DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA nr 152/23/COL
z dnia 22 listopada 2023 r.
zmieniająca przepisy merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez przedłużenie okresu przejściowego przewidzianego w wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych w odniesieniu do regionalnych portów lotniczych [2024/862]
Urząd Nadzoru EFTA („Urząd”),
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym („Porozumienie EOG”), w szczególności jego art. 61-63 oraz protokół 26 do tego porozumienia,
uwzględniając Porozumienie pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości („porozumienie o nadzorze i Trybunale”), w szczególności jego art. 24 oraz art. 5 ust. 2 lit. b),
uwzględniając protokół 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale („protokół 3”), w szczególności jego część I art. 1 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
Zgodnie z art. 24 porozumienia o nadzorze i Trybunale Urząd wprowadza w życie postanowienia Porozumienia EOG dotyczące pomocy państwa.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. b) porozumienia o nadzorze i Trybunale Urząd wydaje zawiadomienia oraz wskazówki w kwestiach objętych Porozumieniem EOG, jeśli porozumienie to lub porozumienie o nadzorze i Trybunale wyraźnie tak stanowi lub jeśli Urząd uznaje to za konieczne.
W dniu 28 maja 2014 r. Urząd przyjął wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (1) ze zmianami („wytyczne Urzędu z 2014 r.”) (2).
Wytyczne Urzędu z 2014 r. odpowiadają wytycznym Komisji Europejskiej („Komisja”) w sprawie pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych („wytyczne Komisji z 2014 r.”) (3).
7 lipca 2023 r. Komisja przyjęła komunikat przedłużający okres przejściowy przewidziany w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych w odniesieniu do regionalnych portów lotniczych („zmiana Komisji z 2023 r.”) (4). Zgodnie ze zmianą Komisji z 2023 r. okres przejściowy na przyznanie pomocy operacyjnej portom lotniczym o rocznym przepływie nieprzekraczającym 3 mln pasażerów przedłużono do dnia 3 kwietnia 2027 r.
Zmiana Komisji z 2023 r. ma również znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”).
Należy zapewnić jednolite stosowanie zasad EOG w zakresie pomocy państwa na całym EOG zgodnie z celem jednorodności określonym w art. 1 Porozumienia EOG.
Urząd zauważa ponadto, że zmiany dotyczące sektora lotnictwa opisane w pkt 5 zmiany Komisji z 2023 r. mają zastosowanie na całym terytorium EOG.
Zgodnie z pkt II części „OGÓLNE” znajdującej się w załączniku XV do Porozumienia EOG Urząd przyjmuje, po konsultacji z Komisją, akty prawne odpowiadające tym, które przyjęła Komisja.
po konsultacji z Komisją,
po konsultacji z państwami EFTA,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W wytycznych Urzędu z 2014 r. wprowadza się zmiany zgodnie ze zmianą Komisji z 2023 r. Zmiana Komisji z 2023 r. jest załączona do niniejszej decyzji i stanowi jej integralną część.
Artykuł 2
Urząd stosuje zmianę Komisji z 2023 r., pkt 8-16, a tym samym zmienia wytyczne Urzędu z 2014 r. w drodze następujących dostosowań:
a) | odniesienie do sformułowania „państwo członkowskie” Urząd odczytuje jako odniesienie do „państwa EFTA” (5) lub, w stosownych przypadkach, do „państwa EOG”; |
b) | odniesienie do sformułowania „Komisja” Urząd odczytuje w stosownych przypadkach jako odniesienie do „Urzędu Nadzoru EFTA”; |
c) | odniesienie do sformułowania „Traktat” Urząd odczytuje jako odniesienie do „Porozumienia EOG”; |
d) | odniesienie do „Unii” Urząd odczytuje jako odniesienie do „EOG”; |
e) | odniesienie do art. 107 TFUE lub sekcji tego artykułu Urząd odczytuje jako odniesienie do art. 61 Porozumienia EOG i odpowiednich części tego artykułu; |
f) | odniesienie do sformułowania „zgodny z rynkiem wewnętrznym” Urząd odczytuje jako „zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG”; |
g) | datę „4 kwietnia 2014 r.”, o której mowa w pkt 3, 9 i 16 zmiany Komisji z 2023 r., Urząd odczytuje jako odniesienie do „28 maja 2014 r.”; |
h) | datę „3 kwietnia 2027 r.”, o której mowa w pkt 6 zmiany Komisji z 2023 r., Urząd odczytuje jako odniesienie do „27 maja 2027 r.”. |
Sporządzono w Brukseli dnia 22 listopada 2023 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Arne RØKSUND
Przewodniczący
Odpowiedzialny Członek Kolegium
Stefan BARRIGA
Członek Kolegium
Árni Páll ÁRNASON
Członek Kolegium
Melpo-Menie JOSÉPHIDÈS
Zatwierdzająca jako Dyrektor
ds. Prawnych i Wykonawczych
(1) Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 216/14/COL z dnia 28 maja 2014 r. zmieniająca po raz dziewięćdziesiąty szósty zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa przez przyjęcie nowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz.U. L 318 z 24.11.2016, s. 17 oraz Suplement EOG nr 66 z 24.11.2016, s. 1).
(2) Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 302/14/COL z dnia 16 lipca 2014 r. zmieniająca po raz dziewięćdziesiąty dziewiąty zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez modyfikację niektórych wytycznych w sprawie pomocy państwa (Dz.U. L 15 z 22.1.2015, s. 103 oraz Suplement EOG nr 4 z 22.1.2015, s. 1).
(3) Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz.U. C 99 z 4.4.2014, s. 3). Zmienione komunikatem Komisji w sprawie przedłużenia szczególnego systemu pomocy operacyjnej dla portów lotniczych o rocznym przepływie pasażerów nieprzekraczającym 700 000 pasażerów, przewidzianego w wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 27).
(4) Komunikat Komisji przedłużający okres przejściowy przewidziany w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych w odniesieniu do regionalnych portów lotniczych (Dz.U. C 244 z 11.7.2023, s. 1).
(5) Pojęcie „państwa EFTA” odnosi się do Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00