DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1067
z dnia 12 kwietnia 2024 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 z dnia 15 marca 2023 r. ustanawiające unijny program bezpiecznej łączności na lata 2023-2027 (1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/588 unijny program bezpiecznej łączności ma być realizowany w drodze szeregu umów, które mogą mieć formę umów koncesji, zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane lub zamówień mieszanych. W decyzji wykonawczej Komisji C(2023) 1776 (2) Komisja zdecydowała o przystąpieniu do realizacji unijnego programu bezpiecznej łączności w drodze umowy koncesji oraz, wraz z ogłoszeniem o zamówieniu DEFIS/2023/CD/0008, o zawarciu umowy koncesji na wdrożenie unijnego programu bezpiecznej łączności, dotyczącej utworzenia infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych, z uwzględnieniem wdrożenia segmentu kosmicznego i naziemnego. |
(2) | Art. 5 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/588 stanowi, że infrastruktura systemu bezpiecznej łączności służąca potrzebom władz publicznych ma obejmować infrastrukturę naziemną służącą świadczeniu usług na rzecz użytkowników upoważnionych przez władze publiczne. Infrastruktura naziemna składa się z centrów, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588 („centra kontroli”). |
(3) | Aby spełnić wymogi dotyczące usług określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1053 (3), oferent ubiegający się o umowę koncesji, o której mowa w motywie 1, zaproponował koncepcję operacyjną opartą na trzech centrach kontroli zlokalizowanych w różnych obiektach. Zgodnie z tą koncepcją funkcjonowanie systemu bezpiecznej łączności musi się opierać na zrównoważonym podziale funkcji, w tym funkcji związanych z kontrolą satelitarną, kontrolą misji, zarządzaniem usługami i utrzymaniem, w ramach wyżej wymienionych obiektów. W tym celu centra kontroli muszą funkcjonować w sposób ciągły i być w stanie wspólnie zapewniać niezakłóconą rezerwę funkcji na potrzeby podstawowych operacji i zarządzania usługami systemu. Centra kontroli muszą również być w stanie zapewnić właściwe bilansowanie obciążenia funkcji w całym systemie, również w przypadku wysokiego zapotrzebowania lub sytuacji kryzysowej. |
(4) | W art. 5 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/588 określono wymóg, aby wybór lokalizacji centrów kontroli był przedmiotem otwartej i przejrzystej procedury. W tym celu Komisja wysłała do wszystkich państw członkowskich zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, dając każdemu państwu członkowskiemu możliwość wyrażenia zainteresowania utworzeniem centrum kontroli zgodnie z koncepcją działania zaproponowaną przez oferenta ubiegającego się o udzielenie koncesji. Komitet złożony z przedstawicieli Komisji i Agencji ocenił te wnioski pod kątem kryteriów operacyjnych i finansowych dotyczących wymogów technicznych, bezpieczeństwa (w tym ogólnych wymogów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588), ryzyka, harmonogramu wdrożenia centrów kontroli, planowania świadczenia usług i kosztów, w celu ustalenia najkorzystniejszej relacji jakości do ceny. |
(5) | Francja, Włochy i Luksemburg zaproponowały utworzenie centrów kontroli w Tuluzie, Fucino i Bettembourgu. W wyniku oceny komitet zarekomendował lokalizacje zaproponowane przez Francję, Włochy i Luksemburg jako najbardziej odpowiednie dla centrów kontroli. |
(6) | Niniejsza decyzja wejdzie wkrótce w życie, aby zapewnić sprawną realizację programu, w szczególności terminowe i operacyjne wdrożenie obiektów naziemnej infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych. |
(7) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 (4), w składzie GOVSATCOM, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Centra należące do infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności („centra kontroli”) należy zlokalizować w Tuluzie (Francja), Fucino (Włochy) i Bettembourgu (Luksemburg), pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:
a) | Komisja i potencjalny koncesjonariusz zawarli umowę koncesji zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/588, odnoszącą się m.in. do koncepcji działania opartej na ciągłym funkcjonowaniu trzech centrów, pełnieniu funkcji o równoważnym poziomie krytyczności oraz wspólnym zapewnianiu niezakłóconej rezerwy wszystkich funkcji na potrzeby eksploatacji systemu i świadczenia usług; |
b) | Komisja i każde zainteresowane państwo członkowskie przyjmujące centrum kontroli, zawarły umowę o przyjęciu w formie umowy administracyjnej. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 kwietnia 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 79 z 17.3.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/588/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 1776 z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie finansowania unijnego programu bezpiecznej łączności oraz przyjęcia programu prac na lata 2023-2027 (zarządzanie bezpośrednie) i 2023-2027 (zarządzanie pośrednie).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1053 z dnia 30 maja 2023 r. ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do wymogów operacyjnych dotyczących usług rządowych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności i dotyczącego go pakietu usług (Dz.U. L 141 z 31.5.2023, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/1053/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/696/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00