Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-25 do 2025-05-11
Wersja aktualna od 2024-05-25 do 2025-05-11
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1382
z dnia 23 maja 2024 r.
przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu „gangui”, prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 2 czerwca 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 586/2014 (2) ustanawiające po raz pierwszy odstępstwo od art. 4 ust. 1 oraz art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do stosowania trawlerów typu „gangui” na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) do dnia 6 czerwca 2017 r. Kilka razy przedłużano to odstępstwo, ostatnim razem rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/2363 (3) przyznano przedłużenie, które wygaśnie dnia 11 maja 2024 r. |
(2) | W dniu 27 października 2023 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o przedłużenie odstępstwa do dnia 11 maja 2026 r. Francja przedstawiła aktualne uzasadnienia naukowe i techniczne dotyczące przedłużenia odstępstwa, w tym sprawozdania za lata 2022 i 2023 z realizacji planu zarządzania przyjętego przez Francję w dniu 13 maja 2014 r. (4) zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, oszacowanie śladu „gangui” w 2022 r. z wykorzystaniem danych przekazywanych przez transpondery VMS („dane VMS”), a także ocenę ryzyka związanego z wpływem rybołówstwa na środowisko. |
(3) | Podczas swojej 74. sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 13-17 listopada 2023 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) (5) ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, w tym dane potwierdzające i sprawozdania z realizacji. STECF stwierdził, że obowiązujące środki skutecznie ograniczają flotę stosującą sieci typu „gangui” i jej wpływ na środowisko. W tym względzie STECF zauważył, że połowy przy użyciu sieci typu „gangui” spełniają wymogi określone w rozporządzeniu (WE) nr 1967/2006. Ponadto STECF stwierdził, że ponieważ liczba statków stosujących sieci typu „gangui” znacznie spadła od 2014 r. z 36 do 7 aktywnych statków w 2022 r., wpływ połowów zmniejszał się z czasem. STECF przyznał również, że nastąpi stopniowe zaprzestanie tego rodzaju połowów w ciągu najbliższych 10 lat ze względu na nieodnawianie licencji połowowych rybakom opuszczającym łowisko. |
(4) | Wniosek o przyznanie przedłużenia odstępstwa złożony przez Francję dotyczy działalności połowowej statków o łącznej długości mniejszej lub równej 12 m oraz o mocy silnika mniejszej lub równej 85 kW z użyciem dennych sieci ciągnionych, prowadzonej tradycyjnie na skupiskach trawy morskiej Posidonia oceanica, zgodnie z art. 4 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(5) | Przedmiotowe połowy są prowadzone na mniej niż 33 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej Posidonia oceanica w granicach obszaru objętego francuskim planem zarządzania oraz mniej niż 10 % skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica w wodach terytorialnych Francji, zgodnie z pułapami ustanowionymi na podstawie art. 4 ust. 5 akapit pierwszy pkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(6) | Istnieją szczególne ograniczenia geograficzne ze względu na ograniczony rozmiar szelfu kontynentalnego, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(7) | Przeprowadzona przez władze francuskie analiza ryzyka związanego z działalnością połowową na obszarze Natura 2000 „Rade d'Hyères” wykazała, że istnieje umiarkowane ryzyko naruszenia celów ochrony skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica w związku z połowami przy użyciu sieci typu „gangui”. |
(8) | Komisja zauważa, że działalność połowowa przy użyciu sieci typu „gangui” w skupiskach trawy morskiej Posidonia oceanica zmniejszyła się i że władze francuskie zakazały prowadzenia działalności połowowej w centrum parku narodowego „Port Cros” w celu ochrony skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica. Ponadto STECF stwierdził, że udział działalności połowowej przy użyciu sieci typu „gangui” w skupiskach trawy morskiej Posidonia oceanica zmniejszył się z 21 % do 17,2 % w obszarze objętym planem zarządzania oraz z 7,6 % do 6,1 % na wodach terytorialnych Francji, znacznie poniżej limitów określonych w art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(9) | Przedmiotowe połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie. |
(10) | Połowy prowadzone trawlerami stosującymi sieci typu „gangui” są ukierunkowane na różne gatunki odpowiadające niszy ekologicznej. Takiego składu tych połowów, w szczególności w odniesieniu do różnorodności złowionych gatunków, nie uzyskuje się przy użyciu żadnego innego narzędzia połowowego. Przedmiotowe połowy nie mogą zatem być prowadzone przy użyciu innych narzędzi połowowych. |
(11) | Wniosek ten obejmuje statki prowadzące udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat, działające na podstawie francuskiego planu zarządzania zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(12) | Przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Francja, dotyczy ograniczonej liczby dziewięciu upoważnionych statków wskazanych w planie zarządzania, obejmujących łącznie 434 kW, z których tylko siedem było aktywnych w 2023 r. Stanowi to zmniejszenie nakładu połowowego o 75 % pod względem liczby upoważnionych statków w porównaniu z 2014 r., kiedy odstępstwo dotyczyło 36 upoważnionych statków określonych w przyjętym francuskim planie zarządzania. Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(13) | Ponadto plan zarządzania przyjęty przez Francję gwarantuje, że w przyszłości nie zwiększy się nakładu połowowego, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Upoważnienia do połowów będą wydawane jedynie dziewięciu wymienionym statkom o łącznym nakładzie połowowym 434 kW, które zostały już upoważnione do połowów przez Francję. |
(14) | Ponadto zgodnie z francuskim planem zarządzania upoważnienie do połowów przy użyciu sieci typu „gangui” zostaje wycofane w momencie, gdy dany upoważniony statek zostaje zastąpiony lub gdy kapitan statku sprzedaje swój statek lub przechodzi na emeryturę. W związku z tym Komisja zauważa, że skutkiem tego przepisu jest stopniowe zaprzestanie tego rodzaju połowów, co prowadzi również do odpowiedniego zmniejszenia wpływu połowów na stada. |
(15) | Wnioskowane odstępstwo jest zgodne z wymogami art. 8 ust. 1 i części B sekcji I załącznika IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (6) w odniesieniu do rozmiarów oczek sieci dla narzędzi ciągnionych, ponieważ odnosi się do trawlerów prowadzących połowy sieciami o rozmiarze oczek nie mniejszym niż 40 mm, a w olinowaniu sieci typu „gangui” nie stosuje się oczka kWadratowego poniżej 40 mm. |
(16) | Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działaniami statków używających narzędzi połowowych innych niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione zgodnie z art. 13 ust. 9 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(17) | Działalność trawlerów stosujących sieci typu „gangui” jest uregulowana we francuskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w części A załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(18) | Trawlery stosujące sieci typu „gangui” nie prowadzą działań połowowych ukierunkowanych na głowonogi, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(19) | Francuski plan zarządzania ustanawia plan monitorowania, jak przewidziano w art. 4 ust. 5 akapit piąty i art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Obejmuje on również środki dotyczące rejestrowania działalności połowowej, a tym samym spełnia warunki określone w art. 14 rozporządzenia Rady (UE) nr 1224/2009 (7). |
(20) | Wnioskowane przez Francję przedłużenie odstępstwa jest zatem zgodne z warunkami określonymi w art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i powinno zostać przyznane. |
(21) | Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie we właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania określonym we francuskim planie zarządzania. Czas trwania przedłużenia odstępstwa powinien być ograniczony, aby umożliwić sprawne wdrożenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianych stad, oraz stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania. |
(22) | W dniu 4 marca 2024 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o ograniczenie przedłużenia odstępstwa, o które wnioskowano 27 października 2023 r., do jednego roku, ze zobowiązaniem do niewnioskowania o przedłużenie tego odstępstwa oraz do wprowadzenia w 2024 r. planu trwałego zaprzestania działalności trawlerów stosujących sieci typu „gangui” w ramach tych połowów. |
(23) | Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2363 wygasa w dniu 11 maja 2024 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 12 maja 2024 r., aby zapewnić ciągłość obowiązywania przepisów prawa. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(24) | Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ przedmiotowe połowy są stale objęte francuskim planem zarządzania. |
(25) | Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Komisji dotyczącego zgodności działalności objętej tym odstępstwem z innymi przepisami UE, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG (8). |
(26) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006
Art. 4 ust. 1 akapit pierwszy, art. 13 ust. 1 akapit pierwszy i art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają zastosowania na wodach terytorialnych Francji przyległych do wybrzeża regionu Provence-Alpes-Côte d'Azur w odniesieniu do trawlerów stosujących sieci typu „gangui”, które spełniają następujące wymogi:
a) | posiadają numery rejestracyjne wymienione we francuskim planie zarządzania przyjętym przez Francję zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006; |
b) | prowadzą udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i nie spowodują w przyszłości zwiększenia nakładu połowowego; |
c) | posiadają upoważnienie do połowów i działają na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Francję zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
Artykuł 2
Sprawozdawczość
Do dnia 31 marca 2025 r. Francja przekaże Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c).
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 12 maja 2024 r. do dnia 11 maja 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 maja 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 36 z 8.2.2007, s. 6
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 586/2014 z dnia 2 czerwca 2014 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami oraz minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu „gangui” prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 10).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2363 z dnia 2 grudnia 2022 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu „gangui” prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) (Dz.U. L 312 z 5.12.2022, s. 95).
(4) https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000028986590/.
(5) 1_RepCovTempl_STR_IPSC.doc (europa.eu) .
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
(8) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).