Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-06-20
Wersja aktualna od 2024-06-20
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2024/1876
z dnia 20 czerwca 2024 r.
w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r.
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 29 kwietnia 2024 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Ukrainą w sprawie umowy zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą (1) z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie transportu drogowego towarów (zwaną dalej „Umową”). |
(2) | Negocjacje w sprawie Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie drogowego przewozu towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (zwanej dalej „Umową zmieniającą”) zakończyły się pomyślnie w dniu 31 maja 2024 r. |
(3) | Umowa okazała się niezbędna dla Ukrainy, ponieważ wspiera ukraińskie społeczeństwo i gospodarkę, umożliwiając unijnym i ukraińskim przewoźnikom drogowym towarów wykonywanie przewozów towarowych na terytorium ukraińskie, przez terytorium ukraińskie do Unii i w przeciwnym kierunku, wspierając tym samym również korytarze solidarnościowe dla Ukrainy. Skutki Umowy są nadal pozytywne również dla Unii, w szczególności dla wywozu z Unii do Ukrainy. |
(4) | Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które wymagają podpisania i tymczasowego stosowania Umowy zmieniającej, oraz zgodnie z Traktatami, właściwe jest, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowną kompetencję dzieloną przyznaną jej na mocy Traktatów. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być ściśle ograniczone w czasie. Kompetencja wykonywana przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy powinna być zatem wykonywana wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencję dzieloną wykonywaną w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencja ta, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będzie następnie ponownie wykonywana przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz Umową i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania. |
(5) | Na posiedzeniu Wspólnego Komitetu, które odbyło się w dniu 18 grudnia 2023 r., stwierdzono, że Umowa spełnia swój zamierzony cel i że warunki leżące u podstaw Umowy pozostają w mocy. Na tym samym posiedzeniu Wspólnego Komitetu Strony odnotowały jednak szereg kwestii wynikających ze stosowania i wdrażania Umowy oraz jej ewentualnego wpływu na szczeblu lokalnym na sektor transportu drogowego w Unii. W związku z tym konieczne są ograniczone zmiany w Umowie, aby ułatwić jej egzekwowanie i usprawnić jej wdrażanie. |
(6) | Aby zarówno Unia, jak i Ukraina mogły nadal czerpać korzyści z pozytywnych skutków Umowy w zakresie ułatwień w transporcie drogowym towarów między Ukrainą a Unią i przez jej terytorium, zmiany do Umowy powinny obejmować przedłużenie jej obowiązywania do dnia 30 czerwca 2025 r., z możliwością jej automatycznego przedłużenia na jeden okres sześciu miesięcy. |
(7) | Umowa obowiązuje obecnie do dnia 30 czerwca 2024 r. Warunki uzasadniające podpisanie Umowy nadal występują, w szczególności są to poważne zakłócenia, z którymi mierzy się sektor transportu w Ukrainie w związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie. W związku z tym Umowę zmieniającą, która m.in. przewiduje przedłużenie stosowania Umowy, należy podpisać w trybie pilnym w imieniu Unii, z zastrzeżeniem jej zawarcia. |
(8) | Należy również przewidzieć skład grupy roboczej ad hoc ds. praktycznego wdrażania Umowy, działającej pod zwierzchnictwem Wspólnego Komitetu. |
(9) | Aby zapewnić ciągłość korzystnych skutków Umowy dla transportu towarów oraz uniknąć zakłóceń w wywozie ukraińskich produktów, Umowę zmieniającą należy stosować tymczasowo zgodnie z jej art. 2 ust. 2, w oczekiwaniu na zakończenie procedur niezbędnych do jej wejścia w życie. |
(10) | Zgodnie z Traktatami Komisja powinna zapewnić podpisanie Umowy zmieniającej, z zastrzeżeniem jej zawarcia, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym zatwierdza się w imieniu Unii Europejskiej podpisanie Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (zwaną „Umową zmieniającą”), z zastrzeżeniem jej zawarcia (2).
Artykuł 2
1. Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją oraz Umową jest ograniczone do okresu stosowania Umowy. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych i z zastrzeżeniem ich przestrzegania, po upływie tego okresu stosowania Unia zaprzestaje natychmiast wykonywania tej kompetencji, a państwa członkowskie ponownie wykonują swoją kompetencję zgodnie z art. 2 ust. 2 TFUE.
2. Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją oraz Umową pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich dotyczących trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych w sprawie przewozów drogowych towarów z dowolnym innym państwem trzecim, oraz z Ukrainą w odniesieniu do okresu po zakończeniu obowiązywania Umowy, jak również kompetencji państw członkowskich dotyczącej podpisywania takich umów lub ich zawierania.
3. Wykonywanie kompetencji Unii, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz Umową.
4. Niniejsza decyzja oraz Umowa pozostają bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego towarów w odniesieniu do elementów innych niż te, które są regulowane niniejszą decyzją oraz Umową.
Artykuł 3
Grupa robocza ad hoc ds. praktycznego wdrażania Umowy, działająca pod zwierzchnictwem Wspólnego Komitetu, która ma zostać utworzona na podstawie art. 7a Umowy, składa się po stronie Unii z jednego przedstawiciela Komisji, jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego graniczącego z Ukrainą (Polska, Rumunia, Słowacja i Węgry) oraz trzech przedstawicieli innych państw członkowskich. System rotacyjny stosuje się w odniesieniu do wspomnianych trzech przedstawicieli innych państw członkowskich co sześć miesięcy.
Artykuł 4
Umowę zmieniającą stosuje się tymczasowo, zgodnie z jej art. 2 ust. 2, począwszy od dnia jej podpisania (3), w oczekiwaniu na jej wejście w życie.
Artykuł 5
Komisja zapewnia podpisanie Umowy, z zastrzeżeniem jej zawarcia.
Artykuł 6
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
M.-C. LEROY
(1) Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 4.
(2) Tekst Umowy zmieniającej został opublikowany Dz.U. L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/1878/oj.
(3) Data podpisania Umowy zmieniającej zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przez Sekretariat Generalny Rady.