Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2699
Wersja aktualna od 2023-12-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2699
Wersja aktualna od 2023-12-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2699

z dnia 27 listopada 2023 r.

w sprawie transgranicznych połączeń kolejowych TEN-T między Brukselą a Luksemburgiem w korytarzu sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” (część projektu EuroCap-Rail)

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7384)

(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i francuskim są autentyczne)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (1), w szczególności jego art. 47 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Jak stwierdzono w kolejnych planach prac dotyczących korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne”, transgraniczny projekt kolejowy EuroCap-Rail jest połączeniem kolejowym, które ma na celu modernizację połączenia Bruksela-Luksemburg, jego przedłużenie do Strasburga, z myślą o utworzeniu wysoce efektywnej linii łączącej trzy stolice instytucji europejskich. Realizacja tego projektu przyniesie poprawę lokalnych, transgranicznych krótkodystansowych, krajowych i międzynarodowych przepływów ruchu między Beneluksem a Szwajcarią i Włochami.

(2)

Dekarbonizacja transportu jest jednym z kluczowych celów polityki Unii. W komunikacie „Europejski Zielony Ład” (2) z dnia 11 grudnia 2019 r. Komisja potwierdziła i wzmocniła ambicje Unii w zakresie walki ze zmianą klimatu.

(3)

W tym kontekście wspieranie transportu kolejowego w celu zapewnienia przepływu towarów i pasażerów, jak określono w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności (3), jest ważną polityką transportową Unii i wieloletnim priorytetem w procesie wdrażania sieci TEN-T.

(4)

Dzięki realizacji transgranicznego projektu kolejowego EuroCap-Rail korytarz sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” zostanie zmodernizowany i wyposażony w nowoczesną, bezpieczną i energooszczędną infrastrukturę transportu kolejowego przyczyniającą się do osiągnięcia powyższych celów.

(5)

Projekt EuroCap-Rail w korytarzu sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” wstępnie zidentyfikowano w części III załącznika do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 (4).

(6)

Projekt EuroCap-Rail jest ważnym transgranicznym projektem kolejowym obejmującym Belgię i Luksemburg, przynoszącym korzyści Francji oraz innym państwom członkowskim, które korzystają z nowoczesnego połączenia kolejowego z Beneluksu do Szwajcarii i Włoch.

(7)

Projekt ten wiąże się z utworzeniem nowej i poprawą istniejącej infrastruktury. W celu wsparcia skoordynowanej i terminowej realizacji projektu należy przyjąć przepisy zawierające opis niezbędnych działań oraz harmonogram ich wdrożenia.

(8)

Przyczyni się to do osiągnięcia transgranicznych celów określonych w planie prac dotyczącym korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne”.

(9)

Belgia i Luksemburg przeprowadziły już istotne prace, w tym badania i prace infrastrukturalne, w celu realizacji projektu EuroCap-Rail.

(10)

W związku z powyższym należy określić pozostałe działania niezbędne do pełnej realizacji projektu, tak aby można było zoptymalizować zasoby europejskie i krajowe, zgodnie z odpowiednim planowaniem i obowiązującymi stopami współfinansowania, wraz z dostępnymi środkami finansowymi na poziomie krajowym i regionalnym.

(11)

W celu monitorowania postępów w realizacji projektu zainteresowane państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji regularne sprawozdania dotyczące tej kwestii i odcinków znajdujących się na ich terytoriach, a także powiadamiać o wszelkich odnotowanych opóźnieniach.

(12)

Harmonogram realizacji określony w niniejszej decyzji powinien pozostawać bez uszczerbku dla spełnienia wymogów zawartych w prawie międzynarodowym i prawie Unii, w tym w przepisach o ochronie środowiska i zdrowia ludzkiego. Harmonogram ten powinien umożliwiać planowanie i pełną optymalizację dostępności finansowania, nie przesądzając o zobowiązaniach finansowych państwa członkowskiego lub Unii. W żadnym wypadku nie może on odbiegać od norm ochrony środowiska i udziału społeczeństwa przyjętych w Unii i państwie członkowskim.

(13)

Zainteresowane państwa członkowskie powinny zachować zgodność z unijnymi przepisami o ochronie środowiska, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG (5) oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE (6). W odniesieniu do odcinków przebiegających przez obszary Natura 2000 należy stosować środki łagodzące oraz określić warunki umożliwiające przeprowadzenie prac w najbardziej odpowiednich okresach.

(14)

Bez uszczerbku dla przepisów art. 47 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 w niniejszej decyzji należy przewidzieć klauzulę przeglądową.

(15)

Belgia i Luksemburg zatwierdziły środki przewidziane w niniejszej decyzji.

(16)

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Przedmiot

W niniejszej decyzji określa się opis działań oraz harmonogram realizacji transgranicznego projektu kolejowego EuroCap-Rail między Brukselą a Luksemburgiem.

Artykuł 2

Działania i harmonogram

Belgia i Luksemburg zapewniają terminową realizację następujących działań:

Na linii 161 (Bruksela-Namur)

a)

Watermael-Ottignies: prace w zakresie modernizacji i rozbudowy dotyczące czterech torów, mające na celu zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu, do grudnia 2026 r.:

-

kolejowe prace inżynieryjne (tory, sieci trakcyjne i sygnalizacja) mające na celu odnowienie istniejących torów oraz dodanie dwóch nowych torów między stacjami Watermael (włącznie) a Ottignies (niewłączona), do grudnia 2026 r.

b)

Ottignies - węzeł Louvain-La-Neuve: prace w zakresie modernizacji i rozbudowy dotyczące czterech torów, mające na celu zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu, do grudnia 2028 r.:

-

budowa peronów stacji na potrzeby obsługi odnowionych torów, do grudnia 2028 r.,

-

kolejowe prace inżynieryjne (tory, sieci trakcyjne i sygnalizacja) mające na celu odnowienie torów na stacji Ottignies (włącznie) aż do węzła Louvain-La-Neuve (niewłączony), do grudnia 2028 r.

c)

Połączenie Louvain-La-Neuve z Gembloux: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2028 r.:

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2028 r.,

-

wymiana lub dostosowanie obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2028 r.,

-

renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2028 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Mont-Saint-Guibert, Blanmont, Chastre i Ernage, do grudnia 2028 r.,

-

przegląd sygnalizacji w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2028 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej 3 kV, do grudnia 2028 r.

d)

Gembloux-Rhisnes: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2027 r.:

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2026 r.,

-

wymiana lub dostosowanie obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2026 r.,

-

renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2026 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Lonzée, Beuzet i Saint-Denis-Bovesse, do grudnia 2026 r.,

-

przegląd sygnalizacji w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2027 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej 3 kV, do grudnia 2026 r.;

-

usunięcie przejazdów kolejowych 56 i 58, do grudnia 2026 r.

e)

Rhisnes-Namur: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2029 r.:

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2029 r.,

-

wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,

-

renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia zrzutów wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2029 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronu stacji na samoobsługowym przystanku Rhisnes, do grudnia 2029 r.,

-

przegląd sygnalizacji w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej 3 kV, do grudnia 2029 r.,

-

budowa nowej kabiny sekcyjnej w Rhisnes, do grudnia 2029 r.

Na linii 162 (Namur - granica z Luksemburgiem)

a)

Ciney-Haversin: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2027 r.:

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2025 r.,

-

wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2025 r.,

-

renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2025 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Leignon i Chapois, do grudnia 2025 r.,

-

instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2027 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2025 r.,

-

usunięcie przejazdów kolejowych w Leignon i Chapois, do grudnia 2024 r.

b)

Haversin-Marloie: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2028 r.:

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2028 r.,

-

wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2028 r.,

-

renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2028 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronu stacji na samoobsługowym przystanku Aye, do grudnia 2028 r.,

-

instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2028 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2028 r.,

-

naprawa wyboczeń torów kolejowych, do grudnia 2027 r.

c)

Gare de Marloie: kompleksowa przebudowa infrastruktury kolejowej;

-

modernizacja i zakończenie wymiany infrastruktury torowej, do czerwca 2025 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2025 r.,

-

instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2025 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronów stacji, do grudnia 2026 r.

d)

Marloie-Jemelle: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2029 r.

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2029 r.,

-

wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,

-

renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2029 r.,

-

instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2025 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2029 r.

e)

Jemelle-Grupont: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2029 r.:

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2029 r.,

-

wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,

-

renowacja peronu kolejowego, w tym obróbka ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2029 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowym przystanku Forrières, do grudnia 2029 r.,

-

instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2029 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2029 r.

f)

Grupont-Hatrival: zwiększenie prędkości ruchu, do grudnia 2027 r.:

-

wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2025 r.,

-

wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2025 r.,

-

renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2025 r.,

-

rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Grupont i Poix-Saint-Hubert, do grudnia 2025 r.,

-

instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2027 r.,

-

ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2025 r.,

-

naprawa wyboczeń torów kolejowych, do grudnia 2025 r.

g)

Ciney-Hatrival: przełączenie napięcia z 3 kV na 25 kV, do grudnia 2029 r.:

-

instalacja zasilania 25 kV na odcinku Namur-Hatrival wraz z budową nowej kabiny sekcyjnej, podstacji rozdzielczej i 7 podstacji autotransformatorowych, do grudnia 2029 r.,

-

instalacja nowej strefy rozdzielania faz i nowej strefy rozdzielania napięcia, do grudnia 2029 r.,

-

dostosowanie obecnej sieci trakcyjnej linii 43 w celu umożliwienia zasilania 25 kV ze stacji Marloie do Melreux, do grudnia 2029 r.

Na linii nr 8, Luksemburg

a)

Budowa nowej linii kolejowej między Luksemburgiem a Bettembourgiem do końca 2026 r. wraz z testami, homologacją, certyfikacją i szkoleniami, do końca 2028 r.:

-

prace na peronach kolejowych - odcinek Livange-Bettembourg, do września 2025 r.,

-

prace na peronach kolejowych - odcinek Howald-Hesperange, do sierpnia 2025 r.,

-

prace na peronach kolejowych - odcinek Hesperange-Berchem, do listopada 2025 r.,

-

zakończenie połączenia nowej linii na stacji Bettembourg, do listopada 2026 r.,

-

zakończenie połączenia nowej linii kolejowej na stacji Howald, do grudnia 2026 r.,

-

zakończenie prac na linii kolejowej, do grudnia 2026 r.

b)

Przebudowa stacji Bettembourg:

-

uruchomienie nowej nastawni na stacji Bettembourg, do grudnia 2026 r.,

-

analiza przebudowy stacji Bettembourg, do grudnia 2023 r.,

-

rozpoczęcie prac na stacji Bettembourg: 2026 r.,

-

zakończenie prac na stacji Bettembourg: 2033 r.

Artykuł 3

Sprawozdawczość

Co najmniej raz w roku Belgia i Luksemburg informują Komisję i koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” o postępach w realizacji działań, o których mowa w art. 2, oraz powiadamiają o wszelkich odnotowanych opóźnieniach, określając ich przyczyny i wskazując przedsięwzięte środki naprawcze. W tym celu wspomniane państwa członkowskie mogą, w stosownych przypadkach, wykorzystywać treść rocznych sprawozdań o stanie działania, które mają być składane zgodnie z umowami o udzielenie dotacji w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.

Artykuł 4

Przegląd

Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r., na wniosek Belgii i Luksemburga, bądź z własnej inicjatywy, oraz z pomocą koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne”, Komisja dokonuje przeglądu działań i harmonogramu, o których mowa w art. 2.

Artykuł 5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii oraz Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2023 r.

W imieniu Komisji

Adina VĂLEAN

Członek Komisji


(1) Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.

(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Europejski Zielony Ład”, COM(2019) 640 final.

(3) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. „Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości”, COM(2020) 789 final.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument „Łącząc Europę” uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38).

(5) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).

(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00