Zdolność | Norma | Kryteria |
A. | ZDOLNOŚCI W ZAKRESIE MIĘDZYNARODOWYCH PRZEPISÓW ZDROWOTNYCH (IHR) 2005 | |
1a. | Instrumenty polityczne, prawne i normatywne służące wdrożeniu Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (IHR) z 2005 r. | | 1a.1 | Instrumenty polityczne, prawne i normatywne dotyczące planowania gotowości i reagowania | | 1a.1.1 | Przeprowadzenie analizy prawnej instrumentów prawnych i normatywnych oraz polityk służących wdrożeniu IHR | 1a.1.2 | Włączenie koordynacji na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym | 1a.1.3 | Uwzględnienie w instrumentach prawnych koordynacji z sektorami odpowiedzialnymi za infrastrukturę krytyczną | 1a.1.4 | Włączenie koordynacji i współpracy pomiędzy szczeblem krajowym a Unią | 1a.1.5 | Uwzględnienie jasnego procesu decyzyjnego w stanach zagrożenia zdrowia publicznego | 1a.1.6 | Ocena i testowanie gotowości operacyjnej instrumentów prawnych i normatywnych oraz polityk, w tym identyfikacja luk | 1a.1.7 | Uwzględnienie mechanizmu przeglądu instrumentów prawnych obejmujących wszystkie szczeble administracji rządowej | |
| 1a.2 | Równouprawnienie płci w stanie zagrożenia zdrowia publicznego | | 1a.2.1 | Systematyczna ocena równouprawnienia płci | 1a.2.2 | Uwzględnienie finansowanego planu działania mającego na celu zniwelowanie różnic i nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn, który obejmuje mechanizmy monitorowania, oceny i sprawozdawczości | |
1b. | Koordynacja IHR, funkcje krajowego punktu centralnego ds. IHR i jego rzecznictwo | | 1b.1 | Mechanizmy wdrażania IHR | | 1b.1.1 | Zapewnienie odpowiednich zasobów, pozycji, regularnego testowania i aktualizacji na potrzeby funkcji krajowego punktu centralnego ds. IHR | 1b.1.2 | Uwzględnienie na wszystkich szczeblach administracji regularnie testowanych i aktualizowanych wielosektorowych mechanizmów koordynacji | 1b.1.3 | Uwzględnienie regularnie testowanych i aktualizowanych mechanizmów rzecznictwa na wszystkich poziomach administracji | |
| 2.1. | Finansowanie wdrażania IHR | | 2.1.1. | Uwzględnienie planowania finansowego na wszystkich szczeblach administracji z udziałem wszystkich odpowiednich sektorów | 2.1.2 | Istnienie zdolności do udzielania wsparcia finansowego innym krajom | 2.1.3 | Włączenie mechanizmów monitorowania i rozliczalności | |
| 2.2. | Zasoby finansowe umożliwiające reagowanie na stan zagrożenia zdrowia publicznego | | 2.2.1 | Włączenie planowania finansowego na wszystkich szczeblach administracji | 2.2.2 | Przeprowadzanie regularnych testów środków finansowych przeznaczonych na finansowanie awaryjne i wdrażanie zaleceń dotyczących usprawnień | 2.2.3 | Istnienie zdolności do oferowania wsparcia finansowego innym krajom | |
| 2.3. | Koordynacja polityk i działań w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego | | 2.3.1 | Istnienie procedur z udziałem Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Finansów | |
| 3.1 | System kierowania i transportu próbek | | 3.1 | Istnienie systemu kierowania i transportu wszystkich rodzajów próbek na wszystkich szczeblach administracji | 3.2 | Testowanie i aktualizowanie systemu transportu | |
| 3.2 | Bezpieczeństwo biologiczne i ochrona biologiczna | | 3.2.1 | Uwzględnianie wytycznych we wszystkich laboratoriach na wszystkich szczeblach administracji | 3.2.2 | Regularne testowanie i aktualizowanie procedur | 3.2.3 | Istnienie dostępu do laboratoriów o wysokim stopniu hermetyczności | |
| | 3.3.1 | Wdrożenie krajowych norm jakości na wszystkich szczeblach administracji | 3.3.2 | Regularne testowanie i aktualizowanie procedur | 3.3.3 | Istnienie zakładu zajmującego się zatwierdzaniem nowych wyrobów do diagnozowania nowego patogenu | |
| 3.4 | Zdolność w zakresie wykonywania testów | | 3.4.1 | Istnienie systemu laboratoryjnego, który może funkcjonować w każdym charakterze, w tym w zakresie charakteryzacji nowego patogenu w drodze sekwencjonowania nowej generacji | 3.4.2 | Uwzględnienie regularnie testowanego i aktualizowanego planu zwiększenia zdolności w zakresie wykonywania testów w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego | 3.4.3 | Istnienie odpowiedniego czasu na wdrożenie nowych testów z wykorzystaniem amplifikacji kwasów nukleinowych (NAAT) ze zwiększoną zdolnością świadczenia usług w zakresie diagnostycznych testów NAAT i na dostosowanie powiązanych systemów laboratoryjnych | 3.4.4 | Istnienie dostępu do dodatkowych źródeł zdolności laboratoryjnych | 3.4.5 | Skonfigurowanie regularnie testowanej i aktualizowanej sieci laboratoriów na potrzeby wsparcia w zakresie wykonywania testów | |
| | 3.5.1 | Wdrożenie regularnie testowanych i aktualizowanych strategii testowania na wszystkich szczeblach administracji | |
| 3.6 | System zgłaszania wyników testów laboratoryjnych | | 3.6.1 | Uwzględnienie systemu elektronicznego raportowania | 3.6.2 | Istnienie zdolności w zakresie zwiększenia skali systemu raportowania | 3.6.3 | Zintegrowanie różnych źródeł zdolności laboratoryjnej | |
| 4.1 | Funkcje wczesnego ostrzegania i system nadzoru | | 4.1.1 | Objęcie nadzorem wszystkich poziomów opieki zdrowotnej w przypadku ostrych zakażeń dróg oddechowych | 4.1.2 | Istnienie zautomatyzowanego systemu nadzoru nad ostrymi zakażeniami dróg oddechowych, zachorowaniami grypopodobnymi i ostrymi zakażeniami dróg oddechowych o ciężkim przebiegu | 4.1.3 | Natychmiastowe i cotygodniowe zgłaszanie zdarzeń lub danych | 4.1.4 | Istnienie zdolności w zakresie zwiększenia skali nadzoru podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego w przypadku zakażeń dróg oddechowych | 4.1.5 | Uwzględnianie wytycznych lub obowiązujących procedur działania dotyczących nadzoru na wszystkich szczeblach administracji | 4.1.6 | Istnienie zdolności w zakresie monitorowania odpowiednich wskaźników podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego na całym terytorium | 4.1.7 | Testowanie i aktualizowanie systemu nadzoru na wszystkich szczeblach administracji | 4.1.8 | Istnienie systemu monitorowania ścieków | |
| 4.2 | Ocena zagrożeń pandemią i zarządzanie zdarzeniami | | 4.2.1 | Istnienie metodyki oceny, która uwzględnia informacje dotyczące zdolności do przenoszenia się, ciężkości przebiegu, informacji immunologicznych, skuteczności i wpływu szczepionki po wprowadzeniu do obrotu | 4.2.2 | Wdrożenie regularnie testowanego i aktualizowanego mechanizmu zarządzania zdarzeniami na wszystkich szczeblach administracji | |
| 5.1 | Zasoby ludzkie na potrzeby wdrażania IHR | | 5.1.1 | Istnienie odpowiednich zasobów ludzkich we wszystkich odpowiednich sektorach na wszystkich szczeblach administracji zgodnie z przepisami IHR | 5.1.2 | Udokumentowanie regularnie testowanych i aktualizowanych polityk i procedur na rzecz zrównoważonych odpowiednich zasobów ludzkich w odpowiednich sektorach | 5.1.3 | Uwzględnienie mechanizmów wspierających inne kraje w planowaniu i rozwijaniu zdolności w zakresie zasobów ludzkich | |
| 5.2 | Znaczne zwiększanie zdolności w zakresie zapotrzebowania na zasoby ludzkie w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego | | 5.2.1 | Uwzględnienie mechanizmów zapewniających zaspokojenie znacznego wzrostu zapotrzebowania na zasoby ludzkie, takich jak krajowy wielosektorowy plan strategiczny na rzecz zwiększenia zapotrzebowania na siłę roboczą, w tym instrument operacyjny uwzględniający różne poziomy usług i administracji. | 5.2.2 | Uwzględnienie porozumienia w sprawie otrzymywania i wymiany wsparcia w zakresie zasobów ludzkich w sektorze opieki zdrowotnej z uwzględnieniem partnerów rządowych i pozarządowych, różnych poziomów administracji i innych krajów | 5.2.3 | Regularne testowanie i aktualizowanie mechanizmu | 5.2.4 | Zapewnienie szkolenia uczestników | |
6a. | Zarządzanie stanami zagrożenia zdrowia publicznego - Zarządzanie reagowaniem na stany zagrożenia zdrowia publicznego | | 6a.1 | Planowanie zapobiegania, gotowości i reagowania na wypadek stanów zagrożenia zdrowia publicznego | | 6a.1.1 | Istnienie regularnie testowanego i aktualizowanego planu działania w sytuacji zagrożenia zdrowia publicznego, w którym uwzględniono wszystkie zagrożenia, lub planu zapobiegania, gotowości i reagowania w odniesieniu do stanów zagrożenia zdrowia publicznego stosowanego we wszystkich sektorach i na wszystkich szczeblach administracji | 6a.1.2 | Uwzględnienie postanowień dotyczących przenoszenia pacjentów lub mobilnych zespołów medycznych do innych krajów | 6a.1.3 | Dążenie do zapewnienia spójności z unijnym planem zapobiegania, gotowości i reagowania oraz włączenie transgranicznych międzyregionalnych elementów gotowości | 6a.1.4 | Uwzględnienie strategii na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych | 6a.1.5 | Uwzględnienie regularnie testowanego i aktualizowanego podejścia „Jedno zdrowie” | 6a.1.6 | Zapewnienie mechanizmu koordynacji w przypadku scenariusza zamierzonego uwolnienia z konkretnymi krajowymi mechanizmami koordynacji | 6a.1.7 | Uwzględnienie ról, funkcji i instrumentów wsparcia Komisji oraz odpowiednich agencji i organów Unii | 6a.1.8 | Uwzględnienie postanowień dotyczących wzajemnej pomocy transgranicznej, które były regularnie testowane i udostępniane Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Zdrowia. | |
| 6a.2 | Zarządzanie konkretnymi zagrożeniami zdrowia - plany reagowania na wypadek epidemii | | 6a.2.1 | Prowadzenie rutynowego profilowania ryzyka wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego w przypadku poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia publicznego | 6a.2.2 | Opracowanie regularnie testowanych i aktualizowanych specjalnych planów profilowania ryzyka wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego i reagowania na wypadek epidemii | 6a.2.3 | Istnienie planu dotyczącego dostępności i wykorzystania medycznych środków przeciwdziałania konkretnym zagrożeniom wykorzystywanych w odniesieniu do konkretnych zagrożeń | |
| 6a.3 | System zarządzania incydentami | | 6a.3.1 | Istnienie regularnie testowanego systemu zarządzania incydentami - lub równoważnego systemu - łączącego sektor zdrowia publicznego z sektorami zaangażowanymi w planowanie gotowości i reagowania w dziedzinie zdrowia | 6a.3.2 | Zintegrowanie systemu zarządzania incydentami z krajowym centrum operacyjnym ds. stanu zagrożenia zdrowia publicznego z możliwością wsparcia na wszystkich szczeblach administracji | 6a.3.3 | Dostosowanie składu struktury/hierarchii dowodzenia i kontroli w ramach IMS | 6a.3.4 | Uwzględnienie interoperacyjności z modułem zarządzania incydentami lub sytuacjami kryzysowymi systemu wczesnego ostrzegania i reagowania | |
| 6a.4 | Środki ochrony zdrowia publicznego i środki społeczne | | 6a.4.1 | Zapewnienie regularnie ocenianego i aktualizowanego, wielodyscyplinarnego i międzysektorowego mechanizmu wdrażania środków ochrony zdrowia publicznego i środków społecznych podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego | 6a.4.2 | Posiadanie zdolności oceny terminowości i skuteczności środków ochrony zdrowia publicznego i środków społecznych | 6a.4.3 | Testowanie mechanizmu | |
6b. | Zarządzanie stanami zagrożenia zdrowia publicznego - Zarządzanie logistyczne i zarządzanie łańcuchem dostaw w sytuacjach nadzwyczajnych | | 6b.1 | Popyt na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu i ich podaż | | 6b.1.1 | Określenie medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu z punktu widzenia gotowości i reagowania na poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia | 6b.1.2 | Uwzględnienie regularnie ocenianego i aktualizowanego systemu zarządzania logistycznego i zarządzania łańcuchem dostaw w sytuacjach nadzwyczajnych na wszystkich szczeblach administracji | 6b.1.3 | Istnienie regularnie testowanych i aktualizowanych krajowych polityk lub planów monitorowania podaży i szacowania popytu na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu | 6b.1.4 | Wdrożenie przepisów w planie gotowości i reagowania w celu ograniczenia podatności na zagrożenia w łańcuchu dostaw medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu | |
| 6b.2 | Produkcja medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu | | 6b.2.1 | Określenie obecnej produkcji medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu (pełnej lub częściowej) na poziomie krajowym | 6b.2.2 | Posiadanie istniejących lub planowanych rozwiązań mających na celu terminowe zwiększenie skali produkcji medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu istotnych w kontekście kryzysu | |
| 6b.3 | Gromadzenie zapasów strategicznych | | 6b.3.1 | Posiadanie krajowych zapasów strategicznych medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu | 6b.3.2 | Włączenie jasnych wymogów dotyczących udostępniania medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu gromadzonych w zapasach | |
7. | Świadczenie usług zdrowotnych | | 7.1 | Ciągłość usług opieki zdrowotnej | | 7.1.1 | Zapewnienie prognozowania potencjalnego wpływu stanu zagrożenia zdrowia publicznego na ciągłość usług opieki zdrowotnej w planie zapobiegania, gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie | 7.1.2 | Istnienie regularnie testowanego i aktualizowanego specjalnego planu operacyjnego na rzecz zapewnienia ciągłości usług opieki zdrowotnej | 7.1.3 | Istnienie regularnie testowanego i aktualizowanego mechanizmu monitorowania ciągłości usług na wszystkich szczeblach administracji | 7.1.4 | Uwzględnienie w planie operacyjnym regularnie testowanego mechanizmu ustalania priorytetów/elastyczności świadczenia usług zdrowotnych | 7.1.5 | Zapewnienie interdyscyplinarnej koordynacji zarządzania kryzysowego między wszystkimi podmiotami systemu opieki zdrowotnej | 7.1.6 | Wdrożenie regularnie testowanych i aktualizowanych krajowych wytycznych dotyczących zarządzania przypadkami klinicznymi w odniesieniu do priorytetowych zdarzeń zdrowotnych na wszystkich szczeblach administracji | |
| 7.2 | Ciągłość działania świadczeniodawców | | 7.2.1 | Istnienie regularnie testowanych i aktualizowanych krajowych wytycznych/zaleceń dotyczących planów ciągłości działania z zastosowaniem podejścia wielosektorowego | 7.2.2 | Istnienie wysokich poziomów wykorzystania usług we wszystkich placówkach opieki zdrowotnej i na wszystkich szczeblach administracji oraz umożliwienie przeglądu i aktualizacji informacji na temat wykorzystania usług | 7.2.3 | Wymóg posiadania przez szpitale regularnie testowanego planu ostrzegania i reagowania szpitalnego | 7.2.4 | Posiadanie zdolności określenia wszystkich dostępnych świadczeń zdrowotnych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego | |
8. | Przekazywanie informacji o ryzyku i zaangażowanie społeczności | | 8.1 | Koordynacja przekazywania informacji o ryzyku i zaangażowania społeczności | | 8.1.1 | Wdrożenie regularnie testowanych i aktualizowanych mechanizmów koordynacji funkcji i zasobów przekazywania informacji o ryzyku i zaangażowania społeczności, w tym zarządzania infodemią, na wszystkich szczeblach administracji | 8.1.2 | Zapewnienie koordynacji z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Zdrowia w zakresie przekazywania informacji o ryzyku i sytuacjach kryzysowych w planie przekazywania informacji | |
| 8.2 | Przekazywanie informacji o ryzyku | | 8.2.1 | Istnienie regularnie testowanego i aktualizowanego krajowego planu przekazywania informacji o ryzyku na wszystkich szczeblach administracji | 8.2.2 | Przeprowadzenie analizy grup docelowych i preferowanych kanałów komunikacji na potrzeby przekazywania informacji o ryzyku | 8.2.3 | Uwzględnienie proaktywnych działań informacyjnych i monitorowania mediów w celu dostosowania i udoskonalenia strategii przekazywania informacji o ryzyku | |
| 8.3 | Zaangażowanie społeczności | | 8.3.1 | Istnienie mechanizmów systematycznego angażowania społeczności i wdrażanie działań na wszystkich szczeblach administracji | 8.3.2 | Testowanie i aktualizowanie mechanizmów angażowania społeczności | 8.3.3 | Prowadzenie badań społeczno-behawioralnych | |
9. | Punkty wprowadzenia i zdrowie na granicy | | 9.1 | Podstawowe zdolności i plan awaryjny | | 9.1.1 | Wdrożenie, testowanie i aktualizowanie rutynowych podstawowych zdolności we wszystkich punktach wprowadzenia w ramach wielosektorowego podejścia uwzględniającego wszystkie zagrożenia | 9.1.2 | Zintegrowanie rutynowych podstawowych zdolności z krajowym systemem nadzoru | 9.1.3 | Wdrożenie, testowanie i aktualizacja planów awaryjnych na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego w odniesieniu do wszystkich zagrożeń dla punktów wprowadzenia | 9.1.4 | Regularne wdrażanie i testowanie instrumentów służących do wymiany i zgłaszania informacji dotyczących zdrowia związanych z podróżą | |
| 9.2 | Środki związane z podróżami międzynarodowymi | | 9.2.1 | Wdrożenie, testowanie i aktualizowanie mechanizmu przyjmowania środków związanych z podróżami międzynarodowymi na wszystkich szczeblach administracji | 9.2.2 | Uwzględnienie komunikacji z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Zdrowia przed wdrożeniem środków | |
10. | Choroby odzwierzęce i zagrożenia pochodzenia środowiskowego, w tym związane z klimatem | | 10.1 | Podejście „Jedno zdrowie” | | 10.1.1 | Istnienie regularnie testowanych i aktualizowanych wielosektorowych zdolności w ramach podejścia „Jedno zdrowie” w zakresie zapobiegania zdarzeniom odzwierzęcym, ich wykrywania, oceny i reagowania na nie | 10.1.2 | Wdrożenie programów szkoleniowych dla pracowników sektora „Jedno zdrowie” w zakresie chorób odzwierzęcych | 10.1.3 | Udostępnienie społeczeństwu informacji na temat środków ochrony indywidualnej, które należy stosować w przypadku wykrycia chorych/padłych dzikich zwierząt | 10.1.4 | Prowadzenie nadzoru nad uzgodnionymi priorytetowymi chorobami odzwierzęcymi w koordynacji między sektorami zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska | |
| 10.2 | Zagrożenia dla środowiska | | 10.2.1 | Uwzględnienie przepisów dotyczących wpływu zmiany klimatu na choroby odzwierzęce | 10.2.2 | Uwzględnienie przepisów dotyczących wpływu ekstremalnych zdarzeń pogodowych na zdrowie publiczne | |
| 11.1 | Gotowość i reagowanie na zdarzenia chemiczne | | 11.1.1 | Wdrożenie regularnie testowanego i aktualizowanego planu gotowości i reagowania na zdarzenia chemiczne | 11.1.2 | Uwzględnienie procedur oceny ryzyka dla zdrowia w przypadku zagrożenia zdrowia pochodzenia chemicznego | 11.1.3 | Prowadzenie nadzoru nad zdarzeniami chemicznymi i zatruciami, ich oceny i zarządzanie nimi | 11.1.4 | Istnienie zintegrowanego systemu nadzoru nad zdrowiem publicznym powiązanego z monitorowaniem środowiska, w ramach którego gromadzi się i ocenia dane dotyczące narażenia na działanie substancji chemicznych z wielu źródeł | |
B. | DODATKOWE ZDOLNOŚCI ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM (UE) 2022/2371 | |
12. | Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe (AMR) i zakażenia związane z opieką zdrowotną | | 12.1 | Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe (AMR) | | 12.1.1 | Istnienie krajowego planu działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, uwzględnionego w budżecie i finansowanego, w tym wielosektorowego mechanizmu zarządzania lub koordynacji w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w ramach podejścia „Jedno zdrowie” | 12.1.2 | Poczynienie odpowiednich ustaleń dotyczących monitorowania i oceny krajowych planów działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, w tym uzgodnienie wszystkich/odpowiednich celów na szczeblu UE | 12.1.3 | Istnienie funkcjonalnych systemów szybkiego wykrywania, potwierdzania i zgłaszania nowych lub priorytetowych organizmów opornych na wiele leków | 12.1.4 | Istnienie krajowych procedur badań przesiewowych pod kątem nosicielstwa organizmów opornych na wiele leków i jego zgłaszania przy przyjęciu do szpitala | 12.1.5 | Wdrożenie wytycznych dotyczących zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi w zakładach opieki zdrowotnej | 12.1.6 | Istnienie krajowego systemu nadzoru nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe, który obejmuje również sprawozdawczość w zakresie konsumpcji środków przeciwdrobnoustrojowych i wyznaczonego krajowego laboratorium referencyjnego (wyznaczonych krajowych laboratoriów referencyjnych) ds. oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe | 12.1.7 | Określenie wyzwań związanych ze zwalczaniem oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe | |
| 12.2 | Zakażenia związane z opieką zdrowotną | | 12.2.1 | Wdrożenie regularnie testowanego i aktualizowanego krajowego programu nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną | 12.2.2 | Wdrożenie regularnie testowanych i aktualizowanych programów zapobiegania zakażeniom i ich kontroli | 12.2.3 | Wdrożenie regularnie testowanych i aktualizowanych krajowych norm i zasobów w celu zapewnienia bezpiecznego środowiska w placówkach opieki zdrowotnej na wszystkich szczeblach administracji | 12.2.4 | Określenie wyzwań związanych ze zwalczaniem oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe | |
13. | Funkcje koordynacyjne i wspierające na szczeblu Unii | | 13.1 | Koordynacja z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Zdrowia i zaangażowanie w funkcje wspierające | | 13.1.1 | Włączenie przedstawiciela Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia do struktur koordynacyjnych na szczeblu krajowym oraz wspieranie przepływu informacji między państwem członkowskim a Komitetem ds. Bezpieczeństwa Zdrowia | 13.1.2 | Włączenie lub uwzględnienie funkcji wspierających na poziomie Unii: opinie i wytyczne Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia dotyczące zapobiegania poważnym transgranicznym zagrożeniom zdrowia i ich kontroli Zalecenia Komisji w sprawie wspólnych tymczasowych środków ochrony zdrowia publicznego; zalecenia ECDC dotyczące reagowania na zagrożenia zdrowia | |
14. | Rozwój badań i oceny w celu informowania o gotowości na sytuacje nadzwyczajne i przyspieszenia tej gotowości | | 14.1 | Badania w zakresie planów zapobiegania, gotowości i reagowania | | 14.1.1 | Uwzględnienie strategii na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych, przydzielenie i mobilizowanie funduszy oraz wzmacnianie zdolności | 14.1.2 | Wdrożenie procesu zapewniającego powiązanie potrzeb w dziedzinie zdrowia publicznego z priorytetami i potrzebami badawczymi | 14.1.3 | Wzmocnienie badań, innowacji i zdolności | |
| 14.2 | Procedury badawcze w stanach zagrożenia zdrowia publicznego | | 14.2.1 | Uczestnictwo w sieciach ośrodków badań klinicznych lub kohort | 14.2.2 | Wdrożenie procesów ustanawiania protokołów i gromadzenia danych podczas stanów zagrożenia zdrowia publicznego | 14.2.3 | Wdrożenie procedur szybkiej akredytacji ośrodków oraz procedury przyspieszonej koordynacji | 14.2.4 | Istnienie podejścia do badań operacyjnych (np. w ramach praktycznej działalności badawczej) | |
15. | Elementy dotyczące odbudowy | | | 15.1.1 | Istnienie planu odbudowy obejmującego gromadzenie doświadczeń i włączanie ich do krajowego planu działania | 15.1.2 | Wdrożenie i monitorowanie procesu odbudowy na wszystkich szczeblach administracji | |
16. | Działania podjęte w celu usunięcia luk stwierdzonych w realizacji planów zapobiegania, gotowości i reagowania | | 16.1 | Krajowy plan działania i strategia na rzecz poprawy zapobiegania, gotowości i reagowania | | 16.1.1 | Wykorzystanie któregokolwiek z mechanizmów uzupełniających do oceny wdrażania zdolności IHR oraz planowania zapobiegania, gotowości i reagowania | 16.1.2 | Opracowanie krajowego planu działania dostosowanego do podejścia przewidującego zaangażowanie całej administracji rządowej oraz podejścia „Jedno zdrowie” | 16.1.3 | Oszacowanie kosztów planowania z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym lub równoważnego systemu oraz jego wdrożenie | |