Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2108
Wersja aktualna od 2024-08-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2108
Wersja aktualna od 2024-08-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2108

z dnia 29 lipca 2024 r.

zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do niektórych pilnych środków ochrony lotnictwa dotyczących sprzętu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W pkt 12 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 (2) określono procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego spełniającego normy określone w tym załączniku.

(2)

Urządzenia systemów wykrywania materiałów wybuchowych w bagażu kabinowym (EDSCB) spełniające normę C3, jak określono w dodatku 12-B do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, są przeznaczone do kontroli bagażu kabinowego zawierającego płyny, aerozole i żele oraz komputery przenośne i inne duże przedmioty elektryczne. Zastosowanie takiej innowacyjnej i wydajnej pod względem operacyjnym technologii umożliwia wdrażającemu ją portowi lotniczemu wyeliminowanie istniejących limitów w przewozie płynów, aerozoli i żeli w bagażu kabinowym odlatujących pasażerów.

(3)

Komisja zatwierdziła urządzenia EDSCB odpowiadające normie C3 i przyznała im oznakowanie „pieczęć UE” (3) po otrzymaniu sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) zawierających dowody na to, że sprzęt ten spełnia wymagane normy w zakresie wykrywania.

(4)

Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję i zatwierdzonych przez państwa i laboratoria ECAC wynika, że istniejące konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, którym Komisja przyznała oznakowanie „pieczęć UE” lub „oczekiwanie na pieczęć UE”, należy poddać weryfikacji, aby ulepszyć ich działanie.

(5)

Jako środek zapobiegawczy, w celu utrzymania bezpieczeństwa podróży lotniczych, należy wprowadzić limit maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel, które mogą być poddawane kontroli bezpieczeństwa przy użyciu dowolnej z obecnie zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3.

(6)

Wszystkie zatwierdzone konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, zgodnie z pkt 12.4.2.8 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, które otrzymały oznakowanie „pieczęć UE” przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, powinny być odtąd eksploatowane zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel nie może przekraczać 100 ml.

(7)

Należy uchylić decyzję Komisji (UE) 2024/1177 (4), ponieważ konfiguracja, która była przedmiotem tej decyzji, powinna obecnie podlegać ograniczeniu mającemu zastosowanie do wszystkich zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3.

(8)

Odpowiedni producenci sprzętu powinni dokonać weryfikacji obecnie stosowanych konfiguracji i poddać je wymaganym badaniom przeprowadzanym przez laboratoria działające w ramach wspólnego procesu oceny ECAC.

(9)

Ograniczenie wprowadzone niniejszym rozporządzeniem może zostać zniesione po otrzymaniu przez Komisję sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny ECAC zawierających dowody na to, że zweryfikowane konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 spełniają wymagane normy w zakresie wykrywania.

(10)

Co więcej, aby skrócić czas trwania ograniczenia operacyjnego wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem i zapewnić szybsze badanie nowych konfiguracji, konfiguracje urządzeń zatwierdzone w ramach mechanizmów krajowych stosowanych przez państwa członkowskie i należycie zgłoszone Komisji zgodnie z pkt 12.0.5 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 należy uznać za kwalifikujące się do uzyskania oznakowania „pieczęć UE” pod pewnymi warunkami.

(11)

Doświadczenie zdobyte podczas wdrażania pkt 12.0.4.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wykazało ponadto potrzebę zmiany jego obecnego brzmienia w celu umożliwienia operatorom zainstalowania nowych egzemplarzy konfiguracji urządzeń, w przypadku których oznakowanie „pieczęć UE” lub „oczekiwanie na pieczęć UE” zostało zawieszone, o ile stosowane są wymagane środki kompensacyjne.

(12)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.

(13)

Ponieważ potrzebny jest rozsądny okres, aby umożliwić portom lotniczym obsługującym konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 przygotowanie wdrożenia środków zmniejszających ryzyko określonych w załączniku, stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 1 września 2024 r.

(14)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj.

(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/1998/oj.

(3) Decyzja Komisji (UE) 2021/2147 z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia sprzętu opatrzonego znakiem „pieczęć UE” służącego do ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 433 z 6.12.2021, s. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2147/oj).

(4) Decyzja Komisji (UE) 2024/1177 z dnia 23 kwietnia 2024 r. w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem „pieczęć UE” (Dz.U. L, 2024/1177, 25.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1177/oj).

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się następujące zmiany:

1)

pkt 12.0.4.2 otrzymuje brzmienie:

„12.0.4.2.

Sprzęt służący do ochrony, którego oznakowanie »pieczęć UE« lub »oczekiwanie na pieczęć UE« zostało zawieszone, może być używany pod warunkiem wdrożenia dodatkowych stosownych środków kompensacyjnych. Zawieszając status oznakowania »pieczęć UE« lub »oczekiwanie na pieczęć UE«, Komisja może wskazać, czy nowe egzemplarze sprzętu, w odniesieniu do którego status oznakowania został zawieszony, mogą być instalowane i używane przy zastosowaniu tych samych środków kompensacyjnych.”;

2)

dodaje się pkt 12.0.5.4 w brzmieniu:

„12.0.5.4.

Komisja może przyznać oznakowanie »pieczęć UE« sprzętowi służącemu do ochrony, o którym mowa w pkt 12.0.5.3, pod warunkiem otrzymania dowodów przedstawionych przez państwo członkowskie, że tego rodzaju sprzęt służący do ochrony spełnia normy określone w niniejszym rozdziale.”;

3)

pkt 12.4.2.8 i pkt 12.4.2.9 otrzymują brzmienie:

„12.4.2.8.

Wszystkie EDS przeznaczone do kontroli bagażu kabinowego zawierającego komputery przenośne, inne duże urządzenia elektryczne oraz płyny, aerozole i żele muszą spełniać co najmniej normę C3.

12.4.2.9.

Wszystkie urządzenia EDS spełniające normę C3 uznaje się za równoważne z urządzeniami LEDS spełniającymi normę 2 w zakresie kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli.”;

4)

dodaje się pkt 12.4.2.10 w brzmieniu:

„12.4.2.10.

Sprzęt odpowiadający normie C3 przeznaczony do kontroli bagażu kabinowego, który otrzymał oznakowanie »pieczęć UE« lub »oczekiwanie na pieczęć UE« przed dniem 1 sierpnia 2024 r., może być stosowany wyłącznie do kontroli płynów, aerozoli i żeli, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel nie może przekraczać 100 ml.”.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00