DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/853
z dnia 14 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1571)
(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 10 stycznia 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 (2) w odniesieniu do instalacji GSM-R (globalny system łączności ruchomej dla kolei) na linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, na łącznym odcinku liczącym 88 km linii o rozstawie iberyjskim (projekt). Do wniosku dołączono dokumentację zawierającą uzasadnienie wniosku i określającą alternatywne przepisy, które dane państwo członkowskie zamierza stosować. Dokumentację uzupełniono o dokumentację uzupełniającą przedłożoną na wniosek Komisji dnia 16 czerwca 2023 r. |
(2) | Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 (3). Zasadniczo wymóg instalacji GSM-R określony w pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. |
(3) | Linia 502 między Cáceres a Valencia de Alcántara jest linią o niskim natężeniu ruchu, z częstotliwością jednego pociągu (tam i z powrotem) co dwa dni. Na dzień złożenia wniosku nie było wniosków o eksploatację większej liczby pociągów na tej linii. Linia ta jest częścią europejskiej sieci kompleksowej, a instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) nie jest przewidywana przed 2040 r. |
(4) | Wniosek dotyczy odnowienia urządzeń przytorowych, które są obecnie wyposażone w analogiczny system ASFA (system klasy B), blokadę telefoniczną i nie posiadają systemu łączności radiowej. Projekt obejmuje instalację automatycznego systemu blokowania, odnowienie nastawnic oraz instalację nowego systemu łączności opartego na systemach łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego). Oczekuje się, że zostanie on uruchomiony do grudnia 2025 r. |
(5) | Wniosek zostaje złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie braku opłacalności ekonomicznej oddania do użytku urządzeń przytorowych do czerwca 2026 r., w tym systemu łączności z technologią GSM-R, jak określono w pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. |
(6) | Złożoności GSM-R i powiązanych kosztów instalacji nie można amortyzować na liniach o bardzo niskim zapotrzebowaniu na użytkowanie, jak ma to miejsce w przypadku linii 502. Z analizy kosztów projektu wynika, że instalacja rozwiązania GSM-R oznaczałaby 26-krotnie wyższy koszt niż rozwiązanie ostatecznie zaproponowane przez wnioskodawcę (ponad 4 mln EUR w porównaniu z 0,150 mln EUR). Koszt ten nie może być uzasadniony, biorąc pod uwagę niskie natężenie ruchu na tej linii. Koszty utrzymania planowanego rozwiązania wynoszą 2 % w porównaniu z instalacją GSM-R. |
(7) | Jako alternatywne rozwiązania władze hiszpańskie planują wykorzystanie systemu satelitarnego i GSM (komercyjnego), w tym jego późniejszych wersji, do celów łączności podczas eksploatacji. Rozwiązanie to jest zgodne ze studium wykonalności łączności satelitarnej dla komunikacji kolejowej, przeprowadzonym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) (4) w 2016 r. i rozważanym przez funkcjonalną grupę roboczą ds. FRMCS (przyszły kolejowy system łączności ruchomej) & grupę ds. architektury i technologii, luty 2020 r. - przypadek 6 (wykorzystanie łączności satelitarnej). Władze hiszpańskie przeanalizowały również wykorzystanie łączności satelitarnej w sieciach o niskim natężeniu ruchu, a wyniki testów łączności satelitarnej na odcinku Cáceres-Valencia de Alcántara dały zadowalające wyniki. |
(8) | Warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego przepisu poprzez zainstalowanie systemu łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego, w tym późniejszych wersji). |
(9) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wniosek Hiszpanii o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do odcinka linii 502 hiszpańskiej sieci kolejowej, znajdującego się w granicach geograficznych od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, zostaje przyjęty.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja przestaje obowiązywać w dniu, w którym wdrożenie FRMCS lub innego równoważnego nowoczesnego systemu radiowego stanie się obowiązkowe w europejskiej kompleksowej sieci kolejowej.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).
(4) https://www.era.europa.eu/system/files/2022-11/Study%20on%20feasibility%20of%20satcom%20for%20railway%20applications%20by%20INDRA_ALG.pdf
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00