Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-07
Wersja aktualna od 2024-07-07
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1701
z dnia 11 marca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1234/2008 w odniesieniu do badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (1), w szczególności jej art. 23b ust. 2a,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. ustanawiające unijne procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i nadzoru nad nimi oraz ustanawiające Europejską Agencję Leków (2), w szczególności jego art. 16a ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Unijne ramy prawne dotyczące zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu ustanowiono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1234/2008 (3). Biorąc pod uwagę doświadczenia zgromadzone podczas stosowania tego rozporządzenia, konieczne jest dokonanie jego przeglądu w celu stworzenia prostszych, bardziej przejrzystych i elastyczniejszych ram prawnych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu jednakowego poziomu ochrony zdrowia publicznego. |
(2) | Procedury ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2008 powinny zostać dostosowane bez odejścia od zasad ogólnych, na których są oparte. |
(3) | Aby poprawić wydajność i zmniejszyć obciążenie administracyjne dla przemysłu farmaceutycznego oraz lepiej wykorzystywać zasoby właściwych organów, należy uprościć i usprawnić istniejące ramy prawne, zapewniając te same normy jakości, skuteczności i bezpieczeństwa leków. |
(4) | W celu stałego uwzględnienia postępu naukowo-technicznego oraz zapewnienia usprawnionych procedur zmian może zaistnieć potrzeba częstszego aktualizowania wytycznych dotyczących klasyfikacji na podstawie tej wiedzy. W tym celu Agencja powinna co roku przedstawiać zalecenia dotyczące zmian nieprzewidzianych i wszelkich aktualizacji, które mają zostać włączone do wytycznych i opublikowane w wersji elektronicznej na stronie internetowej Komisji. |
(5) | Grupowanie kilku zmian w pojedynczym przedłożeniu jest już możliwe w niektórych przypadkach. Doświadczenie praktyczne i wiedza zdobyte w ramach procedury podziału pracy pokazały jednak, że można rozszerzyć grupowanie zmian, tak aby umożliwić większą elastyczność i zwiększyć harmonizację. W związku z tym należy wprowadzić pojedyncze przedłożenie zmian w warunkach więcej niż jednego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu („supergrupowanie zmian”), aby umożliwić posiadaczom pozwolenia na dopuszczenie do obrotu włączenie wyłącznie krajowych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu do supergrupowania zmian oraz aby zharmonizować wyłącznie krajowe pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w różnych państwach członkowskich. |
(6) | Procedura podziału pracy w zakresie zmian umożliwia już dziś pojedyncze przedłożenie zmian w warunkach więcej niż jednego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu należącego do tego samego posiadacza. Aby uniknąć podwójnej pracy w zakresie oceny zmian, właściwe organy powinny mieć możliwość przetwarzania wszystkich odpowiednich zmian w ramach procedury podziału pracy. |
(7) | Postęp naukowy i technologiczny oraz dziesięciolecia doświadczenia w wytwarzaniu biologicznych produktów leczniczych umożliwiają stosowanie podejścia opartego na analizie ryzyka w odniesieniu do zmian jakości związanych z tymi biologicznymi produktami leczniczymi. Należy zatem dostosować podejście polegające na klasyfikowaniu niektórych zmian jakości związanych z biologicznymi produktami leczniczymi jako domyślnie zmian istotnych. Będzie to miało zastosowanie do wszystkich biologicznych produktów leczniczych, w tym produktów leczniczych terapii zaawansowanej. |
(8) | W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas pandemii COVID-19 oraz dostosowania do systemów zmian, które to systemy wprowadzono w celu zapewnienia ciągłej skuteczności szczepionek poprzez zmianę ich składu, tak aby chronić przed nowymi szczepami lub wieloma odmianami szczepów w kontekście tej pandemii lub innym, należy wprowadzić podobne możliwości zmiany składu w przypadku innych szczepionek w celu zaradzenia stanowi zagrożenia zdrowia publicznego. |
(9) | Zgodnie z podejściem przyjętym w odniesieniu do szczepionek przeciwko grypie ludzkiej aktualizacje szczepionek przeciwko koronawirusowi ludzkiemu należy usprawnić poza stanem zagrożenia zdrowia publicznego. W związku z tym badanie zmian dotyczących zmian w substancji czynnej dla celów corocznej aktualizacji szczepionki przeciwko koronawirusowi ludzkiemu powinno odbywać się zgodnie z tymi samymi zasadami co w przypadku szczepionki przeciwko grypie, jeżeli Agencja uzna to za konieczne z punktu widzenia zdrowia publicznego i uwzględni globalne podejście do aktualizacji szczepionek przeciwko koronawirusowi ludzkiemu. |
(10) | Konieczne jest uwzględnienie zmian wynikających z wysiłków zmierzających do ujednolicenia na szczeblu międzynarodowym zarządzania cyklem życia produktów leczniczych, zwłaszcza w kontekście Międzynarodowej Rady ds. Harmonizacji Wymagań Technicznych dla Rejestracji Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi. Może temu towarzyszyć wykorzystanie dodatkowych narzędzi regulacyjnych, takich jak protokoły zarządzania zmianą po zatwierdzeniu. |
(11) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/5 (4) przeniesiono niektóre kluczowe elementy systemu rozpatrywania wniosków o zmianę, przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2008, do dyrektywy 2001/83/WE i rozporządzenia (WE) nr 726/2004. W dyrektywie 2001/83/WE i rozporządzeniu (WE) nr 726/2004 Komisji przekazano uprawnienia do uzupełnienia tych kluczowych elementów poprzez ustanowienie dalszych niezbędnych elementów oraz do dostosowania systemu rozpatrywania wniosków o zmianę do postępu naukowo-technicznego. Aby uniknąć powtórzeń, należy wykreślić te elementy z rozporządzenia (WE) nr 1234/2008. W związku ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 (5), które stanowi, że rozporządzenie (WE) nr 1234/2008 nie ma już zastosowania do weterynaryjnych produktów leczniczych, z rozporządzenia (WE) nr 1234/2008 należy usunąć wszelkie odniesienia do weterynaryjnych produktów leczniczych. |
(12) | Należy ustanowić okres przejściowy, aby dać czas wszystkim zainteresowanym stronom, w szczególności właściwym organom państw członkowskich i przemysłowi farmaceutycznemu, na dostosowanie się do nowych ram prawnych. |
(13) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1234/2008, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (WE) nr 1234/2008 wprowadza się następujące zmiany:
1) | tytuł otrzymuje brzmienie: „Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1234/2008 z dnia 24 listopada 2008 r. dotyczące badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi”; |
2) | w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | art. 3 ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
5) | w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
|
6) | w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
|
7) | dodaje się art. 6a w brzmieniu: „Artykuł 6a Dodatkowe narzędzia regulacyjne W przypadku niektórych zmian informacji chemicznych, farmaceutycznych i biologicznych dotyczących produktu leczniczego posiadacz może opierać się na szeregu parametrów procesu, atrybutów jakości, protokołów lub streszczeń, za zgodą właściwego organu i z zastrzeżeniem warunków i wytycznych, o których mowa - odpowiednio - w załącznikach i w art. 4 ust. 1, w odniesieniu do konkretnego narzędzia regulacyjnego.”; |
8) | art. 7 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
9) | dodaje się art. 7a w brzmieniu: „Artykuł 7a Supergrupowanie zmian 1. Na zasadzie odstępstwa od art. 7 i 13d posiadacz może przedłożyć jedno zgłoszenie w sprawie zmian w warunkach więcej niż jednego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu - o których mowa w rozdziałach II, IIa i III - należącego do tego samego posiadacza, w przypadku gdy takie same zmiany niewielkie typu IA lub kilka takich zmian, o których mowa w art. 8, 13a lub 14, jest zgłaszanych w tym samym czasie i wchodzi w zakres jednego z przypadków supergrupowania zmian, które to zmiany są wymienione w wytycznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 („supergrupowanie”). 2. Pojedyncze przedłożenie, o którym mowa w ust. 1, składa się jednocześnie organowi referencyjnemu i wszystkim odpowiednim organom.” |
10) | tytuł rozdziału II otrzymuje brzmienie: „ROZDZIAŁ II ZMIANY W WARUNKACH POZWOLEŃ NA DOPUSZCZENIE DO OBROTU, WYDANYCH ZGODNIE Z ROZDZIAŁEM 4 DYREKTYWY 2001/83/WE ”; |
11) | art. 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W przypadku dokonania zmiany niewielkiej typu IA posiadacz przedkłada jednocześnie wszystkim odpowiednim organom zgłoszenie zawierające dokumenty wymienione w załączniku IV. Zgłoszenie zostaje przedłożone w terminie 12 miesięcy od wprowadzenia tej zmiany, jako roczna aktualizacja dla wszystkich zmian niewielkich typu IA, lub zostaje przedłożone w ramach grupowania zmian zgodnie z art. 7 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c), lub w ramach supergrupowania zmian zgodnie z art. 7a. W przypadku zmian niewielkich, wymagających bezpośredniego zgłoszenia w celu stałego nadzoru nad danym produktem leczniczym, zgłoszenie należy przedłożyć niezwłocznie po wprowadzeniu zmiany. Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego właściwy organ referencyjnego państwa członkowskiego może, w uzasadnionych przypadkach, przyjąć zgłoszenie przedłożone niezwłocznie po wprowadzeniu zmiany.” |
12) | w art. 10 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
13) | art. 13 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: „1. Jeżeli uznanie decyzji zgodnie z art. 10 ust. 4 albo zatwierdzenie opinii zgodnie z art. 20 ust. 8 lit. b) nie jest możliwe z uwagi na potencjalne poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego, odpowiedni organ żąda, by grupa koordynacyjna została niezwłocznie powiadomiona o braku wyrażenia zgody. Strona sprzeciwiająca się podaje wszystkim zainteresowanym państwom członkowskim i posiadaczowi szczegółowe przedstawienie powodów swojego stanowiska. 2. W przypadku braku wyrażenia zgody, o którym mowa w ust. 1, stosuje się art. 29 ust. 3, 4 i 5 dyrektywy 2001/83/WE.” |
14) | art. 13a ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W przypadku dokonania zmiany niewielkiej typu IA posiadacz przedkłada właściwemu organowi zgłoszenie zawierające dokumenty wymienione w załączniku IV. Zgłoszenie zostaje przedłożone w terminie 12 miesięcy od wprowadzenia tej zmiany, jako roczna aktualizacja dla wszystkich zmian niewielkich typu IA, lub zostaje przedłożone w ramach grupowania zgodnie z art. 13d ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c), lub w ramach supergrupowania zmian zgodnie z art. 7a. W przypadku zmian niewielkich, wymagających bezpośredniego zgłoszenia w celu stałego nadzoru nad danym produktem leczniczym, zgłoszenie należy przedłożyć niezwłocznie po wprowadzeniu zmiany. Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego właściwy organ państwa członkowskiego może, w uzasadnionych przypadkach, przyjąć zgłoszenie przedłożone niezwłocznie po wprowadzeniu zmiany.” |
15) | w art. 13c ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
16) | art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W przypadku dokonania zmiany niewielkiej typu IA posiadacz przedkłada Agencji zgłoszenie zawierające dokumenty wymienione w załączniku IV. Zgłoszenie zostaje przedłożone w terminie 12 miesięcy od wprowadzenia tej zmiany, jako roczna aktualizacja dla wszystkich zmian niewielkich typu IA, lub zostaje przedłożone w ramach grupowania zgodnie z art. 7 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c), lub w ramach supergrupowania zmian zgodnie z art. 7a. W przypadku zmian niewielkich, wymagających bezpośredniego zgłoszenia w celu stałego nadzoru nad danym produktem leczniczym, zgłoszenie należy przedłożyć niezwłocznie po wprowadzeniu zmiany. Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego Agencja może, w uzasadnionych przypadkach, przyjąć takie niezwłocznie przedłożone zgłoszenie w sprawie zmiany.” |
17) | w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
|
18) | w art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
|
19) | w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:
|
20) | w art. 20 wprowadza się następujące zmiany:
|
21) | art. 21 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 21 Stan zagrożenia zdrowia publicznego 1. Na zasadzie odstępstwa od rozdziałów I, II, IIa i III, jeżeli Komisja stwierdza na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371 (*1) wystąpienie stanu zagrożenia zdrowia publicznego na poziomie Unii, odpowiednie organy lub, w przypadku scentralizowanych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, Komisja mogą - jeżeli brak jest pewnych danych farmaceutycznych, nieklinicznych lub klinicznych - w drodze wyjątku i na czas określony przyjąć zmianę w warunkach pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w odniesieniu do stosowanej u ludzi szczepionki przeciwko czynnikowi chorobotwórczemu będącemu przyczyną stanu zagrożenia zdrowia publicznego. 2. Właściwy organ może zwrócić się do posiadacza o dostarczenie dodatkowych informacji w celu zakończenia oceny w wyznaczonym przez siebie terminie. 3. Zmiany mogą być przyjęte zgodnie z ust. 1 tylko wtedy, gdy stosunek korzyści do ryzyka w przypadku danego produktu leczniczego jest pozytywny. 4. Jeżeli zmiana została zaakceptowana zgodnie z ust. 1, posiadacz przedkłada brakujące dane farmaceutyczne, niekliniczne i kliniczne w terminie ustalonym przez odpowiedni organ. 5. W przypadku scentralizowanych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu brakujące dane oraz termin przedłożenia lub zgodności określa się w warunkach pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. Jeżeli pozwolenie na dopuszczenie do obrotu zostało przyznane zgodnie z art. 14-a rozporządzenia (WE) nr 726/2004, może to nastąpić w ramach szczególnych obowiązków, o których mowa w ust. 4 tego artykułu. (*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylenia decyzji nr 1082/2013/UE (Dz.U. L 314 z 6.12.2022, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2371/oj).”;" |
22) | w art. 22 wprowadza się następujące zmiany:
|
23) | w art. 23 ust. 1a lit. a) wprowadza się następujące zmiany:
|
24) | w art. 23a dodaje się tytuł w brzmieniu: „ Zgodność z planem badań klinicznych z udziałem populacji pediatrycznej ”; |
25) | art. 24 ust. 5 akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa i zmiany związane z kwestiami bezpieczeństwa, dotyczące pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydanych zgodnie z rozdziałem 4 dyrektywy 2001/83/WE są wprowadzane w terminie uzgodnionym przez posiadacza i właściwy organ w referencyjnym państwie członkowskim, w porozumieniu z pozostałymi odpowiednimi organami.”; |
26) | uchyla się art. 26; |
27) | w załącznikach I, II oraz III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
28) | załącznik V zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 67, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2001/83/oj.
(2) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/726/oj.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1234/2008 z dnia 24 listopada 2008 r. dotyczące badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych produktów leczniczych (Dz.U. L 334 z 12.12.2008, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1234/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/5 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 726/2004 ustanawiające wspólnotowe procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i do celów weterynaryjnych i nadzoru nad nimi oraz ustanawiające Europejską Agencję Leków, rozporządzenie (WE) nr 1901/2006 w sprawie produktów leczniczych stosowanych w pediatrii oraz dyrektywę 2001/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/5/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/6/oj).
ZAŁĄCZNIK I
W załącznikach I, II i III do rozporządzenia (WE) nr 1234/2008 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
|
(*1) W przypadku podawania pozajelitowego konieczne jest rozróżnianie między podawaniem dotętniczym, dożylnym, domięśniowym, podskórnym oraz innymi drogami.”;”
ZAŁĄCZNIK II
„ZAŁĄCZNIK V
Zmiany dotyczące zmiany lub dodania wskazań terapeutycznych.