ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/584
z dnia 7 listopada 2023 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1851 w odniesieniu do jednorodności ekspozycji bazowych w ramach prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jego art. 20 ust. 14 akapit trzeci, art. 24 ust. 21 akapit trzeci oraz art. 26b ust. 13 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1851 (2) ustanowiono jednolite kryteria na potrzeby określania jednorodności ekspozycji bazowych w ramach prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji. |
(2) | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/557 (3) zmieniło rozporządzenie (UE) 2017/2402, aby zapewnić, by unijne ramy dotyczące sekurytyzacji oferowały dodatkowe narzędzie wspierania ożywienia gospodarczego w następstwie kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19, między innymi przez wprowadzenie możliwości uznawania sekurytyzacji bilansowych za sekurytyzacje STS. |
(3) | Inaczej niż w przypadku tradycyjnych sekurytyzacji, ekspozycje sekurytyzowane w ramach sekurytyzacji bilansowej w każdym przypadku są nadal ujmowane w bilansie jednostki inicjującej. Aby ekspozycje w ramach sekurytyzacji mogły zostać uznane za jednorodne zgodnie z kryterium jednorodności, o którym mowa w art. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1851, sekurytyzowane ekspozycje powinny być objęte podobnymi procedurami obsługi, w tym w zakresie monitorowania i pobierania należności gotówkowych oraz administrowania tymi należnościami, niezależnie od tego, czy są one nadal ujmowane w bilansie jednostki inicjującej, jak w przypadku sekurytyzacji bilansowych, czy też w bilansie jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji, jak w przypadku tradycyjnych sekurytyzacji. Z tego względu w art. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1851 należy skreślić odniesienie do „strony aktywów jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji”. |
(4) | W przypadku gdy ekspozycje bazowe posiadają podobne cechy, a powiązane ryzyka bazowe ekspozycji wobec przedsiębiorstw i ekspozycji wobec osób fizycznych są oceniane na podstawie wspólnych metod i parametrów, ekspozycje te powinny być ujmowane w tej samej kategorii aktywów. |
(5) | Jednostki inicjujące lub pierwotni kredytodawcy mogą, w przypadku stosunków umownych z przedsiębiorstwami, oceniać ryzyko kredytowe kredytów na zakup samochodu lub umów leasingu samochodów oraz należności z tytułu kart kredytowych przy zastosowaniu podejścia bardziej przypominającego podejście mające zastosowanie w przypadku ekspozycji wobec osób fizycznych niż podejście, które ma zastosowanie w przypadku ekspozycji wobec przedsiębiorstw. Z tego względu w przypadku tych kategorii aktywów należy zmienić wykaz kryteriów jednorodności związanych z rodzajem dłużnika. |
(6) | Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do sekurytyzacji wyemitowanych w dniu 6 marca 2024 r. lub po tej dacie. Aby jednak nie zakłócać istniejących umów zawartych przed ustanowieniem zmienionych kryteriów jednorodności, należy zapewnić tymczasowy system w odniesieniu do tych umów. |
(7) | Jedną z głównych zasad leżących u podstawy zmian rozporządzenia (UE) 2017/2402 wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2021/557 było zapewnienie wysokiego stopnia spójności między wymogami STS dla sekurytyzacji bilansowych STS a istniejącymi już wymogami STS dla sekurytyzacji ABCP i sekurytyzacji innych niż ABCP. W związku z tym przepisy dotyczące określania jednorodności ekspozycji bazowych w sekurytyzacjach bilansowych STS powinny być w możliwie największym stopniu dostosowane do przepisów, które już istnieją w odniesieniu do spełniających wymogi STS sekurytyzacji ABCP i sekurytyzacji innych niż ABCP. Aby ułatwić kompleksową ocenę wszystkich przepisów dotyczących określania jednorodności ekspozycji bazowych oraz zapewnić łatwy dostęp do tych przepisów stronom, które podlegają odpowiednim obowiązkom, należy w jednym rozporządzeniu połączyć regulacyjne standardy techniczne dotyczące jednorodności ustanowione dla spełniających wymogi STS sekurytyzacji ABCP, sekurytyzacji innych niż ABCP oraz sekurytyzacji bilansowych. |
(8) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1851. |
(9) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych, które Europejski Urząd Nadzoru Bankowego opracował w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych i przedłożył następnie Komisji. |
(10) | Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (4), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1851
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1851 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 1 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 2
Pozostające sekurytyzacje STS
W przypadku sekurytyzacji STS, których papiery wartościowe są emitowane lub których pozycje sekurytyzacyjne są tworzone zgodnie z przyjętymi warunkami umów i które zostały zgłoszone ESMA zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402 przed dniem 6 marca 2024 r., jednostki inicjujące, jednostki sponsorujące oraz jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji mogą, bez konieczności spełnienia wymogów określonych w art. 1 niniejszego rozporządzenia, nadal używać oznaczenia „STS” lub „prosta, przejrzysta i standardowa” bądź oznaczenia, które odsyła bezpośrednio lub pośrednio do tych terminów, pod warunkiem że sekurytyzacje te spełniają wymogi określone w art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1851 z dnia 28 maja 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących jednorodności ekspozycji bazowych w ramach sekurytyzacji (Dz.U. L 285 z 6.11.2019, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/557 z dnia 31 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/2402 w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji w celu wsparcia odbudowy po kryzysie związanym z COVID-19 (Dz.U. L 116 z 6.4.2021, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00