Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-25
Wersja aktualna od 2023-10-25
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2381
z dnia 29 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/480 ustanawiające wspólne zasady dotyczące połączenia krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE (1), w szczególności jego art. 16 ust. 6,
po zasięgnięciu opinii Komitetu ds. Transportu Drogowego, o którym mowa w art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 nakłada na państwa członkowskie obowiązek prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali od właściwego organu zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. |
(2) | Art. 16 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 przewiduje połączenie krajowych rejestrów elektronicznych, upoważniając Komisję do przyjęcia wspólnych zasad dotyczących takiego połączenia. |
(3) | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/480 (3) ustanawia elektroniczny system wzajemnego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych, tzw. europejskie rejestry przedsiębiorców transportu drogowego („ERRU”). Dzięki połączeniu wszystkich krajowych rejestrów elektronicznych informacje zawarte w każdym krajowym rejestrze elektronicznym są udostępniane właściwym organom krajowym wszystkich państw członkowskich. |
(4) | Rozporządzenie (WE) nr 1071/2009 zostało zmienione rozporządzeniem (UE) 2020/1055 (4), zgodnie z którym rejestry krajowe muszą zawierać dodatkowe informacje na temat przedsiębiorców transportu drogowego. Takie dodatkowe informacje muszą być również udostępniane właściwym organom krajowym państw członkowskich podczas kontroli drogowych. W związku z tym należy zaktualizować ERRU, aby zapewnić funkcje umożliwiające wymianę dodatkowych informacji, a także udostępnić je odpowiednim organom. |
(5) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/480, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/480 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 2 dodaje się literę w brzmieniu:
|
2) | art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Państwa członkowskie przyznają organom kontrolnym odpowiedzialnym za kontrole drogowe dostęp do funkcji »Check Transport Undertaking Data« (Sprawdzenie danych przedsiębiorcy transportowego).” |
3) | w załącznikach II, III, VI i VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 51.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/480 z dnia 1 kwietnia 2016 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące połączenia krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego i uchylające rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 (Dz.U. L 87 z 2.4.2016, s. 4).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, (WE) nr 1072/2009 i (UE) nr 1024/2012 w celu dostosowania ich do zmian w transporcie drogowym (Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 17).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II, III, VI i VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/480 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II pkt 1 otrzymuje brzmienie:
|
2) | w załączniku III dodatek otrzymuje brzmienie: „Załącznik Minimalne wymogi dotyczące treści komunikatów XML
Sprawdzenie dobrej reputacji
Powiadomienie o wyniku kontroli
Sprawdzenie danych przedsiębiorcy transportowego
Powiadomienie o niezdolności
|
3) | w załączniku VI pkt 1.5 otrzymuje brzmienie:
|
4) | załącznik VIII otrzymuje brzmienie: „1. SPRAWDZENIE DOBREJ REPUTACJI ZARZĄDZAJĄCYCH TRANSPORTEM Przy sprawdzaniu za pośrednictwem systemu ERRU, zgodnie z art. 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, czy zarządzający transportem nie został uznany w którymś z państw członkowskich za niezdolnego do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy, państwa członkowskie przeprowadzają wyszukiwanie rozproszone CGR, wysyłając zapytanie o sprawdzenie dobrej reputacji. Państwa członkowskie udzielające odpowiedzi na zapytanie odpowiadają, przesyłając odpowiedź na sprawdzenie dobrej reputacji. 2. POWIADOMIENIE O WYNIKACH KONTROLI
3. SPRAWDZENIE DANYCH PRZEDSIĘBIORCY TRANSPORTOWEGO
4. POWIADOMIENIE O NIEZDOLNOŚCI ZARZĄDZAJĄCEGO TRANSPORTEM
|
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego, oraz zmieniające załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 74 z 19.3.2016, s. 8).