Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-04-05
Wersja aktualna od 2024-04-05
obowiązujący
Alerty
DECYZJA nr 1/2024 SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO W ART. 8 UST. 1 LIT. L) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 5 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) [2024/1550]
SPECJALNY KOMITET DS. ENERGII,
uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony („umowa o handlu i współpracy”), a w szczególności jej art. 317 ust. 1 i art. 318 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii („specjalny komitet”) jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania umowy o handlu i współpracy oraz do zapewniania jej właściwego funkcjonowania w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy specjalny komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu specjalnemu komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy. |
(2) | Art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze stron zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych gazu i energii elektrycznej z Unii oraz ze Zjednoczonego Królestwa opracowali skuteczne i inkluzywne uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, z myślą o wspieraniu planowania i zadań operacyjnych związanych z realizacją celów tytułu VIII (Energia) umowy o handlu i współpracy. W artykule tym określono zakres i warunki uzgodnień roboczych, w szczególności to, że nie obejmują one udziału operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E lub ENTSOG ani nie powodują przyznania tym operatorom statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E lub ENTSOG. |
(3) | Zgodnie z art. 317 ust. 1 akapit trzeci umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych i ram współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród operatorów systemów przesyłowych. |
(4) | W art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy zobowiązano każdą ze stron do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 możliwie jak najszybciej nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów umowy o handlu i współpracy, oraz określono zakres i warunki takich uzgodnień administracyjnych. Art. 318 ust. 2 umowy o handlu i współpracy stanowi w szczególności, że takie uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania temu organowi statusu porównywalnego z udziałem w ACER. |
(5) | Zgodnie z art. 318 ust. 1 akapit drugi umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych dla takiej współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród organów regulacyjnych. |
(6) | Specjalny komitet powinien możliwie jak najszybciej uzgodnić wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych, o których mowa w art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, oraz wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, opierając się w jak największym stopniu na pracach realizowanych od 2021 r. przez operatorów systemów przesyłowych, organy regulacyjne, ENTSO-E, ENTSOG i ACER, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku I jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej.
Artykuł 2
Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku II jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych gazu.
Artykuł 3
Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku III jako wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator). Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród organów regulacyjnych.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 5 kwietnia 2024 r.
W imieniu Specjalnego Komitetu ds. Energii
Współprzewodniczący
Y. GARCÍA MEZQUITA P. KOVACS M. SKRINAR
ZAŁĄCZNIK I
Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa
Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSO-E, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,
1.
wzywa się ENTSO-E i OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.
2.
Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane: - | rynki energii elektrycznej |
- | dostęp do sieci |
- | bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej |
- | planowanie infrastruktury |
- | energia morska |
- | skuteczne wykorzystanie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych |
- | obniżanie emisyjności sektora gazu. |
Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.
3.
OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i powinni ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSO-E z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji.
4.
Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E, ani nie przewidują uczestnictwa OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSO-E.
5.
Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.
ZAŁĄCZNIK II
Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa
Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSOG, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) gazu ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,
1. | wzywa się ENTSOG i OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy. |
2. | Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie. |
3. | OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSOG z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji. |
4. | Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSOG ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSOG, ani nie przewidują uczestnictwa OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSOG. |
5. | Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku. |
ZAŁĄCZNIK III
Wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)
Uwzględniając art. 318 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów przedmiotowej umowy,
1. | wzywa się ACER i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) do jak najszybszego dokonania uzgodnień administracyjnych w celu zapewnienia skutecznej współpracy. |
2. | Uzgodnienia administracyjne powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
Uzgodnienia administracyjne powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie. |
3. | GEMA oraz Utility Regulator, jako organy regulacyjne w Zjednoczonym Królestwie, powinny działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ACER jako jedna, wspólna delegacja. |
4. | Uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania mu statusu porównywalnego z udziałem w ACER, ani nie przewidują uczestnictwa tego organu w posiedzeniach ACER. |
5. | Uzgodnienia administracyjne należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień administracyjnych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku. |