Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 405
Wersja aktualna od 2024-05-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 405
Wersja aktualna od 2024-05-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/405

z dnia 30 stycznia 2024 r.

zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do stosowania sygnałów w przypadku braku łączności radiowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 39 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 (2) ustanowiono wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk, w tym dotyczące zarządzania nimi, ich eksploatacji i certyfikacji oraz nadzoru nad nimi.

(2)

Niektóre niedawne zmiany dokonane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) muszą znaleźć odzwierciedlenie w przepisach unijnych. Niektóre z najnowszych zmian określonych w załączniku 2 „Przepisy ruchu lotniczego” do konwencji chicagowskiej dotyczą sygnałów, które należy stosować we wszystkich warunkach widoczności w przypadku braku łączności radiowej między organem służb ruchu lotniczego a pojazdami lub pieszymi na polu manewrowym lotniska. Należy zatem odpowiednio zmienić część ADR.OPS.B.031 - Łączność w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 139/2014.

(3)

Aby zapewnić sprawne wdrożenie środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii, branża i właściwe organy państw członkowskich powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinna przypadać 12 miesięcy po jego wejściu w życie.

(4)

Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wspomagała Komisję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 i w dniu 18 sierpnia 2023 r. przedłożyła Komisji odnośną opinię nr 02/2023 (3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 139/2014 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 44 z 14.2.2014, s. 1).

(3) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions

ZAŁĄCZNIK

W pkt ADR.OPS.B.031 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 139/2014 dodaje się lit. c) i d) w brzmieniu:

„c)

Jeżeli sygnały są używane zgodnie z lit. b) pkt 4, mają one następujące znaczenie:

Sygnał świetlny z kontroli lotniska

Znaczenie

Zielone błyski

Pozwolenie na przejechanie przez pole wzlotów lub przemieszczenie się na drogę kołowania

Ciągłe czerwone

Zatrzymać się

Czerwone błyski

Opuścić pole wzlotów lub drogę kołowania i uważać na statki powietrzne

Białe błyski

Opuścić pole manewrowe zgodnie z lokalnymi instrukcjami

d)

W sytuacjach awaryjnych lub w przypadku nieprzestrzegania sygnałów, o których mowa w lit. c), sygnał podany poniżej należy stosować w przypadku dróg startowych lub dróg kołowania wyposażonych w system świetlny i ma on następujące znaczenie:

Sygnał świetlny z kontroli lotniska

Znaczenie

Błyskające światła drogi startowej lub drogi kołowania

Opuścić drogę startową i obserwować wieżę w celu odebrania sygnału świetlnego”

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00