Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-09-07
Wersja aktualna od 2024-09-07
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2206
z dnia 5 września 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/73 nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z przyjęciem wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1), w szczególności jego art. 9,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/73 z dnia 17 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (2), w szczególności jego art. 1 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje,
A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) | 17 stycznia 2019 r. rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/73 („rozporządzenie pierwotne”) Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz do Unii rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej („produkt objęty postępowaniem”). |
(2) | W dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia ostatecznych ceł antydumpingowych („pierwotne dochodzenie”), wobec producentów eksportujących z Chińskiej Republiki Ludowej („ChRL”) zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) 2016/1036. |
(3) | Komisja nałożyła na przywóz rowerów elektrycznych od objętych próbą producentów eksportujących z ChRL indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 10,3 % do 62,1 %. Na współpracujących producentów eksportujących nieobjętych próbą (z wyjątkiem przedsiębiorstw objętych stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/72 (3) na produkt objęty postępowaniem), nałożono średnią ważoną stawkę cła w wysokości 24,2 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku I do rozporządzenia pierwotnego. Na pozostałe współpracujące przedsiębiorstwa nieobjęte próbą (i objęte stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/72 na produkt objęty postępowaniem) nałożono średnią ważoną stawkę cła w wysokości 16,2 %. Zostały one wymienione w załączniku II do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto na rowery elektryczne z przedsiębiorstw w ChRL, które nie współpracowały w dochodzeniu antydumpingowym, ale współpracowały w dochodzeniu antysubsydyjnym dotyczącym przywozu produktu objętego postępowaniem (wymienione w załączniku III do rozporządzenia pierwotnego), nałożono ogólnokrajową stawkę celną w wysokości 70,1 %. Na wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa nałożono stawkę cła w wysokości 62,1 %. |
(4) | Na podstawie art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego ust. 2 tego artykułu może zostać zmieniony poprzez dodanie nowego producenta eksportującego do odpowiedniego załącznika wraz ze współpracującymi przedsiębiorstwami nieobjętymi próbą, a zatem podlegającymi odpowiedniej średniej ważonej stawce cła antydumpingowego, jeżeli ten nowy producent eksportujący w ChRL przedstawi Komisji wystarczające dowody na to, że:
|
B. WNIOSEK O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO
(5) | 8 stycznia 2024 r. chiński producent rowerów elektrycznych - Zhetai Vehicle (Jiangsu) Co., Ltd. („wnioskodawca”) przedłożył Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego („NEPT”), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła obowiązującej wobec nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w ChRL, które są objęte równoległą stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw, tj. 16,2 % - producent ten twierdził, że spełnił wszystkie trzy warunki określone w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego („wniosek”). |
(6) | Aby określić, czy wnioskodawca spełnił trzy warunki przyznania NEPT, Komisja przesłała wnioskodawcy kwestionariusz i poprosiła o dowody wskazujące, że spełnił on warunki przyznania NEPT. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
(7) | Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki przyznania NEPT. W tym celu Komisja przeanalizowała dowody przedstawione przez wnioskodawcę. Wnioskodawca posiada ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie produkcji rowerów elektrycznych, które zostało zarejestrowane w styczniu 2024 r. w urzędzie rejestracji Biura ds. Nadzoru Rynku i Administracji w powiecie Lianshui. Jednocześnie Komisja poinformowała przemysł Unii o wniosku złożonym przez wnioskodawcę i zwróciła się do przemysłu Unii o przedstawienie ewentualnych uwag. Ze strony przemysłu Unii otrzymano odpowiedź, że wnioskodawca był powiązany z niemieckim przedsiębiorstwem handlowym ZT GmbH, które zostało oficjalnie zarejestrowane w kwietniu 2015 r. |
C. ANALIZA WNIOSKU
(8) | W odniesieniu do pierwszego warunku przyznania NEPT, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków (od 1 października 2016 r. do 30 września 2017 r.), Komisja ustaliła, że wnioskodawca nie dokonywał wywozu rowerów elektrycznych do Unii, ponieważ został utworzony po tym okresie. |
(9) | W odniesieniu do drugiego warunku przyznania NEPT, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie być powiązany z żadnymi eksporterami lub producentami, którzy podlegają środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, Komisja ustaliła, że wnioskodawca nie jest powiązany z żadnymi producentami w ChRL, którzy podlegają środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym i dokonywali wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. |
(10) | W odniesieniu do trzeciego warunku przyznania NEPT, zgodnie z którym wnioskodawca faktycznie miał dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stać się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu, Komisja ustaliła, że wnioskodawca dokonywał wywozu rowerów elektrycznych do Unii po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, co wynika z dowodu w postaci dokumentacji. W listopadzie 2023 r. wnioskodawca przedstawił odpowiednie dokumenty sprzedaży i dokumenty celne dotyczące transakcji eksportowej do Niderlandów za pośrednictwem powiązanego przedsiębiorstwa handlowego w Niemczech. |
(11) | Na podstawie powyższych ustaleń, Komisja stwierdziła, że wnioskodawca spełnił warunki przyznania NEPT i że powinien zostać objęty cłem antydumpingowym w wysokości 16,2 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas dochodzenia pierwotnego (i objętych stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/72 na produkt objęty postępowaniem). |
(12) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/73. |
D. UJAWNIENIE USTALEŃ
(13) | Wnioskodawca i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec wnioskodawcy należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących nieobjętych próbą podczas dochodzenia pierwotnego. |
(14) | Wnioskodawcy i przemysłowi Unii umożliwiono przedstawienie uwag. Nie otrzymano żadnych uwag. |
(15) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/73 po wierszu dotyczącym Zhejiang Luyuan Electric Vehicle Co., Ltd. dodaje się wiersz w brzmieniu:
Nazwa przedsiębiorstwa | Prowincja | Dodatkowy kod TARIC |
„Zhetai Vehicle (Jiangsu) Co., Ltd. | Jiangsu | 89CD”. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 września 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1036/oj.
(2) Dz.U. L 16 z 18.1.2019, s. 108. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/73/oj.
(3) Dz.U. L 16 z 18.1.2019, s. 5. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/72/oj.