Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-30
Wersja aktualna od 2024-05-30
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2024/1651
z dnia 30 maja 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Przystąpień Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do warunków przystąpienia Państwa Kuwejtu do Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r.
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Międzynarodowa umowa w sprawie cukru z 1992 r. (zwana dalej „umową”) została zawarta przez Unię decyzją Rady 92/580/EWG (1) i weszła w życie w dniu 1 stycznia 1993 r. |
(2) | Zgodnie z art. 45 ust. 2 umowy Międzynarodowa Rada ds. Cukru może każdorazowo przedłużyć okres obowiązywania umowy o kolejne okresy nieprzekraczające dwóch lat. Od czasu jej zawarcia okres obowiązywania umowy jest regularnie przedłużany. Okres obowiązywania umowy przedłużono ostatnio w dniu 27 listopada 2023 r. i obowiązuje ona do dnia 31 grudnia 2024 r. |
(3) | Art. 41 umowy przewiduje, że rządy wszystkich państw mogą przystąpić do umowy na warunkach określonych przez Międzynarodową Radę ds. Cukru. Na swoim pierwszym posiedzeniu w 1993 r. Międzynarodowa Rada ds. Cukru powołała Komitet ds. Przystąpień, którego zadaniem jest rozpatrywanie wniosków o przystąpienie do umowy państw, które nie są wymienione w załączniku do niej. Unia jest członkiem Komitetu ds. Przystąpień. |
(4) | Rząd Państwa Kuwejtu formalnie wyraził swoje zainteresowanie przystąpieniem do umowy. Z uwagi na to, że Państwo Kuwejtu nie jest wymienione w załączniku do umowy, należy ustanowić warunki jego przystąpienia. W związku z tym Komitet ds. Przystąpień jest wezwany do podjęcia decyzji dotyczącej określenia warunków przystąpienia Państwa Kuwejtu do umowy, w drodze wymiany korespondencji. Warunki te obejmują liczbę głosów, wpłatę rocznej składki oraz obowiązki sprawozdawcze wobec Międzynarodowej Rady ds. Cukru. |
(5) | Zatwierdzenie warunków przystąpienia Państwa Kuwejtu w ramach podejścia ustanowionego przez Międzynarodową Radę ds. Cukru leży w interesie Unii z uwagi na pozycję Państwa Kuwejtu jako znaczącego regionalnego importera cukru oraz jako stałego miejsca przeznaczenia wywozu cukru produkowanego w Unii. |
(6) | Zgodnie z art. 25 ust. 4 umowy, jeżeli państwo przystępuje do umowy po jej wejściu w życie i nie jest wymienione w załączniku do niej, Międzynarodowa Rada ds. Cukru decyduje o liczbie głosów, które zostaną przydzielone temu państwu. Przystąpienie Państwa Kuwejtu do umowy będzie zatem miało wpływ na równowagę w podejmowaniu decyzji w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru. |
(7) | Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu ds. Przystąpień, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu ds. Przystąpień Międzynarodowej Rady ds. Cukru polega na zatwierdzeniu warunków przystąpienia Państwa Kuwejtu do Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (zwanej dalej „umową”), oraz na zapewnieniu, aby liczba głosów, które należy przydzielić Państwu Kuwejtowi, została obliczona zgodnie z art. 25 ust. 4 umowy.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
H. LAHBIB
(1) Decyzja Rady 92/580/EWG z dnia 13 listopada 1992 r. dotycząca podpisania i zawarcia Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 379 z 23.12.1992, s. 15).