Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-08-02
Wersja aktualna od 2024-08-02
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2126
z dnia 24 lipca 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Stop Cruelty Stop Slaughter” („Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi”) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5280)
(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej (1), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 5 czerwca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Stop Cruelty Stop Slaughter” („Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi”). |
(2) | Cele inicjatywy określone przez organizatorów to: (i) „wprowadzenie zachęt do produkcji białek roślinnych, w tym w celu zastępowania mleka i jaj, oraz do produkcji mięsa hodowanego komórkowo” oraz (ii) „zaplanowanie stopniowego zmniejszania liczby zwierząt hodowanych w celu produkcji żywności na poziomie 50 % liczby zwierząt każdego roku oraz stopniowe zamykanie wszystkich gospodarstw hodowlanych”. |
(3) | W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Autorzy inicjatywy twierdzą, że gospodarstwa prowadzące chów przemysłowy i rzeźnie stanowią ciągłe zagrożenie dla zdrowia publicznego i są źródłem nowych pandemii oraz problemów epidemiologicznych i sanitarnych. Ich zdaniem należy zamknąć te obiekty, przeznaczając środki z funduszy europejskich na zachęty do przekształcania istniejącej działalności hodowlanej w działalność związaną z produkcją białek roślinnych lub białek hodowanych, co byłoby cennym narzędziem trwałego zapobiegania nowym chorobom. W załączniku odniesiono się również do potrzeby badań nad coraz bardziej ekologiczną i etyczną produkcją mięsa hodowanego komórkowo, zarówno ze względu na dobrostan zwierząt, jak i środowisko naturalne oraz ochronę zdrowia publicznego. W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający informacje zawarte w załączniku. |
(4) | W odniesieniu do pierwszego celu inicjatywy Komisja mogłaby przedłożyć wniosek ustanawiający zachęty do produkcji białek roślinnych i mięsa hodowanego komórkowo na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), o ile zachęty te obejmowałyby produkty wymienione w załączniku I do TFUE. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 114 TFUE w odniesieniu do innego rodzaju zachęt, wykraczających poza dotacje dla rolnictwa, w zakresie, w jakim zachęty te miałyby na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego. |
(5) | Jeżeli chodzi o drugi cel inicjatywy, Komisja mogłaby przedstawić wniosek na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE obejmujący środki zachęcające do stopniowego zmniejszania liczby zwierząt gospodarskich. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 168 ust. 4 TFUE, pod warunkiem że będzie on obejmować środki w dziedzinie weterynaryjnej i fitosanitarnej, których bezpośrednim celem jest ochrona zdrowia publicznego. |
(6) | Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
(7) | Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi. |
(8) | Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. |
(9) | Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
(10) | Należy zatem zarejestrować inicjatywę „Stop Cruelty Stop Slaughter” („Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi”). |
(11) | Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską „Stop Cruelty Stop Slaughter” („Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi”).
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej „Stop Cruelty Stop Slaughter” („Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi”), reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Gabriele BONCI i Zdenek JOUKL.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
(1) Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.