Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-29
Wersja aktualna od 2024-07-29
obowiązujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/2115
z dnia 29 lipca 2024 r.
ustanawiająca niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową i uchylająca decyzję (UE) 2015/1937
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Decyzją Komisji (UE) 2015/1937 (1) ustanowiono niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową. |
(2) | Wdrożenie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 (2) zakłada bardziej znaczącą rolę doradczą Europejskiej Rady Budżetowej w ramach zarządzania gospodarczego Unii, a także przewiduje jej niezależność i dostęp do dokumentów. |
(3) | Rada Budżetowa powinna doradzać, na wniosek Komisji lub Rady, w kwestii wdrażania ram wielostronnego nadzoru budżetowego, w tym przedłużenia okresu obowiązywania ogólnej klauzuli wyjścia, przy pełnym poszanowaniu roli i kompetencji Komisji wynikających z Traktatu. |
(4) | Rada Budżetowa powinna również doradzać w kwestii przyszłego kursu polityki budżetowej odpowiedniego dla strefy euro jako całości. Powinna również przedstawiać sugestie dotyczące przyszłego rozwoju ram fiskalnych. |
(5) | Rada Budżetowa powinna współpracować z niezależnymi instytucjami fiskalnymi, o których mowa w art. 8a dyrektywy Rady 2011/85/UE (3), zmienionej dyrektywą Rady (UE) 2024/1265 (4), w celu promowania wymiany najlepszych praktyk. |
(6) | Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej powinni być wybierani i powoływani przez Komisję po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Radą. W miarę możliwości nominacje powinny zapewniać odpowiednią równowagę geograficzną i równowagę płci. |
(7) | Ze względu na potrzebę wzmocnienia roli Rady Budżetowej należy przyjąć nowe przepisy regulujące jej funkcjonowanie. |
(8) | Należy zatem uchylić decyzję (UE) 2015/1937 i zastąpić ją niniejszą decyzją, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Ustanowienie Rady Budżetowej
Niniejszym ustanawia się niezależną Europejską Radę Budżetową („Rada Budżetowa”).
Artykuł 2
Misja i zadania
1. Rada Budżetowa doradza Radzie i Komisji w zakresie pełnienia przez nie funkcji w ramach wielostronnego nadzoru budżetowego zgodnie z art. 121, 126 i 136 TFUE.
2. Do celów ust. 1 Rada Budżetowa:
a) | dokonuje terminowej oceny ex post wdrażania unijnych ram zarządzania budżetowego; |
b) | doradza w kwestii przyszłego kursu polityki budżetowej odpowiedniego dla strefy euro jako całości, a także w kwestii zgodnych z nim odpowiednich krajowych kursów polityki budżetowej w ramach zasad paktu stabilności i wzrostu; |
c) | na wniosek Komisji lub Rady doradza w sprawie wdrażania paktu stabilności i wzrostu, w tym w sprawie przedłużenia ogólnej klauzuli wyjścia zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2024/1263; |
d) | ściśle współpracuje z niezależnymi instytucjami fiskalnymi, o których mowa w art. 8a dyrektywy 2011/85/UE; |
e) | przedstawia sugestie dotyczące przyszłego rozwoju ram fiskalnych. |
3. Sekretariat Rady Budżetowej niezwłocznie informuje Radę lub Komisję o wnioskach o doradztwo skierowanych do Rady Budżetowej przez drugą instytucję.
Artykuł 3
Skład i powoływanie członków
1. Rada Budżetowa składa się z przewodniczącego i czterech członków.
2. Komisja dąży w miarę możliwości do zapewnienia w składzie Rady Budżetowej odpowiedniej równowagi geograficznej i równowagi płci.
3. Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są wybierani i powoływani spośród ekspertów o międzynarodowej renomie, na podstawie osiągnięć, umiejętności i wiedzy ocenianych zgodnie z udokumentowanym doświadczeniem analitycznym i kompetencjami w zakresie analizy finansów publicznych i makroekonomii.
4. Komisja przekazuje listę proponowanych osób Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do konsultacji oraz zwraca się do nich o opinię w ciągu miesiąca od przekazania listy.
5. Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są powoływani przez Komisję na wniosek przewodniczącego Komisji, po konsultacji z komisarzem i wiceprzewodniczącym odpowiedzialnymi za dane portfolio.
6. Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są powoływani na okres 3 lat, z możliwością jednorazowego odnowienia kadencji.
7. Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są powoływani w charakterze specjalnych doradców, których status i wynagrodzenia są określone w art. 5, 123 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników UE.
Artykuł 4
Niezależność
1. Przy wykonywaniu swoich zadań członkowie Rady Budżetowej działają niezależnie i nie zwracają się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządów państw członkowskich ani do żadnego innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani też od nich takich instrukcji nie przyjmują.
2. Członkowie Rady Budżetowej ujawniają przewodniczącemu wszelkie potencjalne konflikty interesów w odniesieniu do poszczególnych ocen lub opinii, a przewodniczący stosuje właściwe środki i może zdecydować, że dany członek nie będzie uczestniczyć w przygotowaniu i przyjęciu danej oceny lub opinii. Rada Budżetowa zajmuje się potencjalnymi konfliktami interesów przewodniczącego.
3. Członkowie Rady Budżetowej mają prawo do wolności wypowiedzi zgodnie z art. 17a regulaminu pracowniczego.
Artykuł 5
Funkcjonowanie
1. Przewodniczący odpowiada za nadzorowanie wykonywania zadań powierzonych Radzie Budżetowej i zapewnienie jej prawidłowego funkcjonowania. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady Budżetowej i im przewodniczy.
2. Rada Budżetowa przyjmuje swoje opinie wyłącznie w obecności przynajmniej trzech członków, w tym przewodniczącego. Rada Budżetowa dąży do przyjęcia opinii w drodze konsensusu. Jeżeli nie można osiągnąć konsensusu, Rada Budżetowa podejmuje decyzje zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu, w tym przewodniczącego, przy czym głosów wstrzymujących się nie liczy się jako głos. W przypadku równego rozkładu głosów decyduje głos przewodniczącego.
3. Rada Budżetowa uchwala swój regulamin wewnętrzny.
4. Rada Budżetowa działa zgodnie ze swoim regulaminem wewnętrznym. Posiedzenia Rady Budżetowej są niejawne. Posiedzenia mogą mieć formę posiedzeń fizycznych, online lub hybrydowych.
5. Między Radą Budżetową i właściwymi służbami Komisji zostaje zawarty protokół ustaleń ustanawiający praktyczne zasady dotyczące zakresu i formy współpracy, w tym w szczególności dostępu do odpowiednich informacji. Rada Budżetowa zawiera równoważne uzgodnienia robocze z Radą.
6. Przewodniczący Rady Budżetowej może zostać poproszony o przedstawienie porad i opinii oraz sprawozdania rocznego na posiedzeniach Komisji lub Rady, na których są one omawiane.
7. Koszty podróży i pobytu ponoszone przez przewodniczącego i członków Rady Budżetowej są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji. Zwrot tych kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków finansowych przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł 6
Sekretariat
1. Radę Budżetową wspomaga sekretariat, składający się z kierownika sekretariatu i specjalnych pracowników pomocniczych.
2. Wykonując zadania powierzone Radzie Budżetowej, sekretariat działa wyłącznie na podstawie instrukcji Rady Budżetowej. Sekretariat:
a) | pomaga Radzie Budżetowej w przygotowywaniu jej posiedzeń, w analizie dokumentów, które będą przedmiotem obrad, oraz w monitorowaniu postępów prac pod względem priorytetów określonych przez Radę Budżetową; |
b) | zapewnia wysokiej jakości wsparcie analityczne, statystyczne, administracyjne i logistyczne Rady Budżetowej pod kierownictwem przewodniczącego; |
c) | zapewnia współpracę z niezależnymi instytucjami fiskalnymi w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wspierania misji i zadań Rady Budżetowej; |
d) | terminowo informuje Komisję lub Radę o wnioskach o doradztwo, które Rada Budżetowa otrzymała od drugiej instytucji. |
3. Komisja powołuje kierownika sekretariatu po konsultacji z przewodniczącym Rady Budżetowej.
4. Jeżeli przewodniczący Rady Budżetowej nie został jeszcze powołany lub jego kadencja wygasła, kierownika sekretariatu powołuje bezpośrednio Komisja.
5. Pozostali członkowie sekretariatu to urzędnicy, pracownicy zatrudnieni na czas określony, pracownicy kontraktowi lub oddelegowani eksperci krajowi, wybierani przez kierownika sekretariatu w porozumieniu z przewodniczącym. Wszyscy członkowie sekretariatu są wybierani w oparciu o wysokie kwalifikacje i doświadczenie w dziedzinach istotnych dla działalności Rady Budżetowej.
6. Sekretariat przynależy, do celów administracyjnych, do Sekretariatu Generalnego Komisji.
Artykuł 7
Przejrzystość
Raz w roku Rada Budżetowa składa sprawozdanie ze swojej działalności Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji. Wszystkie sprawozdania i doradztwo Europejskiej Rady Budżetowej są podawane do wiadomości publicznej.
Artykuł 8
Przepisy końcowe
1. Decyzja (UE) 2015/1937 traci moc.
2. Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Decyzja Komisji (UE) 2015/1937 z dnia 21 października 2015 r. ustanawiająca niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową (Dz.U. L 282 z 28.10.2015, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/1937/oj).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 (Dz.U. L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).
(3) Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/85/oj).
(4) Dyrektywa Rady (UE) 2024/1265 z dnia 29 kwietnia 2024 r. zmieniająca dyrektywę 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.U. L, 2024/1265, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1265/oj).