DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2683
z dnia 30 listopada 2023 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w odniesieniu do obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w jednorazowych butelkach na napoje z tworzyw sztucznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (1), w szczególności jej art. 6 ust. 5 akapit drugi i art. 13 ust. 4 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dyrektywie (UE) 2019/904 określono cele w zakresie minimalnej zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w jednorazowych butelkach na napoje z tworzyw sztucznych, wymienionych w części F załącznika do tej dyrektywy, w tym butelkach PET. Zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/904 cel na 2025 r. wynosi co najmniej 25 % tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w przypadku butelek PET, obliczane jako średnia dla wszystkich butelek PET wprowadzonych do obrotu na terytorium danego państwa członkowskiego, a cel na 2030 r. wynosi co najmniej 30 % tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w przypadku butelek na napoje, obliczane jako średnia dla wszystkich butelek na napoje wprowadzonych do obrotu na terytorium danego państwa członkowskiego. Komisja ma określić metodę obliczania i weryfikacji tych celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz format, w jakim państwa członkowskie mają każdego roku zgłaszać dane na temat zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach PET i butelkach na napoje. |
(2) | Na potrzeby obliczania i weryfikacji celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w jednorazowych butelkach na napoje z tworzyw sztucznych etykiety i etykiety termokurczliwe należy traktować jako części butelek na napoje. Po pierwsze, butelka na napoje w formacie, w jakim powszechnie sprzedaje się ją konsumentom, składa się z korpusu, zakrętki, wieczka oraz etykiety lub etykiety termokurczliwej. Etykiety i etykiety termokurczliwe wykorzystuje się do przekazywania informacji konsumentom, w tym do celów budowania marki oraz celów reklamowych. Etykiety termokurczliwe zwykle pokrywają całą boczną powierzchnię butelki, podczas gdy inne etykiety zwykle obejmują jedynie mniejszą część butelki. Po drugie, etykiety i etykiety termokurczliwe często mocuje się do butelki na tym samym etapie produkcji, co zakrętki i wieczka. Masę etykiet i etykiet termokurczliwych należy zatem uwzględnić w masie butelek na napoje, a wszelkie tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu zawarte w etykietach i etykietach termokurczliwych należy uwzględnić w masie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje. W części F załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 określono, że butelki na napoje obejmują zakrętki i wieczka. W przeciwieństwie do zakrętek i wieczek etykiety i etykiety termokurczliwe nie są zazwyczaj wyrzucane oddzielnie od korpusu butelki, co wyjaśnia, dlaczego nie wymieniono ich wyraźnie jako elementu butelki w dyrektywie (UE) 2019/904. |
(3) | Cele w zakresie minimalnej zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu określone w dyrektywie (UE) 2019/904 podano jako odsetek butelek PET i wszystkich butelek na napoje wprowadzanych do obrotu w państwach członkowskich. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z motywem 17 wspomnianej dyrektywy powyższe cele służą propagowaniu stosowania na rynku materiałów pochodzących z recyklingu, a ostatecznym zamysłem jest zapewnienie zamkniętego obiegu użytkowania tworzyw sztucznych, przy określaniu zasad obliczania i weryfikacji zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu należy wziąć pod uwagę tylko części z tworzyw sztucznych butelek na napoje. Oczekuje się, że jedyną częścią zwykłej jednorazowej butelki na napoje z tworzyw sztucznych, która może nie być wykonana z tworzywa sztucznego, będzie etykieta, która może być wykonana z papieru. Ponieważ szacuje się, że masa etykiety stanowi co najwyżej 5 % masy butelki, wyłączenie z obliczeń części butelek na napoje innych niż części z tworzyw sztucznych nie ma znaczącego wpływu na ocenę, czy osiągnięto powyższe cele. |
(4) | Na potrzeby obliczania i weryfikacji zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje oraz sprawozdawczości w tym zakresie należy zdefiniować termin „tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu”. Tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu powinno obejmować wyłącznie materiał, który był odpadem pokonsumenckim tworzyw sztucznych, zanim poddano go procesowi recyklingu, ponieważ istnieją już wystarczające zachęty rynkowe do recyklingu odpadów przedkonsumenckich tworzyw sztucznych. Ponadto dyrektywa (UE) 2019/904 ma na celu zmniejszenie wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, a przedkonsumenckie odpady tworzyw sztucznych zwykle nie przedostają się do środowiska. Odpady pokonsumenckie tworzyw sztucznych należy rozumieć jako odpady powstające z produktów z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obrotu. Odpady tworzyw sztucznych powstające z opakowań z tworzyw sztucznych produktów wprowadzonych do obrotu, ale których termin przydatności upłynął, zanim sprzedano je konsumentom, należy zatem uznać za pokonsumpcyjne odpady tworzyw sztucznych. W związku z tym materiałów i odpadów tworzyw sztucznych powstałych podczas procesów produkcji lub wytwarzania, w tym wszelkiego wtórnego przetwarzania, testowania, przechowywania i przemieszczania przed wprowadzeniem danego produktu do obrotu, nie należy uznawać za odpady pokonsumenckie. |
(5) | Zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/904 państwa członkowskie mają przekazywać Komisji informacje o zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach PET i we wszystkich butelkach na napoje, aby wykazać osiągnięcie celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Podczas gdy zawartość materiału pochodzącego z recyklingu odnosi się do ilości materiału pochodzącego z recyklingu, cele są wyrażone w procentach, a mianowicie jako udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje i butelkach PET. Aby wykazać osiągnięcie powyższych celów, państwa członkowskie powinny być zatem zobowiązane do zgłaszania nie tylko sumy masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zawartych w butelkach na napoje i butelkach PET, ale także sumy masy samych części z tworzyw sztucznych w butelkach, aby można było obliczyć udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. |
(6) | W rozporządzeniu Komisji (UE) 2022/1616 (2) ustanowiono łańcuch sprawozdawczości na kolejnych etapach wytwarzania, który obejmuje zgłaszanie udziału tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w każdej partii materiału zawierającego tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu i przeznaczonego do kontaktu z żywnością. Ten łańcuch sprawozdawczy służy zobowiązaniu podmiotów gospodarczych działających na wczesnych etapach łańcucha produkcyjnego, a mianowicie podmiotów zajmujących się recyklingiem oraz przetwórców, do złożenia deklaracji zgodności. Przetwórcy, którzy nie wprowadzają do obrotu butelek na napoje, oraz podmioty zajmujące się recyklingiem nie mają obowiązku obliczania masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w takich butelkach. Deklarację zgodności należy przekazać podmiotom gospodarczym na późniejszych etapach łańcucha produkcyjnego, w tym podmiotom gospodarczym wprowadzającym odnośne butelki na napoje do obrotu. Obowiązki sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (UE) 2022/1616 obejmują wszystkie części z tworzyw sztucznych wraz z zawartością materiału pochodzącego z recyklingu w butelkach na napoje, które objęto zakresem dyrektywy (UE) 2019/904. Podmioty gospodarcze wprowadzające do obrotu butelki na napoje mogą zatem obliczyć masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w takich butelkach na podstawie udziału zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu wskazanej w deklaracji zgodności odnoszącej się do każdej części tych butelek. Ponieważ celem niniejszej decyzji jest umożliwienie jednolitego obliczania i jednolitej weryfikacji celów w zakresie zawartości materiału pochodzącego z recyklingu, które to cele określono w dyrektywie (UE) 2019/904, obliczenia te należy przeprowadzać w sposób spójny we wszystkich państwach członkowskich. Podstawę dokonywanych przez państwa członkowskie obliczeń zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje powinny zatem stanowić dane wygenerowane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1616. Ponadto taka metoda pozwala zminimalizować obciążenia administracyjne dla podmiotów gospodarczych i państw członkowskich. Państwa członkowskie powinny zatem gromadzić od podmiotów gospodarczych wprowadzających do obrotu butelki na napoje dane dotyczące masy części z tworzyw sztucznych tych butelek oraz masy zawartych w nich tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. |
(7) | Definicje „tworzywa sztucznego”, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2022/1616 i w dyrektywie (UE) 2019/904, różnią się, ponieważ odniesiono się w nich do różnych definicji „polimeru”; w pierwszej z tych definicji nawiązano do sposobu produkcji danego materiału, podczas gdy w drugiej odniesiono się do jego obecnych właściwości strukturalnych. Ponadto w definicji „tworzywa sztucznego” w dyrektywie (UE) 2019/904 wykluczono polimery naturalne, które nie zostały chemicznie zmodyfikowane. Różnice te nie mają jednak znaczenia dla butelek na napoje objętych zakresem dyrektywy (UE) 2019/904. Definicja „tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu” zawarta w rozporządzeniu (UE) 2022/1616 różni się od definicji wprowadzonej niniejszą decyzją, ponieważ teoretycznie tworzywo to może zawierać pierwotne tworzywo sztuczne, które dodano w procesie dekontaminacji. Gdyby jednak dodano jakikolwiek surowiec pierwotny, zostałoby to odzwierciedlone w informacjach dostarczonych przez podmioty zajmujące się recyklingiem oraz przekazane w dół łańcucha wartości. Powyższy surowiec nie będzie wliczany do zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zgodnie z definicją zawartą w niniejszej decyzji. Różnice w definicjach „tworzywa sztucznego” i „tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu” nie mają zatem znaczenia dla celów niniejszej decyzji. |
(8) | Ponieważ wszystkie części butelek na napoje są materiałami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (3) ma zastosowanie do butelek na napoje, w tym do kontroli urzędowych udziału tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, który podmioty zajmujący się recyklingiem i przetwórcy muszą podać w deklaracji zgodności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1616. W związku z tym państwa członkowskie powinny być zobowiązane jedynie do wprowadzenia dodatkowych przepisów, które umożliwią weryfikację przekazywania państwom członkowskim informacji przez podmioty gospodarcze wprowadzające do obrotu butelki na napoje, wymaganych na mocy niniejszej decyzji. |
(9) | Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w butelkach na napoje podlegają albo rozporządzeniu (UE) 2022/1616, albo rozporządzeniu Komisji (UE) nr 10/2011 (4), w zależności od technologii recyklingu, za pomocą której się je uzyskuje. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1616 jedyną odpowiednią technologią recyklingu, którą można obecnie stosować do uzyskiwania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu do produkcji butelek na napoje, jest recykling mechaniczny pokonsumenckich odpadów PET. Tworzyw sztucznych powstałych przez zastosowanie technologii recyklingu chemicznego, polegających na rozkładaniu odpadów dostarczonych do przetworzenia na substancje wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011, i które to tworzywa następnie wykorzystuje się do produkcji nowego tworzywa sztucznego zgodnie z tym rozporządzeniem, nie można odróżnić od surowca pierwotnego. W związku z tym w dokumentacji zgodności wydanej zgodnie z powyższym rozporządzeniem nie wskazuje się obecnie ilościowej zawartości materiału pochodzącego z recyklingu w nowym tworzywie sztucznym. W niniejszej decyzji uwzględniono wyłącznie tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w butelkach na napoje, które to tworzywa wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2022/1616. |
(10) | Aby uwzględnić również tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w butelkach na napoje, których to tworzyw nie uzyskano w wyniku mechanicznego recyklingu odpadów PET, Komisja planuje sporządzić projekt zmiany niniejszej decyzji w celu uwzględnienia metody obliczania, weryfikacji i zgłaszania zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje opartej na zastosowaniu niektórych modeli łańcucha kontroli pochodzenia produktu określonych w normie ISO 22095-2020 (Łańcuch kontroli pochodzenia produktu - Ogólna terminologia i modele). Możliwym modelem łańcucha kontroli pochodzenia produktu jest w szczególności kontrolowane mieszanie, które pozwala uwzględnić także PET niepoddany recyklingowi mechanicznemu. Ponadto jako dopuszczalny model łańcucha kontroli pochodzenia produktu można wziąć pod uwagę metodę bilansu masy, aby uwzględnić również tworzywa sztuczne w butelkach innych niż butelki PET, pochodzące z recyklingu surowcowego. |
(11) | Zasady obliczania i weryfikacji celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz format zgłaszania danych i informacji dotyczących zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do tego samego tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu w tych samych butelkach. W celu zapewnienia spójności zasady obliczania i weryfikacji celów w zakresie zawartości oraz format zgłaszania danych i informacji należy określić w jednym akcie prawnym. |
(12) | W formacie zgłaszania danych i informacji uwzględniono metody pomiaru i formularze sprawozdań odnoszące się do opakowań i odpadów opakowaniowych określone w decyzji Komisji 2005/270/WE (5), których podstawę także stanowi masa i materiał. |
(13) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE (6), |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Definicje
Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:
1) | „odpady pokonsumenckie tworzyw sztucznych” oznaczają odpady zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE, które są tworzywami sztucznymi i które wytworzono z produktów z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obrotu; |
2) | „tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu” oznacza tworzywo sztuczne, które przed recyklingiem zgodnie z definicją w art. 3 pkt 17 dyrektywy 2008/98/WE stanowiło odpady pokonsumenckie tworzyw sztucznych i które wyprodukowano w procesie recyklingu; |
3) | „butelka na napoje” oznacza jednorazową butelkę na napoje z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów, w tym jej zakrętkę, wieczko i ewentualną etykietę i ą etykietę termokurczliwą, wyłączając:
|
4) | „butelka PET” oznacza butelkę na napoje wyprodukowaną z politereftalanu etylenu jako głównego składnika; |
5) | „podmiot gospodarczy” oznacza którykolwiek z następujących podmiotów, pod warunkiem że wprowadza on do obrotu butelki na napoje:
|
Artykuł 2
Metoda obliczania udziału zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje
1. Udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje oblicza się, dzieląc masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje wprowadzonych do obrotu przez masę części z tworzyw sztucznych butelek na napoje wprowadzonych do obrotu. Uzyskany stosunek wyraża się w procentach.
2. Udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach PET oblicza się, dzieląc masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach PET wprowadzonych do obrotu przez masę części z tworzyw sztucznych butelek PET wprowadzonych do obrotu. Uzyskany stosunek wyraża się w procentach.
3. Do obliczania udziału zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje i butelkach PET stosuje się wzory określone w załączniku I.
Artykuł 3
Metoda określania masy części z tworzyw sztucznych butelek na napoje
1. Masę części z tworzyw sztucznych butelek na napoje wprowadzonych do obrotu oblicza się jako sumę masy części z tworzyw sztucznych butelek na napoje zebranych od podmiotów gospodarczych.
2. Masę części z tworzyw sztucznych butelek na napoje wprowadzonych do obrotu można dostosować w celu uwzględnienia przywozu, wywozu lub przemieszczania butelek na napoje do i z innych państw członkowskich, stosując wzór 5 z załącznika I.
Artykuł 4
Metoda określania masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje
1. Masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje wprowadzonych do obrotu oblicza się jako sumę masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje zebranych od podmiotów gospodarczych.
2. Jeżeli masa części z tworzyw sztucznych butelek na napoje wprowadzonych do obrotu jest dostosowywana zgodnie z art. 3 ust. 2, masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje również dostosowuje się w celu uwzględnienia przywozu, wywozu lub przemieszczania butelek na napoje do i z innych państw członkowskich, stosując wzór 4 z załącznika I.
Artykuł 5
Obowiązek gromadzenia danych od podmiotów gospodarczych i weryfikacja danych
1. Państwa członkowskie gromadzą od podmiotów gospodarczych dane dotyczące masy części z tworzyw sztucznych butelek na napoje wprowadzonych do obrotu oraz masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w tych butelkach.
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby zgromadzone dane dotyczące masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje były obliczone przez podmioty gospodarcze przez pomnożenie w przypadku każdej części każdej butelki udziału odnośnej zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu przez masę danej części i zsumowanie wyników.
3. Udział zawartości materiału pochodzącego z recyklingu w części butelki musi być równy udziałowi podanemu w deklaracji zgodności w polu 2.1.4 części B załącznika III do rozporządzenia (UE) 2022/1616.
4. Państwa członkowskie sprawdzają dane zgłoszone przez podmioty gospodarcze na podstawie oceny wiarygodności tych danych.
Artykuł 6
Gromadzenie i zgłaszanie danych przez państwa członkowskie
1. Państwa członkowskie co roku obliczają masę części z tworzyw sztucznych butelek na napoje wprowadzonych do obrotu zgodnie z art. 3, masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje wprowadzonych do obrotu zgodnie z art. 4 oraz wynikający z tego udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje wprowadzonych do obrotu zgodnie z art. 2.
2. Państwa członkowskie zgłaszają dane, o których mowa w ust. 1, w formacie określonym w załączniku II do niniejszej decyzji i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości przewidziane w art. 13 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904 w odniesieniu do tych danych w formacie określonym w załączniku III do niniejszej decyzji.
Artykuł 7
Dodatkowe rodzaje recyklingu
Do dnia 31 marca 2024 r. Komisja zaproponuje zmianę niniejszej decyzji, w której ustanawia się metodykę obliczania, weryfikacji i sprawozdawczości w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje, w której uwzględnia się tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu pochodzące z dodatkowych rodzajów recyklingu zdefiniowanych w art. 3 pkt 17 dyrektywy 2008/98/WE.
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dni 30 listopada 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/1616 z dnia 15 września 2022 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 282/2008 (Dz.U. L 243 z 20.9.2022, s. 3).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 10/2011 z dnia 14 stycznia 2011 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością (Dz.U. L 12 z 15.1.2011, s. 1).
(5) Decyzja Komisji 2005/270/WE z dnia 22 marca 2005 r. ustanawiająca formaty w odniesieniu do systemu baz danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 86 z 5.4.2005, s. 6).
(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).
(8) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
Wzory do obliczania udziału zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje i butelkach PET
Wzory podane w niniejszym załączniku stosuje się zarówno do butelek na napoje, jak i do butelek PET.
Określenie „butelka” oznacza „butelkę na napoje”, jeżeli wzory stosuje się do butelek na napoje, i oznacza „butelkę PET”, jeżeli wzory stosuje się do butelek PET.
Udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach wprowadzonych do obrotu, o którym mowa w art. 2, oblicza się według następującego wzoru:
1. | RC = R/W x 100 % gdzie:
Ponieważ butelka składa się z korpusu, zakrętki, wieczka i ewentualnej etykiety i etykiety termokurczliwej, masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach oblicza się według następującego wzoru: |
2. | R = R_b + R_c + R_l gdzie:
Ponieważ butelka składa się z korpusu, zakrętki, wieczka i ewentualnej etykiety i etykiety termokurczliwej, masę tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach oblicza się według następującego wzoru: |
3. | W = W_b + W_c + W_l gdzie:
Jeżeli państwo członkowskie dostosowuje masę tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach na napoje wprowadzonych do obrotu zgodnie z art. 3 ust. 2 oraz masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje wprowadzonych do obrotu zgodnie z art. 4 ust. 2 w celu uwzględnienia przywozu, wywozu lub przemieszczania butelek do i z innych państw członkowskich, stosuje się następujące wzory: |
4. | R = R_MS + R_in from other MS + R_imported - R_out to other MS - R_exported gdzie:
|
5. | W = W_MS + W_in from other MS + W_imported - W_out to other MS - W_exported gdzie:
Ponieważ butelka składa się z korpusu, zakrętki, wieczka oraz ewentualnej etykiety i etykiety termokurczliwej, składniki we wzorach 4 i 5 oblicza się według następujących wzorów: |
6. | R_x = R_x_b + R_x_c + R_x_l gdzie:
|
7. | W_x = W_x_b + W_x_c + W_x_l gdzie:
|
ZAŁĄCZNIK II
FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH
1. Format zgłaszania danych obliczonych na podstawie metody określonej w art. 3
Tabela 1
Masa tworzyw zastosowanych w sztucznych butelkach na napoje i butelkach PET wprowadzonych do obrotu obliczona zgodnie z art. 3 (w tonach)
| Butelki PET (C1) | Butelki na napoje inne niż butelki PET (C2) | Butelki na napoje (C1+C2) | ||||||||||||
PAŃSTWO: |
| ||||||||||||||
ROK REFERENCYJNY: |
| ||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach obliczona zgodnie z art. 3 ust. 1 | |||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych w butelkach wyprodukowanych i wprowadzonych do obrotu w danym państwie członkowskim (1) |
|
|
| ||||||||||||
Dostosowanie masy tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach obliczone zgodnie z art. 3 ust. 2 | |||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach przemieszczonych z innych państw członkowskich i wprowadzonych do obrotu (2) |
|
|
| ||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach, które zostały przywiezione i wprowadzone do obrotu (3) |
|
|
| ||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach przemieszczonych do innych państw członkowskich po wprowadzeniu do obrotu w danym państwie członkowskim (4) |
|
|
| ||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach, które wywieziono po wprowadzeniu do obrotu w danym państwie członkowskim (5) |
|
|
| ||||||||||||
Dostosowana masa tworzyw sztucznych zastosowanych w butelkach wprowadzonych do obrotu (6) |
|
|
| ||||||||||||
Uwagi: Pola ciemnoszare: sprawozdawczość dobrowolna
Aby wykazać zgodność z celami określonymi w art. 6 ust. 5 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/904 oraz spełnić wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 13 ust. 1 lit. e) tej dyrektywy, należy wypełnić kolumnę 1 (C1). Aby wykazać zgodność z celami określonymi w art. 6 ust. 5 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/904 oraz spełnić wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 13 ust. 1 lit. e) tej dyrektywy, należy wypełnić kolumny 1 (C1) i 2 (C2) albo kolumny 1 (C1) i 3 (C1+C2). Pozostałą kolumnę można wypełnić dobrowolnie. |
2. Format zgłaszania danych obliczonych na podstawie metody określonej w art. 4
Tabela 2
Masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach na napoje i butelkach PET wprowadzonych do obrotu obliczona zgodnie z art. 4 (w tonach) oraz udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (w procentach)
| Butelki PET (C1) | Butelki na napoje inne niż butelki PET (C2) | Butelki na napoje (C1+C2) | ||||||||||||||
PAŃSTWO: |
| ||||||||||||||||
ROK REFERENCYJNY: |
| ||||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach obliczona zgodnie z art. 4 ust. 1 | |||||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach wyprodukowanych i wprowadzonych do obrotu w danym państwie członkowskim (1) |
|
|
| ||||||||||||||
Dostosowanie masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach obliczone zgodnie z art. 4 ust. 2 | |||||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach przemieszczonych z innych państw członkowskich i wprowadzonych do obrotu (2) |
|
|
| ||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach, które zostały przywiezione i wprowadzone do obrotu (3) |
|
|
| ||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach przemieszczonych do innych państw członkowskich po wprowadzeniu do obrotu w danym państwie członkowskim (4) |
|
|
| ||||||||||||||
Masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach, które wywieziono po wprowadzeniu do obrotu w danym państwie członkowskim (5) |
|
|
| ||||||||||||||
Dostosowana masa tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach wprowadzonych do obrotu (6) |
|
|
| ||||||||||||||
Udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach, wyrażony w procentach (7) |
|
|
| ||||||||||||||
Uwagi: Pola ciemnoszare: sprawozdawczość dobrowolna
Aby wykazać zgodność z celami określonymi w art. 6 ust. 5 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/904 oraz spełnić wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 13 ust. 1 lit. e) tej dyrektywy, należy wypełnić kolumnę 1 (C1). Aby wykazać zgodność z celami określonymi w art. 6 ust. 5 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/904 oraz spełnić wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 13 ust. 1 lit. e) tej dyrektywy, należy wypełnić kolumny 1 (C1) i 2 (C2) albo kolumny 1 (C1) i 3 (C1+C2). Pozostałą kolumnę można wypełnić dobrowolnie. |
ZAŁĄCZNIK III
FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI
1. Informacje ogólne
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
|
2. Opis instytucji biorących udział w gromadzeniu danych
Nazwa instytucji | Opis roli i kluczowych obowiązków | Data przedłożenia danych | Okres referencyjny | Źródła danych (należy określić względną część ogólnych danych pochodzących z każdego źródła i dołączyć linki do wszystkich odniesień, publikacji itp.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
3. Opis zastosowanych metod
3.1. Opis zakresu obliczania zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje zgodnie z transpozycją do prawa krajowego
Opis poziomu, na którym oblicza się osiągnięcie celów określonych w art. 6 ust. 5 dyrektywy (UE) 2019/904. Przykładowo cele te mogą stanowić obowiązkowe wymogi dla każdej pojedynczej butelki na napoje wprowadzanej do obrotu, jako średnia dla butelek na napoje wprowadzanych do obrotu przez każdy podmiot gospodarczy lub jako średnia dla butelek na napoje wprowadzanych do obrotu w danym państwie członkowskim.
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
3.2. Metody gromadzenia i zestawiania danych
Opis metod stosowanych do gromadzenia i zestawiania danych w odniesieniu do wszystkich narzędzi wykorzystywanych do gromadzenia danych.
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
3.3. Dodatkowe założenia
Opis wszelkich dodatkowych założeń lub współczynników dostosowania, które wykorzystano do obliczeń, podejście zastosowane do ich oszacowania oraz wszelkie dowody potwierdzające.
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
4. Weryfikacja danych i system kontroli
4.1. Weryfikacja danych dotyczących butelek na napoje i butelek PET
Procedury weryfikacji i kontroli | Zastosowane do danych dotyczących butelek PET wprowadzonych do obrotu (tak/nie) | Zastosowane do danych dotyczących butelek na napoje wprowadzonych do obrotu innych niż butelki PET (tak/nie) | Dodatkowe uwagi, w stosownych przypadkach |
Kontrole kompletności danych |
|
|
|
Kontrole krzyżowe |
|
|
|
Kontrole szeregów czasowych |
|
|
|
Kontrole audytowe |
|
|
|
Inne (należy określić) |
|
|
|
4.2. Weryfikacja danych dotyczących zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje i butelkach PET
Opis metody stosowanej do zapewnienia jakości oraz weryfikacji danych dotyczących zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje i butelkach PET.
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
4.3. Opis głównych czynników wpływających na dokładność zgłoszonych danych dotyczących butelek na napoje i butelek PET wprowadzonych do obrotu oraz tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach na napoje i butelkach PET wprowadzonych do obrotu
Potencjalne czynniki wpływające na wiarygodność danych | Butelki PET wprowadzone do obrotu (tak/nie) | Butelki na napoje wprowadzone do obrotu inne niż butelki PET (tak/nie) | Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu zastosowane w butelkach PET wprowadzonych do obrotu (tak/nie) | Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu zastosowane w butelkach na napoje wprowadzonych do obrotu innych niż butelki PET (tak/nie) | Opis sposobu, w jaki wpływa to na dokładność danych | Opis metod zastosowanych w celu zminimalizowania wpływu nieprawidłowych danych |
Błędy losowania (1) (np. współczynniki zmienności) |
|
|
|
|
|
|
Błędy pokrycia (2) (np. zasady de minimis, pokrycie regionalne) |
|
|
|
|
|
|
Błędy pomiarów (3) (np. jednostka pomiaru) |
|
|
|
|
|
|
Instrumenty do badania zbierania danych (4) (np. badanie kwestionariuszy) |
|
|
|
|
|
|
Błędy przetwarzania (5) (np. identyfikacja błędów, korekta błędów) |
|
|
|
|
|
|
Błędy braku odpowiedzi (6) |
|
|
|
|
|
|
Błędy w założeniach modelu (7) |
|
|
|
|
|
|
Inne (proszę określić) |
|
|
|
|
|
|
4.4. Wyjaśnienie zakresu i ważności badań w celu zebrania danych dotyczących butelek na napoje i butelek PET wprowadzonych do obrotu oraz tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach na napoje i butelkach PET wprowadzonych do obrotu
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
4.5. Różnice w stosunku do danych zgłoszonych za poprzednie lata referencyjne
Istotne zmiany w metodzie obliczania stosowanej w bieżącym roku referencyjnym w porównaniu z metodą obliczania zastosowaną w poprzednich latach referencyjnych, o ile wystąpiły (w szczególności korekty retrospektywne, ich charakter oraz to, czy w odniesieniu do danego roku należy zgłosić przerwę w szeregu).
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
4.6. Wyjaśnienie różnicy w masie
Tę sekcję należy wypełnić, jeżeli zgłoszone dane wykazują więcej niż 10 % odchylenia w stosunku do danych przedłożonych za poprzedni rok referencyjny.
Przyczyny różnic w masie butelek na napoje lub butelek PET wprowadzonych do obrotu lub w masie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach na napoje lub butelkach PET wprowadzonych do obrotu.
Różnice w masie butelek na napoje lub butelek PET wprowadzonych do obrotu | Odchylenie (%) | Główna przyczyna odchylenia |
|
|
|
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
Różnice w masie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zastosowanych w butelkach na napoje lub butelkach PET wprowadzonych do obrotu | Odchylenie (%) | Główna przyczyna odchylenia |
|
|
|
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
5. Poufność
Powody wniosku o niepublikowanie zgłoszonych danych lub niektórych informacji zawartych w niniejszym sprawozdaniu wraz z wykazem konkretnych części, w przypadku których zażądano niepublikowania.
(W stosownych przypadkach należy dodać wiersze)
(1) Proszę opisać szacowane współczynniki zmienności i metody zastosowane do szacowania wariancji.
(2) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów pokrycia.
(3) Proszę opisać instrumenty, których celem jest ograniczenie potencjalnego ryzyka i uniknięcie błędów.
(4) Proszę opisać instrumenty i metody stosowane w celu zapewnienia jakości i odpowiednich instrumentów gromadzenia danych.
(5) Proszę opisać etapy przetwarzania danych między gromadzeniem danych a tworzeniem statystyk oraz wymienić wszelkie wykryte błędy przetwarzania i ich zakres.
(6) Proszę opisać wskaźniki jednostkowego i pozycyjnego braku odpowiedzi dla głównych zmiennych i metody imputacji (jeżeli występują).
(7) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów w założeniach modelu.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00