Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-02-29
Wersja aktualna od 2024-02-29
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE RADY (UE, Euratom) 2024/765
z dnia 29 lutego 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 312,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego (1),
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Komisja przedstawiła przegląd funkcjonowania wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027 określonych w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2020/2093 (2), po pierwszych latach ich wdrażania, w tym ocenę stabilności pułapów wydatków. |
(2) | Od grudnia 2020 r. Unia kilkakrotnie stawała w obliczu bezprecedensowych i nieoczekiwanych wyzwań. Unia podjęła szybkie działania i wykorzystała wszystkie dostępne jej środki, ale ograniczona elastyczność budżetowa przewidziana w WRF na lata 2021-2027 jest prawie wyczerpana, co ogranicza zdolność budżetu Unii do sprostania nawet najpilniejszym wyzwaniom. |
(3) | W reakcji na liczne wyzwania w pierwszych latach wdrażania WRF intensywnie korzystano z instrumentów szczególnych. Potrzeba podjęcia dalszych działań nadal istnieje, natomiast dostępność środków budżetowych pozwalających stawić czoła takim sytuacjom do końca okresu obowiązywania WRF jest ograniczona. |
(4) | Budżet Unii powinien pozwalać jej na podejmowanie koniecznych działań w ramach polityki w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania oraz na wypełnianie zobowiązań prawnych, co nie jest możliwe w ramach obecnie obowiązujących pułapów ani wyczerpanej już elastyczności. Należy zmienić pułapy wydatków w środkach na zobowiązania w działach 1, 2, 3, 4, 5 i 6 na lata 2024, 2025, 2026 i 2027. W związku z tym, chociaż pułapy wydatków w środkach na płatności można utrzymać na ich obecnym poziomie, należy dostosować pułap środków na płatności na potrzeby jednolitego marginesu na 2026 r., aby uniknąć ryzyka nagromadzenia zaległości. Ponadto należy zmienić całkowitą kwotę dodatkowych przydziałów w ramach dostosowania specyficznego dla programu przewidzianego w art. 5, a także powiązaną tabelę w załączniku II do rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093. |
(5) | Należy również zmienić kwoty pobrexitowej rezerwy dostosowawczej i Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji. |
(6) | Nielegalna wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie doprowadziła do powrotu wojny na terytorium Europy. Unia będzie nadal wspierać Ukrainę tak długo, jak długo będzie to konieczne, i zdecydowanie pomagać jej na drodze do integracji europejskiej. W tym celu Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 (3) jako reakcję Unii służącą wsparciu stabilności makrofinansowej, rekonstrukcji i modernizacji Ukrainy, przy jednoczesnym wspieraniu wysiłków reformatorskich Ukrainy w ramach jej dążenia do przystąpienia do Unii („Instrument na rzecz Ukrainy”). |
(7) | Biorąc pod uwagę niepewność związaną z wojną napastniczą prowadzoną przez Rosję, Instrument na rzecz Ukrainy powinien być elastycznym instrumentem zapewniającym do 2027 r. odpowiednią formę wsparcia i jego właściwy poziom. Wsparcie w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy powinno być udzielane w postaci pożyczek, bezzwrotnego wsparcia oraz rezerw na gwarancje budżetowe. |
(8) | W odniesieniu do wsparcia na mocy Instrumentu na rzecz Ukrainy udzielanego w postaci pożyczek należy przedłużyć do 2027 r. istniejącą gwarancję budżetową Unii, aby pokryć pomoc finansową udostępnianą Ukrainie. W związku z tym możliwe powinno być uruchamianie niezbędnych środków w budżecie Unii poza pułapami WRF na pomoc finansową dla Ukrainy dostępną do końca 2027 r. Oprócz pokrycia krótkoterminowej pomocy finansowej dla Ukrainy, jak już przewiduje rozporządzenie (UE) 2022/2463, gwarancja budżetowa Unii powinna pokrywać pomoc finansową dla Ukrainy w kwocie do 33 mld EUR, jak określono w rozporządzeniu (UE) 2024/792. |
(9) | W odniesieniu do części wsparcia na mocy Instrumentu na rzecz Ukrainy udzielanego w postaci bezzwrotnego wsparcia i tworzenia rezerw na gwarancje budżetowe - środki należy zapewnić za pośrednictwem nowego tematycznego instrumentu szczególnego pod nazwą „Rezerwa na rzecz Ukrainy”. Środki na zobowiązania i odpowiadające im środki na płatności powinny być uruchamiane corocznie w ramach procedury budżetowej określonej w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), poza pułapami WRF. Na potrzeby kształtowania w sposób uporządkowany wydatków, które mają być programowane na podstawie odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) 2024/792, a w szczególności w świetle kwot, które zostaną określone w Planie Ukrainy, należy określić ogólne i roczne kwoty maksymalne, które mogą być udostępniane na potrzeby Rezerwy na rzecz Ukrainy w latach 2024-2027. Aby zapewnić pełne wdrożenie i elastyczność między poszczególnymi latami, zgodnie z ogólną kwotą, powinna istnieć możliwość wykorzystania w kolejnych latach do 2027 r. - oprócz maksymalnej kwoty rocznej na dany rok - nieuruchomionej części rocznej kwoty w danym roku. |
(10) | Od 2022 r. w Unii i w większości dużych gospodarek odnotowuje się gwałtowny wzrost stóp procentowych dla wszystkich emitentów obligacji, w tym dla Unii. W związku z tym należy się spodziewać, że koszty finansowania pożyczek zaciągniętych w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy NextGenerationEU („EURI”), pokrywane z budżetu Unii na podstawie art. 5 ust. 2 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 (4), przekroczą szacunkowe kwoty pierwotnie zaprogramowane w ramach pułapów WRF w momencie przyjęcia WRF w grudniu 2020 r., które to kwoty wynosiły, odpowiednio, 2 332 mln EUR w 2025 r. (w cenach z 2018 r.), 3 196 mln EUR w 2026 r. (w cenach z 2018 r.) i 4 168 mln EUR w 2027 r. (w cenach z 2018 r.). |
(11) | Biorąc pod uwagę niepewność co do przyszłych zmian stóp procentowych w zmieniających się warunkach rynkowych, a także ogólne potrzeby pożyczkowe z myślą o finansowaniu bieżących programów Unii finansowanych przez EURI, należy ustanowić - w ramach przepisów, które są konieczne, by roczna procedura budżetowa przebiegała sprawnie i zapewniała udostępnianie środków finansowych pozwalających Unii wypełnić jej zobowiązania prawne - wyjątkowy i tymczasowy instrument, ograniczony czasem obowiązywania obecnych WRF, na pokrycie kosztów finansowania pożyczek zaciąganych w ramach EURI, przekraczających kwoty pierwotnie zaprogramowane. Należy zatem utworzyć nowy tematyczny instrument szczególny - „Instrument EURI” - którego jedynym celem będzie pokrywanie pozostających do spłaty przekroczeń kosztów. Instrument ten powinien mieć charakter wyjątkowy i nie może służyć jako precedens dla przyszłych uzgodnień dotyczących WRF po 2027 r., w szczególności w odniesieniu do pokrywania kosztów płatności odsetek w przypadku środków finansowych pożyczanych na rynkach w celu finansowania EURI. |
(12) | Instrument EURI powinien być uruchamiany przez władzę budżetową w trakcie rocznej procedury budżetowej tylko w razie konieczności. Bez uszczerbku dla prerogatyw władzy budżetowej, powinien być uruchamiany po uprzednim poszukiwaniu innych możliwości finansowania, w tym przez wykorzystanie pola manewru stworzonego dzięki wykonaniu budżetów programów oraz zmianie priorytetów, a także wykorzystanie nietematycznych instrumentów szczególnych, w celu pokrycia znacznej części niezbędnych kwot przekraczających kwoty pierwotnie zapisane w istniejącej linii budżetowej EURI w poddziale 2b, w miarę możliwości, z myślą o uruchomieniu kwoty odpowiadającej około 50 % przekroczenia kosztów płatności odsetek w ramach EURI jako punktu odniesienia. Odbywać się to będzie zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami sektorowymi i innymi zobowiązaniami prawnymi oraz z uwzględnieniem priorytetów, ostrożnego budżetowania i należytego zarządzania finansami, które wymagają w szczególności odpowiednich marginesów na nieprzewidziane wydatki. Nie będzie to miało wpływu na krajowe pule środków finansowych państw członkowskich, na które zaciągnięto zobowiązania prawne, w szczególności pule w ramach wspólnej polityki rolnej i polityki spójności . Środki na zobowiązania i odpowiadające im środki na płatności w ramach Instrumentu EURI w budżecie Unii powinny być udostępniane poza pułapami WRF. W ramach Instrumentu EURI w pierwszej kolejności należy wykorzystać kwotę odpowiadającą kwocie umorzeń środków, innych niż zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, dokonanych od początku bieżących WRF. Nie należy uwzględniać kwot umorzeń ponownie udostępnionych zgodnie z obowiązującymi odpowiednimi przepisami. Dostępną kwotę umorzeń w odniesieniu do instrumentu EURI należy obliczać co roku w ramach dostosowania technicznego WRF, przedstawiając wyraźnie ogólne dostępne środki oraz kwoty już uwzględnione w poprzednich uruchomieniach Instrumentu EURI. W nieoczekiwanej sytuacji, w której nie wystarczyłoby to do pokrycia kwoty przekroczenia, należy w ramach Instrumentu EURI uruchomić - jako mechanizm ochronny - niezbędną dodatkową kwotę w celu pełnego sfinansowania kosztów, jako rozwiązanie ostateczne. Jeżeli, wyjątkowo, co najmniej jedno państwo członkowskie uzna, że istnieją poważne obawy co do uruchomienia tego mechanizmu ochronnego, może ono zwrócić się do przewodniczącego Rady Europejskiej o przekazanie sprawy następnej Radzie Europejskiej. Proces ten nie powinien, co do zasady, trwać dłużej niż jeden miesiąc i powinien odbywać się z pełnym poszanowaniem prerogatyw instytucji określonych w Traktatach. |
(13) | W świetle klęsk żywiołowych, które miały miejsce w państwach członkowskich i krajach prowadzących z Unią negocjacje w sprawie przystąpienia, oraz klęsk żywiołowych i kryzysów humanitarnych w państwach trzecich, a także w celu zapewnienia odpowiedniego finansowania w obu przypadkach, należy wzmocnić istniejącą rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej i podzielić ją na dwa odrębne instrumenty: „europejską rezerwę solidarnościową” w celu zapewnienia krajom i regionom, które zostały dotknięte klęską lub kryzysem, wsparcia w ramach Funduszu Solidarności Unii Europejskiej ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2012/2002 (5) oraz „rezerwę na pomoc nadzwyczajną” w celu zwiększenia środków budżetowych na odpowiednie programy Unii w odpowiedzi na kryzysy i sytuacje nadzwyczajne w Unii i poza nią. |
(14) | Należy wzmocnić instrument elastyczności, aby utrzymać wystarczającą zdolność Unii do reagowania na nieprzewidziane okoliczności do 2027 r. Niewykorzystane kwoty z europejskiej rezerwy solidarnościowej i rezerwy na pomoc nadzwyczajną powinny być udostępniane instrumentowi elastyczności od 2024 r. |
(15) | W świetle tych nieoczekiwanych zdarzeń i nowych wyzwań konieczna jest rewizja WRF, w związku z czym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE, Euratom) 2020/2093. |
(16) | Zmiany w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2020/2093 pozostają bez uszczerbku dla obowiązku przestrzegania pułapów zasobów własnych określonych w art. 3 ust. 1 i art. 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053. |
(17) | W świetle sytuacji na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2024 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE, Euratom) 2020/2093 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w art. 4 ust. 1 dodaje się litery w brzmieniu:
|
3) | w art. 5 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Łączna kwota dodatkowych alokacji na okres 2022-2027 w odniesieniu do środków na zobowiązania i środków na płatności wynosi, odpowiednio, 10 155 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Dla poszczególnych lat w okresie 2022-2026 roczna kwota dodatkowych alokacji w odniesieniu do środków na zobowiązania i środków na płatności wynosi, odpowiednio, co najmniej 1 500 mln EUR (w cenach z 2018 r.) i nie może przekroczyć 2 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.).”. |
4) | art. 8 i 9 otrzymują brzmienie: „Artykuł 8 Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji 1. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji, którego cele i zakres zostały określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 (*2) nie może przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 30 mln EUR (w cenach z 2018 r.). 2. Środki na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako środki rezerwowe. Artykuł 9 Rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej 1. Rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej składa się z dwóch instrumentów, które mogą być wykorzystane do finansowania, odpowiednio:
2. Europejska rezerwa solidarnościowa nie może przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 1 016 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Każda część rocznej kwoty, która nie została wykorzystana w roku n, może zostać wykorzystana do roku n+1. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Każda część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa. W dniu 1 października każdego roku co najmniej jedna czwarta rocznej kwoty europejskiej rezerwy solidarnościowej pozostaje dostępna na zaspokojenie potrzeb, które mogą powstać do końca tego roku. W wyjątkowych przypadkach i jeżeli pozostałe dostępne zasoby finansowe nie są wystarczające, aby pokryć kwoty uznane za niezbędne w roku wystąpienia katastrofy, o której mowa w ust. 1 lit. a), Komisja może zaproponować, aby różnica została sfinansowana z kwoty rocznej, o której mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, dostępnej w roku następnym, do maksymalnej kwoty 400 mln EUR (w cenach z 2018 r.). 3. Rezerwa na pomoc nadzwyczajną nie może przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 508 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Każda część rocznej kwoty, która nie została wykorzystana w roku n, może zostać wykorzystana do roku n+1. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Każda część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa. 4. Środki na europejską rezerwę solidarnościową i rezerwę na pomoc nadzwyczajną zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako środki rezerwowe. (*2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 (Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 48)." (*3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).”;" |
5) | art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza nie może przekroczyć kwoty 4 491 mln EUR (w cenach z 2018 r.).” |
6) | dodaje się artykuły w brzmieniu: „Artykuł 10a Instrument EURI 1. Od 2025 r. Instrument EURI może być wykorzystywany do finansowania, w danym roku, części kosztów z tytułu odsetek i płatności kuponowych należnych w odniesieniu do środków finansowych pożyczonych na rynkach kapitałowych zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 (*4). Instrument EURI może zostać uruchomiony w danym roku wyłącznie w celu pokrycia - w zakresie określonym w kolejnych ustępach - kwoty tych kosztów, które przekraczają następujące kwoty (w cenach z 2018 r.):
2. Instrument EURI może zostać uruchomiony przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej przewidzianej w art. 314 TFUE, wyłącznie po uprzednim poszukiwaniu innych sposobów finansowania, w celu pokrycia znacznej części kwot przekraczających kwoty, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami sektorowymi i innymi zobowiązaniami prawnymi, z jednoczesnym uwzględnieniem priorytetów, ostrożnego budżetowania i należytego zarządzania finansami. Środki na Instrument EURI udostępnia się poza pułapami WRF. 3. Instrument EURI obejmuje:
Artykuł 10b Rezerwa na rzecz Ukrainy 1. Rezerwa na rzecz Ukrainy może zostać uruchomiona wyłącznie w celu finansowania wydatków na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/792. 2. Rezerwa na rzecz Ukrainy nie może przekroczyć kwoty 17 000 mln EUR w cenach bieżących na lata 2024-2027. 3. Roczna kwota uruchomiona w ramach Rezerwy na rzecz Ukrainy w danym roku nie może przekroczyć 5 000 mln EUR w cenach bieżących. Bez uszczerbku dla ogólnej kwoty określonej w ust. 2, niewykorzystana część rocznej kwoty w danym roku może zostać wykorzystana w kolejnych latach, do 2027 r. 4. Rezerwa na rzecz Ukrainy może zostać uruchomiona przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej przewidzianej w art. 314 TFUE. (*4) Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).”;" |
7) | w art. 11 dodaje się ustęp w brzmieniu: „3a. Maksymalna kwota rocznego dostosowania, o której mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, na 2026 r., powiększona o kwotę, o której mowa w art. 5 ust. 2 akapit drugi, dostosowywana jest o kwotę równoważną do niewykorzystanej części maksymalnej kwoty na 2025 r..” |
8) | art. 12 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 12 Instrument elastyczności 1. Instrument elastyczności może być wykorzystywany na finansowanie, w danym roku budżetowym, określonych nieprzewidzianych wydatków w środkach na zobowiązania i odpowiadających im środkach na płatności, których to wydatków nie można sfinansować w ramach pułapów dostępnych w jednym lub większej liczbie innych działów. Pułap rocznej kwoty dostępnej na rzecz instrumentu elastyczności w latach 2021-2023 wynosi 915 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Pułap rocznej kwoty dostępnej na rzecz instrumentu elastyczności w latach 2024-2027 wynosi 1 346 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Każdego roku roczną kwotę dostępną na instrument elastyczności zwiększa się o kwotę odpowiadającą częściom rocznych kwot przeznaczonych na europejską rezerwę solidarnościową i rezerwę na pomoc nadzwyczajną, które to kwoty wygasły w poprzednim roku zgodnie z art. 9. 2. Niewykorzystana część rocznej kwoty instrumentu elastyczności może zostać wykorzystana do roku n+2. W pierwszej kolejności, w porządku chronologicznym wykorzystuje się dowolną część rocznej kwoty wynikającą z poprzednich lat. Każda część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+2, wygasa.” |
9) | załączniki I i II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lutego 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
H. LAHBIB
(1) Zgoda Parlamentu Europejskiego z dnia 27 lutego 2024 r. (dotychczas nieopublikowana w Dz.U.).
(2) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 11).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz. U. L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
(4) Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).
(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK I
WIELOLETNIE RAMY FINANSOWE (UE-27)
(w mln EUR - ceny z 2018 r.) | ||||||||||
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Łącznie 2021-2027 | ||
| 19 712 | 20 211 | 19 678 | 19 178 | 18 173 | 18 120 | 17 565 | 132 637 | ||
| 5 996 | 62 642 | 63 525 | 65 079 | 65 184 | 56 675 | 58 680 | 377 781 | ||
| 1 666 | 56 673 | 57 005 | 57 436 | 57 772 | 48 302 | 48 937 | 327 791 | ||
| 4 330 | 5 969 | 6 520 | 7 643 | 7 412 | 8 373 | 9 743 | 49 990 | ||
| 53 562 | 52 626 | 51 893 | 51 013 | 49 914 | 48 734 | 47 960 | 355 702 | ||
z czego: Wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie | 38 040 | 37 544 | 36 857 | 36 054 | 35 283 | 34 602 | 33 886 | 252 266 | ||
| 1 687 | 3 104 | 3 454 | 3 569 | 4 083 | 4 145 | 4 701 | 24 743 | ||
| 1 598 | 1 750 | 1 762 | 2 112 | 2 277 | 2 398 | 2 576 | 14 473 | ||
| 15 309 | 15 522 | 14 789 | 14 500 | 14 192 | 13 326 | 13 447 | 101 085 | ||
| 10 021 | 10 215 | 10 342 | 10 454 | 10 554 | 10 673 | 10 843 | 73 102 | ||
z czego: Wydatki administracyjne instytucji | 7 742 | 7 878 | 7 945 | 7 997 | 8 025 | 8 077 | 8 188 | 55 852 | ||
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM | 107 885 | 166 070 | 165 443 | 165 905 | 164 377 | 154 071 | 155 772 | 1 079 523 | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM | 154 065 | 153 850 | 152 682 | 151 436 | 151 175 | 151 175 | 151 175 | 1 065 558 |
ZAŁĄCZNIK II
DOSTOSOWANIE DOTYCZĄCE POSZCZEGÓLNYCH PROGRAMÓW - WYKAZ PROGRAMÓW, KLUCZ PODZIAŁU I ŁĄCZNA DODATKOWA ALOKACJA ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA
(w mln EUR -ceny z 2018 r.) | |||||
| Klucz podziału | Łączna dodatkowa alokacja środków na zobowiązania na podstawie art. 5 | |||
| 2022-2024 | 2025-2027 |
| ||
| 36,36 % | 41,79 % | 4 000 | ||
Program „Horyzont Europa” | 27,27 % | 31,34 % | 3 000 | ||
Fundusz InvestEU | 9,09 % | 10,45 % | 1 000 | ||
| 54,55 % | 47,76 % | 5 155 | ||
Program UE dla zdrowia | 26,37 % | 15,37 % | 2 055 | ||
Program „Erasmus+ | 15,46 % | 17,77 % | 1 700 | ||
Kreatywna Europa | 5,45 % | 6,26 % | 600 | ||
Prawa i wartości | 7,27 % | 8,36 % | 800 | ||
| 9,09 % | 10,45 % | 1 000 | ||
Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami | 9,09 % | 10,45 % | 1 000 | ||
OGÓŁEM | 100,00 % | 100,00 % | 10 155 |