Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-03-18
Wersja aktualna od 2024-03-18
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/751
z dnia 11 grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 w odniesieniu do orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (1), w szczególności jego art. 49 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu (UE) nr 1315/2013 przewiduje się możliwość dostosowania orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) określonych państw sąsiadujących lub dodania nowych map orientacyjnych, w oparciu o porozumienia wysokiego szczebla dotyczące sieci infrastruktury transportowej zawarte między Unią a odnośnymi państwami sąsiadującymi. |
(2) | W okresie od maja do lipca 2023 r. porozumienia wysokiego szczebla podpisano między Unią a Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem (*1), Czarnogórą, Macedonią Północną i Serbią. Porozumienia w sprawie zmian w orientacyjnych mapach TEN-T dotyczą linii kolejowych, dróg i śródlądowych dróg wodnych. Zmiany w orientacyjnych mapach powinny umożliwić Unii lepsze ukierunkowanie współpracy z partnerami z Bałkanów Zachodnich. |
(3) | Po pierwsze, zmiany te przyczynią się do lepszego ustalania priorytetów w przypadku projektów infrastrukturalnych zlokalizowanych w ramach TEN-T w regionie Bałkanów Zachodnich, w szczególności dzięki przeniesieniu połączenia kolejowego między Durrës a Skopje z sieci kompleksowej do rozszerzonej sieci bazowej. Po drugie, zmiany te przyczynią się do poprawy połączeń transportowych w obrębie regionu oraz między przedmiotowym regionem a państwami członkowskimi UE dzięki dodaniu do TEN-T nowych połączeń kolejowych i drogowych. Po trzecie, zmieniona sieć TEN-T obejmuje dodatkowe węzły (porty lotnicze i porty), co wzmacnia spójność TEN-T w regionie. |
(4) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1315/2013, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
(*1) Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
ZAŁĄCZNIK
W załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 mapy 13.1, 13.2, 13.3 i 13.4 otrzymują brzmienie: