DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/909
z dnia 19 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (TSI PRM) do wagonów środkowych B2 klasy 22000 ICDMU będących własnością Iarnród Éireann-Railway Undertaking
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1680)
(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 21 września 2023 r. Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie następujących punktów załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (2) („TSI PRM”): 4.2.2.1.1 ppkt 2, 4.2.2.1.2.1 ppkt 8, 4.2.2.3.1 ppkt 5, 4.2.2.7.2 ppkt 6 i 4.2.2.7.3 ppkt 4. W punktach tych przedstawiono niektóre parametry ergonomiczne w wagonach, jak wyszczególniono w motywach 10-14. |
(2) | Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2016/797, który to przepis dotyczy sieci kolejowych oddzielonych lub odizolowanych przez morze od sieci kolejowej na pozostałym obszarze Unii lub oddzielonych od niej z uwagi na szczególne uwarunkowania geograficzne. |
(3) | Aby sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów na usługi kolejowe obsługiwane przez swoją flotę, Iarnród Éireann-Railway Undertaking („IÉ-RU”) planuje uzyskać dodatkową przepustowość poprzez rozbudowę kilku istniejących składów stałych o jeden lub dwa wagony. W tym celu IÉ-RU zawarło z producentem Mitsui umowę ramową na dostawę dodatkowych wagonów środkowych (wagony B2), potrzebnych do rozbudowy istniejących składów stałych. |
(4) | Przedsiębiorstwo Mitsui dostarczyło 41 wagonów B2 pod koniec 2022 r., a zgodnie z umową istnieje możliwość dostawy kolejnych 60 wagonów, z której można skorzystać do grudnia 2026 r., co dałoby łącznie 101 wagonów. |
(5) | Wagony B2 były już przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/856 (3), w której Komisja postanowiła, że niektóre przepisy jej rozporządzeń (UE) nr 1302/2014 (4) i (UE) nr 1303/2014 (5) nie będą miały zastosowania do tych wagonów. |
(6) | Wagony B2 należy włączyć do istniejących pociągów zespołowych o stałym składzie niezgodnych z TSI PRM. Zastosowanie wymogów TSI PRM do wagonów B2 spowodowałoby problemy z kompatybilnością między pojazdami zgodnymi z TSI PRM a pojazdami niezgodnymi z TSI PRM, co doprowadziłoby do nieproporcjonalnych trudności technicznych i skomplikowało produkcję. Na przykład zapewnienie dynamicznych informacji wizualnych w jednolity i czytelny sposób na poziomie pociągu wymagałoby nowego oprogramowania, wymiany wyświetlaczy wewnętrznych w całej flocie oraz potencjalnie nowego projektu architektury systemu. Zastosowanie wymogów TSI PRM do wagonów B2 opóźniłoby również wydawanie zezwoleń dla pojazdów i wiązałoby się z dodatkowymi kosztami. |
(7) | Jako środek łagodzący Irlandia zaproponowała, aby konstrukcja wagonów B2 była taka sama, jak istniejących pojazdów. Wagony B2 zaprojektowano zgodnie z odpowiednimi wymogami wynikającymi z norm Railway Group Standards, ustanowionymi przez British Rail Safety and Standards Board (RSSB), normami CEN-CENELEC i irlandzkimi normami krajowymi. Ich konstrukcja odbiega od wymogów określonych w tych normach i kodeksach tylko wtedy, gdy jest to konieczne do zapewnienia bezpiecznej integracji i kompatybilności pojazdów z siecią kolejową Irlandii w jej obecnym stanie. |
(8) | Stosowanie wymogów TSI PRM przyniosłoby znikome korzyści ze względu na konstrukcję, natomiast niestosowanie wymogów TSI PRM byłoby ograniczone do zakresu niezbędnego do zapewnienia zgodności z rozwiązaniami w zakresie dostępności istniejących składów stałych. Jak wykazano z pomocą pasażerów regularnie korzystających z istniejących składów stałych, proponowane alternatywne przepisy spełniają odpowiednie zasadnicze wymagania i rekompensują każdy przypadek niestosowania TSI PRM. |
(9) | W odniesieniu do pkt 4.2.2.1.1 ppkt 2 TSI PRM uchwyt siedzenia jest taki sam jak uchwyty zamontowane w istniejących składach stałych. Jest on zgodny z wymaganiami TSI PRM dotyczącymi uchwytów we wszystkich aspektach z wyjątkiem środka użytkowej części uchwytu, który jest umieszczony o 15 mm wyżej niż wymaga TSI PRM. |
(10) | W odniesieniu do pkt 4.2.2.1.2.1 ppkt 8 TSI PRM miejsce uprzywilejowane jest takie samo jak w istniejących składach stałych. Jest ono zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem powierzchni użytkowej siedzenia, która jest mniejsza niż wymagana w TSI PRM o mniej niż 1 %. To niewielkie zmniejszenie nie wpływa na dostępność siedzenia, a podczas użytkowania nie powoduje wzajemnego naruszania przestrzeni pasażerów siedzących na sąsiadujących miejscach uprzywilejowanych. |
(11) | W odniesieniu do pkt 4.2.2.3.1 ppkt 5 TSI PRM urządzenia sterowania drzwiami służące do otwierania i zamykania są takie same jak w istniejących składach stałych. Są one zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem przycisku otwierania, który znajduje się pod przyciskiem zamykania. |
(12) | W odniesieniu do pkt 4.2.2.7.2 ppkt 6 TSI PRM system rezerwacji miejsc jest taki sam jak w istniejących składach stałych w odniesieniu do wymiarów i wyglądu. Do identyfikacji pojazdów używa się liter. Litery są wyświetlane na zewnątrz pojazdu na zewnętrznych wyświetlaczach informujących o stacji docelowej. Wysokość liter wynosi 55 mm zamiast 70 mm, jak określono w TSI PRM. |
(13) | W odniesieniu do pkt 4.2.2.7.3 ppkt 4 TSI PRM wyświetlacze wewnętrzne są takie same jak w istniejących składach stałych w odniesieniu do wymiarów i wyglądu. Są one zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem wielkości czcionki, która wynosi 35 mm zamiast 55 mm, jak określono we wzorze dotyczącym odległości widzenia w TSI PRM. |
(14) | Wagony B2 i pociągi zespołowe o stałym składzie, do których zostaną one włączone, mają być wykorzystywane na obszarze geograficznym obejmującym całą sieć kolejową Irlandii, w którym stosuje się inną szerokość toru wynoszącą 1 600 mm, bez możliwości efektywnego wykorzystania komercyjnego na innych obszarach jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. |
(15) | Sieć irlandzka jest połączona z siecią Irlandii Północnej. W dniu 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wystąpiło z Unii Europejskiej. W związku z tym Irlandia Północna stała się sąsiadującym z Unią Europejską państwem trzecim. Irlandia przestała zatem dzielić granicę lądową z innym państwem członkowskim, a sieć kolejowa Irlandii została oddzielona i odizolowana od pozostałej części sieci kolejowej Unii Europejskiej. |
(16) | Wniosek złożony przez Irlandię, a w szczególności informacje zawarte w aktach sprawy, jest kompletny, spójny i przewiduje odpowiednie środki alternatywne, które należy zastosować. |
(17) | W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. e) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Komisja niniejszym przyjmuje wniosek Irlandii o niestosowanie pkt 4.2.2.1.1 ppkt 2, 4.2.2.1.2.1 ppkt 8, pkt 4.2.2.3.1 ppkt 5, pkt 4.2.2.7.2 ppkt 6 i pkt 4.2.2.7.3 ppkt 4 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do 101 wagonów środkowych klasy 22000 ICDMU - B2 („wagony B2”), które będą eksploatowane w sieci irlandzkiej.
Artykuł 2
Irlandia przekazuje Komisji numery identyfikacyjne wagonów B2 i ich odpowiednich składów stałych dla każdej partii wagonów B2 wprowadzonych do eksploatacji w sieci irlandzkiej, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2026 r.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2024 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1300/oj).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/856 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IÉ-RU klasy 22000 ICDMU - B2 (Dz.U. L 150 z 1.6.2022, s. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/856/oj).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1302/oj).
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 394, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1303/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00