Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-06-16
Wersja aktualna od 2024-06-16
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1439
z dnia 24 maja 2024 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fenazachiny, mepikwatu i propamokarbu w określonych produktach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („NDP”) dla substancji czynnych fenazachina i propamokarb określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla substancji czynnej mepikwat określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. |
(2) | W odniesieniu do fenazachiny do zainteresowanego państwa członkowskiego złożono zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek dotyczący tolerancji importowych w odniesieniu do zastosowania tej substancji na powierzchni chmielu w Stanach Zjednoczonych. Wnioskodawca przedstawił dowody na to, że zastosowania fenazachiny na powierzchni chmielu dozwolone w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że należałoby wprowadzić wyższe NDP, aby zapobiec barierom handlowym w odniesieniu do przywozu tej uprawy. |
(3) | W odniesieniu do propamokarbu do zainteresowanego państwa członkowskiego złożono zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP dla miodu. |
(4) | Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”). |
(5) | Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. |
(6) | W odniesieniu do mepikwatu ustanowiono dla grzybów uprawnych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/50 (3) i dla boczniaków ostrygowatych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1791 (4) tymczasowe NDP, które mają zostać zmienione z uwzględnieniem nowych informacji, które należy przedłożyć do dnia 31 grudnia 2022 r., w celu rozwiązania problemu zanieczyszczenia krzyżowego grzybów uprawnych niepoddanych działaniu tej substancji, pochodzącego ze słomy poddanej w sposób zgodny z przepisami działaniu mepikwatu. |
(7) | Do zainteresowanego państwa członkowskiego złożono zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych tymczasowych NDP dla mepikwatu w grzybach uprawnych i boczniakach ostrygowatych. |
(8) | Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wniosek, sprawozdanie z oceny i dokumentację uzupełniającą Urzędowi. |
(9) | Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania oceniającego, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP (5). Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości. |
(10) | W odniesieniu do zmiany tymczasowego NDP dla mepikwatu w grzybach uprawnych, o którą wystąpił wnioskodawca, Urząd ocenił dane z monitorowania przedstawione we wniosku oraz dane pochodzące z unijnego programu monitorowania, które wykazały, że obecny NDP jest wystarczający, aby uwzględnić poziom pozostałości znajdujących się w grzybach uprawnych w wyniku zanieczyszczenia krzyżowego. |
(11) | Nie należy zatem zmieniać obecnego tymczasowego NDP dla mepikwatu w grzybach uprawnych. |
(12) | W odniesieniu do zmiany tymczasowego NDP dla mepikwatu w boczniakach ostrygowatych, o którą wystąpił wnioskodawca, Urząd ocenił dane z monitorowania przedstawione we wniosku oraz dane pochodzące z unijnego programu monitorowania i stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę w odniesieniu do tego, czy należy ustanowić nowy NDP na poziomie 1 mg/kg, jak ustalił Urząd na podstawie 95. percentylu zbioru danych, czy też na poziomie 3 mg/kg, wyliczonym przez Urząd na podstawie 95. percentylu zbioru danych przy poziomie ufności 95 %. |
(13) | Ponieważ na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 283/2013 (6) tymczasowe NDP proponowane na podstawie danych z monitorowania mają objąć 95. percentyl zbioru danych przy 95 % przedziale ufności, należy ustalić tymczasowy NDP dla mepikwatu w boczniakach ostrygowatych na poziomie 3 mg/kg. |
(14) | Należy nadal monitorować poziomy mepikwatu w grzybach uprawnych i boczniakach ostrygowatych oraz przeprowadzić przegląd tych NDP na podstawie danych z monitorowania przedłożonych Komisji do dnia 31 grudnia 2030 r. |
(15) | W odniesieniu do proponowanych przez wnioskodawcę zmian NDP dla fenazachiny, mepikwatu i propamokarbu, o którą wystąpili wnioskodawcy, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych tych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na te substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej. |
(16) | Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne. |
(17) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(18) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/oj.
(2) EFSA, 2023. Ustalenie tolerancji importowej dla fenazachiny w chmielu. Dziennik EFSA, 21(12), e8424. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8424.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości propamokarbu w miodzie. Dziennik EFSA, 21(11), e8422. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8422.
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/50 z dnia 11 stycznia 2019 r. zmieniające załączniki II, III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlorantraniliprolu, chlomazonu, cyklaniliprolu, fenazachiny, fenpikoksamidu, fluoksastrobiny, lambda-cyhalotryny, mepikwatu, oleju cebulowego, tiakloprydu i walifenalatu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 10 z 14.1.2019, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/50/oj).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1791 z dnia 17 października 2019 r. zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 1-dekanolu, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodynilu, dimetenamidu, alkoholi tłuszczowych, florpiroksyfenu benzylu, fludioksonilu, fluopyramu, mepikwatu, pendimetaliny, pikolinafenu, piraflufenu etylowego, pirydabenu, kwasu S-abscysynowego i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 277 z 29.10.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1791/oj).
(5) EFSA, 2024. Zmiana tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla mepikwatu w grzybach uprawnych i boczniakach ostrygowatych. Dziennik EFSA, 22(1), e8476. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8476.
(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 283/2013 z dnia 1 marca 2013 r. ustanawiające wymogi dotyczące danych dla substancji czynnych, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 93 z 3.4.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/283/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II kolumny dotyczące fenazachiny i propamokarbu otrzymują brzmienie: „ Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w części A załącznika III kolumna dotycząca mepikwatu otrzymuje brzmienie: „ Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
((+)) (+) Kombinacja pestycyd-produkt, do której istnieje przypis. Wykaz przypisów znajduje się poniżej.
(*2) Wskazuje granicę oznaczalności.
(2) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
((+)) Kombinacja pestycyd-produkt, do której istnieje przypis. Wykaz przypisów znajduje się poniżej.