DECYZJA RADY (UE) 2024/1315
z dnia 22 kwietnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., na mocy decyzji Rady 2013/103/UE (1). |
(2) | Zgodnie z art. 6 COTIF międzynarodowa komunikacja kolejowa i dopuszczenie taboru kolejowego do użytkowania w komunikacji międzynarodowej podlegają przepisom wymienionym w tym artykule, w szczególności Regulaminowi międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącemu załącznik C do COTIF. |
(3) | Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2) ustanowiono wymogi dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych na terytorium państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do RID. |
(4) | Zgodnie z art. 18 COTIF Komisja Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwana dalej „komisją ekspertów RID”), o której mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) COTIF, w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami może przyjmować między innymi zmiany do załącznika do RID. |
(5) | Na swojej 58. sesji w dniu 23 maja 2024 r. komisja ekspertów RID ma przyjąć zmiany w celu dostosowania załącznika do RID do postępu naukowo-technicznego. |
(6) | Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach komisji ekspertów RID, gdyż zmiany w regulaminie RID będą wiążące dla Unii. |
(7) | Planowane zmiany mają na celu zapewnienie bezpiecznego i efektywnego transportu koleją towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów, które mogą stanowić zagrożenie podczas transportu. |
(8) | Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w sposób efektywny kosztowo, a zatem można je poprzeć. |
(9) | Niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione na szczeblu technicznym na 17. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w dniu 22 maja 2024 r., w tym na podstawie zaleceń komisji ekspertów RID i grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych w ramach wspólnego posiedzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 58. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej „komisją ekspertów RID”) w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., określono w załączniku do niniejszej decyzji.
Niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach komisji ekspertów RID bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.
Artykuł 2
Decyzje komisji ekspertów RID publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzondo w Luksemburgu dnia 22 kwietnia 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. BORRELL FONTELLES
(1) Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
(2) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).
ZAŁĄCZNIK
Propozycja | Dokument źródłowy | Kwestia | Uwagi | Stanowisko UE |
1. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/3 | Zmiana rozdziału 1.4.2.2.7 RID dotycząca odniesienia do broszury UIC 472 (obowiązek przewoźnika w zakresie poinformowania maszynisty o umiejscowieniu na pokładzie towarów niebezpiecznych) | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
2. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/4 | Zmiana rozdziału 5.3.4.1 RID dotycząca przepisów dotyczących znaków manewrowych | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
3. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/5 | Zmiana RID w celu włączenia przepisów dotyczących przewozu stopionego aluminium o numerze UN 3257 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
4. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/7 | Zmiana rozdziału 1.11 RID w celu wprowadzenia odniesienia do najnowszego wydania UIC IRS 20201 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
5. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/8 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2023/INF.10 | Identyfikacja wagonu w dokumencie przewozowym oraz, w stosownych przypadkach, dużego kontenera, kontenera-cysterny lub cysterny przenośnej | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
6. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/9 | Zmiana rozdziału 3.2.2 RID w celu wprowadzenia odniesienia do UIC IRS 20221 zamiast broszury UIC 221 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
7. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/10 | Skonsolidowane teksty przyjęte na wspólnym posiedzeniu w 2021 r. i 2022 r. oraz przez stałą grupę roboczą komisji ekspertów RID w listopadzie 2022 r. | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
8. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/11 | Fragmenty projektu sprawozdania ze 114. sesji WP.15 EKG ONZ (Genewa, 6-10 listopada 2023 r.) (dokumenty ECE/TRANS/WP.15/2023/R.3 i ADD, a także ECE/TRANS/WP.15/2023/R.4 i ADD) | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
9. | OTIF/RID/CE/GTP/2023/INF.4 | Zmiana RID w celu wprowadzenia odniesienia do trzeciego wydania UIC IRS 50592 | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
10. | ECE-TRANS-WP15-114-GE-inf7e | Propozycja dotycząca sposobu zmiany RID CW38, aby umożliwić przewóz luzem określonych kategorii odpadów zawierających azbest (nr UN 2590 i 2212) | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
11. | ECE-TRANS-WP15-114-GE-inf14e | Propozycje dotyczące sposobu dostosowania rozdziałów 4.1 i 5.4 RID, aby umożliwić transport odpadów w opakowaniach wewnętrznych pakowanych razem w opakowanie zewnętrzne | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
12. | ECE-TRANS-WP15-114-GE-inf19e | Zmiana RID 1.8.3.11 lit. b) akapit drugi w celu określenia przedmiotów egzaminu na doradców ds. bezpieczeństwa | Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu | Zgoda |
Wszystkie powyższe dokumenty są dostępne na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=7321 oraz http://otif.org/en/?page_id=7322) lub na stronie internetowej EKG ONZ (https://unece.org/info/Transport/Dangerous-Goods/events/377548) i należy rozumieć, że zawierają zmiany omówione na posiedzeniu stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w listopadzie 2023 r. i ujęte w załączniku I do dokumentu OTIF/RID/CE/GTP/2023-A (Sprawozdanie końcowe z 16. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID - Londyn, w dniach 20-23 listopada 2023 r.), również dostępnego na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=254).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00