Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2751
Wersja aktualna od 2023-11-30
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2751
Wersja aktualna od 2023-11-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (UE) 2023/2751

z dnia 30 listopada 2023 r.

w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 33. sesji Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w odniesieniu do przyjęcia zmian wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, wytycznych w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji, niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z Kodeksem Implementacji Instrumentów IMO oraz wytycznych dotyczących wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

1)

Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.

2)

Oczekuje się, że Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na 33. sesji w dniach od 27 listopada do 6 grudnia 2023 r. (zwanej dalej „sesją A 33”) przyjmie wytyczne w ramach zharmonizowanego systemu przeglądu i certyfikacji (HSSC) z 2023 r. (zwane dalej „wytycznymi do przeglądów HSSC z 2023 r.”) w oparciu o zmiany wytycznych dotyczących przeglądu HSSC z 2021 r. zawarte w rezolucji Zgromadzenia IMO A.1156(32), a także przyjmie zmienione wersje wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy (zwanych dalej „zmienionymi wytycznymi w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy”), niewyczerpującego wykazu obowiązków wynikających z instrumentów istotnych dla Kodeksu Implementacji Instrumentów IMO (zwanego dalej „niewyczerpującym wykazem obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r.”), wytycznych w sprawie wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (kodeksu ISM) (zwanych dalej „wytycznymi z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM”).

3)

Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii podczas sesji A 33, ponieważ przewidziane akty mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1), rozporządzenie (WE) nr 336/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (2), rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 (3) oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE (4).

4)

Unia powinna poprzeć zmiany wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, tak aby zapewnić wyraźne ramy w odniesieniu do spójnego i zharmonizowanego postępowania ze statkami poszukującymi miejsc schronienia.

5)

Unia powinna poprzeć przyjęcie wytycznych do przeglądów HSSC z 2023 r. i uchylenie wytycznych dotyczących przeglądu HSSC z 2021 r. oraz przyjęcie niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r., ponieważ zapewni to ich aktualność.

6)

Unia powinna poprzeć przyjęcie wytycznych z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM w celu opracowania wskazówek dotyczących oceny i stosowania audytów zdalnych.

7)

Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii na sesji A 33.

8)

Niniejsza decyzja powinna ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i w jakim należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 33. sesji zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej, polega na wyrażeniu zgody na:

a)

przyjęcie zmienionych wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, określonych w dokumencie IMO MEPC 80/17, załącznik 1;

b)

przyjęcie wytycznych do przeglądów HSSC z 2023 r., określonych w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 5;

c)

uchylenie rezolucji IMO A.1156(32);

d)

niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r., określonego w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 6; oraz

e)

wytycznych z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM, określonych w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 7.

Artykuł 2

1. Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, określone w art. 1, obejmuje przedmiotowe zmiany w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą wpłynąć na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.

2. Drobne zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez konieczności przyjęcia kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł 3

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się, w interesie Unii, zmianami, o których mowa w art. 1, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2023 r.

W imieniu Rady

Przewodnicząca

M. GARCÍA GÓMEZ


(1) Dyrektywa 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 336/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r. w sprawie wdrożenia we Wspólnocie Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3051/95 (Dz.U. L 64 z 4.3.2006, s. 1).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 11).

(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 132).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00