Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1450
Wersja aktualna od 2024-05-25
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1450
Wersja aktualna od 2024-05-25
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1450

z dnia 23 maja 2024 r.

poddające rejestracji przywóz podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (1) („rozporządzenie podstawowe”), w szczególności jego art. 14 ust. 5,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

13 listopada 2023 r. Komisja ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2) („zawiadomienie o wszczęciu”) wszczęcie postępowania antydumpingowego („postępowanie antydumpingowe”) w odniesieniu do przywozu do Unii podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej („ChRL”) w następstwie skargi złożonej przez Koalicję na rzecz przywrócenia równych warunków działania w unijnym sektorze podestów ruchomych przejezdnych („skarżący”), złożoną z unijnych producentów urządzeń.

1. Produkt podlegający rejestracji

(2)

Produktem podlegającym rejestracji są podesty ruchome przejezdne, które przeznaczone są do podnoszenia ludzi, są samobieżne, o maksymalnym wysięgu wynoszącym co najmniej 6 metrów, oraz wstępnie zmontowanych lub gotowych do zmontowania elementów takich podestów, z wyłączeniem poszczególnych części, jeżeli są one dostarczane osobno, i z wyłączeniem montowanych na pojazdach urządzeń przeznaczonych do podnoszenia ludzi, objętych rozdziałami 86 i 87 systemu zharmonizowanego pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej („produkt objęty postępowaniem”).

(3)

Produkt jest obecnie objęty - w odniesieniu do podestów ruchomych przejezdnych - kodami CN ex 8427 10 10, ex 8427 20 19 i ex 8428 90 90 oraz - w odniesieniu do wstępnie zmontowanych lub gotowych do zmontowania elementów podestów ruchomych przejezdnych - kodami CN ex 8431 20 00 i ex 8431 39 00 (kody TARIC: 8427101010, 8427201910, 8428909020, 8431200060 oraz 8431390010). Kody CN i TARIC podano jedynie w celach informacyjnych i bez uszczerbku dla późniejszej zmiany klasyfikacji taryfowej.

2. Wniosek

(4)

15 stycznia 2024 r. i 12 marca 2024 r. skarżący złożył wnioski o rejestrację na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego. Skarżący wnioskował o to, aby przywóz produktu objętego postępowaniem podlegał rejestracji, tak by można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu, począwszy od dnia takiej rejestracji.

(5)

22 stycznia 2024 r. Chińska Izba Gospodarcza ds. Przywozu i Wywozu Maszyn i Produktów Elektronicznych („CCCME”) przedstawiła uwagi co do pierwszego wniosku o rejestrację złożonego 15 stycznia 2024 r. i argumentowała, że wniosek ten nie zawiera wystarczających dowodów na wzrost przywozu, zwłaszcza w odniesieniu do przywozu z Chin po wszczęciu postępowania, że nie brana jest pod uwagę sezonowość popytu i że napędzany popytem rynek podestów ruchomych przejezdnych nie pozwala na dodatkowy nieprzewidziany przewóz ani gromadzenie zapasów, co osłabia skutki naprawcze cła. Komisja odrzuciła uwagi CCCME, ponieważ drugi wniosek o rejestrację złożony przez skarżącego 12 marca 2024 r. zawierał wystarczające dowody dotyczące wzrostu przywozu po wszczęciu postępowania, również biorąc pod uwagę sezonowość popytu.

3. Podstawy do rejestracji

(6)

Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego Komisja może zlecić organom celnym podjęcie właściwych kroków w celu rejestracji przywozu, tak by można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu od daty takiej rejestracji. Przywóz może podlegać rejestracji w wyniku wniosku przemysłu unijnego, zawierającego dostateczne dowody uzasadniające takie działanie.

(7)

Według skarżącego rejestracja jest uzasadniona, ponieważ produkt objęty postępowaniem jest sprzedawany po cenach dumpingowych, a tani przywóz powoduje znaczną szkodę dla przemysłu unijnego.

(8)

Komisja rozpatrzyła wniosek na podstawie art. 10 ust. 4 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego.

(9)

Sprawdziła również, czy importerzy byli świadomi lub powinni byli być świadomi dumpingu, jeśli chodzi o jego wielkość oraz domniemaną bądź stwierdzoną szkodę. Zbadała również, czy przywóz nadal znacznie rósł, co - biorąc pod uwagę moment, w którym miał on miejsce, jego wielkość oraz inne okoliczności - mogło znacznie osłabić skutki naprawcze ostatecznego cła antydumpingowego, które miało zostać wprowadzone.

3.1. Świadomość importerów w kwestii istnienia dumpingu, jego wielkości oraz domniemanej szkody

(10)

Jeżeli chodzi o dumping, w skardze skarżący przedstawił dowody na to, że przywóz z ChRL odbywa się po cenach dumpingowych. Skarżący dostarczył również wystarczające dowody na istnienie domniemanej szkody.

(11)

Zawiadomienie o wszczęciu postępowania, opublikowane 13 listopada 2023 r., zawierało streszczenie przedstawionych dowodów. Za sprawą publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej informacje te zostały podane do wiadomości publicznej, zaś wszyscy importerzy zyskali dostęp do skargi. W związku z tym Komisja uznała, że najpóźniej w terminie publikacji importerzy byli świadomi lub powinni byli być świadomi domniemanej praktyki dumpingu, jego zakresu i domniemanej szkody.

3.2. Dalszy znaczny wzrost przywozu i ryzyko osłabienia skutków naprawczych ostatecznego cła antydumpingowego

(12)

We wnioskach o rejestrację skarżący przedstawił dostępne informacje rynkowe, zgodnie z którymi po wszczęciu postępowania przywóz do Unii produktu objętego postępowaniem wzrósł o 10-90 % w zależności od rodzaju produktu.

(13)

Komisja zweryfikowała statystyki (system Surveillance) dotyczące przywozu produktu objętego postępowaniem na podstawie dostępnych informacji dotyczących trzech kodów TARIC określonych w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania w odniesieniu do podestów ruchomych przejezdnych (zob. motyw (3)) (3). Na podstawie wielkości przywozu w ramach konkretnych kodów TARIC utworzonych w momencie wszczęcia postępowania w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem Komisja ustaliła najpierw wielkość przywozu podestów ruchomych przejezdnych w okresie po wszczęciu postępowania (grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.). Przywóz objęty kodami CN istniejącymi w okresie objętym postępowaniem (1 października 2022 r. - 30 września 2023 r.) obejmował również inne produkty, dlatego Komisja dostosowała wielkości o procentowy udział produktu objętego postępowaniem w przywozie objętym kodami CN na podstawie stwierdzonego udziału produktu objętego postępowaniem w całkowitym kodzie CN w danych po wszczęciu postępowania. Następnie Komisja porównała te wielkości z wielkością przywozu podestów ruchomych przejezdnych w analogicznym okresie (grudzień 2022 r. - marzec 2023 r.), który stanowił część okresu objętego postępowaniem.

(14)

Na tej podstawie Komisja ustaliła, że w okresie po wszczęciu postępowania (grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.) wielkość przywozu wzrosła o 16,2 % w porównaniu z wielkością przywozu w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Tabela 1

Przywóz z ChRL w okresie od grudnia do marca rok do roku

Grudzień 2022 r. - marzec 2023 r.

Grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.

Zmiana

Średnia miesięczna grudzień 2022 r. - marzec 2023 r.

Średnia miesięczna grudzień 2023 r. - marzec 2024 r.

Przywóz z ChRL do Unii (w tonach) (4)

31 296

36 359

16,2 %

7 824

9 090

Źródło: System Surveillance (skorygowane dane).

(15)

Komisja uznała taki wzrost przywozu za znaczny. Chociaż w tym samym okresie porównania średnia cena nieznacznie wzrosła, była ona nadal niższa od średniej ceny w okresie objętym postępowaniem.

(16)

Moment, w którym przywóz miał miejsce, wielkość przywozu oraz inne okoliczności (takie jak spadek sprzedaży przemysłu Unii, obrót, zatrudnienie i zysk, o których mowa w skardze i we wnioskach o rejestrację) mogą poważnie osłabić skutki naprawcze wszelkich ceł ostatecznych. Ze względu na wszczęcie bieżącego postępowania uzasadnione jest ponadto założenie, że zanim wprowadzone zostaną ewentualne środki tymczasowe, przywóz produktu objętego postępowaniem może dalej wzrastać, a importerzy mogą szybko zgromadzić zapasy.

4. Procedura

(17)

W związku z powyższym Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody, by uzasadnić poddanie rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem, zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.

(18)

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Ponadto Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o posiedzenie wyjaśniające, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.

5. Rejestracja

(19)

Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem powinien zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł antydumpingowych w wyniku postępowania, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

(20)

Kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania oparta będzie na wynikach postępowania antydumpingowego.

(21)

W skardze wzywającej do wszczęcia postępowania antydumpingowego skarżący szacuje, że średni margines dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem kształtuje się w przedziale od 178 % do 275,9 %, zaś średni margines zaniżania cen wynosi 57,5 %. Kwotę ewentualnego przyszłego zobowiązania ustala się na poziomie sprzedaży po zaniżonych cenach oszacowanym na podstawie skargi, tj. 57,5 % ad valorem wartości importowej CIF produktu objętego postępowaniem.

6. Przetwarzanie danych osobowych

(22)

Wszelkie zgromadzone w związku z tą rejestracją dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 Parlamentu Europejskiego i Rady (5),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

1. Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1036, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu do Unii podestów ruchomych przejezdnych, obecnie objętych kodami CN ex 8427 10 10, ex 8427 20 19 i ex 8428 90 90, oraz - w odniesieniu do wstępnie zmontowanych lub gotowych do zmontowania elementów podestów ruchomych przejezdnych - kodami CN ex 8431 20 00 i ex 8431 39 00 (kody TARIC: 8427 10 10 10, 8427 20 19 10, 8428 90 90 20, 8431 20 00 60 i 8431 39 00 10) i pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

2. Okres obowiązkowej rejestracji wygasa po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

3. Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty lub zwrócenia się z wnioskiem o wysłuchanie w ciągu 21 dni od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 maja 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.

(2) Zawiadomienie o wszczęciu postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu podestów ruchomych przejezdnych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. C, C/2023/783, 13.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/783/oj).

(3) Skarżący stwierdził, że nie należy uwzględniać przywozu w ramach jednego z kodów (CN 8428 90 90), ponieważ kod ten nie jest już stosowany w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem ze względu na zmianę klasyfikacji celnej po wejściu w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1610 z dnia 13 września 2022 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 738/2000 w odniesieniu do klasyfikacji w Nomenklaturze scalonej pojazdu wyposażonego w urządzenie hydrauliczne do podnoszenia z zamontowaną platformą roboczą (Dz.U. L 241 z 19.9.2022, s. 3). Jak wynika jednak z przywozu objętego kodami TARIC, w okresie po wszczęciu postępowania kontynuowano przywóz produktu objętego postępowaniem w ramach rozpatrywanego kodu.

(4) Do celów rejestracji porównanie dotyczy kodów TARIC odnoszących się do przywozu jednostek (maszyn), a nie ich elementów (części maszyny). W okresie postępowania i po tym okresie takie elementy stanowiły jedynie niewielką część przywozu, a udział elementów objętych kodami TARIC, które miały zostać przeanalizowane, był znikomy. W związku z tym nie zostały one uwzględnione w analizie.

(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00