Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-08-02
Wersja aktualna od 2024-08-02
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2127
z dnia 24 lipca 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie” („Stop cibo falso: origine in etichetta”) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5001)
(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej (1), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 14 czerwca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie”. |
(2) | Cele inicjatywy określone przez organizatorów to: (i) „dostęp europejskich konsumentów do przejrzystych informacji o żywności, którą kupują”; (ii) poszanowanie oczekiwań europejskich konsumentów „w zakresie wysokich standardów jakości i zrównoważonego rozwoju” w odniesieniu do żywności; (iii) „jasne i wyraźne wskazywanie pochodzenia wszystkich produktów wprowadzanych na wspólny rynek”; oraz (iv) spełnianie tych samych „norm środowiskowych, zdrowotnych i pracowniczych mających zastosowanie na rynku wewnętrznym w celu ochrony planety i zdrowia konsumentów” przez wszystkie produkty wprowadzane na wspólny rynek . |
(3) | W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Odnosi się ona do kryteriów związanych z nabywaniem pochodzenia i miejscem pochodzenia określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 (2) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 (3). Organizatorzy uważają, że należy przestrzegać „zasady wzajemności, zakazać przywozu żywności przetworzonej przy użyciu substancji i metod zakazanych w Europie” oraz zwiększyć „kontrole graniczne żywności wprowadzanej przez granice europejskie i krajowe”. Organizatorzy twierdzą również, że wymóg oznaczania pochodzenia powinien zostać rozszerzony na wszystkie produkty spożywcze „w celu zapobiegania oszustwom, ochrony zdrowia publicznego i zagwarantowania konsumentom prawa do informacji”. |
(4) | Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja może przedstawić wniosek na podstawie art. 114 i 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczący aktu prawnego mającego zapewnić europejskim konsumentom dostęp do przejrzystych informacji na temat nabywanej przez nich żywności spełniającej ich oczekiwania w zakresie wysokich standardów jakości i zrównoważonego rozwoju. |
(5) | Komisja może również przedłożyć na podstawie art. 114 i 207 TFUE wniosek dotyczący aktu prawnego mającego zapewnić wyraźne i jasne oznaczenia pochodzenia wszystkich produktów wprowadzanych na rynek wewnętrzny oraz nałożyć na nie wymóg przestrzegania tych samych norm środowiskowych, zdrowotnych i pracowniczych, które mają zastosowanie na rynku wewnętrznym w celu ochrony planety i zdrowia konsumentów. |
(6) | Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
(7) | Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi. |
(8) | Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. |
(9) | Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
(10) | Należy zatem zarejestrować inicjatywę „Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie”. |
(11) | Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską „Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie”.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej „Stop podrabianej żywności: miejsce pochodzenia na etykiecie”, reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Ettore PRANDINI i Paolo DI STEFANO.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
(1) Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1169/oj).