ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2710
z dnia 13 września 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 o uregulowania dotyczące ram monitorowania i ewaluacji programu Erasmus+
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program Erasmus+ (1), w szczególności jego art. 23 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/817 ustanawiającego program Erasmus+ („program”) określono wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości na temat postępów programu w osiąganiu celów ogólnych i szczegółowych określonych w art. 3 rozporządzenia. |
(2) | Choć wskaźniki te są odpowiednie do celu corocznego monitorowania wykonania programu, nie umożliwiają jednak w wystarczającym stopniu kompleksowego monitorowania i ewaluacji działań oraz osiągania celów programu. W związku z tym należy określić dodatkowe wskaźniki, które będą stanowiły element ram monitorowania i ewaluacji. |
(3) | Wskaźniki te powinny służyć do pomiaru produktów, rezultatów i wpływu programu, z uwzględnieniem obowiązujących wymogów dotyczących sprawozdawczości i ewaluacji określonych w art. 23 i 24 rozporządzenia (UE) 2021/817. |
(4) | Zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/817 przeprowadzono konsultacje z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie i państwa trzecie stowarzyszone z programem, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Wskaźniki ram monitorowania i ewaluacji oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości
Wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia uzupełniają wskaźniki określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/817 w odniesieniu do produktów, rezultatów i wpływu programu.
Pomiaru wskaźników dokonuje się w następujący sposób:
a) | co roku w odniesieniu do wskaźników określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/817 oraz w odniesieniu do wskaźników określonych w pkt 1 i 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia; |
b) | wskaźniki wpływu, o których mowa w pkt 3 załącznika do niniejszego rozporządzenia, mierzone są w ramach ewaluacji śródokresowej i końcowej, zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) 2021/817. |
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające „Erasmus+”: unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 (Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
Dodatkowe wskaźniki na potrzeby ram monitorowania i ewaluacji programu Erasmus+ na lata 2021-2027, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2021/817
Zmierzone wartości wskaźników ilościowych dezagreguje się w stosownym przypadku według państwa, płci oraz rodzaju akcji i działania.
1. Wskaźniki produktu
1.1. | Odsetek działań związanych z transformacją cyfrową, w tym staży „Cyfrowe możliwości”, w ramach akcji kluczowej 1 |
1.2. | Odsetek projektów związanych z włączeniem i różnorodnością w ramach akcji kluczowej 2 |
1.3. | Odsetek projektów związanych z transformacją cyfrową w ramach akcji kluczowej 2 |
1.4. | Odsetek projektów związanych z uczestnictwem i zaangażowaniem obywatelskim w ramach akcji kluczowej 2 |
1.5. | Liczba mniej doświadczonych organizacji uczestniczących w programie w ramach akcji kluczowych 1 i 2 |
2. Wskaźniki rezultatu
2.1. | Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że zyskali lepsze zrozumienie kwestii włączenia i różnorodności w społeczeństwie lub że są bardziej zdecydowani przeciwdziałać dyskryminacji, nietolerancji, ksenofobii i rasizmowi |
2.2. | Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że zyskali wiedzę na temat kwestii środowiskowych, klimatycznych i związanych ze zrównoważonością lub że zmienili swoje przyzwyczajenia, aby żyć w sposób bardziej zrównoważony |
2.3. | Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że dowiedzieli się o nowych i przydatnych sposobach stosowania technologii cyfrowych lub że chętniej stosują je w nauce lub pracy |
2.4. | Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że poszerzyli swoją wiedzę na temat Europy, Unii Europejskiej i wartości europejskich lub że są bardziej zainteresowani udziałem w wyborach i innych procesach demokratycznych oraz w życiu społeczności lokalnych |
2.5. | Liczba osób o mniejszych szansach, którzy korzystają ze stypendiów Erasmus Mundus |
3. Wskaźniki wpływu
3.1. | Zwiększone zdolności organizacji |
3.2. | Wkład w rozwój polityki, strategii i współpracy w dziedzinach kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00