ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/434
z dnia 5 lutego 2024 r.
w sprawie środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się Agrilus planipennis Fairmaire na terytorium Unii
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE (1), w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. d)-i),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Niedawne pojawy Agrilus planipennis Fairmaire („określony agrofag”) w państwach trzecich położonych blisko granic Unii wymagają wprowadzenia środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na terytorium Unii w przypadku stwierdzenia jego występowania na tym terytorium. |
(2) | Określony agrofag jest wymieniony w wykazie jako agrofag priorytetowy na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1702 (2). |
(3) | Na podstawie dostępnych dowodów naukowych i technicznych dotyczących określonego agrofaga środki względem określonego agrofaga należy wprowadzić wyłącznie w odniesieniu do roślin Chionanthus virginicus L. i Fraxinus L. („określone rośliny”) oraz drewna, oddzielonej kory i innych przedmiotów wykonanych z kory roślin Chionanthus virginicus L. i Fraxinus L. („określone drewno i kora”). |
(4) | Aby zapewnić brak występowania określonego agrofaga na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny przeprowadzać intensywne coroczne kontrole występowania określonego agrofaga i stosować metody zgodne z najnowszymi informacjami naukowymi i technicznymi. |
(5) | Aby zapobiec zadomowieniu się określonego agrofaga i jego rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny ustanowić obszary wyznaczone, składające się ze strefy porażenia i strefy buforowej, oraz zastosować środki zwalczania. |
(6) | Na podstawie biologii określonego agrofaga strefa porażenia powinna obejmować porażone rośliny i wszystkie określone rośliny, które mogą zostać porażone w promieniu co najmniej 100 m wokół porażonych roślin. Na tej samej podstawie strefa buforowa powinna mieć szerokość 10 km od granic strefy porażenia, co jest odpowiednie ze względu na zdolność rozprzestrzeniania się określonego agrofaga. |
(7) | W odosobnionych przypadkach wykrycia określonego agrofaga ustanowienie obszaru wyznaczonego nie powinno być jednak wymagane, jeżeli określonego agrofaga można wyeliminować z tych roślin i jeżeli istnieją dowody na to, że rośliny te zostały porażone przed ich wprowadzeniem na dany obszar lub że jest to odosobnione wykrycie, które prawdopodobnie nie doprowadzi do zadomowienia się. Jest to najbardziej proporcjonalne podejście, o ile kontrole występowania przeprowadzone na danym obszarze potwierdzą brak występowania określonego agrofaga. |
(8) | W celu zapewnienia natychmiastowego usunięcia porażonych roślin i zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałe terytorium Unii monitorowanie obszarów wyznaczonych powinno odbywać się corocznie w najbardziej odpowiednim okresie roku i z wystarczającą intensywnością. |
(9) | Aby zapewnić proporcjonalne podejście do zagrożenia fitosanitarnego stwarzanego przez określonego agrofaga, państwa członkowskie powinny móc znieść wyznaczenie obszarów, jeżeli w wyniku kontroli występowania agrofag ten nie zostanie wykryty na obszarze wyznaczonym przez co najmniej cztery kolejne lata. |
(10) | Należy ustanowić środki zwalczania w celu wyeliminowania określonego agrofaga, jeżeli jego występowanie zostanie stwierdzone na terytorium Unii. Środki te powinny być odpowiednie w stosunku do biologii określonego agrofaga i oparte na dostępnych informacjach naukowych i technicznych. |
(11) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 każde państwo członkowskie opracowuje i uaktualnia plan awaryjny dotyczący każdego agrofaga priorytetowego. W oparciu o doświadczenia zdobyte w związku z poprzednimi pojawami należy przyjąć przepisy szczegółowe wdrażające art. 25 rozporządzenia (UE) 2016/2031, aby zapewnić kompleksowy plan awaryjny na wypadek stwierdzenia obecności określonego agrofaga w Unii. |
(12) | Przepisy dotyczące prowadzenia kontroli występowania na obszarach wolnych od agrofaga w oparciu o wytyczne Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w sprawie miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania Agrilus planipennis (3) powinny obowiązywać od dnia 1 stycznia 2027 r., aby zapewnić właściwym organom wystarczający czas na zaplanowanie takich kontroli, przygotowanie ich projektu i przydzielenie na nie wystarczających środków. |
(13) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
1) | „określony agrofag” oznacza Agrilus planipennis Fairmaire; |
2) | „określone rośliny” oznaczają rośliny Chionanthus virginicus L. i Fraxinus L., inne niż owoce, nasiona, pyłek i rośliny w kulturze tkankowej; |
3) | „badanie dotyczące wytyczenia granic” oznacza procedurę iteracyjną stosowaną w celu ustalenia granic obszaru uznawanego za porażony agrofagiem lub wolny od niego; |
4) | „określone drewno i kora” oznaczają drewno, oddzieloną korę i inne przedmioty wykonane z drewna i kory roślin Chionanthus virginicus L. i Fraxinus L.; |
5) | „drzewa pułapkowe” oznaczają określone rośliny, które pozbawia się kory wokół pnia na pewnym jego odcinku i wykorzystuje, aby ułatwić wczesne wykrycie określonego agrofaga. |
Artykuł 2
Kontrole występowania na terytorium Unii prowadzone zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) 2016/2031
1. Państwa członkowskie przeprowadzają co roku, w oparciu o analizę ryzyka, kontrole występowania określonego agrofaga na tych obszarach swoich terytoriów, na których nie stwierdzono jego występowania.
2. Projekt kontroli występowania i plan pobierania próbek w ramach tych kontroli musi pozwalać na wykrycie - w danym państwie członkowskim i przy wystarczającym poziomie ufności - niskiego poziomu występowania określonego agrofaga na porażonych roślinach. Wspomniane kontrole opierają się na wytycznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”) w sprawie miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania Agrilus planipennis oraz uwzględniają ryzyko naturalnego rozprzestrzeniania się określonego agrofaga.
3. Kontrole występowania przeprowadza się:
a) | na otwartej przestrzeni, na obszarach naturalnych i miejskich, na terenie przystanków i postojów przy głównych drogach, liniach kolejowych i innych szlakach transportowych, a także w szkółkach, centrach ogrodniczych, ośrodkach handlu określonymi roślinami, drewnem i korą, tartakach drewna liściastego oraz, w stosownych przypadkach, w innych odpowiednich miejscach; |
b) | w odpowiednim czasie w danym roku pod względem możliwości wykrycia określonego agrofaga, biorąc pod uwagę biologię tego agrofaga, występowanie i biologię określonych roślin, a także informacje naukowe i techniczne, o których mowa w karcie kontroli występowania agrofaga Agrilus planipennis (4) opracowanej przez Urząd. |
4. Kontrole występowania polegają na:
a) | łapaniu określonego agrofaga w pułapki, co może obejmować wykorzystanie drzew pułapkowych; |
b) | w stosownych przypadkach - ocenach wizualnych określonych roślin; |
c) | w przypadku podejrzenia - pobieraniu próbek i badaniu określonych roślin i określonego drewna, w tym ściętych gałęzi, oraz drewnianego materiału opakowaniowego; oraz |
d) | w stosownych przypadkach - wykorzystaniu specjalnie przeszkolonych psów tropiących. |
Artykuł 3
Ustanowienie obszarów wyznaczonych
1. W przypadku urzędowego potwierdzenia występowania określonego agrofaga dane państwo członkowskie niezwłocznie ustanawia wyznaczony obszar obejmujący:
a) | strefę porażenia o promieniu co najmniej 100 m wokół porażonych roślin, obejmującą porażone rośliny i wszystkie określone rośliny, które mogą zostać porażone („strefa porażenia”); |
b) | strefę buforową o szerokości co najmniej 10 km wokół granic strefy porażenia. |
2. Przy wytyczaniu obszaru wyznaczonego uwzględnia się podstawy naukowe, biologię określonego agrofaga, stopień porażenia, szczególne rozmieszczenie określonych roślin na danym obszarze oraz dowody wskazujące na zadomowienie się określonego agrofaga.
Niezwłocznie po początkowym wytyczeniu strefy porażenia przeprowadza się badanie dotyczące wytyczenia granic, którego projekt i plan pobierania próbek w jego ramach umożliwia wykrycie, przy 95 % poziomie ufności, występowania 1 % porażonych roślin.
Badanie dotyczące wytyczenia granic:
a) | opiera się na wytycznych Urzędu w sprawie miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania Agrilus planipennis; oraz |
b) | obejmuje pobieranie próbek gałęzi lub inne odpowiednie metody umożliwiające wykrycie agrofaga przed jego pojawieniem się. |
3. W obrębie obszarów wyznaczonych właściwe organy podnoszą świadomość społeczną na temat zagrożeń związanych z określonym agrofagiem oraz środków wprowadzonych w celu zapobiegania jego dalszemu rozprzestrzenianiu się poza te obszary.
Zapewniają one, aby podmioty profesjonalne i ogół społeczeństwa wiedziały o wytyczeniu obszarów wyznaczonych.
4. Właściwe organy mogą podjąć decyzję o zmniejszeniu promienia strefy buforowej na podstawie informacji o skali porażenia, zagęszczeniu określonych roślin oraz źródle i momencie pojawu określonego agrofaga. W takim przypadku organy te niezwłocznie zgłaszają Komisji i pozostałym państwom członkowskim to zmniejszenie oraz jego powody.
Artykuł 4
Odstępstwa od ustanawiania obszarów wyznaczonych
1. Na zasadzie odstępstwa od art. 3 właściwe organy mogą podjąć decyzję o nieustanawianiu obszaru wyznaczonego, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a) | istnieją dowody na to, że określony agrofag został wprowadzony na dany obszar z roślinami lub materiałem roślinnym, na których stwierdzono występowanie tego agrofaga, a rośliny te zostały porażone przed ich wprowadzeniem na dany obszar i nie doszło do namnażania się określonego agrofaga, lub istnieją dowody na to, iż jest to odosobnione wykrycie, które prawdopodobnie nie doprowadzi do zadomowienia się określonego agrofaga; |
b) | upewniono się - na podstawie wyników specjalnych ustaleń i zastosowanych środków zwalczania - że nie doszło do zadomowienia się określonego agrofaga oraz że rozprzestrzenianie się i udane rozmnażanie określonego agrofaga nie jest możliwe ze względu na jego biologię. |
2. W przypadku gdy właściwy organ stosuje odstępstwo przewidziane w ust. 1:
a) | wprowadza środki w celu zapewnienia szybkiego zwalczenia określonego agrofaga i wykluczenia ryzyka jego rozprzestrzeniania się; |
b) | w stosownych przypadkach, niezwłocznie zwiększa liczbę pułapek i częstotliwość kontroli pułapek na tym obszarze; |
c) | niezwłocznie zwiększa częstotliwość ocen wizualnych dokonywanych pod kątem obecności dorosłych osobników, w połączeniu z pobieraniem próbek gałęzi, lub stosowania innych odpowiednich metod wykrywania umożliwiających wykrycie określonego agrofaga przed jego pojawieniem się; |
d) | przez co najmniej jeden cykl życia określonego agrofaga i dodatkowo jeden rok kontroluje obszar o szerokości co najmniej 1 km wokół porażonych roślin lub miejsca, w którym wykryto określonego agrofaga, a w okresie lotu określonego agrofaga robi to regularnie i intensywnie; |
e) | ustala źródło pojawu określonego agrofaga, identyfikując pochodzenie roślin, drewna, kory i innych przedmiotów związanych z określonym agrofagiem oraz badając je pod kątem wszelkich oznak porażenia, w tym pobierając próbki gałęzi i stosując ukierunkowane metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin; |
f) | podnosi świadomość społeczną na temat zagrożeń związanych z określonym agrofagiem; oraz |
g) | stosuje wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do zwalczenia określonego agrofaga, z uwzględnieniem standardu ISPM nr 9 (5) i z zastosowaniem zintegrowanego podejścia zgodnie z zasadami określonymi w standardzie ISPM nr 14 (6). |
Artykuł 5
Coroczne kontrole występowania na obszarach wyznaczonych
Na obszarach wyznaczonych właściwe organy przeprowadzają intensywne coroczne kontrole występowania, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, w celu wykrycia występowania określonego agrofaga, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w karcie kontroli występowania agrofaga opracowanej przez Urząd.
Projekt kontroli występowania uwzględnia wytyczne w sprawie miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania Agrilus planipennis. Projekt kontroli występowania i plan pobierania próbek w ramach tych kontroli musi umożliwiać określenie - przy poziomie ufności wynoszącym co najmniej 95 % - poziomu występowania określonego agrofaga wynoszącego 1 %.
Coroczne kontrole występowania przeprowadza się zgodnie z art. 2 ust. 3 i 4 w strefach buforowych w celu wykrycia występowania określonego agrofaga oraz w strefach porażenia w celu monitorowania jego występowania w tych strefach.
Artykuł 6
Zniesienie wyznaczenia
Wyznaczenie może zostać zniesione, jeżeli na podstawie kontroli występowania, o których mowa w art. 5, przez co najmniej cztery kolejne lata na obszarze wyznaczonym nie wykryto określonego agrofaga.
Artykuł 7
Środki zwalczania
1. Po początkowym wyznaczeniu obszaru oraz jednocześnie z badaniami dotyczącymi wytyczenia granic właściwe organy stosują wszystkie następujące środki:
a) | natychmiastową ścinkę na poziomie gruntu wszystkich porażonych roślin oraz roślin podejrzewanych o porażenie; |
b) | natychmiastową ścinkę na poziomie gruntu wszystkich określonych roślin w promieniu co najmniej 100 m wokół porażonych roślin oraz dokładne badanie tych określonych roślin pod kątem wszelkich oznak porażenia, z wyjątkiem przypadków, w których porażone rośliny wykryto poza okresem lotu określonego agrofaga; w takim przypadku ścinkę i usunięcie określonych roślin przeprowadza się, zanim rozpocznie się następny okres lotu; |
c) | usuwanie, badanie i bezpieczne unieszkodliwianie roślin wyciętych zgodnie z lit. a) i b), z zastosowaniem wszelkich niezbędnych środków ostrożności, aby uniknąć rozprzestrzeniania się określonego agrofaga w trakcie ścinki i po jej zakończeniu; |
d) | badanie i bezpieczne unieszkodliwianie drewna i kory związanych z porażeniem, z zastosowaniem wszelkich niezbędnych środków ostrożności, aby uniknąć rozprzestrzeniania się określonego agrofaga; |
e) | zakaz wszelkiego przemieszczania określonych roślin, drewna i kory poza obszar wyznaczony; |
f) | ustalenie źródła porażenia poprzez identyfikację pochodzenia roślin, drewna, kory i innych przedmiotów związanych z porażeniem oraz badanie ich pod kątem wszelkich oznak porażenia, w tym pobranie próbek gałęzi i ukierunkowane pobieranie próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin; |
g) | w stosownych przypadkach - zastąpienie określonych roślin innymi gatunkami, które nie są podatne na porażenie; |
h) | zakaz obecności nowych określonych roślin na otwartej przestrzeni, na obszarze, o którym mowa w lit. b), z wyjątkiem występowania drzew pułapkowych; |
i) | w przypadku wykorzystywania drzew pułapkowych poddaje się je regularnym inspekcjom oraz niszczy i bada przed następnym okresem lotu; |
j) | podnoszenie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z określonym agrofagiem oraz środków przyjętych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu na terytorium Unii i rozprzestrzenianiu się na nim, w tym warunków dotyczących przemieszczania określonych roślin, drewna i kory z wyznaczonego obszaru; |
k) | w razie potrzeby - szczególne środki w celu zaradzenia określonym problemom lub komplikacjom, co do których można mieć uzasadnione obawy, że uniemożliwią, utrudnią lub opóźnią zwalczanie, w szczególności problemom związanym z dostępnością i odpowiednią likwidacją wszystkich roślin porażonych lub podejrzewanych o porażenie, bez względu na ich lokalizację, publiczną lub prywatną własność bądź osoby lub podmioty za nie odpowiedzialne; oraz |
l) | wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do zwalczania określonego agrofaga, z uwzględnieniem międzynarodowego standardu dla środków fitosanitarnych („ISPM”) nr 9 i z zastosowaniem podejścia systemowego zgodnie z zasadami określonymi w ISPM nr 14. |
2. Właściwe organy mogą podjąć decyzję o zwiększeniu promienia, o którym mowa w ust. 1 lit. b), na podstawie informacji o skali porażenia, zagęszczeniu określonych roślin oraz źródle lub momencie pojawu określonego agrofaga.
3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 lit. b), w przypadku gdy właściwy organ stwierdzi, że ścinka jest nieodpowiednia w odniesieniu do ograniczonej liczby poszczególnych roślin ze względu na ich szczególną wartość społeczną, kulturową lub środowiskową, te poszczególne rośliny podlegają comiesięcznemu indywidualnemu badaniu pod kątem wszelkich oznak porażenia. W takich przypadkach wprowadza się alternatywne w stosunku do ścinki środki zapewniające wysoki poziom ochrony, aby zapobiec wszelkiemu ewentualnemu rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga z tych roślin.
Powody takiego stwierdzenia i zastosowane w jego wyniku środki przedstawia się Komisji w sprawozdaniu sporządzanym na podstawie art. 9.
4. Jeżeli wyniki badania dotyczącego wytyczenia granic, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzą do kolejnego wykrycia określonego agrofaga, właściwy organ stosuje wszystkie środki, o których mowa w ust. 1, i kontynuuje badanie dotyczące wytyczenia granic.
Artykuł 8
Plany awaryjne
1. Oprócz elementów wymienionych w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2031 państwa członkowskie określają w swoich planach awaryjnych:
a) | działania na rzecz zwalczania określonego agrofaga, jak określono w art. 7; |
b) | środki ostrożności związane z przemieszczaniem określonych roślin, drewna i kory na terytorium Unii, jak określono w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 (7); |
c) | inspekcje urzędowe, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do przemieszczania określonych roślin, drewna i kory w obrębie terytorium Unii; |
d) | minimalne zasoby, które mają być udostępniane, i procedury udostępniania tych dodatkowych zasobów w przypadku potwierdzenia lub podejrzenia występowania określonego agrofaga; |
e) | procedury identyfikacji właścicieli roślin, drewna i kory, które mają zostać zniszczone, powiadamiania o nakazie usunięcia oraz uzyskiwania dostępu do obiektów prywatnych. |
2. Państwa członkowskie aktualizują swoje plany awaryjne, stosownie do przypadku, do dnia 31 grudnia każdego roku.
Artykuł 9
Sprawozdania roczne
Do dnia 30 kwietnia każdego roku państwa członkowskie przedkładają Komisji i pozostałym państwom członkowskim sprawozdanie dotyczące środków wprowadzonych na podstawie art. 2-8 w poprzednim roku kalendarzowym oraz efektów tych środków.
Wyniki kontroli występowania przeprowadzonych na podstawie art. 5 przedkłada się Komisji, korzystając z formularza, o którym mowa w załączniku.
Artykuł 10
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 2 ust. 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2027 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1702 z dnia 1 sierpnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie wykazu agrofagów priorytetowych (Dz.U. L 260 z 11.10.2019, s. 8).
(3) EFSA, „Guidelines for statistically sound and risk-based surveys of Agrilus planipennis ” (Wytyczne w sprawie miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania Agrilus planipennis), 17 grudnia 2020 r., https://doi.org/10.2903/sp.efsa.2020.EN-1983.
(4) EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2020. Mapa poglądowa do celów kontroli występowania Agrilus planipennis. Publikacja pomocnicza EFSA z 2020 r.: EN-1945. https://arcg.is/09S94u.
(5) Wytyczne odnośnie do programów zwalczania agrofaga - standard referencyjny ISPM nr 9 sekretariatu Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, Rzym. https://www.fao.org/3/x2981e/x2981e.pdf.
(6) Zastosowanie zintegrowanych środków w systemowym podejściu do zarządzania ryzykiem związanym z agrofagiem - standard referencyjny ISPM nr 14 sekretariatu Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, Rzym. https://www.ippc.int/en/publications/607/.
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
1. Formularz na potrzeby przekazywania wyników corocznych kontroli występowania na obszarach wyznaczonych przy zastosowaniu podejścia opartego na danych statystycznych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa | Data ustanowienia | Opis | Liczba | Gatunki żywicielskie | Obszar (w ha lub innej bardziej odpowiedniej jednostce) | Jednostki kontrolne | Opis | Jednostki | Oceny wizualne | Zakładanie pułapek | Badania | Inne metody | Czynnik ryzyka | Poziomy ryzyka | Liczba lokalizacji | Ryzyko względne | Odsetek populacji żywicielskiej | Dodatnie | Ujemne | Nieokreślone | Numer | Data: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Instrukcje wypełniania formularza
Należy wyjaśnić założenia leżące u podstaw projektu kontroli występowania według poszczególnych agrofagów. Podsumowanie i uzasadnienie:
- | populacja docelowa, jednostka epidemiologiczna i jednostki kontrolne, |
- | metoda wykrywania i czułość metody, |
- | czynniki ryzyka wskazujące poziomy ryzyka i odpowiadające im ryzyko względne oraz odsetek populacji roślin żywicielskich.
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00