ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1331
z dnia 28 lutego 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia prekursora narkotyku (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu (IMDPAM) i innych substancji do wykazu substancji sklasyfikowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych (1), w szczególności jego art. 15,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi (2), w szczególności jego art. 30a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 określa środki w zakresie monitorowania handlu prekursorami narkotykowymi w Unii, natomiast rozporządzenie (WE) nr 111/2005 reguluje handel prekursorami narkotyków między Unią a państwami trzecimi. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach. |
(2) | Właściwe organy krajowe zgłosiły konfiskatę soli sodowej (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonianu izopropylidenu (IMDPAM) w kontekście nielegalnego wytwarzania środków odurzających. |
(3) | Substancję IMDPAM stosuje się do produkcji substancji 3,4-metylenodioksyfenylopropan-2-on (PMK), która z kolei jest prekursorem substancji 3,4-metylenodioksymetamfetamina (MDMA), powszechnie znanej jako „ekstazy”. |
(4) | MDMA jest jednym z najpowszechniejszych narkotyków nielegalnie produkowanych w Unii. Wiadomo, że stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. |
(5) | W związku z tym IMDPAM należy włączyć do wykazu substancji sklasyfikowanych na poziomie Unii, aby wzmocnić kontrolę i monitorowanie tej substancji. |
(6) | Ponadto siedem estrów kwasu 2-metylo-3-fenylooksirano-2-karboksylowego (kwasu glicydowego BMK) oraz sześć estrów kwasu 3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2-metylo-oksirano-2-karboksylowego (kwasu glicydowego PMK) uznano za potencjalne substytuty kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK w nielegalnej produkcji narkotyków. Estry te można łatwo zaprojektować w taki sposób, aby uniknąć środków kontroli i monitorowania mających zastosowanie do kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK, substancji sklasyfikowanych w kategorii 1. Można je również łatwo przekształcić w dwie substancje sklasyfikowane. Aby zapewnić ich kontrolę i monitorowanie, odpowiednie estry należy również dodać do wykazu substancji sklasyfikowanych w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004 i rozporządzeniu (WE) nr 111/2005. |
(7) | Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu. Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania mają zastosowanie do kategorii 1. |
(8) | IMDPAM oraz zidentyfikowane estry kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK stanowią poważne zagrożenie społeczne i zagrożenie dla zdrowia publicznego w Unii. Nie jest znana legalna produkcja, handel lub zastosowanie tych substancji, z wyjątkiem zastosowania do celów naukowych. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz do kategorii 1 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 byłoby zatem adekwatnym działaniem zapobiegającym ich stosowaniu do nielegalnego wytwarzania środków odurzających, a równocześnie nie wiązałoby się ze znacznym dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii. |
(9) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005. |
(10) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1577 (3) zmieniono klasyfikację fosforu czerwonego w Nomenklaturze scalonej („CN”). Należy zatem odpowiednio zmienić kody NS w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005. |
(11) | Rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 razem wdrażają niektóre postanowienia Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi sporządzonej w Wiedniu w dniu 20 grudnia 1988 r. i zatwierdzonej decyzją Rady 90/611/EWG (4). Ze względu na ścisły materialny związek między uprawnieniami zawartymi w tych rozporządzeniach należy przyjąć zmiany w drodze jednego aktu delegowanego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004
W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 111/2005
W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 47 z 18.2.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1577 z dnia 21 września 2020 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 361 z 30.10.2020, s. 1).
(4) Decyzja Rady 90/611/EWG z dnia 22 października 1990 r. dotycząca podpisania w imieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi (Dz.U. L 326 z 24.11.1990, s. 56).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w tabeli „KATEGORIA 1” wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w tabeli „PODKATEGORIA 2 A” w pozycji „czerwony fosfor” kod NS „2804 70 00” zastępuje się kodem NS „2804 70 10”. |
(*1) oraz jego ester etylowy, metylowy (nr CAS 80532-66-7), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert-butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy BMK.”;
(*2) oraz jego ester etylowy (nr CAS 28578-16-7), metylowy (nr CAS 13605-48-6), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert-butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy PMK.”;
(*3) znany również jako 5-[2-(1,3-benzodioksol-5-ylo)acetylo]-2,2-dimetylo-1,3-dioksan-4,6-dion, według IUPAC (Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej).”;
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w tabeli „KATEGORIA 1” wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w tabeli „KATEGORIA 2” w pozycji „czerwony fosfor” kod NS „2804 70 00” zastępuje się kodem NS „2804 70 10”. |
(*1) oraz jego ester etylowy, metylowy (nr CAS 80532-66-7), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert-butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy BMK.”;
(*2) oraz jego ester etylowy (nr CAS 28578-16-7), metylowy (nr CAS 13605-48-6), propylowy, izopropylowy, butylowy, izobutylowy, sec-butylowy i tert-butylowy, o tym samym kodzie NS co kwas glicydowy PMK.”;
(*3) znany również jako 5-[2-(1,3-benzodioksol-5-ylo)acetylo]-2,2-dimetylo-1,3-dioksan-4,6-dion, według IUPAC (Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej).”;
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00