DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/343
z dnia 13 grudnia 2023 r.
w sprawie zgodności środków naprawczych przedstawionych przez Luksemburg z decyzją wykonawczą (UE) 2023/1336
(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 8560)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (1), w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (2), w szczególności jego art. 15 ust. 7 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
INFORMACJE OGÓLNE
(1) | Po przeprowadzeniu szczegółowego badania, o którym mowa w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej w odniesieniu do strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg były niespójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi efektywności kosztowej na trzeci okres odniesienia („OO3”). |
(2) | W rezultacie, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2023/1336 (3), Belgia i Luksemburg zostały zobowiązane do określenia i przedstawienia Komisji środków naprawczych opracowanych w celu osiągnięcia spójności swoich krajowych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi efektywności kosztowej na trzeci okres odniesienia. Wspomniane środki naprawcze miały zostać wprowadzone w projektach ostatecznych planów skuteczności działania ustanawianych na szczeblu krajowym odpowiednio przez Belgię i Luksemburg. |
(3) | 16 września 2023 r. Luksemburg przedłożył Komisji pierwszą wersję swojego projektu ostatecznego planu skuteczności działania uwzględniającego środki naprawcze w celu poddania go ocenie. Po sprawdzeniu kompletności projektu ostatecznego planu skuteczności działania Komisja zwróciła się do Luksemburga o jego zaktualizowanie, aby uzupełnić go o określone brakujące elementy i wyeliminować pewne wykryte niedociągnięcia. W niniejszej decyzji przedstawiono wyniki oceny zaktualizowanej wersji projektu ostatecznego planu skuteczności działania uwzględniającego środki naprawcze („projekt ostatecznego planu skuteczności działania”), którą Luksemburg przedłożył Komisji 3 listopada 2023 r. |
(4) | Organ skuteczności działania (Performance Review Body, „PRB”), którego rolą jest wspomaganie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, przekazał Komisji sprawozdanie dotyczące oceny przedłożonego przez Luksemburg projektu ostatecznego planu skuteczności działania uwzględniającego środki naprawcze. |
(5) | Na zasadzie wyjątku Luksemburg zgadza się na zrzeczenie się swoich praw wynikających z art. 342 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z art. 3 rozporządzenia nr 1 (4) oraz na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim. |
OCENA KOMISJI
Zakres oddziaływania
(6) | Zgodnie z art. 15 ust. 7 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 środki naprawcze przedstawione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania mają zostać poddane ocenie służącej ustaleniu, czy są one wystarczające, aby zapewnić zgodność ze środkami naprawczymi przedstawionymi w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336, co zagwarantowałoby tym samym spójność docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej w odniesieniu do strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na OO3. Wspomniane środki naprawcze zostały ustanowione wspólnie przez Belgię i Luksemburg w odniesieniu do ich wspólnej strefy pobierania opłat. |
(7) | Komisja odnotowuje, że docelowe parametry skuteczności działania dotyczące bezpieczeństwa, przepustowości i środowiska określone w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania pozostały niezmienione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania. W decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 Komisja nie zgłosiła żadnych zastrzeżeń dotyczących tych docelowych parametrów skuteczności działania. Dlatego też docelowe parametry skuteczności działania dotyczące bezpieczeństwa, przepustowości i środowiska należy uznać za spójne z odpowiednimi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
Środki naprawcze opracowane w celu osiągnięcia spójności skorygowanych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi efektywności kosztowej będące przedmiotem oceny przeprowadzonej przez Komisję
Środki naprawcze
(8) | Komisja odnotowuje, że w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania przewidziano zasadniczo następujące środki naprawcze w odniesieniu do odpowiednich instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, mianowicie skeyes i Maastricht Upper Area Control Centre („MUAC”):
|
(9) | Latem 2023 r., w trakcie sporządzania projektu ostatecznego planu skuteczności działania, Belgia zleciła niezależnemu konsultantowi przeprowadzenie kontroli zgodności skeyes i MUAC („kontrola zgodności skeyes i MUAC”) w kontekście ustaleń przedstawionych przez Komisję w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336. 3 października 2023 r. Belgia udostępniła służbom Komisji sprawozdanie końcowe ze wspomnianej kontroli zgodności. Luksemburg zwrócił uwagę, że przy opracowywaniu środków naprawczych zawartych w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania wzięto pod uwagę wyniki tej kontroli zgodności. |
Środek naprawczy A
(10) | Środek naprawczy A przewiduje obniżenie ustalonych kosztów skeyes i MUAC w ujęciu realnym za lata 2023 i 2024. Wdrożenie tego środka naprawczego ma w założeniu doprowadzić do zmniejszenia łącznych kosztów za 2023 r. wyrażonych w ujęciu realnym w cenach z 2017 r. („EUR 2017”) o 12,9 mln EUR oraz łącznych kosztów za 2024 r. w ujęciu EUR 2017 o 9,1 mln EUR. |
(11) | W poniższej tabeli przedstawiono wpływ środka naprawczego A na ustalone koszty, w podziale na skeyes i MUAC.
|
(12) | Komisja odnotowuje, że środek naprawczy A przyczynia się do ogólnego obniżenia podstawy kosztowej dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg w latach 2023 i 2024 i prowadzi w szczególności do obniżenia kosztów operacyjnych, w tym kosztów personelu i innych kosztów operacyjnych, zarówno w przypadku skeyes, jak i w przypadku MUAC, zgodnie z wymogami określonymi w art. 1 ust. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336. |
Środek naprawczy B
(13) | Środek naprawczy B przewiduje zwrócenie użytkownikom przestrzeni powietrznej nadwyżki z roku kalendarzowego 2022 wynikającej z różnicy między ustalonymi kosztami a kosztami rzeczywistymi. Wspomniana nadwyżka obejmuje w szczególności saldo ustalonych kosztów i kosztów rzeczywistych związanych z kosztami personelu i innymi kosztami operacyjnymi skeyes i MUAC za 2022 r. Różnice w kosztach za 2022 r. w związku z kosztami amortyzacji i kosztem kapitału są wyłączone z zakresu środka naprawczego B, kwestie dotyczące tego rodzaju różnic regulują przepisy w zakresie podziału ryzyka związanego z kosztami ustanowione w art. 28 ust. 3 lit. a) i art. 28 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(14) | Środek naprawczy B ma w założeniu wywołać oczekiwane skutki dzięki jednorazowej redukcji kosztów o 7,7 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017 za 2024 r., w podziale na skeyes i MUAC, zgodnie z poniższą tabelą:
|
(15) | Komisja odnotowuje, że środek naprawczy B przyczynia się do ogólnego obniżenia ustalonych kosztów skeyes i MUAC za 2024 r. zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336. |
Środek naprawczy C
(16) | Środek naprawczy C przewiduje zwrócenie użytkownikom przestrzeni powietrznej nakładów inwestycyjnych niewykorzystanych w OO2 w związku z przełożonymi lub anulowanymi inwestycjami w środki trwałe. |
(17) | Komisja stwierdziła, że w OO2 zarówno skeyes, jak i MUAC przełożyły lub anulowały kilka zaplanowanych inwestycji w środki trwałe, które to inwestycje były częścią planu skuteczności działania na OO2. Użytkownicy przestrzeni powietrznej ponosili częściowe koszty tych inwestycji jako część podstawy kosztowej w OO2 dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg pomimo faktu, że inwestycji tych nie zrealizowano i w związku z tym nie przyniosły one spodziewanych korzyści operacyjnych. Zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2023/1336 Komisja zwróciła się zatem do belgijskich i luksemburskich państwowych władz nadzorujących o zweryfikowanie, czy koszty pobierane w OO2 w związku z anulowanymi i opóźnionymi inwestycjami w środki trwałe nie były pobierane podwójnie od użytkowników przestrzeni powietrznej w przypadku, w którym inwestycje te zostały zrealizowane na późniejszym etapie. |
(18) | Luksemburg wskazał w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania, że w ramach przeprowadzonej przez Belgię kontroli zgodności skeyes i MUAC stwierdzono, że niektóre kwoty uwzględnione w podstawach kosztowych w OO3 faktycznie powinny zostać zwrócone użytkownikom, aby uniknąć podwójnego pobierania opłat za inwestycje, które zostały anulowane lub opóźnione w OO2. W tym celu w odniesieniu do 2024 r. dokonana ma zostać jednorazowa redukcja kosztów o 6,1 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017, w podziale na skeyes i MUAC, zgodnie z poniższą tabelą:
|
(19) | Jeżeli chodzi o skeyes, Komisja odnotowuje, że wdrożenie środka naprawczego C prowadzi jedynie do częściowego zwrotu niewykorzystanych kwot pobranych od użytkowników w OO2 w związku z anulowanymi i opóźnionymi inwestycjami w środki trwałe. Zgodnie z wynikami analizy przeprowadzonej przez PRB, które przedstawiono w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336, skeyes pobrał łącznie 7,8 mln EUR w OO2 w związku z inwestycjami, które nie zostały zrealizowane w tym okresie odniesienia. |
(20) | Komisja odnotowuje jednak, że środek naprawczy C przyczynia się do ogólnego obniżenia ustalonych kosztów skeyes i MUAC za 2024 r. zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336. |
Skorygowane docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej
(21) | W poniższej tabeli przedstawiono docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej na trasie w OO3 dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg uwzględnione w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania oraz odpowiednie skorygowane docelowe parametry skuteczności działania zawarte w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania.
|
(22) | Komisja zauważa, że w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania Luksemburg skorygował swoje docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej na 2023 r. i na 2024 r. poprzez obniżenie ich wartości. Ta korekta w dół odpowiada w przybliżeniu obniżeniu wartości ustalonego kosztu jednostkowego o 4,1 % dla 2023 r. i o 10,7 % dla 2024 r. Komisja odnotowuje, że wartości bazowe dla 2014 r. i 2019 r. pozostały niezmienione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania w porównaniu ze skorygowanym projektem planu skuteczności działania. |
(23) | Prognoza ruchu leżąca u podstaw docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg została zaktualizowana w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania i jest zgodna z bazową prognozą ruchu Eurocontrol STATFOR z marca 2023 r. W poniższej tabeli przedstawiono założenia dotyczące ruchu, które skorygowano w dół dla 2023 r. (co miało negatywny wpływ na ustalony koszt jednostkowy) i w górę dla 2024 r. (co miało pozytywny wpływ na ustalony koszty jednostkowy).
|
Ustalone koszty dla lat kalendarzowych 2023 i 2024
(24) | W poniższej tabeli przedstawiono ustalone koszty w ujęciu realnym, wyrażone w ujęciu EUR 2017, dla lat kalendarzowych 2023 i 2024, wynikające z zastosowania środków naprawczych, o których mowa w motywach 8-19, oraz innych korekt przewidzianych w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania:
|
(25) | W porównaniu ze skorygowanym projektem planu skuteczności działania łączny wpływ środków naprawczych uwzględnionych w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania na podstawę kosztową strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg wynosi -12,8 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017 dla 2023 r. i -22,7 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017 dla 2024 r. Dalsze obniżki kosztów rezydualnych w wysokości 0,3 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017 dla 2023 r. i 0,2 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017 dla 2024 r. wynikają z korekt dokonanych w odniesieniu do podstaw kosztowych, odpowiednio, Air Navigation Administration of Luxembourg oraz belgijskich i luksemburskich państwowych władz nadzorujących. |
(26) | Zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2023/1336 Komisja stwierdziła, że ustalone koszty określone względem Air Navigation Administration of Luxembourg oraz belgijskich i luksemburskich państwowych władz nadzorujących nie wzbudzały wątpliwości. Powiązane ustalenia przedstawione w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 pozostają aktualne, ponieważ w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania nie wprowadzono żadnych poważniejszych zmian dotyczących tych składników kosztów. |
Ocena skorygowanych docelowych parametrów skuteczności działania
Ocena skorygowanych docelowych parametrów skuteczności działania na podstawie kryteriów oceny wskazanych w pkt 1.4 lit. a), b) i c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego 2019/317
(27) | Komisja dokonała oceny spójności skorygowanych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej przedstawionych w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania zgodnie z kryteriami ustanowionymi w pkt 1.4 lit. a), b) i c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(28) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. a) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że tendencja DUC dla służb trasowych na szczeblu strefy pobierania opłat wynosząca -0,9 % w trzecim okresie odniesienia jest lepsza od ogólnounijnej tendencji wynoszącej +1,0 % w tym samym okresie. |
(29) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że długookresowa tendencja DUC dla służb trasowych na szczeblu strefy pobierania opłat w drugim i trzecim okresie odniesienia wynosząca -0,2 % jest gorsza od długookresowej ogólnounijnej tendencji wynoszącej -1,3 % w tym samym okresie. |
(30) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że wartość bazowa ustalonego kosztu jednostkowego dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg wynosząca 83,26 EUR w ujęciu EUR 2017 jest o 13,2 % wyższa niż średnia wartość bazowa dla właściwej grupy porównawczej wynosząca 73,53 EUR w ujęciu EUR 2017. |
Ocena środków związanych z przepustowością, na które Luksemburg powołuje się w celu uzasadnienia odnotowanych odchyleń od ogólnounijnych tendencji w zakresie efektywności kosztowej
(31) | Należy zbadać, czy odchylenia od kryteriów ustanowionych w pkt 1.4 lit. b) i c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, o których mowa w motywach 29 i 30, można uznać za konieczne i proporcjonalne zgodnie z pkt 1.4 lit. d) wspomnianego załącznika, o ile odnotowane odchylenie od długoterminowej ogólnounijnej tendencji w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych jest spowodowane wyłącznie dodatkowymi ustalonymi kosztami związanymi ze środkami niezbędnymi do osiągnięcia docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym przepustowości. |
(32) | Uwzględniając obliczenia PRB, Komisja odnotowuje, że oszacowana różnica między ustalonymi kosztami w OO3 przedstawionymi w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg na 2024 r. a ustalonymi kosztami, które byłyby wymagane, aby zachować zgodność z długoterminową ogólnounijną tendencją w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych, wynosi w przybliżeniu 19,4 mln EUR wyrażone w ujęciu EUR 2017. |
(33) | Jeżeli chodzi o kryterium oceny ustanowione w pkt 1.4 lit. d) pkt (i) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja odnotowuje, że w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania przewidziano siedem środków służących osiągnięciu docelowych parametrów przepustowości („środki związane z przepustowością”), które Luksemburg uważa za niezbędne do osiągnięcia docelowych parametrów przepustowości i które zdaniem Luksemburga uzasadniałyby odchylenia lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej od ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej. Dwa z tych środków związanych z przepustowością („środki 1 i 2”) dotyczą skeyes, natomiast pięć z nich („środki 3-7”) dotyczy MUAC. Komisja oceniła już wspomniane środki związane z przepustowością, które zostały uwzględnione w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania, w ramach szczegółowego badania, o którym mowa w motywie 1. Powiązane ustalenia przedstawiono w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336. |
(34) | Środki 3-7 pozostały niezmienione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania, a zatem ustalenia poczynione przez Komisję w odniesieniu do tych środków w ramach szczegółowego badania zachowują aktualność. Z tego względu na podstawie szczegółowych ustaleń przedstawionych w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 środki 3-7 uznaje się za konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących przepustowości. Z kolei środki 1 i 2 zostały zmienione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania, a zatem należy poddać je ponownej ocenie. |
Ocena zmienionego środka 1
(35) | Środek 1 obejmuje rekrutację i szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego przez skeyes, aby utrzymać odpowiedni poziom zatrudnienia kontrolerów ruchu lotniczego w OO3 i w czwartym okresie odniesienia („OO4”). |
(36) | W decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 Komisja stwierdziła już, że środek 1 jest niezbędny do osiągnięcia lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących przepustowości. Komisja uznała jednak, że Belgia, która jest odpowiedzialna za sprawowanie nadzoru nad skeyes i jego podstawą kosztową, nie uzasadniła w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania wszystkich kosztów, zadeklarowanych jako poniesione w związku ze środkiem 1. Dlatego też część kosztów związanych ze środkiem 1 uznano za nieuzasadnione w kontekście dążenia do osiągnięcia docelowych parametrów przepustowości, ponieważ Belgia nie uzasadniła tych kosztów w toku szczegółowego badania, o którym mowa w motywie (1), w tym również jeżeli chodzi o deklarowany wpływ inflacji na te koszty. |
(37) | Komisja odnotowuje, że w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania na lata 2023 i 2024 przedstawiono podwyższone szacunki dotyczące kosztów związanych ze środkiem 1. Wzrost ten jest uzasadniony kosztami personelu ponoszonymi przez skeyes w związku z koniecznością wypłacania wynagrodzeń dla osób biorących udział w szkoleniach dla kontrolerów ruchu lotniczego organizowanych na potrzeby służb trasowych. W projekcie ostatecznego planu skuteczności działania wskazano, że kosztów tych omyłkowo nie uwzględniono w kosztach związanych ze środkiem 1 w poprzednich przedłożonych projektach planów skuteczności działania na OO3. |
(38) | Na podstawie informacji przedstawionych w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania dodatkowe koszty personelu, o których mowa w motywie 37, są bezpośrednio związane ze środkami służącymi zwiększaniu przepustowości wdrażanymi na podstawie środka 1, które Komisja uznała już w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 za istotne dla osiągnięcia lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących przepustowości. Te dodatkowe koszty personelu należy ponadto uznać za proporcjonalne w świetle celu polegającego na zapewnieniu przez skeyes bezpiecznej i stałej wymaganej zdolności w zakresie kontroli ruchu lotniczego w OO3. Jeżeli chodzi zatem o środek 1, należy uwzględnić wspomniane koszty personelu przy obliczaniu kosztów uznanych za konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia docelowych parametrów przepustowości. |
(39) | Wnioski dotyczące wszystkich innych aspektów środka 1 sformułowane w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 zachowują aktualność, biorąc pod uwagę fakt, że w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania nie przedstawiono żadnych argumentów ani dowodów, które wiązałyby się z koniecznością ponownego przeprowadzenia stosownej analizy przez Komisję. |
Ocena zmienionego środka 2
(40) | Środek 2 przewiduje modernizację skeyes i jego systemu zarządzania ruchem lotniczym („ATM”), aby wesprzeć proces integracji cywilnych i wojskowych służb żeglugi powietrznej oraz zwiększyć przepustowość i wydajność operacyjną. |
(41) | W decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 Komisja odnotowała, że środek 2 składa się z dwóch elementów, mianowicie z modernizacji obecnego systemu ATM skeyes w połowie okresu eksploatacji oraz z zastąpienia obecnego systemu ATM - w dłuższej perspektywie czasowej - jednym, zintegrowanym i ujednoliconym systemem zarządzania przestrzenią powietrzną, który opracuje MUAC wspólnie z belgijskimi siłami obronnymi w ramach projektu „wspólnego systemu służb ruchu lotniczego 3” („projekt SAS 3”). W świetle wiarygodnych informacji dostępnych w omawianym okresie Komisja powzięła jednak poważne wątpliwości co do faktycznej realizacji projektu SAS 3. Komisja wykluczyła ponadto niektóre koszty ujęte w ramach środka 2 z kwoty dodatkowych kosztów uznawanych za niezbędne i proporcjonalne do osiągnięcia docelowych parametrów przepustowości, a tym samym za uzasadniające odchylenie od ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej. |
(42) | Komisja odnotowuje, że środek 2 został zmieniony w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania zarówno jeżeli chodzi o jego założenia, jaki i o powiązane z nim koszty. Z jednej strony potwierdzono, że planowana modernizacja systemu ATM w połowie okresu jego eksploatacji ma zostać zrealizowana w latach 2023-2024 jako środek przejściowy poprzedzający wdrożenie nowego systemu ATM, który ma zostać uruchomiony pod koniec OO4. Z drugiej strony przyznano, że projekt SAS 3, którego celem było opracowanie nowego systemu ATM, został zawieszony, ponieważ „towarzyszące mu ryzyko związane z planowaniem i zakresem działań okazało się zbyt duże dla skeyes”. Zgodnie z projektem ostatecznego planu skuteczności działania „skeyes prowadzi obecnie rozmowy z belgijskimi siłami obronnymi, aby wypracować najlepsze rozwiązanie w kwestii dalszej modernizacji systemu, który ma zostać oddany do użytku w 2028 r.” W projekcie ostatecznego planu skuteczności działania nie przedstawiono jednak żadnych wariantów przewidujących możliwość zastąpienia albo zmodyfikowania projektu SAS 3. |
(43) | Komisja odnotowuje ponadto, że w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania zmieniono koszty związane ze środkiem 2 na lata 2023 i 2024. Po przeprowadzeniu ponownej oceny koszty te zostały obniżone w świetle planowanych inwestycji w system ATM. |
(44) | Na podstawie wyników analizy zaktualizowanych informacji i argumentów przedstawionych w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania Komisja podtrzymuje wnioski sformułowanie w decyzji wykonawczej 2023/1336 w odniesieniu do środka 2. Nie ulega wątpliwości, że uwzględnienie jakichkolwiek kosztów dotyczących przyszłego nowego systemu ATM, niezależnie od tego, czy byłyby one związane z projektem SAS 3, czy też z dowolnym innym rozwiązaniem technicznym wybranym przez skeyes, byłoby przedwczesne, biorąc pod uwagę fakt, że stosowna decyzja inwestycyjna nie została jeszcze podjęta, a realizacja inwestycji ma rozpocząć się najwcześniej pod koniec OO4. Co więcej, Komisja ponownie przywołuje swoją opinię, zgodnie z którą w celu uzasadnienia odchyleń od ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej można brać pod uwagę wyłącznie koszty amortyzacji i koszty kapitału poniesione bezpośrednio w związku z inwestycjami służącymi zmodernizowaniu systemu ATM lub jego zastąpieniu. |
(45) | Jeżeli chodzi o koszty dodatkowe uznane za konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących przepustowości, kosztami, które należy uwzględnić w przypadku środka 2, są koszty związane z kosztami amortyzacji i kosztami kapitału poniesionymi w związku z modernizacją systemu ATM skeyes, jak wskazano w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336. |
Wnioski dotyczące środków związanych z przepustowością, na które Belgia i Luksemburg powołują się w celu uzasadnienia odnotowanych odchyleń od ogólnounijnych tendencji w zakresie efektywności kosztowej
(46) | Jeżeli chodzi o kryterium określone w pkt 1.4 lit. d) pkt (i) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja stwierdza na podstawie ustaleń zawartych w motywach 31-45, że koszty przedstawione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania w odniesieniu do środków 1 i 2 są częściowo konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących przepustowości, natomiast koszty przedstawione w odniesieniu do środków 3-7 są w pełni konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia tych docelowych parametrów. |
(47) | Mając na uwadze analizę przeprowadzoną przez PRB, w poniższej tabeli przedstawiono obliczenia dotyczące wpływu pieniężnego środków związanych z przepustowością na tendencję w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg w odpowiednim roku, tj. w roku 2024:
|
(48) | Środki związane z przepustowością wskazane w tabeli w motywie 52 stanowiły nadwyżkę względem podstawy kosztowej w 2024 r. w łącznej wysokości 19,5 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017. Dlatego też odnotowane odchylenie od ogólnounijnej długoterminowej tendencji w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych w wysokości 19,4 mln EUR wyrażonych w ujęciu EUR 2017, o którym mowa w motywie (32), powinno zostać uznane za w pełni uzasadnione dodatkowymi ustalonymi kosztami powiązanymi ze środkami związanymi z przepustowością przedstawionymi w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania. |
(49) | Komisja stwierdza zatem, że kryterium określone w pkt 1.4 lit. d) pkt (i) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 zostało spełnione. |
Wniosek dotyczący oceny środków naprawczych opracowanych w celu osiągnięcia spójności skorygowanych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi efektywności kosztowej
(50) | Na podstawie ustaleń przedstawionych w motywach 6-49 Komisja stwierdza, że środki naprawcze przedstawione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania prowadzą do obniżenia ustalonych kosztów dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg. Dlatego też skorygowane docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej należy uznać za spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na OO3. |
Przegląd systemów zachęt, o których mowa w art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317
(51) | W decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336 Komisja stwierdziła, że Luksemburg ma dokonać korekty swoich systemów zachęt w celu osiągnięcia docelowych parametrów w zakresie przepustowości tras i terminali w taki sposób, aby maksymalne straty finansowe wynikające z tych systemów zachęt miały istotny wpływ na przychód obarczony ryzykiem. Komisja odnotowuje, że Luksemburg zdecydował się mimo to pozostawić swoje systemy zachęt niezmienione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania. |
(52) | Komisja stwierdza zatem, że systemy zachęt dotyczące przepustowości tras i terminali określone przez Luksemburg w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania nadal budzą wątpliwości. Dlatego też Komisja potwierdza swoją opinię, że w związku z przyjęciem jego ostatecznego planu skuteczności działania zgodnie z art. 16 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Luksemburg powinien dokonać korekty swoich systemów zachęt mających na celu osiągnięcie docelowych parametrów przepustowości tras i terminali, aby ustalić maksymalne straty finansowe wynikające z tych systemów zachęt na poziomie mającym istotny wpływ na przychód obarczony ryzykiem, zgodnie z wymogiem wyrażonym w art. 11 ust. 3 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. Zdaniem Komisji dokonanie tej korekty powinno prowadzić do maksymalnych strat finansowych nie mniejszych niż 1 % rocznych ustalonych kosztów. |
WNIOSKI
(53) | Środki naprawcze powiązane ze skorygowanymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi efektywności kosztowej zawarte w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg powinny zostać uznane za zgodne z decyzją wykonawczą (UE) 2023/1336. Po uwzględnieniu tych środków naprawczych skorygowane docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej należy uznać za spójne z odpowiednimi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na OO3. |
(54) | Komisja zwraca jednak uwagę na fakt, że Luksemburg nie odniósł się w swoim projekcie ostatecznego planu skuteczności działania do następujących kwestii związanych z ustaleniami poczynionymi przez Komisję w ramach szczegółowego badania, o którym mowa w motywie 1:
|
(55) | Dlatego też Komisja stwierdza, że Luksemburg powinien niezwłocznie odnieść się do ustaleń przedstawionych w motywie 54. Wniosek ten pozostaje bez uszczerbku dla jakiegokolwiek postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, jakie Komisja może wszcząć w odniesieniu do wspomnianych ustaleń, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Środki naprawcze przedstawione w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania przedłożonego Komisji przez Luksemburg 3 listopada 2023 r. zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 w związku z jego docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi efektywności kosztowej na trzeci okres odniesienia są zgodne z decyzją wykonawczą (UE) 2023/1336.
Docelowe parametry skuteczności działania zawarte w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania przedłożonych przez Luksemburg 3 listopada 2023 r. i przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dla trzeciego okresu odniesienia ustanowionymi w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/891 (8).
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Wielkiego Księstwa Luksemburga.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/549/oj.
(2) Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/317/oj.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1336 z dnia 16 czerwca 2023 r. w sprawie środków naprawczych, jakie mają podjąć Belgia i Luksemburg, dotyczących niektórych docelowych parametrów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 166 z 30.6.2023, s. 119, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/1336/oj).
(4) Rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385/58), ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1958/1(1)/oj.
(5) Obliczeń dokonano w oparciu o zaktualizowany wskaźnik inflacji wykorzystany w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania.
(6) Skorygowana kwota odzwierciedla udział kosztów związanych ze środkiem 1, które Komisja uznała za konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących przepustowości zgodnie z motywami 38 i 39.
(7) Kwota ta odzwierciedla udział kosztów związanych ze środkiem 2, które Komisja uznała za konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania dotyczących przepustowości zgodnie z motywem 56. Nie zmieniła się ona od chwili przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2023/1336.
(8) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/891 z dnia 2 czerwca 2021 r. ustanawiająca skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia (2020-2024) oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/903 (Dz.U. L 195 z 3.6.2021, s. 3), ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2021/891/oj.
ZAŁĄCZNIK
Docelowe parametry skuteczności działania, zawarte w projekcie ostatecznego planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Luksemburga zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uznane za zgodne z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
Efektywność zarządzania bezpieczeństwem
Luksemburg | Docelowe parametry w zakresie skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, wyrażone jako poziom wdrożenia, poziomy A-D Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) | ||
Odnośna instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej | Cel zarządzania bezpieczeństwem | 2023 r. | 2024 r. |
Spółka ANA Luxembourg | Polityka i cele w zakresie bezpieczeństwa | C | C |
Zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa | D | D | |
Zapewnienie bezpieczeństwa | C | C | |
Propagowanie bezpieczeństwa | C | C | |
Kultura bezpieczeństwa | C | C | |
MUAC | Polityka i cele w zakresie bezpieczeństwa | C | C |
Zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa | D | D | |
Zapewnienie bezpieczeństwa | C | C | |
Propagowanie bezpieczeństwa | C | C | |
Kultura bezpieczeństwa | C | C |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE ŚRODOWISKA
Przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii
Luksemburg | 2023 r. | 2024 r. |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska wyrażone jako przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii | 3,00 % | 3,00 % |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE PRZEPUSTOWOŚCI
Średnie opóźnienie ATFM na trasie w minutach na lot
Luksemburg | 2023 r. | 2024 r. |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości, wyrażone w minutach opóźnienia ATFM przypadającego na lot | 0,17 | 0,17 |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI KOSZTOWEJ
Ustalony koszt jednostkowy trasowych służb żeglugi powietrznej
Strefa pobierania opłat trasowych Belgia -Luksemburg | 2014 - wartość bazowa | 2019 - wartość bazowa | 2020-2021 | 2022 r. | 2023 r. | 2024 r. |
Docelowe parametry efektywności kosztowej na trasie wyrażone jako ustalony koszt jednostkowy na trasie (w ujęciu realnym cen w EUR z 2017 r.) | 81,78 EUR | 83,26 EUR | 189,52 EUR | 104,47 EUR | 90,34 EUR | 80,26 EUR |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00