Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-08-01
Wersja aktualna od 2024-08-01
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2108
z dnia 29 lipca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do niektórych pilnych środków ochrony lotnictwa dotyczących sprzętu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W pkt 12 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 (2) określono procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego spełniającego normy określone w tym załączniku. |
(2) | Urządzenia systemów wykrywania materiałów wybuchowych w bagażu kabinowym (EDSCB) spełniające normę C3, jak określono w dodatku 12-B do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, są przeznaczone do kontroli bagażu kabinowego zawierającego płyny, aerozole i żele oraz komputery przenośne i inne duże przedmioty elektryczne. Zastosowanie takiej innowacyjnej i wydajnej pod względem operacyjnym technologii umożliwia wdrażającemu ją portowi lotniczemu wyeliminowanie istniejących limitów w przewozie płynów, aerozoli i żeli w bagażu kabinowym odlatujących pasażerów. |
(3) | Komisja zatwierdziła urządzenia EDSCB odpowiadające normie C3 i przyznała im oznakowanie „pieczęć UE” (3) po otrzymaniu sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) zawierających dowody na to, że sprzęt ten spełnia wymagane normy w zakresie wykrywania. |
(4) | Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję i zatwierdzonych przez państwa i laboratoria ECAC wynika, że istniejące konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, którym Komisja przyznała oznakowanie „pieczęć UE” lub „oczekiwanie na pieczęć UE”, należy poddać weryfikacji, aby ulepszyć ich działanie. |
(5) | Jako środek zapobiegawczy, w celu utrzymania bezpieczeństwa podróży lotniczych, należy wprowadzić limit maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel, które mogą być poddawane kontroli bezpieczeństwa przy użyciu dowolnej z obecnie zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3. |
(6) | Wszystkie zatwierdzone konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, zgodnie z pkt 12.4.2.8 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, które otrzymały oznakowanie „pieczęć UE” przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, powinny być odtąd eksploatowane zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel nie może przekraczać 100 ml. |
(7) | Należy uchylić decyzję Komisji (UE) 2024/1177 (4), ponieważ konfiguracja, która była przedmiotem tej decyzji, powinna obecnie podlegać ograniczeniu mającemu zastosowanie do wszystkich zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3. |
(8) | Odpowiedni producenci sprzętu powinni dokonać weryfikacji obecnie stosowanych konfiguracji i poddać je wymaganym badaniom przeprowadzanym przez laboratoria działające w ramach wspólnego procesu oceny ECAC. |
(9) | Ograniczenie wprowadzone niniejszym rozporządzeniem może zostać zniesione po otrzymaniu przez Komisję sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny ECAC zawierających dowody na to, że zweryfikowane konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 spełniają wymagane normy w zakresie wykrywania. |
(10) | Co więcej, aby skrócić czas trwania ograniczenia operacyjnego wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem i zapewnić szybsze badanie nowych konfiguracji, konfiguracje urządzeń zatwierdzone w ramach mechanizmów krajowych stosowanych przez państwa członkowskie i należycie zgłoszone Komisji zgodnie z pkt 12.0.5 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 należy uznać za kwalifikujące się do uzyskania oznakowania „pieczęć UE” pod pewnymi warunkami. |
(11) | Doświadczenie zdobyte podczas wdrażania pkt 12.0.4.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wykazało ponadto potrzebę zmiany jego obecnego brzmienia w celu umożliwienia operatorom zainstalowania nowych egzemplarzy konfiguracji urządzeń, w przypadku których oznakowanie „pieczęć UE” lub „oczekiwanie na pieczęć UE” zostało zawieszone, o ile stosowane są wymagane środki kompensacyjne. |
(12) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998. |
(13) | Ponieważ potrzebny jest rozsądny okres, aby umożliwić portom lotniczym obsługującym konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 przygotowanie wdrożenia środków zmniejszających ryzyko określonych w załączniku, stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 1 września 2024 r. |
(14) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/1998/oj.
(3) Decyzja Komisji (UE) 2021/2147 z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia sprzętu opatrzonego znakiem „pieczęć UE” służącego do ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 433 z 6.12.2021, s. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2147/oj).
(4) Decyzja Komisji (UE) 2024/1177 z dnia 23 kwietnia 2024 r. w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem „pieczęć UE” (Dz.U. L, 2024/1177, 25.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1177/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt 12.0.4.2 otrzymuje brzmienie:
|
2) | dodaje się pkt 12.0.5.4 w brzmieniu:
|
3) | pkt 12.4.2.8 i pkt 12.4.2.9 otrzymują brzmienie:
|
4) | dodaje się pkt 12.4.2.10 w brzmieniu:
|