ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2031
z dnia 26 lipca 2024 r.
w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (1), w szczególności jego art. 8 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 przedsiębiorstwa mają obowiązek przedkładać weryfikatorowi plan monitorowania obejmujący pełną i przejrzystą dokumentację metody monitorowania i raportowania, która ma być zastosowana do każdego statku objętego zakresem rozporządzenia (UE) 2023/1805. |
(2) | W celu zapewnienia, aby te plany monitorowania były przedkładane i rejestrowane w formie elektronicznej oraz aby zawierały kompletne i znormalizowane informacje umożliwiające jednolite wdrożenie obowiązków przedsiębiorstw w zakresie monitorowania i raportowania, należy określić specyfikacje szablonów elektronicznych, w tym przepisy techniczne dotyczące ich jednolitego stosowania. |
(3) | Szablon planu monitorowania powinien zawierać co najmniej elementy określone w art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805. |
(4) | Dostarczając informacji dotyczących elementów i procedur w ramach planu monitorowania, przedsiębiorstwa powinny móc również odwołać się do procedur lub systemów skutecznie wdrożonych w ramach ich istniejących systemów zarządzania, takich jak międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczeństwem (kodeks ISM) (2) bądź Plan zarządzania efektywnością energetyczną statku (SEEMP) (3), lub do systemów i kontroli objętych jednolitymi normami jakości, normami środowiskowymi i normami zarządzania energią, na przykład EN ISO 9001:2015, EN ISO 14001:2015 lub EN ISO 50001:2011. W takich przypadkach lub gdy odpowiednie procedury są już opisane w ustanowionych pisemnych procedurach, powinna istnieć możliwość zawarcia w planach monitorowania ich krótkiego opisu lub streszczenia. |
(5) | Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 po dokonaniu zadowalającej oceny planu monitorowania i zmienionego planu monitorowania weryfikator rejestruje je w bazie danych FuelEU, specjalnym unijnym systemie informacyjnym opracowanym i obsługiwanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego, w której rejestruje się wyniki każdego statku. Plan monitorowania i zmieniony plan monitorowania muszą być dostępne dla państwa administrującego zgodnie z wymogiem art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805. |
(6) | Komisja skonsultowała się w sprawie najlepszych praktyk dotyczących kwestii poruszonych w niniejszym rozporządzeniu ze stronami, których to dotyczy. Konsultacje przeprowadzono za pośrednictwem podgrupy ds. zrównoważonej alternatywnej energii dla żeglugi, powołanej w ramach Europejskiego Forum Zrównoważonej Żeglugi. |
(7) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Szablon planu monitorowania
1. Do celów składania planu monitorowania zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1805 przedsiębiorstwa korzystają z elektronicznej wersji szablonu znajdującego się w załączniku do niniejszego rozporządzenia, która będzie dostępna w bazie danych FuelEU.
2. Do celów rejestrowania ocenionego planu monitorowania w bazie danych FuelEU zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 weryfikatorzy korzystają z elektronicznej wersji szablonu planu monitorowania określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1805/oj.
(2) Przyjęty przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) rezolucją Zgromadzenia A.741(18).
(3) Prawidło 22 konwencji MARPOL, załącznik VI.
ZAŁĄCZNIK
SZABLON PLANU MONITOROWANIA
CZĘŚĆ A
ARKUSZ EWIDENCJI ZMIAN
Nr wersji | Dzień odniesienia | Status w dniu odniesienia (1) | Odniesienie do rozdziałów, w których dokonano aktualizacji lub modyfikacji, oraz krótkie wyjaśnienie zmian |
|
|
|
|
CZĘŚĆ B
DANE PODSTAWOWE
Tabela B.1
Dane identyfikacyjne statku i szczegółowe informacje na temat właściciela statku
Nazwa statku |
|
Numer identyfikacyjny statku według IMO |
|
Port rejestracji |
|
Port macierzysty (jeżeli nie jest tożsamy z portem rejestracji) |
|
Nazwa właściciela statku (2) |
|
Numer identyfikacji podatkowej właściciela statku (opcjonalnie) |
|
Osoba odpowiedzialna za kontakty z właścicielem statku (opcjonalnie) |
|
Adres (opcjonalnie) |
|
Miejscowość (opcjonalnie) |
|
Stan/okręg/region (opcjonalnie) |
|
Numer telefonu (opcjonalnie) |
|
Adres e-mail (opcjonalnie) |
|
Numer zarejestrowanego właściciela zgodnie z programem niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela (3) |
|
Państwo rejestracji zarejestrowanego właściciela (2) |
|
Rodzaj statku (4) |
|
Nośność (w tonach metrycznych) |
|
Pojemność brutto |
|
Instytucja klasyfikacyjna (opcjonalnie) |
|
Klasa lodowa (opcjonalnie) (5) |
|
Państwo bandery (opcjonalnie) |
|
Efektywność techniczna (opcjonalnie) (6) |
|
Pole do opisowego wprowadzenia dodatkowych informacji o właściwościach statku (7) |
|
Tabela B.2
Informacje o przedsiębiorstwie
Nazwa przedsiębiorstwa |
|
Charakter działalności przedsiębiorstwa (8) |
|
Numer przedsiębiorstwa zgodnie z programem niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela (9) |
|
Państwo rejestracji przedsiębiorstwa (10) |
|
Numer identyfikacji podatkowej przedsiębiorstwa (opcjonalnie) |
|
Osoba wyznaczona do kontaktów |
|
Adres |
|
Miejscowość |
|
Stan/okręg/region |
|
Kod pocztowy |
|
Państwo |
|
Numer telefonu |
|
Adres e-mail |
|
Tabela B.3
Opis jednostki zużywającej paliwo
Nr jednostki zużywającej paliwo | Nazwa jednostki zużywającej paliwo | Typ jednostki zużywającej paliwo (11) | Klasa jednostki zużywającej paliwo (12) | Opis techniczny jednostki zużywającej paliwo (wydajność/moc, jednostkowe zużycie paliwa (SFOC), rok instalacji, numer identyfikacyjny w przypadku wielu identycznych źródeł emisji itd. (13) | (Potencjalnie) wykorzystywane rodzaje paliwa (14) |
|
|
|
|
|
|
Tabela B.4
Wyposażenie pozwalające na podłączenie do zasilania energią elektryczną z lądu (OPS) (15)
Nr referencyjny wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu | Wyposażenie na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu (nazwa, typ) | Opis techniczny wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu o określonym napięciu i częstotliwości, w tym urządzeń określonych w IEC/IEEE 80005-1 (wysokie napięcie) i IEC/IEEE 80005-3 (niskie napięcie) oraz umiejscowienia na statku | Normy (16) |
|
|
|
|
Tabela B.5
Technologia bezemisyjna (ZET) (17)
Nr referencyjny technologii bezemisyjnej | Technologia bezemisyjna (nazwa, typ) (18) | Opis techniczny technologii bezemisyjnej (19) |
|
|
|
Tabela B.6
Ustalone całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną statku cumującego (20) (21)
Ustalone całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną statku cumującego (kW) | Źródło danych |
|
|
Tabela B.7
Opis systemów napędu wiatrowego statku (WAPS) (w stosownych przypadkach)
Nr referencyjny systemu napędu wiatrowego statku | System napędu wiatrowego statku (nazwa, typ) (22) | Data instalacji systemu napędu wiatrowego statku | Opis techniczny systemu napędu wiatrowego statku | Pwind (23) | Pprop (23) |
|
|
|
|
|
|
Tabela B.8
Procedury, systemy i zobowiązania stosowane w celu aktualizacji kompletności wykazu jednostek zużywających paliwo, wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu, technologii bezemisyjnej i systemów napędu wiatrowego statku (WAPS)
Tytuł procedury | Zarządzanie kompletnością wykazu jednostek zużywających paliwo, wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu, technologii bezemisyjnej i systemów napędu wiatrowego statku |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela B.9
Procedury monitorowania i raportowania w zakresie współczynników emisji WtT i TtW energii, które mają być stosowane na statku, zgodnie z metodami określonymi w art. 10 oraz w załącznikach I i II
Tytuł procedury | Monitorowanie i raportowanie w zakresie współczynników emisji WtT i TtW energii, które mają być stosowane na statku |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
CZĘŚĆ C
DANE DOTYCZĄCE DZIAŁANIA
C.1. Monitorowanie zużycia energii
Tabela C.1.1
Metody stosowane w celu określenia zużycia paliwa przez każdą jednostkę zużywającą paliwo
Nr jednostki zużywającej paliwo (24) | Nazwa jednostki zużywającej paliwo | Typ jednostki zużywającej paliwo (25) | Metoda monitorowania (26) |
|
|
|
|
Tabela C.1.2
Procedury określania ilości zabunkrowanego paliwa i paliwa w zbiornikach
Tytuł procedury | Określanie ilości zabunkrowanego paliwa i paliwa w zbiornikach |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela C.1.3
Regularne kontrole krzyżowe między ilością bunkrową określoną w dokumencie dostawy paliwa i ilością bunkrową wskazaną przez pomiar na statku
Tytuł procedury | Regularne kontrole krzyżowe między ilością bunkrową określoną w dokumentach dostawy paliwa i ilością bunkrową wskazaną przez pomiar na statku |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Tabela C.1.4
Metoda określania gęstości paliwa
Rodzaj paliwa/zbiornik | Metoda stosowana do określania wartości gęstości rzeczywistej paliwa bunkrowego (27) | Metoda stosowana do określania wartości gęstości rzeczywistej paliwa w zbiornikach (28) |
|
|
|
Tabela C.1.5
Poziom niepewności powiązany z monitorowaniem paliwa
Metoda monitorowania (29) | Zastosowane podejście (30) | Wartość niepewności |
|
|
|
Tabela C.1.6
Procedury monitorowania energii zapewnianej przez zasilanie energią elektryczną z lądu (OPS) (w stosownych przypadkach)
Tytuł procedury | Monitorowanie energii zapewnianej przez zasilanie energią elektryczną z lądu (OPS) |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela C.1.7
Procedury monitorowania energii zapewnianej przez technologię bezemisyjną (w stosownych przypadkach)
Tytuł procedury | Monitorowanie energii zapewnianej przez technologię bezemisyjną |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela C.1.8
Procedury monitorowania zużycia paliwa przez każdą jednostkę zużywającą paliwo podczas żeglugi w warunkach lodowych (31)
Tytuł procedury | Monitorowanie zużycia paliwa przez każdą jednostkę zużywającą paliwo podczas żeglugi w warunkach lodowych |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
C.2. Ogólne procedury dotyczące pomiarów
Tabela C.2.1
Opis stosowanych instrumentów pomiarowych
Urządzenia pomiarowe (nazwa) | Elementy objęte pomiarem (np. jednostki zużywające paliwo, zbiorniki, zastępcze źródła energii lub technologia bezemisyjna) | Opis techniczny (specyfikacja, metody i przedziały kalibracji, przeglądy techniczne) |
|
|
|
Tabela C.2.2
Procedury rejestrowania, odzyskiwania, przekazywania i przechowywania informacji dotyczących pomiarów
Tytuł procedury | Rejestrowanie, odzyskiwanie, przekazywanie i przechowywanie informacji dotyczących pomiarów |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela C.2.3
Procedury gwarantujące zapewnienie jakości urządzeń pomiarowych
Tytuł procedury | Gwarantowanie zapewnienia jakości urządzeń pomiarowych |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
C.3. Nawigacja
Tabela C.3.1
Procedury określania i rejestrowania wykazu rejsów
Tytuł procedury | Rejestrowanie i zabezpieczenie kompletności rejsów |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (w tym rejestrowania rejsów, monitorowania rejsów itp.) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela C.3.2
Procedury określania i rejestrowania przebytej odległości (32)
Tytuł procedury | Rejestrowanie i określanie odległości przebytej w danym rejsie |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (w tym rejestrowania informacji dotyczących odległości i zarządzania nimi) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela C.3.3
Procedury określania i rejestrowania daty, godziny i pozycji wejścia na obszar zalodzenia i wyjścia z niego, odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych (33)
Tytuł procedury | Określanie i rejestrowanie odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (w tym rejestrowania informacji dotyczących odległości oraz warunków zimowych i zarządzania nimi) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Wzory do obliczeń i źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela C.3.4
Procedury określania i rejestrowania czasu spędzonego na morzu i w miejscu cumowania (34)
Tytuł procedury | Określanie i rejestrowanie czasu spędzonego na morzu od postoju w porcie wyjścia do postoju w porcie przybycia oraz czasu spędzonego w miejscu cumowania (przy nabrzeżu i na kotwicowisku) |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (w tym rejestrowania informacji na temat wyjścia z portu i przybycia do portu oraz zarządzania nimi) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Wzory do obliczeń i źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
CZĘŚĆ D
LUKI W DANYCH
Tabela D.1
Metody, które należy zastosować do oszacowania zużycia paliwa
Tytuł metody | Metoda, którą należy zastosować do oszacowania zużycia paliwa |
Rezerwowa metoda monitorowania (35) |
|
Zastosowane wzory do obliczeń |
|
Opis metody oszacowania zużycia paliwa |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę |
|
Źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela D.2
Metody, które należy zastosować do oszacowania zużycia energii w odniesieniu do zasilania energią elektryczną z lądu (OPS) i technologii bezemisyjnych (ZET) (w stosownych przypadkach)
Tytuł metody | Metoda, którą należy zastosować do oszacowania zużycia energii |
Rezerwowa metoda monitorowania |
|
Zastosowane wzory do obliczeń |
|
Opis metody oszacowania zużycia energii |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę |
|
Źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela D.3
Metody, które należy zastosować do uzupełnienia luk w danych w odniesieniu do przebytej odległości
Tytuł metody | Metoda uzupełniania luk w danych w odniesieniu do przebytej odległości |
Zastosowane wzory do obliczeń |
|
Opis metody uzupełniania luk w danych |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę |
|
Źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela D.4
Metody, które należy zastosować do uzupełnienia luk w danych w odniesieniu do daty, godziny i pozycji wejścia na obszar zalodzenia i wyjścia z niego, odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych
Tytuł metody | Metoda uzupełniania luk w danych w odniesieniu do daty, godziny i pozycji wejścia na obszar zalodzenia i wyjścia z niego, odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych |
Zastosowane wzory do obliczeń |
|
Opis metody uzupełniania luk w danych |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę |
|
Źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela D.5
Metody, które należy zastosować do uzupełnienia luk w danych w odniesieniu do czasu spędzonego na morzu i w miejscu cumowania (przy nabrzeżu i na kotwicowisku) (w stosownych przypadkach)
Tytuł metody | Metoda uzupełniania luk w danych w odniesieniu do czasu spędzonego na morzu i w miejscu cumowania (przy nabrzeżu i na kotwicowisku) |
Zastosowane wzory do obliczeń |
|
Opis metody uzupełniania luk w danych |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę |
|
Źródła danych |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
CZĘŚĆ E
ZARZĄDZANIE
Tabela E.1
Regularna kontrola adekwatności planu monitorowania
Tytuł procedury | Regularna kontrola adekwatności planu monitorowania |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela E.2
Procedury dotyczące przepływu danych
Tytuł procedury | Procedury dotyczące przepływu danych |
Odniesienie do procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela E.3
Procedury oceny ryzyka
Tytuł procedury | Procedury oceny ryzyka |
Odniesienie do procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela E.4
Działania kontrolne: zapewnienie jakości i niezawodność technologii informacyjnej
Tytuł procedury | Zarządzanie technologią informacyjną (np. kontrole dostępu, tworzenie kopii bezpieczeństwa, odzyskiwanie i bezpieczeństwo) |
Odniesienie do procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za zarządzanie danymi |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu (w stosownych przypadkach) |
|
Wykaz odnośnych istniejących systemów zarządzania |
|
Tabela E.5
Działania kontrolne: kontrole wewnętrzne i walidacja istotnych danych
Tytuł procedury | Kontrole wewnętrzne i walidacja danych istotnych dla FuelEU |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela E.6
Działania kontrolne: korekty i działania naprawcze
Tytuł procedury | Korekty i działania naprawcze |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela E.7
Działania kontrolne: działania zlecane podmiotom zewnętrznym (w stosownych przypadkach)
Tytuł procedury | Działania zlecane podmiotom zewnętrznym |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
Tabela E.8
Działania kontrolne: dokumentacja
Tytuł procedury | Dokumentacja |
Odniesienie do istniejącej procedury |
|
Wersja istniejącej procedury |
|
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania) |
|
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę |
|
Miejsce przechowywania rejestrów |
|
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach) |
|
CZĘŚĆ F
DALSZE INFORMACJE
Tabela F.1
Wykaz definicji i skrótów
Skrót, skrótowiec, definicja | Wyjaśnienie |
|
|
(1) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: „wersja robocza”, „wersja poddawana przeglądowi”, „wersja ostateczna przekazana weryfikatorowi”, „wersja oceniona przez weryfikatora”.
(2) Jak zarejestrowano w programie niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela.
(3) Zarejestrowany właściciel to właściciel określony w świadectwie rejestracji statku.
(4) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: „statek pasażerski”, „statek ro-ro”, „kontenerowiec”, „zbiornikowiec”, „chemikaliowiec”, „gazowiec LNG”, „gazowiec”, „masowiec”, „drobnicowiec”, „chłodnicowiec”, „statek do przewozu pojazdów”, „statek kombinowany”, „statek typu ro-pax”, „kontenerowiec/statek ro-ro”, „inny rodzaj statku”. W kategorii „statek pasażerski” można wybrać podtyp „wycieczkowy statek pasażerski”.
(5) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii - z uwagi na klasę lodową statku lub żeglugę w warunkach lodowych - z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805. Należy wybrać jedną z klas polarnych PC1-PC7 lub jedną ze szwedzko-fińskich klas lodowych (IC, IB, IA lub IA Super). W celu ustalenia zgodności między klasami lodowymi należy stosować zalecenie HELCOM 25/7.
(6) Statki powinny zgłaszać wskaźnik efektywności technicznej EEDI lub EEXI, a w przypadku jego braku można zgłosić EIV.
(7) W tym miejscu można wpisać dodatkową osobę odpowiedzialną za kontakty.
(8) Przedsiębiorstwa mogą wybrać jedną z następujących opcji: „właściciel statku i przedsiębiorstwo objęte ISM”, „przedsiębiorstwo objęte ISM odrębne od właściciela statku”.
(9) Numer identyfikacyjny zarejestrowany w programie niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela.
(10) Państwo rejestracji musi być identyczne z państwem rejestracji zarejestrowanym w programie niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela.
(11) Należy wybrać jedną z kategorii: „silniki główne”, „silniki pomocnicze”, „turbiny gazowe”, „kotły”, „generatory gazu obojętnego”, „ogniwa paliwowe”, „spalarnie odpadów”, „inne”.
(12) ICE (inne), LNG Otto (dwupaliwowe o średniej prędkości), LNG Otto (dwupaliwowe o niskiej prędkości), LNG Diesel (dwupaliwowe o niskiej prędkości), LBSI, turbiny gazowe, kotły, ogniwa paliwowe, spalarnie odpadów, generatory gazu obojętnego.
(13) Można podać numer identyfikacyjny w przypadku wielu identycznych źródeł emisji. Należy zastosować wartość wydajności/mocy odpowiadającą maksymalnej ciągłej mocy znamionowej (MCR) określonej w świadectwie EIAPP. Jeżeli dana jednostka zużywająca paliwo nie musi posiadać świadectwa EIAPP, należy zastosować maksymalną ciągłą moc znamionową (MCR) podaną na tabliczce znamionowej.
(14) Należy wybrać co najmniej jedną z następujących kategorii: „ciężki olej napędowy (HFO)”, „lekki olej napędowy (LFO)”, „olej żeglugowy typu diesel/olej napędowy żeglugowy (MDO/MGO)”, „gaz płynny (propan, LPG)”, „gaz płynny (butan, LPG)”, „skroplony gaz ziemny (LNG)”, „H2 (z paliw kopalnych)”, „NH3 (z paliw kopalnych)”, „metanol (z paliw kopalnych)”, „etanol”, „biodiesel”, „hydrorafinowany olej roślinny (HVO)”, „skroplony biogaz wysokometanowy (Bio-LNG) jako paliwo transportowe”, „biometanol”, „inne biopaliwa”, „bio H2”, „e-diesel”, „e-metanol”, „e-LNG”, „e-H2”, „e-NH3”, „e-LPG”, „e-DME”, „inne paliwo niekopalne”.
(15) Obowiązkowe tylko w przypadku kontenerowców i statków pasażerskich.
(16) IEC/IEEE 80005-1 (wysokie napięcie) i IEC/IEEE 80005-3 (niskie napięcie)
(17) Obowiązkowe tylko w przypadku kontenerowców i statków pasażerskich, które nie korzystają z zasilania energią elektryczną z lądu.
(18) Ogniwa paliwowe, systemy magazynowania energii elektrycznej na statku ładowane poprzez produkcję energii elektrycznej na morzu, systemy magazynowania energii elektrycznej na statku ładowane poprzez zasilanie energią elektryczną z lądu, systemy magazynowania energii elektrycznej na statku ładowane poprzez wymianę baterii, produkcja energii elektrycznej na statku z energii wiatrowej lub produkcja energii elektrycznej na statku z energii słonecznej.
(19) Opis techniczny musi obejmować moc znamionową.
(20) Obowiązkowe tylko w przypadku kontenerowców i statków pasażerskich.
(21) Zgodnie z jego bilansem obciążenia elektrycznego lub badaniem obciążenia elektrycznego stosowanym do wykazania zgodności z prawidłami 40 i 41 rozdziału II-1 konwencji SOLAS. W przypadku gdy statek nie jest w stanie podać tego odniesienia, rozważana wartość wynosi 25 % całkowitej maksymalnej ciągłej mocy znamionowej głównych silników statku, jak określono w świadectwie EIAPP wydanym w ramach stosowania konwencji MARPOL lub, jeżeli silniki nie muszą posiadać świadectwa EIAPP, na tabliczce znamionowej silników.
(22) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: „żagle rotorowe”, „latawce”, „twarde lub sztywne żagle”, „miękkie żagle”, „skrzydła ssące”, „turbiny”, „inne systemy napędu wiatrowego statku”.
(23) Zgodnie z definicją w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/1805, w stosownych przypadkach.
(24) Jak podano w tabeli B.3.
(25) Należy wybrać jedną z kategorii: „silniki główne”, „silniki pomocnicze”, „turbiny gazowe”, „kotły”, „generatory gazu obojętnego”, „ogniwa paliwowe”, „spalarnie odpadów”, „inne”.
(26) Należy wybrać co najmniej jedną z następujących kategorii „Metoda A: dokument dostawy paliwa oraz okresowe inwentaryzacje zbiorników paliwa”, „Metoda B: monitorowanie zbiornika z olejem bunkrowym na statku”, „Metoda C: przepływomierze na potrzeby odnośnych procesów spalania” lub „Metoda D: bezpośredni pomiar emisji gazów cieplarnianych dla CO2 ”. W przypadku stosowania metody D zużycie paliwa oblicza się przy użyciu zmierzonych emisji CO2. We wszystkich przypadkach, w których należy uwzględnić emisje ucieczkowe niespalonego paliwa gazowego, należy wprowadzić korektę. Ma to miejsce w przypadku, gdy wartości Cslip są określone w tabeli w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2023/1805.
(27) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: „urządzenia pomiarowe na statku”, „badanie dostawcy paliwa”, „badanie w laboratorium”.
(28) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: „urządzenia pomiarowe”, „badanie dostawcy paliwa”, „badanie w laboratorium”.
(29) Należy wybrać co najmniej jedną z następujących kategorii: „Metoda A: dokument dostawy paliwa oraz okresowe inwentaryzacje zbiorników paliwa”, „Metoda B: monitorowanie zbiornika z olejem bunkrowym na statku”, „Metoda C: przepływomierze na potrzeby odnośnych procesów spalania” lub „Metoda D: Bezpośredni pomiar emisji gazów cieplarnianych
(30) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: „wartość domyślna” lub „wartość oszacowana dla danego statku”.
(31) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii, której wykorzystanie wynika z żeglugi w warunkach lodowych, z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805.
(32) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii, której wykorzystanie wynika z żeglugi w warunkach lodowych, z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805.
(33) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii, której wykorzystanie wynika z żeglugi w warunkach lodowych, z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805.
(34) „Statek cumujący” oznacza statek, który jest w bezpieczny sposób zacumowany lub zakotwiczony w porcie objętym jurysdykcją państwa członkowskiego, podczas załadunku, rozładunku lub kWaterowania pasażerów, z uwzględnieniem czasu, w którym nie prowadzi się obsługi ładunku; „statek na kotwicowisku” oznacza statek cumujący, który nie jest zacumowany przy nabrzeżu; „rejs” oznacza każde przemieszczenie się statku, które zaczyna się lub kończy w porcie zawinięcia i które służy transportowi osób lub towarów do celów komercyjnych.
(35) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: „Metoda A: dokument dostawy paliwa oraz okresowe inwentaryzacje zbiorników paliwa”, „Metoda B: monitorowanie zbiornika z olejem bunkrowym na statku”, „Metoda C: przepływomierze na potrzeby odnośnych procesów spalania”, „Metoda D: bezpośredni pomiar emisji gazów cieplarnianych” lub „Nie dotyczy”. Wybrana kategoria musi różnić się od kategorii wybranej w sekcji „Wybrane metody dotyczące zużycia paliwa” w tabeli C.1.1. (Monitorowanie zużycia energii - Metody stosowane w celu określenia zużycia energii przez każdą jednostkę zużywającą paliwo).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00