DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/846
z dnia 14 marca 2024 r.
zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (1), w szczególności jej art. 9 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE państwa członkowskie powinny wprowadzić system oceny ryzyka przedsiębiorstw oparty na względnej liczbie i wadze naruszeń rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (2) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (3) lub przepisów krajowych transponujących dyrektywę 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4), popełnionych w poszczególnych przedsiębiorstwach. |
(2) | Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 2006/22/WE wykaz naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i ich wagi znajduje się w załączniku III do tej dyrektywy. |
(3) | W celu ustalenia lub aktualizacji wagi naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub (UE) nr 165/2014 Komisja jest uprawniona do przyjmowania, zgodnie z art. 15a dyrektywy 2006/22/WE, aktów delegowanych zmieniających załącznik III w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych i względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. |
(4) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 (5) wprowadzono nowe przepisy w odniesieniu do naruszeń prowadzących do ryzyka poważnych obrażeń ciała lub ofiar śmiertelnych bądź zakłócenia konkurencji na rynku transportu drogowego. Należy zmienić załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE w celu uwzględnienia tych nowych rodzajów naruszeń. |
(5) | Kategoria najpoważniejszych naruszeń powinna obejmować przypadki, w których nieprzestrzeganie odpowiednich przepisów rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 stwarza poważne ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń ciała, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Transpozycja
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 14 lutego 2025 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
(4) Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 35).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE otrzymuje brzmienie:
„ZAŁĄCZNIK III
1. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 (*1) (czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku)
Nr | UNIJNA PODSTAWA PRAWNA | RODZAJ NARUSZENIA | POZIOM PRZEWINIENIA | ||||
NN | BPN | PN | NMW | ||||
A | Załoga | ||||||
A1 | Art. 5 ust. 1 | Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów |
|
| X |
| |
B | Okresy prowadzenia pojazdu | ||||||
B1 | Art. 6 ust. 1 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego przedłużenie do 10 godz. nie jest dozwolone | 9h < … < 10h |
|
|
| X |
B2 | 10h ≤ … < 11h |
|
| X |
| ||
B3 | 11h ≤ … |
| X |
|
| ||
B4 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godz. o 50 % lub więcej | 13h30 ≤ … | X |
|
|
| |
B5 | Przekroczenie przedłużonego dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone | 10h < … < 11h |
|
|
| X | |
B6 | 11h ≤ … < 12h |
|
| X |
| ||
B7 | 12h ≤ … |
| X |
|
| ||
B8 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godz. o 50 % lub więcej | 15h ≤ … | X |
|
|
| |
B9 | Art. 6 ust. 2 | Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu | 56h < … < 60h |
|
|
| X |
B10 | 60h ≤ … < 65h |
|
| X |
| ||
B11 | 65h ≤ … < 70h |
| X |
|
| ||
B12 | Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej | 70h ≤ … | X |
|
|
| |
B13 | Art. 6 ust. 3 | Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni | 90h < … < 100h |
|
|
| X |
B14 | 100h ≤ … < 105h |
|
| X |
| ||
B15 | 105h ≤ … < 112h30 |
| X |
|
| ||
B16 | Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej | 112h30 ≤ … | X |
|
|
| |
C | Przerwy | ||||||
C1 | Art. 7 | Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godz. przed zrobieniem sobie przerwy | 4h30 < … < 5h |
|
|
| X |
C2 | 5h ≤ … < 6h |
|
| X |
| ||
C3 | 6h ≤ … |
| X |
|
| ||
D | Okresy odpoczynku | ||||||
D1 | Art. 8 ust. 2 | Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone | 10h ≤ … < 11h |
|
|
| X |
D2 | 8h30 ≤ … < 10h |
|
| X |
| ||
D3 | … < 8h30 |
| X |
|
| ||
D4 | Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie jest dozwolone | 8h ≤ … < 9h |
|
|
| X | |
D5 | 7h ≤ … < 8h |
|
| X |
| ||
D6 | … < 7h |
| X |
|
| ||
D7 | Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego okresu odpoczynku | 3h + [8h ≤ … < 9h] |
|
|
| X | |
D8 | 3h + [7h ≤ … < 8h] |
|
| X |
| ||
D9 | 3h + [… < 7h] |
| X |
|
| ||
D10 | Art. 8 ust. 5 | Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej | 8h ≤ … < 9h |
|
|
| X |
D11 | 7h ≤ … < 8h |
|
| X |
| ||
D12 | … < 7h |
| X |
|
| ||
D13 | Art. 8 ust. 6 | Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku | 22h ≤ … < 24h |
|
|
| X |
D14 | 20h ≤ … < 22h |
|
| X |
| ||
D15 | … < 20h |
| X |
|
| ||
D16 | Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone | 42h ≤ … < 45h |
|
|
| X | |
D17 | 36h ≤ … < 42h |
|
| X |
| ||
D18 | … < 36h |
| X |
|
| ||
D19 | Art. 8 ust. 6 | Przekroczenie 6 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim tygodniowym okresie odpoczynku | … < 3h |
|
|
| X |
D20 | 3h ≤ … < 12h |
|
| X |
| ||
D21 | 12h ≤ … |
| X |
|
| ||
D22 | Art. 8 ust. 6b | Brak rekompensującego okresu odpoczynku za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku |
|
| X |
|
|
D23 | Art. 8 ust. 8 | Regularny tygodniowy okres odpoczynku lub dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany w pojeździe |
|
| X |
|
|
D24 | Art. 8 ust. 8 | Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem |
|
|
| X |
|
E | Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych | ||||||
E1 | Art. 8 ust. 6a | Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku | … < 3h |
|
|
| X |
E2 | 3h ≤ … < 12h |
|
| X |
| ||
E3 | 12h ≤ … |
| X |
|
| ||
E4 | Art. 8 ust. 6a lit. b) ppkt (ii) | Tygodniowy okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych | 67h <…<69h |
|
|
| X |
E5 | 65h < … ≤ 67h |
|
| X |
| ||
E6 | … ≤ 65h |
| X |
|
| ||
E7 | Art. 8 ust. 6a lit. d) | Okres prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 6.00 przekraczający 3 godziny przed przerwą, jeżeli pojazdu nie obsługuje kilku kierowców | 3h < … < 4,5 h |
|
| X |
|
E8 | 4,5 h ≤ … |
| X |
|
| ||
F | Organizacja pracy | ||||||
F1 | Art. 8 ust. 8a | Przedsiębiorstwo transportowe nie organizuje pracy kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowców |
|
| X |
|
|
F2 | Art. 10 ust. 1 | Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy |
|
| X |
|
|
F3 | Art. 10 ust. 2 | Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu przestrzegania przepisów prawa |
|
| X |
|
|
2. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (*2) (tachograf)
Nr | PODSTAWA PRAWNA | RODZAJ NARUSZENIA | POZIOM PRZEWINIENIA | ||
NN | BPN | PN | |||
G | Instalacja tachografu | ||||
G1 | Art. 3 ust. 1, 4 i 4a oraz art. 22 | Instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu | X |
|
|
H | Użytkowanie tachografu, karty kierowcy lub wykresówki | ||||
H1 | Art. 23 ust. 1 | Użytkowanie tachografu, który nie został poddany przeglądowi przez zatwierdzony warsztat |
| X |
|
H2 | Art. 27 | Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej własnej karty kierowcy lub posługiwanie się nimi |
| X |
|
H3 | Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) | X |
|
| |
H4 | Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) | X |
|
| |
H5 | Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) | X |
|
| |
H6 | Art. 32 ust. 1 | Niepoprawne działanie tachografu (np.: tachograf nie został właściwie skontrolowany, skalibrowany lub zaplombowany) |
| X |
|
H7 | Art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1 | Niewłaściwe użytkowanie tachografu (np.: niewłaściwe stosowanie w sposób świadomy, dobrowolny lub pod przymusem, brak instrukcji dotyczących właściwego użytkowania itd.) |
| X |
|
H8 | Art. 32 ust. 3 | Posiadanie w pojeździe lub korzystanie z nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu | X |
|
|
H9 | Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy | X |
|
| |
H10 | Art. 33 ust. 2 | Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych |
| X |
|
H11 | Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej rok |
| X |
| |
H12 | Art. 34 ust. 1 | Niepoprawne stosowanie wykresówek/karty kierowcy |
| X |
|
H13 | Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych |
| X |
| |
H14 | Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych |
| X |
| |
H15 | Art. 34 ust. 2 | Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy z nieczytelnymi danymi |
| X |
|
H16 | Art. 34 ust. 3 | Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach |
| X |
|
H17 | Art. 34 ust. 4 | Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) |
|
| X |
H18 | Art. 34 ust. 5 | Niepoprawne stosowanie przełączników |
| X |
|
I | Przedstawianie informacji | ||||
I1 | Art. 34 ust. 5 lit. b) ppkt (v) | Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu |
|
| X |
I2 | Art. 34 ust. 6 | Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę |
| X |
|
I3 | Art. 34 ust. 7 | Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy |
|
| X |
I4 | Art. 34 ust. 7 | Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy |
|
| X |
I5 | Art. 36 | Odmowa poddania się kontroli |
| X |
|
I6 | Art. 36 | Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.) Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.) |
| X |
|
I7 | Art. 36 | Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę |
| X |
|
J | Wadliwe działanie | ||||
J1 | Art. 37 ust. 1 i art. 22 ust. 1 | Niewykonanie naprawy tachografu przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat |
| X |
|
J2 | Art. 37 ust. 2 | Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli tachograf nie działa lub działa wadliwie |
| X |
|
(*1) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
(*2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00