ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2018
z dnia 26 lipca 2024 r.
w sprawie zmiany honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (1), w szczególności jego art. 80 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 (2) określono honoraria i opłaty pobierane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej („Agencja”) za wykonywanie niektórych działań i świadczenie innych usług, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/796. Zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/796 wysokość honorariów i opłat ustala się na takim poziomie, aby zapewnić, że związane z nimi dochody są wystarczające do pokrycia pełnego kosztu realizowanych usług. |
(2) | W art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 zobowiązano Komisję do przeprowadzenia w każdym roku budżetowym jednej oceny honorariów i opłat na podstawie wyników finansowych Agencji i jej szacunku przyszłych wydatków i przychodów oraz, w razie potrzeby, rewizji kwot tych honorariów i opłat. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 poddaje się następnie przeglądowi w świetle informacji przedstawionych przez Agencję w jej sprawozdaniach rocznych. |
(3) | Do końca 2023 r. Agencja dopuściła ponad 65 000 pojazdów, wydała niemal 200 jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zaakceptowała rozwiązania techniczne dla ponad 10 wdrożonych urządzeń przytorowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS). Takie procesy umożliwiły Agencji gromadzenie danych niezbędnych do określenia dalszych opłat stałych za określone rodzaje wniosków i usług. |
(4) | Rosnąca liczba wydawanych przez Agencję zezwoleń na wprowadzenie pojazdów do obrotu skutkuje rosnącym obciążeniem pracą, w szczególności w zakresie przetwarzania powiadomień o zmianach wprowadzonych w dopuszczonych pojazdach, zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545 (3), oraz rozpatrywania wniosków o wprowadzenie danych do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) dla nowych typów pojazdów i wariantów typów pojazdów. W trosce o przejrzystość i przewidywalność dla wnioskodawców oraz w celu zapewnienia pełnego odzyskania powiązanych kosztów należy wprowadzić opłaty stałe za przetwarzanie takich powiadomień i wniosków. |
(5) | W przypadku wniosków dotyczących zezwolenia na wprowadzenie do obrotu wagonów towarowych zdefiniowanych w pkt 2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013 (4), w przypadku gdy obszarem użytkowania jest cała Unia, jedynym podmiotem udzielającym zezwolenia jest Agencja. W związku z tym właściwe jest wprowadzenie stałej opłaty za te wnioski. |
(6) | Wysokość opłat stałych powinna być obliczana na podstawie średniego obciążenia pracą związanego z rozpatrywaniem odpowiedniego rodzaju wniosku, zlecenia lub powiadomienia. |
(7) | Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 Agencja wystawia wnioskodawcy fakturę końcową w terminie 30 dni kalendarzowych od wydania decyzji. Nie ma jednak podobnego terminu składania zestawień kosztów przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa uczestniczące w ocenie Agencji. Brakujące zestawienia kosztów opóźniają wystawienie faktury końcowej przez Agencję. W związku z tym należy zmienić harmonogram wystawiania faktur przez Agencję oraz uwzględnić terminy dostarczenia zestawień kosztów przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa. |
(8) | Doświadczenie w stosowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 pokazało, że kilka przepisów wymaga wyjaśnienia w celu uniknięcia nieporozumień i dalszego usprawnienia obsługi faktur. W tym celu należy wprowadzić zmiany, aby umożliwić Agencji wystawianie comiesięcznych lub wielu faktur oraz zniechęcić do składania spóźnionych wniosków o stosowanie zmniejszeń w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw. |
(9) | Chociaż wprowadzenie opłat stałych za niektóre działania Agencji przyniosło pozytywne rezultaty pod względem zwiększenia przejrzystości kosztów na rynku kolejowym, w pozostałych obszarach opłaty stałe mogą nie być odpowiednie ze względu na specyfikę poszczególnych wniosków powodującą znaczną zmienność nakładu pracy wymaganej do ich przetworzenia, a także ze względu na istniejące różnice w powiązanych kosztach bazowych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której Agencja ma obowiązek skonsultować się z krajowymi organami ds. bezpieczeństwa, a zatem ostateczna opłata uiszczana przez wnioskodawcę zawiera część zmienną odzwierciedlającą opłaty pobierane przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa, z których większość dotychczas stosuje stawki godzinowe. |
(10) | W związku z tym Komisja uważa, że nie ma potrzeby wyznaczania konkretnego terminu przeglądu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 w celu wprowadzenia dalszych opłat stałych. Należy utrzymać wymóg stopniowego przechodzenia z opłat zmiennych na stałe, jednak dalsze zmiany honorariów i opłat nie powinny być uzależnione od terminu, lecz należy ich dokonywać wszędzie tam, gdzie jest to uzasadnione i konieczne. |
(11) | Zgodnie z art. 10 ust. 1a rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 roczna indeksacja honorariów i opłat Agencji ma uwzględniać roczną aktualizację wynagrodzeń i emerytur pracowników Agencji, a także stopę inflacji w Unii. Agencja regularnie publikuje na swojej stronie internetowej indeksowane honoraria i opłaty na kolejny rok, a ich stosowanie nie wymaga zmiany rozporządzenia wykonawczego. Ponieważ w niniejszym rozporządzeniu dodaje się nowe pozycje dotyczące określonych rodzajów honorariów, które oblicza się przy użyciu stawki godzinowej Agencji, indeksowanej do wartości z 2024 r., Komisja uważa, że wszystkie wartości przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy zaktualizować, aby odzwierciedlić rzeczywisty poziom honorariów i opłat na 2024 r. |
(12) | Aby zapewnić wnioskodawcom i Agencji odpowiedni czas na dostosowanie się do nowych przepisów, należy ustalić datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ działania prowadzone przez Agencję mogą wymagać długiego czasu, niektóre działania mogą być w toku w dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Należy zatem również ustanowić przepisy przejściowe, zgodnie z którymi przepisy określone w wersji rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 obowiązującej przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do obliczania honorariów za wnioski, zlecenia i powiadomienia złożone przed tą datą. |
(13) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764. |
(14) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 81 rozporządzenia (UE) 2016/796, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/764 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 1 ust. 3 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
2) | art. 2 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: „1. Agencja pobiera honoraria w następujących przypadkach:
Agencja może pobierać honoraria w przypadku uchylenia zezwolenia na wprowadzenie do obrotu w związku z później ustaloną niezgodnością pojazdu użytkowanego lub typu pojazdu z zasadniczymi wymaganiami zgodnie z art. 26 dyrektywy (UE) 2016/797, lub gdy posiadacz jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa przestał spełniać warunki certyfikacji zgodnie z art. 17 ust. 5 i 6 dyrektywy (UE) 2016/798. 2. Wnioski, zlecenia i powiadomienia, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a) i b), obejmują:
|
3) | art. 3 ust. 2-5 otrzymują brzmienie: „2. Bez uszczerbku dla ust. 3 lit. a), kwotę honorariów za rozpatrzenie wniosków, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a), c), d) i e), oraz za wykonywanie działań, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) i art. 2 ust. 1 akapit drugi, stanowi suma następujących elementów:
3. Kwota honorariów za składanie i przetwarzanie następujących wniosków, zleceń i powiadomień jest odpowiednią kwotą stałą określoną w załączniku pkt 3 tabela B i obejmuje, w stosownych przypadkach, honorarium za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu:
Stała kwota, o której mowa w akapicie pierwszym, jest należna w momencie składania wniosku, zlecenia lub powiadomienia. 4. Kwota opłat za usługi, o których mowa w art. 2 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, jest równa liczbie godzin przepracowanych przez personel Agencji i ekspertów zewnętrznych pomnożonej przez stawkę godzinową Agencji określoną w pkt 1 załącznika. W przypadku usług, o których mowa w art. 43 rozporządzenia (UE) 2016/796, opłata od indywidualnego uczestnika jest wynikiem podziału takiej kwoty opłat przez szacunkową liczbę uczestników działania pomocniczego Agencji, chyba że uzgodniono inaczej. 5. Na żądanie wnioskodawcy, w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, stosuje się 20 % zmniejszenie kwoty pobieranej przez Agencję za rozpatrzenie wniosku, zlecenia lub powiadomienia, o której mowa w art. 2 ust. 1. Do celów niniejszego rozporządzenia mikroprzedsiębiorstwo lub małe bądź średnie przedsiębiorstwo oznacza autonomiczne przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę infrastruktury, posiadacza pojazdu lub producenta, prowadzących działalność lub mających siedzibę w państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego i spełniających warunki określone w zaleceniu Komisji 2003/361/WE (*2). Wnioskodawca przedstawia dowód, że kwalifikuje się jako mikroprzedsiębiorstwo lub małe bądź średnie przedsiębiorstwo w terminie jednego miesiąca od daty złożenia wniosku, zlecenia lub powiadomienia. Agencja ocenia przedstawione dowody i może odrzucić wniosek o przyznanie statusu mikroprzedsiębiorstwa lub małego bądź średniego przedsiębiorstwa w przypadku wątpliwości lub braku uzasadnienia. (*1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu »Tabor - wagony towarowe« systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/321/oj)." (*2) Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).”;" |
4) | w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
|
6) | art. 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. W świetle odpowiednich informacji przedstawionych przez Agencję w jej sprawozdaniach rocznych niniejsze rozporządzenie poddaje się przeglądowi w celu wprowadzenia opłat stałych.” |
7) | załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do wniosków, zleceń i powiadomień przedłożonych Agencji przed datą złożenia wniosku.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/796/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/764/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 l (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/545/oj).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - wagony towarowe” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/321/oj).
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK
1.
Agencja stosuje stawkę godzinową wynoszącą 265 EUR.
2.
Opłaty stałe uiszczane na rzecz Agencji za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi są następujące:Tabela A
| Grupa kosztów punktu kompleksowej obsługi | Kwota (w EUR) |
Zgłoszenie w Agencji wniosku o: | ||
1. | Jednolity certyfikat bezpieczeństwa | 464 |
2. | Zezwolenie na dopuszczenie typu pojazdu do eksploatacji | 464 |
3. | Zezwolenie dla pojazdu inne niż zezwolenie dla pojazdu zgodnego z dopuszczonym typem | 464 |
4. | Zatwierdzenie urządzeń przytorowych ERTMS | 464 |
5. | Proces przygotowawczy | 464 |
3.
Opłaty stałe za składanie i rozpatrywanie wniosków, zleceń i powiadomień zgodnie z art. 3 są następujące:Tabela B
| Grupa kosztów | Kwota (w EUR) | ||||||||||||||
Zgłoszenie w Agencji i rozpatrzenie przez nią wniosku o wydanie decyzji dotyczącej wydania zezwolenia dla pojazdów zgodnych z dopuszczonym typem: | ||||||||||||||||
1. |
| 865 | ||||||||||||||
2. |
| 1 082 | ||||||||||||||
3. | pociągi napędzane energią cieplną i elektryczne | 1 244 | ||||||||||||||
Zgłoszenie w Agencji i rozpatrzenie przez nią wniosku o wydanie decyzji dotyczącej wydania zezwolenia na dopuszczenie typu pojazdu do eksploatacji: | ||||||||||||||||
4. | wagony towarowe, gdy obszarem użytkowania jest cała Unia | 26 500 | ||||||||||||||
Wniosek o rejestrację w europejskim rejestrze typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) nowej wersji typu pojazdu lub nowej wersji wariantu typu pojazdu: | ||||||||||||||||
5. |
| 398 | ||||||||||||||
6. |
| 451 | ||||||||||||||
7. | pociągi napędzane energią cieplną i elektryczne | 504 | ||||||||||||||
Przetwarzanie powiadomień, w tym decyzji Agencji zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/545: | ||||||||||||||||
8. | wszystkie typy pojazdów | 3 710 |
4.
Roczną stopę inflacji, o której mowa w art. 10 ust. 1a, ustala się w następujący sposób: Stosowany roczny wskaźnik inflacji: | »Wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje - Unia Europejska wszystkie kraje« (2015 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy |
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć: | Wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00