ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/755
z dnia 29 lutego 2024 r.
w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (1), w szczególności jego art. 13 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub przed izobatą 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu. |
(2) | Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9 wspomnianego rozporządzenia. |
(3) | Po raz pierwszy rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1233/2013 (2) Komisja przyznała odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) do dnia 6 grudnia 2016 r. na hiszpańskich wodach terytorialnych Balearów. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/662 (3) przyznano przedłużenie tego odstępstwa, które wygasło dnia 31 grudnia 2019 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1243 (4) przyznano kolejne przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa, które wygasło dnia 30 kWietnia 2023 r. |
(4) | Wspólnota autonomiczna Balearów zmieniła swój plan zarządzania dnia 31 maja 2021 r. (5) oraz przedłożyła sprawozdania monitorujące wdrażanie planu w listopadzie 2021 r. oraz styczniu i czerwcu 2023 r. W następstwie sprawozdań Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) Hiszpania w październiku 2023 r. przedstawiła wniosek o przedłużenie odstępstwa. |
(5) | Podczas swojej 73. sesji plenarnej, która odbyła się w lipcu 2023 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane uzupełniające i sprawozdanie monitorujące (6). Hiszpania wzięła pod uwagę zalecenia STECF, które potwierdziły, że dane z satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) zostaną wykorzystane do pozyskania bardziej precyzyjnych informacji na temat miejsc trałowania, oraz że zatrudniono obserwatorów na kolejne okresy połowu, a także że prowadzi się okresowe i stałe monitorowanie skupisk Posidonia w Balearach (7). |
(6) | Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(7) | W szczególności występują pewne szczególne przeszkody geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i ograniczony zasięg łowisk, na których można prowadzić połowy włokiem, ponieważ docelowe gatunki występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nieprzekraczających 50 m. |
(8) | Ponadto plan zarządzania gwarantuje, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, że nakład połowowy w przyszłości nie zostanie zwiększony. Upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 55 statkom, ograniczonym do 12 m długości i do 198,5 kW mocy silnika, które są już upoważnione do połowów. |
(9) | Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są ciągnione w słupie wody i nie dotykają dna morskiego. Dzięki stosowaniu echosond połowy są wysoce selektywne i generują niewielki przyłów. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeżywalność. Połowy z użyciem niewodów pełnomorskich nie są ukierunkowane na głowonogi. |
(10) | Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody pełnomorskie są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym złowienie tych trzech gatunków docelowych tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych. |
(11) | Wniosek dotyczy działalności połowowej, na którą Hiszpania wydała już zezwolenie statkom, które są zarejestrowane w hiszpańskim krajowym spisie operacyjnej floty połowowej i prowadzą udokumentowane połowy od ponad pięciu lat zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(12) | Hiszpania zezwoliła wcześniej na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia, ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 tego rozporządzenia nie mają na nie wpływu. |
(13) | Chociaż przepisy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 zostały uchylone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (8), w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 zezwala się na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci wydanych w ramach art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r. na podstawie warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241. |
(14) | Komisja dokonała oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania i uznała, że jest ono zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w części B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia. Przedmiotowe odstępstwo nie prowadzi do pogorszenia standardów selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów osobników młodocianych. Służy to osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241. |
(15) | Przedmiotowe połowy spełniają wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ plan zarządzania zakazuje połowów powyżej siedlisk Posidonia oceanica, krasnorostów i koralowców. |
(16) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (9). |
(17) | Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością połowową innych statków. |
(18) | Przedmiotowe połowy są uregulowane w przyjętym przez Hiszpanię planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne. |
(19) | Zmieniony dnia 15 grudnia 2023 r. (10) plan zarządzania obejmuje środki monitorowania połowów zgodnie z art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(20) | Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo. |
(21) | We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie. |
(22) | Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie podstawy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania. Koniec okresu obowiązywania odstępstwa należy ustalić na koniec sezonu połowowego. Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 30 kWietnia 2026 r. |
(23) | Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1243 wygasło w dniu 30 kWietnia 2023 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 maja 2023 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(24) | Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Komisji dotyczącego zgodności działalności objętej tym odstępstwem z innymi przepisami UE, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG (11). |
(25) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Odstępstwo
Art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie stosuje się w odniesieniu do statków wykorzystujących niewody pełnomorskie do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta i Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) Przedmiotowe statki muszą spełniać wszystkie następujące wymogi:
a) | być zarejestrowane w spisie morskim zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Rybołówstwa i Środowiska i Morskiego Balearów; |
b) | prowadzić udokumentowane połowy od ponad pięciu lat i nie uczestniczyć w zwiększaniu nakładu połowowego w przyszłości; |
c) | posiadać upoważnienie do połowów i działające na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
Artykuł 2
Plan monitorowania i sprawozdawczość
Hiszpania przekazuje Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c), po raz pierwszy do dnia 30 września 2024 r., a następnie co 12 miesięcy.
Artykuł 3
Wejście w życie i okres obowiązywania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2023 r. do dnia 30 kwietnia 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lutego 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1967/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1233/2013 z dnia 29 listopada 2013 r. ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 322 z 3.12.2013, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2013/1233/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/662 z dnia 25 kwietnia 2019 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), babki Ferrera (Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 112 z 26.4.2019, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/662/oj).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1243 z dnia 1 września 2020 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 286 z 2.9.2020, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1243/oj).
(5) Decreto 31/2021, de 31 de mayo, por el cual se regula el marisqueo profesional y recreativo en las Illes Balears y se modifica el Decreto 19/2019, de 15 de marzo, por el que se establece el Plan de Gestión Pluriinsular para la pesca con artes de tiro tradicionales en aguas de las Illes Balears (BOIB núm. 71, de 1 de junio de 2021, p. 184-185).
(6) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/67497497/STECF+PLEN+23-02.pdf/94846c76-e677-408e-b23c-ec0d572a9bca
(7) 27 października 2023 r.
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj).
(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/oj).
(10) Decreto 91/2023.
(11) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1992/43/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00