Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-12-01
Wersja aktualna od 2023-12-01
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2699
z dnia 27 listopada 2023 r.
w sprawie transgranicznych połączeń kolejowych TEN-T między Brukselą a Luksemburgiem w korytarzu sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” (część projektu EuroCap-Rail)
(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7384)
(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i francuskim są autentyczne)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (1), w szczególności jego art. 47 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Jak stwierdzono w kolejnych planach prac dotyczących korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne”, transgraniczny projekt kolejowy EuroCap-Rail jest połączeniem kolejowym, które ma na celu modernizację połączenia Bruksela-Luksemburg, jego przedłużenie do Strasburga, z myślą o utworzeniu wysoce efektywnej linii łączącej trzy stolice instytucji europejskich. Realizacja tego projektu przyniesie poprawę lokalnych, transgranicznych krótkodystansowych, krajowych i międzynarodowych przepływów ruchu między Beneluksem a Szwajcarią i Włochami. |
(2) | Dekarbonizacja transportu jest jednym z kluczowych celów polityki Unii. W komunikacie „Europejski Zielony Ład” (2) z dnia 11 grudnia 2019 r. Komisja potwierdziła i wzmocniła ambicje Unii w zakresie walki ze zmianą klimatu. |
(3) | W tym kontekście wspieranie transportu kolejowego w celu zapewnienia przepływu towarów i pasażerów, jak określono w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności (3), jest ważną polityką transportową Unii i wieloletnim priorytetem w procesie wdrażania sieci TEN-T. |
(4) | Dzięki realizacji transgranicznego projektu kolejowego EuroCap-Rail korytarz sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” zostanie zmodernizowany i wyposażony w nowoczesną, bezpieczną i energooszczędną infrastrukturę transportu kolejowego przyczyniającą się do osiągnięcia powyższych celów. |
(5) | Projekt EuroCap-Rail w korytarzu sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” wstępnie zidentyfikowano w części III załącznika do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 (4). |
(6) | Projekt EuroCap-Rail jest ważnym transgranicznym projektem kolejowym obejmującym Belgię i Luksemburg, przynoszącym korzyści Francji oraz innym państwom członkowskim, które korzystają z nowoczesnego połączenia kolejowego z Beneluksu do Szwajcarii i Włoch. |
(7) | Projekt ten wiąże się z utworzeniem nowej i poprawą istniejącej infrastruktury. W celu wsparcia skoordynowanej i terminowej realizacji projektu należy przyjąć przepisy zawierające opis niezbędnych działań oraz harmonogram ich wdrożenia. |
(8) | Przyczyni się to do osiągnięcia transgranicznych celów określonych w planie prac dotyczącym korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne”. |
(9) | Belgia i Luksemburg przeprowadziły już istotne prace, w tym badania i prace infrastrukturalne, w celu realizacji projektu EuroCap-Rail. |
(10) | W związku z powyższym należy określić pozostałe działania niezbędne do pełnej realizacji projektu, tak aby można było zoptymalizować zasoby europejskie i krajowe, zgodnie z odpowiednim planowaniem i obowiązującymi stopami współfinansowania, wraz z dostępnymi środkami finansowymi na poziomie krajowym i regionalnym. |
(11) | W celu monitorowania postępów w realizacji projektu zainteresowane państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji regularne sprawozdania dotyczące tej kwestii i odcinków znajdujących się na ich terytoriach, a także powiadamiać o wszelkich odnotowanych opóźnieniach. |
(12) | Harmonogram realizacji określony w niniejszej decyzji powinien pozostawać bez uszczerbku dla spełnienia wymogów zawartych w prawie międzynarodowym i prawie Unii, w tym w przepisach o ochronie środowiska i zdrowia ludzkiego. Harmonogram ten powinien umożliwiać planowanie i pełną optymalizację dostępności finansowania, nie przesądzając o zobowiązaniach finansowych państwa członkowskiego lub Unii. W żadnym wypadku nie może on odbiegać od norm ochrony środowiska i udziału społeczeństwa przyjętych w Unii i państwie członkowskim. |
(13) | Zainteresowane państwa członkowskie powinny zachować zgodność z unijnymi przepisami o ochronie środowiska, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG (5) oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE (6). W odniesieniu do odcinków przebiegających przez obszary Natura 2000 należy stosować środki łagodzące oraz określić warunki umożliwiające przeprowadzenie prac w najbardziej odpowiednich okresach. |
(14) | Bez uszczerbku dla przepisów art. 47 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 w niniejszej decyzji należy przewidzieć klauzulę przeglądową. |
(15) | Belgia i Luksemburg zatwierdziły środki przewidziane w niniejszej decyzji. |
(16) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
W niniejszej decyzji określa się opis działań oraz harmonogram realizacji transgranicznego projektu kolejowego EuroCap-Rail między Brukselą a Luksemburgiem.
Artykuł 2
Działania i harmonogram
Belgia i Luksemburg zapewniają terminową realizację następujących działań:
| Na linii 161 (Bruksela-Namur)
|
| Na linii 162 (Namur - granica z Luksemburgiem)
|
| Na linii nr 8, Luksemburg
|
Artykuł 3
Sprawozdawczość
Co najmniej raz w roku Belgia i Luksemburg informują Komisję i koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne” o postępach w realizacji działań, o których mowa w art. 2, oraz powiadamiają o wszelkich odnotowanych opóźnieniach, określając ich przyczyny i wskazując przedsięwzięte środki naprawcze. W tym celu wspomniane państwa członkowskie mogą, w stosownych przypadkach, wykorzystywać treść rocznych sprawozdań o stanie działania, które mają być składane zgodnie z umowami o udzielenie dotacji w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.
Artykuł 4
Przegląd
Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r., na wniosek Belgii i Luksemburga, bądź z własnej inicjatywy, oraz z pomocą koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej „Morze Północne - Morze Śródziemne”, Komisja dokonuje przeglądu działań i harmonogramu, o których mowa w art. 2.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii oraz Wielkiego Księstwa Luksemburga.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2023 r.
W imieniu Komisji
Adina VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Europejski Zielony Ład”, COM(2019) 640 final.
(3) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. „Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości”, COM(2020) 789 final.
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument „Łącząc Europę” uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38).
(5) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).
(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 1).