Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1550
Wersja aktualna od 2024-04-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1550
Wersja aktualna od 2024-04-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA nr 1/2024 SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO W ART. 8 UST. 1 LIT. L) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY

z dnia 5 kwietnia 2024 r.

w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) [2024/1550]

SPECJALNY KOMITET DS. ENERGII,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony („umowa o handlu i współpracy”), a w szczególności jej art. 317 ust. 1 i art. 318 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii („specjalny komitet”) jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania umowy o handlu i współpracy oraz do zapewniania jej właściwego funkcjonowania w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy specjalny komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu specjalnemu komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy.

(2)

Art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze stron zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych gazu i energii elektrycznej z Unii oraz ze Zjednoczonego Królestwa opracowali skuteczne i inkluzywne uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, z myślą o wspieraniu planowania i zadań operacyjnych związanych z realizacją celów tytułu VIII (Energia) umowy o handlu i współpracy. W artykule tym określono zakres i warunki uzgodnień roboczych, w szczególności to, że nie obejmują one udziału operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E lub ENTSOG ani nie powodują przyznania tym operatorom statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E lub ENTSOG.

(3)

Zgodnie z art. 317 ust. 1 akapit trzeci umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych i ram współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród operatorów systemów przesyłowych.

(4)

W art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy zobowiązano każdą ze stron do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 możliwie jak najszybciej nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów umowy o handlu i współpracy, oraz określono zakres i warunki takich uzgodnień administracyjnych. Art. 318 ust. 2 umowy o handlu i współpracy stanowi w szczególności, że takie uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania temu organowi statusu porównywalnego z udziałem w ACER.

(5)

Zgodnie z art. 318 ust. 1 akapit drugi umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych dla takiej współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród organów regulacyjnych.

(6)

Specjalny komitet powinien możliwie jak najszybciej uzgodnić wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych, o których mowa w art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, oraz wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, opierając się w jak największym stopniu na pracach realizowanych od 2021 r. przez operatorów systemów przesyłowych, organy regulacyjne, ENTSO-E, ENTSOG i ACER,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku I jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej.

Artykuł 2

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku II jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych gazu.

Artykuł 3

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku III jako wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator). Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród organów regulacyjnych.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 5 kwietnia 2024 r.

W imieniu Specjalnego Komitetu ds. Energii

Współprzewodniczący

Y. GARCÍA MEZQUITA P. KOVACS M. SKRINAR

ZAŁĄCZNIK I

Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa

Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSO-E, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,

1.

wzywa się ENTSO-E i OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.

2.

Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:

-

rynki energii elektrycznej

-

dostęp do sieci

-

bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej

-

planowanie infrastruktury

-

energia morska

-

skuteczne wykorzystanie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych

-

obniżanie emisyjności sektora gazu.

Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.

OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i powinni ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSO-E z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji.

4.

Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E, ani nie przewidują uczestnictwa OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSO-E.

5.

Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

ZAŁĄCZNIK II

Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa

Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSOG, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) gazu ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,

1.

wzywa się ENTSOG i OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.

2.

Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:

-

rynki gazu

-

dostęp do sieci

-

bezpieczeństwo dostaw gazu

-

planowanie infrastruktury

-

energia morska

-

skuteczne wykorzystanie gazowych połączeń międzysystemowych

-

obniżanie emisyjności sektora gazu i jakość gazu, w tym aspekty redukcji emisji metanu w przypadku stosowania gazu ziemnego.

Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.

OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSOG z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji.

4.

Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSOG ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSOG, ani nie przewidują uczestnictwa OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSOG.

5.

Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

ZAŁĄCZNIK III

Wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)

Uwzględniając art. 318 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów przedmiotowej umowy,

1.

wzywa się ACER i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) do jak najszybszego dokonania uzgodnień administracyjnych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.

2.

Uzgodnienia administracyjne powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:

-

rynki energii elektrycznej i gazu

-

dostęp do sieci

-

zapobieganie nadużyciom na rynkach i wykrywanie nadużyć, w tym odpowiednia wymiana informacji

-

bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej i gazu

-

planowanie infrastruktury

-

energia morska

-

skuteczne wykorzystanie połączeń międzysystemowych

-

współpraca między operatorami systemów przesyłowych

-

obniżanie emisyjności sektora gazu i jakość gazu.

Uzgodnienia administracyjne powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.

GEMA oraz Utility Regulator, jako organy regulacyjne w Zjednoczonym Królestwie, powinny działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ACER jako jedna, wspólna delegacja.

4.

Uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania mu statusu porównywalnego z udziałem w ACER, ani nie przewidują uczestnictwa tego organu w posiedzeniach ACER.

5.

Uzgodnienia administracyjne należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień administracyjnych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00