Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-01
Wersja aktualna od 2024-07-01
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/1856
z dnia 28 czerwca 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2024/257 ustanawiającego uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mającego zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmiany rozporządzenia (UE) 2023/194 w sprawie ustalenia takich uprawnień do połowów na 2023 r.
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu Rady (UE) 2024/257 (1) ustanowiono uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Te uprawnienia do połowów, w tym niektóre środki funkcjonalnie związane z nimi, należy zmienić w celu uwzględnienia publikacji opinii naukowych, jak również wyników konsultacji z państwami trzecimi oraz posiedzeń regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO). |
(2) | W rozporządzeniu (UE) 2024/257 tymczasowo ustalono na poziomie zerowym całkowity dopuszczalny połów (TAC) dla sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w podobszarach 9 i 10 Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) oraz w wodach Unii obszaru 34.1.1 Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowo-Wschodnim Atlantyku (CECAF) na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., w oczekiwaniu na publikację przez ICES opinii naukowej dotyczącej sardeli europejskiej w obszarze 9a ICES na ten okres. Aby umożliwić kontynuowanie połowów do czasu ustalenia TAC dla tego stada na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., należy ustalić tymczasowy TAC na poziomie 4 997 ton na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Poziom ten odpowiada połowom państw członkowskich tego stada w trzecim kwartale 2023 r. |
(3) | W dniu 28 marca 2024 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) opublikował opinię na temat skutków społeczno-gospodarczych ustalenia TAC dla rdzawca (Pollachius pollachius) w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e na 2024 r. na poziomie zalecanym przez ICES i określił, jaki poziom wspomnianego TAC jest niezbędny, aby uniknąć zjawiska „gatunków dławiących” (2). Należy zatem ustalić ostateczny TAC na 2024 r., który zastąpi tymczasowy TAC ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2024/257 na okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2024 r. Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 (3) wspomniany TAC należy ustalić na poziomie 959 t, co zgodnie z omawianą opinią STEFC umożliwi flotom kontynuowanie działalności do czwartego kwartału roku, a tym samym ograniczy: (i) zjawisko „gatunków dławiących” i przedwczesne zamykanie odnośnych łowisk; oraz (ii) powiązane skutki społeczno-gospodarcze dla sektora rybołówstwa. |
(4) | W dniach 18-19 czerwca 2024 r. Unia i Norwegia przeprowadziły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów krewetki północnej w rejonach ICES 3a i 4a w części wschodniej w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.; oraz (ii) poziomu TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a. Wynik tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 19 czerwca 2024 r. TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym z Norwegią. Unia i Norwegia rozważyły także transfer uprawnień do połowów krewetki północnej w wodach norweskich Morza Północnego na południe od 62oN z Norwegii na UE, oprócz poziomu określonego w tabeli 2 uzgodnionego protokołu konsultacji między Unią a Norwegią w sprawie połowów na 2024 r., podpisanego w dniu 8 grudnia 2023 r. Kwoty państw członkowskich dotyczące krewetki północnej w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14 powinny zostać odpowiednio zmienione. |
(5) | W dniach 23 maja - 4 czerwca 2024 r. Unia, Zjednoczone Królestwo i Norwegia przeprowadziły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów szprota (Sprattus sprattus) w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa podobszaru ICES 4 oraz rejonu 2a oraz w wodach Unii i wodach Norwegii rejonu ICES 3a na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.; oraz (ii) poziomów TAC dla szprota w tych obszarach. Wynik tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 11 czerwca 2024 r. TAC dla szprota i powiązanych przyłowów na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. w: (i) wodach Unii i Zjednoczonego Królestwa podobszaru ICES 4 i rejonu 2a; oraz (ii) wodach Unii i Norwegii rejonu ICES 3a należy zatem ustalić na poziomach uzgodnionych ze Zjednoczonym Królestwem i Norwegią. |
(6) | W dniach 14-24 maja 2024 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły konsultacje na podstawie art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, (4) (zwanej dalej „umową”) w sprawie poziomu TAC dla szprota w rejonach ICES 7d i 7e na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. Wyniki tych konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym w dniu 30 maja 2024 r. TAC dla szprota i powiązanych przyłowów w rejonach ICES 7d i 7e na ten okres należy zatem określić na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem. |
(7) | Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, w lit. m) pisemnego protokołu konsultacji UE-Zjednoczone Królestwo w sprawie połowów między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską w odniesieniu do 2024 r., złożenie wspólnego wniosku do ICES o opublikowanie zmienionej opinii opartej na wynikach wskaźnika referencyjnego oraz o zmianę TAC dla soli (Solea solea) w Morzu Irlandzkim (SOL/07A.) zgodnie z tą zmienioną opinią. W dniu 13 czerwca 2024 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły konsultacje zgodnie z art. 498 ust. 5 umowy o handlu i współpracy w celu uzgodnienia zmienionego TAC soli (Solea solea) w rejonie ICES 7a w odniesieniu do 2024 r. Wyniki tych konsultacji zostały udokumentowane w pisemnym protokole podpisanym w dniu 17 czerwca 2024 r. W związku z tym proponuje się zmianę poziomu TAC i ustalenie go na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem. |
(8) | Aby umożliwić rozpoczęcie połowów w dniu 1 lipca 2024 r., należy ustalić unijną kwotę na 2024 r. w odniesieniu do karmazynów (Sebastes spp.) w wodach międzynarodowych podobszarów ICES 1 i 2. Tę unijną kwotę należy ustalić na poziomie 6 000 t, tj. na tym samym poziomie co w 2023 r., do czasu udostępnienia opinii naukowej oraz w celu utrzymania na historycznym poziomie unijnej działalności połowowej w odniesieniu do tego stada w wodach międzynarodowych. |
(9) | Na dorocznym posiedzeniu w 2024 r. Komisja ds. Rybołówstwa na Północnym Pacyfiku (NPFC) zmieniła środki dotyczące makreli japońskiej (Scomber japonicus) w obszarze objętym konwencją NPFC i po raz pierwszy ustanowiła uwzględniające Unię limity połowowe dla tego stada, dostępne dla wszystkich umawiających się stron NPFC, w tym Unii i określone odpowiednio dla trawlerów i sejnerów, na okres od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r. Ponadto NPFC ustanowiła na ten sam okres dodatkową ilość ryb tego stada przeznaczoną dla Unii. Ustanowiła również powiązane ograniczenia nakładu połowowego. Ponadto NPFC ustanowiła środki funkcjonalnie związane z tymi limitami połowowymi i wspomnianą dodatkową ilością, bez których: (i) ustanowienie limitów połowowych dla wszystkich umawiających się stron NPFC nie byłoby możliwe; oraz (ii) uprawnienia do połowów makreli japońskiej w obszarze objętym konwencją NPFC musiałyby zostać zmniejszone, aby chronić gatunki niedocelowe. Należy wdrożyć te uprawnienia do połowów i funkcjonalnie związane środków do prawa Unii. W odniesieniu do limitów połowowych i dodatkowej ilości dla Unii, te uprawnienia do połowów powinny być przydzielane na poziomie unijnym, ponieważ państwa członkowskie nie prowadziły w przeszłości połowów tego stada. |
(10) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/897 (5) zmieniono m.in. art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 (6) poprzez dodanie nowego przepisu wprowadzającego zakaz okaleczania rekinów ostronosych złowionych przez statki unijne w Oceanie Atlantyckim na północ od 5oN oraz obowiązek niezwłocznego uwalniania przez statki unijne tych rekinów ostronosych do morza, z należytym uwzględnieniem bezpieczeństwa członków załogi. Aby uniknąć nakładania się przepisów dotyczących tego samego przedmiotu, należy uchylić art. 27 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2024/257. |
(11) | W art. 32 i 34-36 rozporządzenia (UE) 2017/2107 wprowadzono już zakaz zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku przez statki unijne części lub całych tuszy alopiasów (Alopias superciliosus), żarłaczy białopłetwych (Carcharhinus longimanus), głowomłotów z rodziny Sphyrnidae i żarłaczy jedwabistych (Carcharhinus falciformis) złowionych w powiązaniu z połowami w obszarze objętym konwencją ICCAT, oraz wprowadzono obowiązek niezwłocznego uwalniania nieokaleczonych osobników do morza. Aby uniknąć nakładania się przepisów dotyczących tego samego przedmiotu, należy uchylić art. 27 ust. 1 i 3-5 rozporządzenia (UE) 2024/257. |
(12) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 (7) niektóre państwa członkowskie przedłożyły Komisji zmienione roczne plany połowowe i roczne plany zarządzania zdolnością połowową wraz z wnioskami o przeniesienie 5 % swojej rocznej kwoty tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus) w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45oW i w Morzu Śródziemnym z roku 2023 na rok 2024. Na podstawie tych planów w dniu 23 maja 2024 r. Komisja przedłożyła Sekretariatowi ICCAT zmieniony roczny plan Unii na 2024 r. do zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 24 maja 2024 r. ICCAT zatwierdziła ten zmieniony roczny plan Unii. Aby zapewnić spójność ze zmienionym rocznym planem Unii zatwierdzonym przez ICCAT, należy odpowiednio zmienić TAC na 2024 r. dla tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45oW i w Morzu Śródziemnym. |
(13) | Zgodnie z art. 15 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/2053 niektóre państwa członkowskie przedłożyły Komisji zmienione plany zarządzania hodowlą tuńczyka błękitnopłetwego w obszarze objętym konwencją ICCAT. Na podstawie tych zmienionych planów w dniu 23 maja 2024 r. Komisja przedłożyła sekretariatowi ICCAT zmieniony roczny plan Unii na 2024 r. do zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 24 maja 2024 r. ICCAT zatwierdziła ten plan. Maksymalną zdolność Unii w zakresie chowu i hodowli należy zatem zmienić zgodnie z tym planem. Pozostaje to bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przygotowania i przedłożenia ich planów zarządzania hodowlą na następne lata zgodnie z art. 15 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2023/2053. |
(14) | Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/257 i niektóre tabele TAC w części B załącznika IA i w załączniku IK do tego rozporządzenia oraz art. 18 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2023/194 (8) i część D załącznika IA do tego rozporządzenia zawierają pewne błędy w odniesieniu do poziomów uprawnień do połowów, gatunków, obszarów stosowania i kodów sprawozdawczych. Należy zatem odpowiednio sprostować te przepisy. |
(15) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2023/194 oraz (UE) 2024/257. |
(16) | Niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia w sprawie zmiany przepisów rozporządzenia (UE) 2024/257 dotyczące uprawnień do połowów dotyczących antarów (Dissostichus spp.) w obszarze objętym Porozumieniem w sprawie połowów na południowym obszarze Oceanu Indyjskiego (SIOFA) powinny mieć zastosowanie od dnia 1 grudnia 2023 r. zgodnie z okresem stosowania zmienionych przepisów. Ponadto przepisy niniejszego rozporządzenia w sprawie zmiany przepisów rozporządzeń (UE) 2023/194 i (UE) 2024/257 dotyczące: (i) rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e; (ii) tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45oW oraz w Morzu Śródziemnym; a także (iii) inne przepisy podlegające sprostowaniu błędów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r., zgodnie z okresem stosowania odnośnych przepisów. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ poziom lub obszar stosowania uprawnień do połowów lub ograniczenia dotyczące chowu lub hodowli zostają zwiększone. |
(17) | Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiana rozporządzenia (UE) 2024/257
W rozporządzeniu (UE) 2024/257 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 1 ust. 2 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
2) | w art. 4 dodaje się literę w brzmieniu:
(*1) Dz.U. L 55 z 28.2.2022, s. 14. Unia przystąpiła do Konwencji w sprawie ochrony pełnomorskich zasobów rybnych na północnym Oceanie Spokojnym i zarządzania nimi na mocy decyzji Rady (UE) 2022/314 z dnia 15 lutego 2022 r. dotyczącej przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji w sprawie ochrony pełnomorskich zasobów rybnych na północnym Oceanie Spokojnym i zarządzania nimi (Dz.U. L 55 z 28.2.2022, s. 12).” " ; |
3) | dodaje się artykuł w brzmieniu: „Artykuł 12a Środki dotyczące rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e W odniesieniu do połowów rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e stosuje się minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony wynoszący 42 cm.” |
4) | uchyla się art. 20 ust. 1 lit. c)-f); |
5) | art. 27 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 27 Rekiny Oprócz zakazów ustanowionych w art. 32-36 rozporządzenia (UE) 2017/2107 zakazuje się również ukierunkowanych połowów gatunków kosogonowatych z rodzaju Alopias.” |
6) | dodaje się sekcję w brzmieniu: „SEKCJA 11A OBSZAR OBJĘTY KONWENCJĄ NPFC Artykuł 48a Połowy makreli japońskiej 1. W odniesieniu do unijnych statków rybackich poławiających w obszarze objętym konwencją NPFC państwa członkowskie bandery przekazują Komisji następujące zagregowane dane w następujących terminach:
Komisja zestawia te informacje i niezwłocznie przekazuje je sekretarzowi wykonawczemu NPFC. 2. W ciągu dwóch dni od daty wydania przez sekretarza wykonawczego NPFC powiadomienia o tym, że wykorzystanie tych limitów połowowych osiągnęło 95 %, Komisja zamyka połowy w ramach tych limitów połowowych. 3. Komisja zestawia dane dotyczące rocznych połowów makreli japońskiej w obszarze objętym konwencją NPFC i przekazuje je sekretarzowi wykonawczemu NPFC do końca lutego następnego roku. 4. Niniejszy artykuł stosuje się jako uzupełnienie obowiązków sprawozdawczych dotyczących uprawnień do połowów, określonych w art. 33 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (*2). Artykuł 48b Ochrona rekinów w obszarze objętym konwencją NPFC 1. Unijne statki rybackie poławiające na obszarze objętym konwencją NPFC nie mogą poławiać, zatrzymywać na statku, przeładowywać ani wyładowywać rekinów w obszarze objętym konwencją NPFC. 2. Przypadkowo złowionych osobników gatunków, o których mowa w ust. 1, nie wolno okaleczać i należy je niezwłocznie uwalniać. Artykuł 48c Ochrona ryb anadromicznych w obszarze objętym konwencją NPFC 1. Unijne statki rybackie poławiające na obszarze objętym konwencją NPFC nie mogą poławiać, zatrzymywać na statku, przeładowywać ani wyładowywać kety (Oncorhynchus keta), kiżucza (Oncorhynchus kisutch), gorbuszy (Oncorhynchus gorbuscha), nerki (Oncorhynchus nerka), czawyczy (Oncorhynchus tshawytscha), simy (Oncorhynchus masou) i pstrąga tęczowego (Oncorhynchus mykiss). 2. Przypadkowo złowionych osobników gatunków, o których mowa w ust. 1, nie wolno okaleczać i należy je niezwłocznie uwalniać. (*2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, p. 1)”;" |
7) | w art. 55 ust. 1 uchyla się lit. d); |
8) | w art. 59 akapit trzeci wprowadza się następujące zmiany:
|
9) | załączniki IA, IB, ID, IK i VI zmienia się zgodnie z załącznikiem I część I do niniejszego rozporządzenia; |
10) | dodaje się załączniki IM i Xa zgodnie z załącznikiem I część II i III do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Zmiany do rozporządzenia (UE) 2023/194
W rozporządzeniu (UE) 2023/194 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 18 ust. 1 lit. p) otrzymuje brzmienie:
; |
2) | art. 55 ust. 1 lit. k) otrzymuje brzmienie:
; |
3) | w załączniku IA wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 grudnia 2023 r. Art. 2 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
H. LAHBIB
(1) Rozporządzenie Rady (UE) 2024/257 z dnia 10 stycznia 2024 r. ustanawiające uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/194 (Dz.U. L, 2024/257, 11.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/257/oj).
(2) „Gatunek dławiący” to gatunek, na który nie przyznaje się kwot i który może spowodować zaprzestanie połowów przez jeden statek rybacki lub większą ich liczbę, nawet jeżeli statki te dysponują nadal kwotą na inne gatunki.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające wieloletni plan gospodarowania stadami poławianymi w wodach zachodnich i wodach z nimi sąsiadujących oraz połowami eksploatującymi te stada, zmieniające rozporządzenia (UE) 2016/1139 i (UE) 2018/973 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 811/2004, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007 i (WE) nr 1300/2008 (Dz.U. L 83 z 25.3.2019, s. 1).
(4) Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/897 z dnia 13 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/2107 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz rozporządzenie (UE) 2023/2053 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L, 2024/897, 19.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/897/oj).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 z dnia 15 listopada 2017 r. ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1936/2001, (WE) nr 1984/2003 i (WE) nr 520/2007 (Dz.U. L 315 z 30.11.2017, s. 1).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 z dnia 13 września 2023 r. ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylające rozporządzenie (UE) 2016/1627 (Dz.U. L 238 z 27.9.2023, s. 1).
(8) Rozporządzenie Rady (UE) 2023/194 z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia w odniesieniu do niektórych stad ryb uprawnień do połowów na 2023 r. mających zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także ustanowienia na lata 2023 i 2024 takich uprawnień do połowów w odniesieniu do niektórych stad głębokowodnych (Dz.U. L 28 z 31.1.2023, s. 1).