Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-11-16
Wersja aktualna od 2023-11-16
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2523
z dnia 8 listopada 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej „EU Live Bus Stop Info” („Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE”) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7436)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej (1), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 9 września 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „EU Live Bus Stop Info” („Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE”). |
(2) | Cele inicjatywy określone przez organizatorów dotyczą następujących kwestii: „[z]amieszczenie kodów QR na każdym przystanku autobusowym pozwoli pasażerom uzyskać dostęp do danych w czasie rzeczywistym dotyczących rozkładów jazdy, tras, opóźnień i aktualizacji; inicjatywa ta ma zrewolucjonizować dostępność informacji o transporcie publicznym we wszystkich państwach członkowskich UE. Te łatwo dostępne informacje poprawią komfort pasażerów i zmniejszą niepewność, są też zgodne z celami w dziedzinie zrównoważonego transportu, które obejmują promowanie korzystania z transportu publicznego. Inicjatywa wspiera wizję bardziej ekologicznych miast, gdyż zachęca do podróżowania autobusami, co zmniejszy zatory komunikacyjne i emisje. Zgodnie z postanowieniami traktatów UE, m.in. dotyczącymi jednolitego rynku cyfrowego, inicjatywa służy wprowadzeniu nowoczesnych technologii do usług publicznych, co umożliwi pasażerom podejmowanie świadomych decyzji. Przejrzystość ta jest zgodna z unijnymi zasadami ochrony konsumentów, gdyż udostępniane będą dokładne i aktualne informacje”. |
(3) | W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Powołano się w nim na „potrzebę poprawy komfortu i mobilności pasażerów korzystających z sieci transportu publicznego Unii Europejskiej” oraz „poprawy dostępu do informacji w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w celu zmniejszenia niepewności, z jaką zmagają się pasażerowie w odniesieniu do rozkładów jazdy autobusów, ich sprawności, opóźnień i alternatyw”. W załączniku wskazano pięć celów: „1. Wyższy komfort pasażerów”; „2. Zmniejszona niepewność”; „3. Promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju”; „4. Integracja technologii cyfrowych”; „5. Przejrzystość i dostępność”. Organizatorzy uważają, że inicjatywa „jest zgodna z zaangażowaniem UE na rzecz zrównoważonej mobilności, wydajnego transportu i innowacji technologicznych” oraz że sprzyja bardziej ekologicznemu transportowi i wdrożeniu agendy cyfrowej Unii. |
(4) | Wraz z wnioskiem o rejestrację organizatorzy przedłożyli dodatkowy dokument dołączony do inicjatywy przedstawiający w ogólnym zarysie projekt aktu prawnego. |
(5) | Komisja uważa, że cele inicjatywy mogą zasadniczo być objęte zakresem art. 91 ust. 1 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z tym przepisem Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów, ustanawiają wszelkie inne właściwe przepisy w celu wykonania art. 90 TFUE dotyczącego wspólnej polityki transportowej. |
(6) | Z tego względu Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
(7) | Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi. |
(8) | Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. |
(9) | Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
(10) | Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną „EU Live Bus Stop Info” („Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE”). |
(11) | Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską „EU Live Bus Stop Info” („Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE”).
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej „EU Live Bus Stop Info” („Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE”), reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Hubert Willy LEHMANN i Mihaela-Valentina MONCEANU.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2023 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca