Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-22
Wersja aktualna od 2023-05-22
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2023/2116
z dnia 22 maja 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (COTIF), w drodze Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (1). |
(2) | Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF). |
(3) | Zgodnie z art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 przepisów ujednoliconych o zatwierdzaniu norm technicznych oraz przyjmowaniu ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego (APTU), stanowiących załącznik F do Konwencji, CTE jest uprawniona do przyjmowania lub zmiany ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących m.in.: kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny (UTP GEN-E), wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (UTP GEN-E) oraz aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF). |
(4) | Zgodnie z art. 16 § 10 COTIF CTE jest uprawniona do przyjęcia swojego regulaminu wewnętrznego. |
(5) | CTE włączyła do porządku obrad swojego 15. posiedzenia, które odbędzie się w dniach 13-14 czerwca 2023 r., wniosek dotyczący decyzji w sprawie pełnego przeglądu UTP GEN-E, przeglądu UTP GEN-G, modyfikacji swojego regulaminu wewnętrznego oraz aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF. |
(6) | Celem proponowanych decyzji CTE jest dostosowanie UTP GEN-E do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (2), przegląd UTP GEN-G, modyfikacja regulaminu wewnętrznego CTE oraz dostosowanie UTP TAF do przepisów UE, a mianowicie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/541 (3). |
(7) | Należy określić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu CTE, gdyż zaproponowane decyzje będą wiążące dla Unii. |
(8) | Proponowane decyzje OTIF są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, gdyż przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii, i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 15. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny (UTP GEN-E) oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (UTP GEN-G); w odniesieniu do modyfikacji regulaminu wewnętrznego CTE oraz w odniesieniu do modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF), jest następujące:
1) | głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem UTP GEN-E (dokument roboczy CTE TECH-23005); |
2) | głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem UTP GEN-G (dokument roboczy CTE TECH-23006); |
3) | głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem regulaminu wewnętrznego CTE (dokument roboczy CTE TECH-23002); |
4) | głosowanie za wnioskiem CTE w sprawie aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do UTP TAF (dokument roboczy CTE - TECH-23007). |
Artykuł 2
Po ich przyjęciu decyzje CTE zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.
Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2023 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
E. BUSCH
(1) Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 8.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/541 z dnia 26 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do uproszczenia i usprawnienia obliczania i wymiany danych oraz aktualizacji procesu zarządzania zmianami (Dz.U. L 108 z 29.3.2021, s. 19).