Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1315
Wersja aktualna od 2024-04-22
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1315
Wersja aktualna od 2024-04-22
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (UE) 2024/1315

z dnia 22 kwietnia 2024 r.

w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., na mocy decyzji Rady 2013/103/UE (1).

(2)

Zgodnie z art. 6 COTIF międzynarodowa komunikacja kolejowa i dopuszczenie taboru kolejowego do użytkowania w komunikacji międzynarodowej podlegają przepisom wymienionym w tym artykule, w szczególności Regulaminowi międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącemu załącznik C do COTIF.

(3)

Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2) ustanowiono wymogi dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych na terytorium państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do RID.

(4)

Zgodnie z art. 18 COTIF Komisja Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwana dalej „komisją ekspertów RID”), o której mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) COTIF, w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami może przyjmować między innymi zmiany do załącznika do RID.

(5)

Na swojej 58. sesji w dniu 23 maja 2024 r. komisja ekspertów RID ma przyjąć zmiany w celu dostosowania załącznika do RID do postępu naukowo-technicznego.

(6)

Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach komisji ekspertów RID, gdyż zmiany w regulaminie RID będą wiążące dla Unii.

(7)

Planowane zmiany mają na celu zapewnienie bezpiecznego i efektywnego transportu koleją towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów, które mogą stanowić zagrożenie podczas transportu.

(8)

Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w sposób efektywny kosztowo, a zatem można je poprzeć.

(9)

Niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione na szczeblu technicznym na 17. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w dniu 22 maja 2024 r., w tym na podstawie zaleceń komisji ekspertów RID i grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych w ramach wspólnego posiedzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej „komisją ekspertów RID”) w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach komisji ekspertów RID bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł 2

Decyzje komisji ekspertów RID publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł 3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzondo w Luksemburgu dnia 22 kwietnia 2024 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

J. BORRELL FONTELLES


(1) Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).

(2) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

ZAŁĄCZNIK

Propozycja

Dokument źródłowy

Kwestia

Uwagi

Stanowisko UE

1.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/3

Zmiana rozdziału 1.4.2.2.7 RID dotycząca odniesienia do broszury UIC 472 (obowiązek przewoźnika w zakresie poinformowania maszynisty o umiejscowieniu na pokładzie towarów niebezpiecznych)

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

2.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/4

Zmiana rozdziału 5.3.4.1 RID dotycząca przepisów dotyczących znaków manewrowych

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

3.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/5

Zmiana RID w celu włączenia przepisów dotyczących przewozu stopionego aluminium o numerze UN 3257

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

4.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/7

Zmiana rozdziału 1.11 RID w celu wprowadzenia odniesienia do najnowszego wydania UIC IRS 20201

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

5.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/8 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2023/INF.10

Identyfikacja wagonu w dokumencie przewozowym oraz, w stosownych przypadkach, dużego kontenera, kontenera-cysterny lub cysterny przenośnej

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

6.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/9

Zmiana rozdziału 3.2.2 RID w celu wprowadzenia odniesienia do UIC IRS 20221 zamiast broszury UIC 221

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

7.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/10

Skonsolidowane teksty przyjęte na wspólnym posiedzeniu w 2021 r. i 2022 r. oraz przez stałą grupę roboczą komisji ekspertów RID w listopadzie 2022 r.

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

8.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/11

Fragmenty projektu sprawozdania ze 114. sesji WP.15 EKG ONZ (Genewa, 6-10 listopada 2023 r.) (dokumenty ECE/TRANS/WP.15/2023/R.3 i ADD, a także ECE/TRANS/WP.15/2023/R.4 i ADD)

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

9.

OTIF/RID/CE/GTP/2023/INF.4

Zmiana RID w celu wprowadzenia odniesienia do trzeciego wydania UIC IRS 50592

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

10.

ECE-TRANS-WP15-114-GE-inf7e

Propozycja dotycząca sposobu zmiany RID CW38, aby umożliwić przewóz luzem określonych kategorii odpadów zawierających azbest (nr UN 2590 i 2212)

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

11.

ECE-TRANS-WP15-114-GE-inf14e

Propozycje dotyczące sposobu dostosowania rozdziałów 4.1 i 5.4 RID, aby umożliwić transport odpadów w opakowaniach wewnętrznych pakowanych razem w opakowanie zewnętrzne

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

12.

ECE-TRANS-WP15-114-GE-inf19e

Zmiana RID 1.8.3.11 lit. b) akapit drugi w celu określenia przedmiotów egzaminu na doradców ds. bezpieczeństwa

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu

Zgoda

Wszystkie powyższe dokumenty są dostępne na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=7321 oraz http://otif.org/en/?page_id=7322) lub na stronie internetowej EKG ONZ (https://unece.org/info/Transport/Dangerous-Goods/events/377548) i należy rozumieć, że zawierają zmiany omówione na posiedzeniu stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w listopadzie 2023 r. i ujęte w załączniku I do dokumentu OTIF/RID/CE/GTP/2023-A (Sprawozdanie końcowe z 16. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID - Londyn, w dniach 20-23 listopada 2023 r.), również dostępnego na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=254).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00