DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/761
z dnia 1 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do dwudziestu pojazdów LEMA
(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1258)
(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Dnia 31 sierpnia 2023 r. Rumunia przedłożyła Komisji nowy wniosek o tymczasowe niestosowanie - w odniesieniu do 20 nowo wyprodukowanych lokomotyw LEMA 6 000 kW - pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 (2) („nowy wniosek”), który przewiduje wyposażanie niektórych nowych pojazdów w europejski system sterowania pociągiem („ETCS”) zgodny ze wzorcem 3. |
(2) | Rumunia złożyła już pierwszy wniosek w tej sprawie dnia 6 stycznia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/1349 (3) i zezwoliła na niestosowanie odpowiedniego punktu do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia przedmiotowe pojazdy miały zostać zmodernizowane do ETCS zgodnego ze wzorcem 3. |
(3) | Po przedłożeniu nowego wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 (4). Zasadniczo wymóg instalacji ETCS (zgodnego ze wzorcem 3) określony w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym wniosek należy uznać za wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. |
(4) | Pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 ma na celu ułatwienie interoperacyjności taboru w sieci europejskiej poprzez instalację w pojazdach ETCS. Jak już jednak stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, chociaż ważne było wyposażenie pojazdów szynowych w ETCS, w Rumunii i niektórych innych państwach członkowskich nadal występują znaczne opóźnienia we wdrażaniu ERTMS. |
(5) | Flota 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW, o których mowa we wniosku, jest przeznaczona do eksploatacji w rumuńskiej sieci, która obecnie jest wyposażona w przytorowy ETCS jedynie w 10 %. Nadal istnieje więc potrzeba, by w rumuńskiej sieci działał rumuński krajowy system klasy B PZB. |
(6) | Proces produkcji systemów sygnalizacji opóźnił się. Dostawca systemów sygnalizacji poinformował Rumunię, że jego prototyp ETCS zgodny ze wzorcem 3 - w przeciwieństwie do pierwotnych planów - nie będzie dostępny w roku 2023. Po udostępnieniu prototypu modernizacja lokomotyw wymaga produkcji wystarczającej liczby produktów, instalacji systemów sygnalizacji, aktualizacji i walidacji dokumentów technicznych oraz dalszych działań w pociągach. Po zakończeniu modernizacji należy zezwolić na wprowadzenie do obrotu nowego typu lokomotyw i poszczególnych lokomotyw. Każde z tych działań zajmie kilka miesięcy. |
(7) | Oznacza to, że pierwotnie oszacowany przez producenta harmonogram modernizacji pojazdów, który stanowił podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, nie jest już aktualny i że potrzebny jest obecnie dłuższy okres na modernizację i dopuszczenie do eksploatacji 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW. Przedłużający się czas dostawy wraz z opóźnieniami we wdrażaniu przytorowego ETCS w rumuńskiej sieci doprowadziły do złożenia nowego wniosku. |
(8) | Zgodnie z uzasadnieniem decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, które pozostaje aktualne w obecnych okolicznościach, instalacja ETCS zgodnego ze wzorcem 3 w 20 lokomotywach LEMA 6 000 kW na wczesnym etapie miałaby poważny wpływ na dostępność lokomotyw do eksploatacji w sieci, a zatem niosłaby bardzo negatywne skutki dla gospodarki, zagrażające rentowności projektu. Jak już stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, właściwe byłoby natomiast szybsze wdrożenie i późniejsza modernizacja floty z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3. |
(9) | Do czasu ich modernizacji i podczas wdrażania ERTMS w rumuńskiej sieci lokomotywy będą eksploatowane w tej sieci przy użyciu systemu klasy B, ponieważ jest to jedyny dostępny system sygnalizacyjny. |
(10) | Trzynaście spośród lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono już numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0, 91530480070-8, 91530480072-4, 91530480073-2, 91530480074-0 oraz 91530480075-7. Władze rumuńskie powinny przedstawić numery identyfikacyjne pozostałych 7 lokomotyw na późniejszym etapie, w momencie ich rejestracji. |
(11) | Producent przedmiotowych pojazdów zobowiązał się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego na potrzeby modernizacji pojazdów, których dotyczy wniosek, w ETCS zgodny ze wzorcem 3. Zgodnie z najnowszymi dostarczonymi harmonogramami oczekuje się, że modernizacja 20 lokomotyw do systemu ETCS zgodnego ze wzorcem 3 zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 2026 r. |
(12) | Zezwolenie dla lokomotyw, przed zainstalowaniem ETCS zgodnego ze wzorcem 3, będzie ważne jedynie w okresie ważności niniejszej decyzji w sprawie niestosowania. |
(13) | Chociaż uzasadnienie decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349 pozostaje aktualne, konieczne jest zapewnienie więcej czasu na modernizację i udzielenie zezwolenia dla przedmiotowych lokomotyw. |
(14) | W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 są nadal spełnione w odniesieniu do 20 pojazdów, których dotyczy ten nowy wniosek. Należy zatem przyjąć złożony przez Rumunię nowy wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do dnia 31 grudnia 2026 r. |
(15) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wniosek przedłożony Komisji przez Rumunię dnia 31 sierpnia 2023 r. o niestosowanie, do dnia 31 grudnia 2026 r., pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW zostaje przyjęty.
Pierwszych 13 lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0, 91530480070-8, 91530480072-4, 91530480073-2, 91530480074-0 oraz 91530480075-7.
Władze rumuńskie poinformują Komisję o numerach identyfikacyjnych pozostałych 7 lokomotyw LEMA 6 000 kW po ich zarejestrowaniu w europejskim rejestrze pojazdów dla obszaru użytkowania Rumunii.
Artykuł 2
W przypadku gdy przepisy niniejszej decyzji mają zastosowanie do zezwolenia dla pojazdu którejkolwiek z 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW, o których mowa w art. 1, zezwolenie to jest ważne do dnia 31 grudnia 2026 r.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.
Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2026 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/oj).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/1349 z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA (Dz.U. L 202 z 2.8.2022, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/1349/oj).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00