DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1316
z dnia 13 maja 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej „Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy” zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2938)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej (1), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3, a także mając na uwadze, co następuje,
a także mając na uwadze, co następuje,
(1) | 13 marca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej „Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy”. |
(2) | Organizatorzy tej inicjatywy pogrupowali jej założenia według czterech środków, wzywając Komisję do: (i) „wzmocnienia pakietu »Gotowi na 55«, aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r.”; (ii) „wzmocnienia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) poprzez szybsze wycofanie bezpłatnych uprawnień (do 2030 r.) i brak limitów w zakresie opłaty emisyjnej, również w sektorach ciepłownictwa i transportu, ponieważ jest to niezbędne do osiągnięcia celów dotyczących redukcji emisji”; (iii) „redystrybucji znacznej części dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach, opodatkowania zużycia zasobów nieodnawialnych zamiast pracy, wzmocnienia Społecznego Funduszu Klimatycznego UE”; (iv) „promowania na arenie międzynarodowej stworzenia »klubu klimatycznego«, w ramach którego wszystkie państwa uczestniczące ustalają solidne opłaty za emisję gazów cieplarnianych, uwzględniając należycie kwestię redystrybucji dochodów generowanych z tytułu opłat emisyjnych na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach”. |
(3) | W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Stwierdzono w nim, że „globalne ocieplenie stanowi wyzwanie oraz jest kryzysem środowiskowym i gospodarczym”, a także że ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych to „najbardziej efektywny i skuteczny sposób ograniczenia” takich emisji. Organizatorzy uważają zatem, że „potrzebny jest solidniejszy system ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych” oraz że dochody generowane z tytułu tych opłat emisyjnych należy redystrybuować na rzecz gospodarstw domowych o niskich dochodach. Załącznik odnosi się również do klubu klimatycznego i mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM). |
(4) | W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający opis inicjatywy. |
(5) | Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w sprawie aktu prawnego dotyczącego trzech pierwszych środków na podstawie art. 191-193 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W szczególności w odniesieniu do trzeciego środka Komisja mogłaby zaproponować środki opodatkowania związanego ze środowiskiem na podstawie art. 192 ust. 2 lit. a) TFUE. |
(6) | W odniesieniu do czwartego środka Komisja mogłaby przedstawić zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia rokowań w sprawie wiążącej współpracy międzynarodowej w ramach „klubu klimatycznego” na podstawie art. 218 ust. 3 TFUE. |
(7) | Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
(8) | Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi. |
(9) | Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. |
(10) | Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
(11) | Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną „Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy”. |
(12) | Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną „Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy”.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej „Uratujmy Ziemię: podatki od emisji gazów cieplarnianych zamiast od pracy”, reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Lorenzo MINEO i Clara PANELLA GOMEZ.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2024 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
(1) Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI:http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00