Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2024-04-26 do 2024-09-01
Wersja archiwalna od 2024-04-26 do 2024-09-01
archiwalny
Alerty
DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/1177
z dnia 23 kwietnia 2024 r.
w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem „pieczęć UE”
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (1), w szczególności pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Szczegółowe środki wdrażania wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 (2), obejmują procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego. |
(2) | Na tej podstawie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 ustanawia zharmonizowany system zatwierdzania instalacji sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego w celu zapewnienia jak najlepszego wdrożenia wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego. |
(3) | Decyzją Komisji (UE) 2021/2147 (3) ustanowiono skonsolidowany wykaz zatwierdzonego sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego z oznakowaniem „pieczęć UE” dla urządzeń potwierdzonych w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego do celów instalacji i użytkowania w całej Unii. |
(4) | Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1998, w szczególności z pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia, jeżeli Komisja otrzyma informacje wskazujące, że sprzęt nie spełnia normy, w odniesieniu do której został zatwierdzony, może ona zawiesić oznakowanie „pieczęć UE” sprzętu służącego do ochrony bez uprzedzenia, na wniosek państw członkowskich lub z własnej inicjatywy. Sprzęt służący do ochrony, którego oznakowanie „pieczęć UE” zostało zawieszone, nie może być już instalowany, a już zainstalowane egzemplarze są używane przy zastosowaniu stosownych środków kompensacyjnych. |
(5) | Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję wynika, że określona konfiguracja systemu wykrywania materiałów wybuchowych zgodnego z normą C3 dla bagażu kabinowego (EDSCB), obecnie wymieniona w „unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony”, nie spełnia wymogów w zakresie skuteczności kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli (LAG) znajdujących się w bagażu. Konfiguracja taka mogłaby być nadal eksploatowana zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml. |
(6) | Należy odpowiednio zaktualizować skonsolidowaną unijną bazę danych zawierającą wykaz sprzętu, na którego instalację i użytkowanie zezwolono w całej Unii, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zawiesza się „pieczęć UE” przyznaną konfiguracji sprzętu systemu wykrywania materiałów wybuchowych dla bagażu kabinowego, działającej zgodnie z normą C3 i obecnie wymienionej w „unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony” z oznaczeniem HI-SCAN 6040 CTiX i z algorytmem wykrywania 20-50-00, pod niepowtarzalnym alfanumerycznym identyfikatorem EDSCB00110. Sprzęt z taką konfiguracją może być eksploatowany tylko zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.
Artykuł 2
„Unijna baza danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony” jest odpowiednio aktualizowana.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72).
(3) Decyzja Komisji (UE) 2021/2147 z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia sprzętu opatrzonego znakiem „pieczęć UE” służącego do ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 433 z 6.12.2021, s. 25).