Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-01
Wersja aktualna od 2024-05-01
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1061
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do bezpiecznej wymiany danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym i dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 (1) oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE, w szczególności jego art. 37 ust. 8 lit. b), d), e) i f),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/133 (2) ustanowiono wymogi dotyczące formatu i struktury elementów danych świadectw zgodności w formacie elektronicznym, a także wyznaczono europejski system informacji o pojazdach i prawach jazdy („EUCARIS”) (3) do celów wymiany tych danych. W niniejszym rozporządzeniu określono dalsze wymogi w celu zapewnienia bezpiecznej wymiany świadectwa zgodności w formacie elektronicznym poprzez zagwarantowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej oraz ustanowienie środków umożliwiających organom udzielającym homologacji przyznanie dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu. |
(2) | Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa chroniący przed nieuprawnionym dostępem i uszkodzeniem danych, zagwarantować odpowiedni poziom ochrony danych i uniknąć powielania wymienianych komunikatów i elementów danych, konieczne jest ustanowienie wymogów dotyczących opracowanych przez EUCARIS aplikacji i systemów elektronicznych wykorzystywanych do wymiany komunikatów zawierających wyjściowe informacje o pojeździe (IVI) między producentami a krajowymi punktami dostępu. |
(3) | Aby zapewnić stosowanie właściwego formatu i struktury komunikatów IVI do wymiany między producentami, krajowymi punktami dostępu i systemem EUCARIS, należy ustanowić proces walidacji tych komunikatów i elementów danych za pośrednictwem odpowiednich aplikacji internetowych i systemów wykorzystywanych do wymiany tych komunikatów IVI. |
(4) | Aby ułatwić dostęp do ustrukturyzowanych danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym, konieczne jest wprowadzenie niepowtarzalnego identyfikatora pojazdu, który można łatwo znaleźć i którym oznaczony jest każdy pojazd. |
(5) | Aby umożliwić organom udzielającym homologacji udzielanie publicznego dostępu do świadectwa zgodności w formacie elektronicznym wyłącznie do odczytu, należy ustanowić wymogi dotyczące obsługi takiego dostępu za pośrednictwem aplikacji lub systemów internetowych udostępniających świadectwo zgodności w formacie elektronicznym. |
(6) | Ponieważ w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/133 ustanowiono wymogi dotyczące składu elementów danych w świadectwach zgodności, w celu zapewnienia pewności i jasności prawa należy zmienić to rozporządzenie poprzez wprowadzenie zmian w formacie i strukturze tych elementów danych, tak aby przepisy te były zawarte w tym samym rozporządzeniu. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/133 w celu uwzględnienia wyłączenia producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach. |
(7) | Aby umożliwić organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i organom rejestracyjnym państw członkowskich oraz producentom dokonanie niezbędnych zmian w ich systemach elektronicznych i przygotowanie się do stosowania niniejszego rozporządzenia, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. |
(8) | Nie ma potrzeby odraczania daty rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących wyłączenia dla producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach, ponieważ nie potrzebują oni więcej czasu na wdrożenie tych wymogów. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Wymogi dotyczące bezpiecznej wymiany danych
1. Podczas wymiany danych producenci i krajowe punkty dostępu europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy („EUCARIS”) stosują bezpieczne lokalne łącze internetowe oraz strukturę i zasady schematu Extensible Markup Language (XML).
2. Producenci i krajowe punkty dostępu EUCARIS korzystają ze stron internetowych zabezpieczonych kwalifikowanym certyfikatem uwierzytelniania witryn internetowych, spełniającym wymogi określone w załączniku IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 (4).
3. Wymiana komunikatów między producentami a krajowymi punktami dostępu EUCARIS oraz w ramach EUCARIS jest zabezpieczona podpisem elektronicznym w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i protokołami szyfrowania danych.
4. Krajowe punkty dostępu EUCARIS i wyznaczony organ operacyjny EUCARIS zapewniają walidację podpisów elektronicznych poprzez weryfikację i potwierdzenie spełnienia wymogów art. 26 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w momencie składania podpisu.
5. Krajowe punkty dostępu EUCARIS zapewniają identyfikowalność komunikatów wymienianych za pośrednictwem tego systemu poprzez rejestrowanie informacji na temat tej wymiany oraz zapewniają środki umożliwiające przeglądanie i wyszukiwanie tych informacji.
Artykuł 2
Wymogi dotyczące niepowtarzalnego identyfikatora pojazdu
1. Niepowtarzalnym identyfikatorem pojazdu jest numer identyfikacyjny pojazdu („VIN”).
2. Bez uszczerbku dla przepisów art. 12 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/535 (5), VIN musi spełniać wymagania określone w części 2 sekcja A pkt 2 załącznika II do tego rozporządzenia.
Artykuł 3
Dostęp wyłącznie z prawem odczytu
1. Do celów art. 37 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/858 organ udzielający homologacji każdego państwa członkowskiego zapewnia dostęp do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu za pośrednictwem aplikacji internetowej lub systemu umożliwiającego dostęp do ustrukturyzowanych danych zawartych w świadectwie zgodności w formacie elektronicznym za pomocą niepowtarzalnego identyfikatora pojazdu, o którym mowa w art. 2.
2. Aplikacja internetowa lub system, o których mowa w ust. 1, zapewniają dostęp do świadectwa zgodności w formacie elektronicznym wyłącznie z prawem odczytu z aplikacji internetowych lub systemów ustanowionych przez organy udzielające homologacji typu w dowolnym państwie członkowskim.
Artykuł 4
Zmiana rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/133
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/133 dodaje się art. 3a w brzmieniu:
„Artykuł 3a
Wyłączenie dla producentów konkretnych kategorii i typów pojazdów produkowanych w małych seriach
Na zasadzie odstępstwa od art. 1 i 2, w przypadku producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach elementy danych elektronicznej wersji certyfikatu zgodności wystarczy udostępnić wprowadzając je ręcznie lub ładując plik IVI XML.”.
Artykuł 5
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 5 lipca 2025 r.
Art. 4 stosuje się jednak od dnia 1 maja 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133 z dnia 4 lutego 2021 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do podstawowego formatu, struktury i środków wymiany danych dotyczących świadectw zgodności w formacie elektronicznym (Dz.U. L 42 z 5.2.2021, s. 1).
(3) Wersja skonsolidowana traktatu EUCARIS dotyczącego europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS), wraz ze zmianami podpisanymi przez strony w dniu 8 czerwca 2017 r.
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1).