym przychyliła się do pierwotnego wniosku o zmianę nazwy.

(23)

Po drugie wnioskodawca argumentował, że kanały sprzedaży uległy zmianie, ponieważ grupa GITI nie korzystała już z powiązanych importerów wymienionych w pierwotnym dochodzeniu. W związku z tym, zdaniem wnioskodawcy, Komisja nie powinna już stosować konstruowanej ceny eksportowej, zgodnie z art. 2 ust. 9 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego, w celu określenia poziomu dumpingu. W odniesieniu do drugiego argumentu Komisja zauważa, że jedna ze zgłoszonych zmian odnosiła się do powiązanego importera spoza Unii, a zatem takie dane nie są już istotne dla określenia poziomu dumpingu w Unii. Ponadto w odniesieniu do argumentu, że grupa GITI nie sprzedaje już produktu objętego postępowaniem za pośrednictwem powiązanego przedsiębiorstwa handlowego w Unii, Komisja zauważyła, że w pierwotnym dochodzeniu większość sprzedaży eksportowej do Unii odbywała się za pośrednictwem tych samych kanałów sprzedaży. Odsetek sprzedaży dokonywanej przez powiązanego importera w Unii nie był znaczący. Ponadto Komisja potwierdziła, na podstawie informacji dostarczonych przez wnioskodawcę, że powiązany importer nadal prowadzi działalność i świadczy usługi marketingowe na rzecz grupy GITI. Ponieważ grupa GITI może nadal w dowolnym momencie skorzystać z tego powiązanego importera jako kanału sprzedaży, faktu, że importer ten nie odgrywa obecnie takiej roli, nie można uznać za istotną zmianę o trwałym charakterze.

4. ZAKOŃCZENIE DOCHODZENIA

(24)

Zainteresowane strony zostały poinformowane o istotnych faktach i okolicznościach, na podstawie których zamierzano zakończyć niniejsze dochodzenie, i miały możliwość przedstawienia swoich uwag.

(25)

Z powodów określonych powyżej Komisja stwierdza zatem, że częściowy przegląd okresowy środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu produktu objętego postępowaniem, pochodzącego z Chin, który to przegląd ograniczony jest do wnioskodawcy, powinien zostać zakończony.

(26)

Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

1. W art. 1 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/737 wprowadza się następujące zmiany:

„GITI Tire (Anhui) Company Ltd; GITI Tire (Fujian) Company Ltd; GITI Tire (Hualin) Company Ltd; GITI Tire (Yinchuan) Company Ltd

35,74

C332”

otrzymuje brzmienie:

„GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd.; GITI Tire (Fujian) Company Ltd.; GITI Tire (Hualin) Company Ltd.; GITI Tire (Yinchuan) Company Ltd.

35,74

C332”

2. Dodatkowy kod TARIC C332 wcześniej przypisany GITI Tire (Anhui) Company Ltd. ma zastosowanie do GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. od 6 lipca 2023 r. Od tej daty wszelkie ostateczne cło zapłacone od przywozu produktów wytwarzanych przez GITI Radial Tire (Anhui) Company Ltd. przekraczające cło antydumpingowe ustanowione w art. 1 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/737 w odniesieniu do GITI Tire (Anhui) Company Ltd. podlega zwrotowi lub umorzeniu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa celnego.

Artykuł 2

Częściowy przegląd okresowy ograniczony do zbadania dumpingu dotyczącego grupy GITI w odniesieniu do cła antydumpingowego obowiązującego wobec przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, objętych obecnie kodami CN 4011 20 90 i ex 4012 12 00 (kod TARIC 4012 12 00 10) i pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, zostaje zakończony.

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.

(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1579 z dnia 18 października 2018 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/163 (Dz.U. L 263 z 22.10.2018, s. 3).

(3) Wyrok Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) z dnia 4 maja 2022 r., China Rubber Industry Association (CRIA) i China Chamber of Commerce of Metals, Minerals & Chemicals Importers & Exporters (CCCMC)/Komisja Europejska, T-30/19 i T-72/19, EU:T:2022:226.

(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/737 z dnia 4 kwietnia 2023 r. ponownie nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z wyrokiem Sądu w sprawach połączonych T-30/19 i T-72/19 (Dz.U. L 96 z 5.4.2023, s. 9).

(5) Zawiadomienie o wszczęciu częściowego przeglądu okresowego środków antydumpingowych stosowanych względem przywozu niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych, gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych i o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. C, C/2023/1500, 15.12.2023).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00