Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-11-30
Wersja aktualna od 2023-11-30
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2023/2751
z dnia 30 listopada 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 33. sesji Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w odniesieniu do przyjęcia zmian wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, wytycznych w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji, niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z Kodeksem Implementacji Instrumentów IMO oraz wytycznych dotyczących wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
1) | Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi. |
2) | Oczekuje się, że Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na 33. sesji w dniach od 27 listopada do 6 grudnia 2023 r. (zwanej dalej „sesją A 33”) przyjmie wytyczne w ramach zharmonizowanego systemu przeglądu i certyfikacji (HSSC) z 2023 r. (zwane dalej „wytycznymi do przeglądów HSSC z 2023 r.”) w oparciu o zmiany wytycznych dotyczących przeglądu HSSC z 2021 r. zawarte w rezolucji Zgromadzenia IMO A.1156(32), a także przyjmie zmienione wersje wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy (zwanych dalej „zmienionymi wytycznymi w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy”), niewyczerpującego wykazu obowiązków wynikających z instrumentów istotnych dla Kodeksu Implementacji Instrumentów IMO (zwanego dalej „niewyczerpującym wykazem obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r.”), wytycznych w sprawie wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (kodeksu ISM) (zwanych dalej „wytycznymi z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM”). |
3) | Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii podczas sesji A 33, ponieważ przewidziane akty mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1), rozporządzenie (WE) nr 336/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (2), rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 (3) oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE (4). |
4) | Unia powinna poprzeć zmiany wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, tak aby zapewnić wyraźne ramy w odniesieniu do spójnego i zharmonizowanego postępowania ze statkami poszukującymi miejsc schronienia. |
5) | Unia powinna poprzeć przyjęcie wytycznych do przeglądów HSSC z 2023 r. i uchylenie wytycznych dotyczących przeglądu HSSC z 2021 r. oraz przyjęcie niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r., ponieważ zapewni to ich aktualność. |
6) | Unia powinna poprzeć przyjęcie wytycznych z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM w celu opracowania wskazówek dotyczących oceny i stosowania audytów zdalnych. |
7) | Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii na sesji A 33. |
8) | Niniejsza decyzja powinna ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i w jakim należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 33. sesji zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej, polega na wyrażeniu zgody na:
a) | przyjęcie zmienionych wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, określonych w dokumencie IMO MEPC 80/17, załącznik 1; |
b) | przyjęcie wytycznych do przeglądów HSSC z 2023 r., określonych w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 5; |
c) | uchylenie rezolucji IMO A.1156(32); |
d) | niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r., określonego w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 6; oraz |
e) | wytycznych z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM, określonych w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 7. |
Artykuł 2
1. Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, określone w art. 1, obejmuje przedmiotowe zmiany w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą wpłynąć na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.
2. Drobne zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez konieczności przyjęcia kolejnej decyzji przez Radę.
Artykuł 3
Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się, w interesie Unii, zmianami, o których mowa w art. 1, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2023 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
M. GARCÍA GÓMEZ
(1) Dyrektywa 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10).
(2) Rozporządzenie (WE) nr 336/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r. w sprawie wdrożenia we Wspólnocie Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3051/95 (Dz.U. L 64 z 4.3.2006, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 11).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 132).